Stwórz własne fajerwerki w poniższej symulacji interaktywnej. Przed przystąpieniem do symulacji rozwiąż quiz dotyczący zasad postępowania z fajerwerkami znajdujący się poniżej.
Zapoznaj się z opisem poniższej symulacji, a następnie wykonaj ćwiczenie sprawdzające.
RkL7qBnIj2Fqw
Symulacja przedstawia proces projektowania fajerwerków o różnych kolorach w zależności od wykorzystanego związku. Czerwony uzyskiwany dzięki wykorzystaniu soli strontu: S r C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, S r nawias, N O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, zamknięcie nawiasu, indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, S r S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego. Pomarańczowy uzyskiwany dzięki zastosowaniu soli wapnia: C a C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, C a C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, C a S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego. Żółty otrzymywany dzięki użyciu soli sodowych: N a N O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, N a indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, A l F indeks dolny, sześć, koniec indeksu dolnego, N a indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, C indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego. Zielony uzyskiwany dzięki zastosowaniu soli baru: B a C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, B a nawias, N O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, zamknięcie nawiasu, indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, B a C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, B a C l O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego. Niebieski otrzymywano dzięki użyciu związków miedzi: C u C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, C u C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, C u O. Fioletowy otrzymywano dzięki zastosowaniu połączenia związków miedzi i strontu. Srebrny dzięki użyciu białego gorącego magnezu i glinu oraz biały dzięki zastosowaniu magnezu, glinu czy tytanu.
Symulacja przedstawia proces projektowania fajerwerków o różnych kolorach w zależności od wykorzystanego związku. Czerwony uzyskiwany dzięki wykorzystaniu soli strontu: S r C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, S r nawias, N O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, zamknięcie nawiasu, indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, S r S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego. Pomarańczowy uzyskiwany dzięki zastosowaniu soli wapnia: C a C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, C a C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, C a S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego. Żółty otrzymywany dzięki użyciu soli sodowych: N a N O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, N a indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, A l F indeks dolny, sześć, koniec indeksu dolnego, N a indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, C indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego. Zielony uzyskiwany dzięki zastosowaniu soli baru: B a C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, B a nawias, N O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, zamknięcie nawiasu, indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, B a C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, B a C l O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego. Niebieski otrzymywano dzięki użyciu związków miedzi: C u C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, C u C O indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego, C u O. Fioletowy otrzymywano dzięki zastosowaniu połączenia związków miedzi i strontu. Srebrny dzięki użyciu białego gorącego magnezu i glinu oraz biały dzięki zastosowaniu magnezu, glinu czy tytanu.
Symulacja interaktywna pt. Twój projekt fajerwerków
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Pamiętaj, że barwa fajerwerków wynika z obecności odpowiednich związków chemicznych w ich składzie. Najczęściej za barwy sztucznych ogni odpowiadają sole metali.
W skład fajerwerków zwykle wchodzi również czarny proch, który stanowi mieszaninę węgla drzewnego, siarki i azotanu() potasu. Zamiast czarnego prochu coraz częściej stosowane są także nitroceluloza i nitrogliceryna.
R3m6THTllEKgl
Ćwiczenie 1
Ułóż procedury w kolejności zapewniającej bezpieczeństwo osobie testującej zaprojektowane fajerwerki. Korzystaj z zaproponowanych punktów regulaminu. Elementy do uszeregowania: 1. Wykorzystuj tylko sztuczne ognie zawierające instrukcje w języku polskim, atest dopuszczający do użytku na terenie naszego kraju, oraz datę ważności., 2. Pamiętaj o przestrzeganiu zasad BHP - to może uratować Twoje zdrowie, a nawet życie., 3. Po właściwym ustawieniu podpal lont sztucznych ogni i niezwłocznie oddal się na bezpieczną odległość., 4. Znajdź płaską powierzchnię np. beton lub asfalt., 5. Ustaw fajerwerki, tak aby nie były skierowany w: okna, budynki i innych ludzi. Postaraj się aby był ustawiony stabilnie., 6. Jeśli fajerwerki nie wybuchną NIE WOLNO ODPALAĆ ICH PONOWNIE.
