Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
REIP7BUtmTbb6
Obraz przedstawia wnętrze pałacowej sali. Po lewej stronie na podwyższeniu stoją mężczyźni w mundurach. Po prawej stronie stoją mężczyźni w mundurach, którzy trzymają uniesione szable.

Idealizm niemiecki: część 7. Filozofia dziejów Hegla

Anton von Werner, Utworzenie Cesarstwa Niemieckiego w 1871 r. w Wersalu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czy historia ma sens? Komu i w imię czego składane są ofiary w kolejnych wojnach i rewolucjach? Hegel mówił o historii jako o filozofii dziejów, co zakładało ich rozumność. Szukał wyjaśnienia. Jego teoria Absolutu podyktowała myślenie o historii jako o procesie, w którym ludzkość uświadamia sobie wolność. Jest ona atrybutem Absolutu i realizuje się poprzez dzieje powszechne. Nośnikiem tej świadomości wolności jest państwo – boska idea w ziemskiej postaci. Hegel uważał, że w jego czasach idea wolności została już urzeczywistniona i tym samym historia dobrnęła do końca. Swój system filozoficzny uznawał za koniec filozofii.

Twoje cele
  • Poznasz zarys Heglowskiej filozofii dziejów.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób idea wolności urzeczywistniała się w dziejach powszechnych.

  • Sprawdzisz, dlaczego państwo pruskie zostało uznane przez Hegla za model, w którym proces dążenia ludzkości do wolności dobiegł końca.