II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. The student:
3) develops and presents solutions to problems by using basic applications (a text and image editor, a spreadsheet, a programme for creating a multimedia presentation) on the computer or in the cloud to demonstrate the following skills:
c) using a spreadsheet for solving tasks associated with simple calculations, entering data into a worksheet, formatting cells, defining simple formulas and selecting appropriate charts for the data and the objectives of calculations.
The students run the slideshow and learn the methods of inserting a tableinserting a tableinserting a table. Their task is to practice all the presented methods in a text editor.
[Slideshow]
When a table is inserted in the text and the cursor is placed in it, the Table Tools menu will pop up. There you will find options enabling formatting the table, divided into two tabs: Design and Layout.
Selecting particular table elements
You can select the particular elements of a table by using:
– the mouse, – the keyboard (CTRL + the arrow keys), – the Select option (you can select a cellcellcell, a rowrowrow, a columncolumncolumn or a tabletabletable).
Merging combines two or more cells to create a single cell. In order to merge several cells, you must select them and click Merge Cells. Every cell can be also split into more cells. After selecting the cells you want to divide, click Split Cells.
Click in any cellcellcell of the row or columncolumncolumn that you want to delete. Then click the Layout tab under Table Tools. Select the Delete option, and then click the option from the drop‑down list:
The most often performed operations allowing to modify a table include:
– change the row height, – change the column width, – add or remove bordersborderborders, – add shadingshadingshading to cells.
Instruction
The students describe the consecutive steps to create a crossword in a text editor.
1. Specify the number of columns and rows.
2. Insert a table containing the number of columns and rows calculated earlier.
3. Select the table and set the same width and height (1 cm) for all cellscellcells in Table Properties.
4. Delete unnecessary bordersborderborders (by using the Eraser tool).
5. Shade the cells for the solution.
Based on the above algorithm the students create a crossword whose solution is which the word TABLES is the solution. They choose the clues for the crossword independently.
Formatting a tableformatting a tableFormatting a table by using table styles
You can format the table you have created by using table styles. On the Design tab under Table Tools there is a group of options Table Styles. By pointing one of the preliminary formatted table styles with the pointer of the mouse you can view your table formatted with the applied style.
Tables are one of the most popular means of conveying information. We come across them every day, for example when we use forms, schedules and timetables.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Tabela to metoda zapisu danych w polach. Pola umieszczone na tym samym poziomie tworzą wiersz, zaś pola umieszczone w tym samym pionie tworzą kolumnę. Pola rozdzielone są poziomymi i pionowymi liniami (krawędziami), które nie muszą być widoczne. Pierwszy wiersz lub kolumna nazywane są nagłówkiem tabeli.
Kliknij komórkę, która znajduje się po prawej stronie lub powyżej miejsca, w którym chcesz wstawić wiersz lub kolumnę. W obszarze Narzędzia tabel wybierz kartę Układ. Kliknij strzałkę w prawym dolnym rogu sekcji Wiersze i kolumny i wybierz jedną z opcji:
– wstaw cały wiersz, – wstaw całą kolumnę.
m20ffa8b96797a7db_1528449000663_0
Wstawianie tabeli do tekstu i jej formatowanie
m20ffa8b96797a7db_1528449084556_0
drugi
m20ffa8b96797a7db_1528449076687_0
KLASY IV–VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń.
m20ffa8b96797a7db_1528449068082_0
45 minut
m20ffa8b96797a7db_1528449523725_0
Edycja i modyfikowanie tekstu.
m20ffa8b96797a7db_1528449552113_0
1. Wstawianie tabel do dokumentu tekstowego
2. Edytowanie tabel
3. Formatowanie tabel
m20ffa8b96797a7db_1528450430307_0
Uczeń:
- wstawia tabele do dokumentu tekstowego,
- edytuje i formatuje tabele w dokumencie tekstowym.
m20ffa8b96797a7db_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy
m20ffa8b96797a7db_1528449514617_0
1. Praca indywidualna
2. Praca z cała klasą.
m20ffa8b96797a7db_1528450135461_0
m20ffa8b96797a7db_1528450127855_0
Uczniowie poszukują informacji o tabelach. Do czego służą? W jaki sposób pozwalają na uporządkowanie informacji?