Ułóż procedury w kolejności zapewniającej bezpieczeństwo osobie testującej zaprojektowane fajerwerki. Korzystaj z zaproponowanych punktów regulaminu. Elementy do uszeregowania: 1. Wykorzystuj tylko sztuczne ognie zawierające instrukcje w języku polskim, atest dopuszczający do użytku na terenie naszego kraju, oraz datę ważności., 2. Pamiętaj o przestrzeganiu zasad BHP - to może uratować Twoje zdrowie, a nawet życie., 3. Po właściwym ustawieniu podpal lont sztucznych ogni i niezwłocznie oddal się na bezpieczną odległość., 4. Znajdź płaską powierzchnię np. beton lub asfalt., 5. Ustaw fajerwerki, tak aby nie były skierowany w: okna, budynki i innych ludzi. Postaraj się aby był ustawiony stabilnie., 6. Jeśli fajerwerki nie wybuchną NIE WOLNO ODPALAĆ ICH PONOWNIE.
1
Ćwiczenie 2
Rozwiąż krótki quiz dotyczący zasad używania fajerwerków.
1Sprawdź swoją wiedzę5470Brawo!Niestety, spróbuj jeszcze raz.1
Test
Sprawdź swoją wiedzę
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
4 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Sprawdź swoją wiedzę
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Fajerwerków nie wolno odpalać: Możliwe odpowiedzi: 1. w stronę ludzi, okien budynków i innych obiektów., 2. na równej i gładkiej powierzchni., 3. na otwartej, pustej przestrzeni., 4. z dala od miejsca zamieszkania.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Kupując sztuczne ognie zwróć uwagę na: Możliwe odpowiedzi: 1. termin ważności., 2. uprzejmość sprzedawcy., 3. przystępną cenę., 4. dopuszczenie do użytku na terenie Unii Europejskiej.
Po odpaleniu fajerwerek: Możliwe odpowiedzi: 1. termin ważności., 2. uprzejmość sprzedawcy., 3. przystępną cenę., 4. dopuszczenie do użytku na terenie Unii Europejskiej., 5. zawartości soli metali w składzie., 6. zawartości soli niemetali w składzie, 7. kierunkowi i sile wiatru., 8. czarnemu prochowi., 9. współpracować w zespole., 10. pracować bez okularów jak zaparują, 11. pracować w krótkich spodenkach jak jest ciepło., 12. pracować w klapkach jak mamy zmęczone nogi., 13. niezwłocznie odejdź na bezpieczną odległość., 14. poczekaj, sprawdzając czy wiatr nie zgasił lontu, 15. powoli odejdź, aby się nie przewrócić., 16. osłaniaj lont przed zdmuchnięciem przez wiatr.
W czasie pracy w laboratorium można: Możliwe odpowiedzi: 1. współpracować w zespole., 2. pracować bez okularów jak zaparują, 3. pracować w krótkich spodenkach jak jest ciepło., 4. pracować w klapkach jak mamy zmęczone nogi.
Kolory fajerwerków zawdzieczamy: Możliwe odpowiedzi: 1. zawartości soli metali w składzie., 2. zawartości soli niemetali w składzie, 3. kierunkowi i sile wiatru., 4. czarnemu prochowi.
R16z5Cbspzr5A
Ćwiczenie 3
Wymień niebezpieczeństwa związane z fajerwerkami.
Wymień niebezpieczeństwa związane z fajerwerkami.
Ćwiczenie 4
Podaj przykłady pięciu różnych soli oraz odpowiadających im kolorów, jakie można uzyskać podczas projektowania fajerwerków.
R17wxSQCYBhud
(Uzupełnij).
Kolor czerwony uzyskiwany jest dzięki wykorzystaniu soli strontu: , , . Pomarańczowy otrzymywany dzięki zastosowaniu soli wapnia: , , . Żółty pozyskiwany dzięki użyciu soli sodowych: , , . Zielony powstaje w przypadku zastosowania soli baru: , , , . Niebieski otrzymuje się dzięki użyciu związków miedzi: , , . Fioletowy powstaje dzięki zastosowaniu połączenia związków miedzi i strontu. Srebrny dzięki użyciu białego gorącego magnezu i glinu oraz biały dzięki zastosowaniu magnezu, glinu lub tytanu.