Po krótkiej pogadance na temat tabel uczniowie określają, czym jest tabela i z jakich elementów jest zbudowana.
Tabela to metoda zapisu danych w polach. Pola umieszczone na tym samym poziomie tworzą wiersz, zaś pola umieszczone w tym samym pionie tworzą kolumnę. Pola rozdzielone są poziomymi i pionowymi liniami (krawędziami), które nie muszą być widoczne. Pierwszy wiersz lub kolumna nazywane są nagłówkiem tabeli.
m20ffa8b96797a7db_1528446435040_0
Uczniowie uruchomiają slideshow i zapoznają się ze sposobami wstawiania tabeli. Zadanie polega na wypróbowaniu w edytorze tekstowym każdego z przedstawionych sposobów.
[Slideshow]
W momencie pojawienia się tabeli w tekście, gdy wstawimy do niej kursor, pojawi się dodatkowa karta – Narzędzia tabel. W karcie tej znajdziemy opcje pozwalające nam na formatowanie tabeli, podzielone na dwie zakładki: Projektowanie i Układ.
Zaznaczanie poszczególnych elementów tabeli
Poszczególne elementy tabeli możemy zaznaczyć za pomocą:
Scalenie to łączenie dwóch lub więcej komórek w jedną.
Aby scalić kilka komórek, należy je zaznaczyć i wybrać opcję Scal.
Każdą komórkę można również podzielić na kilka części. Po zaznaczeniu komórek, których ma dotyczyć opcja dzielenia, wykonaj polecenie Podziel komórki.
Dodawanie kolumn i wierszy do tabeli
Kliknij komórkę, która znajduje się po prawej stronie lub powyżej miejsca, w którym chcesz wstawić wiersz lub kolumnę. W obszarze Narzędzia tabel wybierz kartę Układ. Kliknij strzałkę w prawym dolnym rogu sekcji Wiersze i kolumny i wybierz jedną z opcji:
– wstaw cały wiersz,
– wstaw całą kolumnę.
Usuwanie wierszy i kolumn w tabeli
Kliknij dowolną komórkę wiersza lub kolumny, które chcesz usunąć.
W obszarze Narzędzia tabel kliknij kartę Układ. Wybierz opcję Usuń. Z rozwijanej listy wybierz narzędzie:
– usuń kolumny,
– usuń wiersze,
– usuń komórkę,
– usuń tabelę.
Formatowanie tabel
Do najczęściej wykonywanych operacji pozwalających modyfikować tabelę należą:
– zmiana wysokości wierszy,
– zmiana szerokości kolumn,
– dodawanie lub usuwanie obramowań,
– wypełnianie komórek tłem.
Polecenie
Uczniowie opisują kolejne kroki potrzebne do utworzenia krzyżówki w edytorze tekstu.
1. Ustalenie liczby kolumn i wierszy.
2. Wstawienie tabeli o obliczonej wcześniej liczbie wierszy i kolumn.
3. Zaznaczenie tabeli i ustalenie we Właściwościach takiej samej wysokości i szerokości dla każdej komórki (1 cm).
4. Usunięcie zbędnych krawędzi (za pomocą narzędzia Gumka).
5. Wycieniowanie miejsca na rozwiązanie.
Na podstawie przedstawionego algorytmu uczniowie projektują krzyżówkę, której rozwiązaniem jest słowo: TABLES. Poziome hasła wybierają samodzielnie.
Formatowanie całej tabeli za pomocą stylów tabeli
Utworzoną tabelę można sformatować, stosując style tabeli. W obszarze Narzędzia tabel na karcie Projektowanie znajduje się grupa opcji Style tabel. Ustawienie wskaźnika myszy na jednym ze wstępnie sformatowanych stylów tabeli umożliwia podgląd wyglądu tabeli po jego zastosowaniu.
m20ffa8b96797a7db_1528450119332_0
Tabele są jednym z najpopularniejszych środków przekazu informacji. Używamy ich codziennie, korzystając na przykład z formularzy, harmonogramów i planów zajęć.