Temat: Rozpuszczalność substancji – zadania

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa

Szkoła podstawowa. Chemia.

V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:

6) odczytuje rozpuszczalność substancji z tabeli rozpuszczalności lub z wykresu rozpuszczalności; oblicza masę substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej temperaturze;
7) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: rozpuszczalność, stężenie procentowe (procent masowy), masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość roztworu (z wykorzystaniem tabeli rozpuszczalności lub wykresu rozpuszczalności.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń rozwiązuje zadania z uwzględnieniem rozpuszczalności substancji

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • interpretować krzywe rozpuszczalności w celu określenia rozpuszczalności substancji lub rodzaju roztworu (nasycony, nienasycony);

  • obliczać masę substancji potrzebną do sporządzenia jej roztworu nasyconego w określonej temperaturze;

  • obliczać masę składników (substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika) roztworu nasyconego w ustalonej temperaturze.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel – w celu przypomnienia wiadomości z ostatniej lekcji – zadaje uczniom pytania, np. co to jest rozpuszczalność, od czego zależy rozpuszczalność, jak można otrzymać z roztworu nasyconego roztwór nienasycony, jak z roztworu nienasyconego można otrzymać roztwór nasycony – chętni uczniowie odpowiadają.

  2. Nauczyciel odwołuje uczniów do abstraktu i akapitu „Odczytywanie i interpretacja danych z wykresu rozpuszczalności” i omawia problemy obliczeniowe, jakie można rozwiązać, korzystając z rozpuszczalności i krzywej rozpuszczalności. Dla wyćwiczenia u uczniów umiejętności:

    • obliczania masy danej substancji potrzebnej do sporządzenia jej roztworu nasyconego, jaką można rozpuścić w określonej temperaturze,

    • obliczania masy składników (substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika) roztworu nasyconego w ustalonej temperaturze oraz obliczanie stosunku masowego substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika w nasyconym roztworze w określonej temperaturze,

    nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenia 1–4. Dzieli klasę na grupy i każdej przydziela ćwiczenie. Przedstawiciele grup prezentują rozwiązania, a nauczyciel czuwa nad ich poprawnością.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób, posługując się krzywą rozpuszczalności, dowiedzą się, jak otrzymać roztwór nasycony w określonej temperaturze. Uczniowie szukają informacji w dostępnych źródłach (e‑podręcznik, internet itp.). Następnie chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi: Z krzywej odczytujemy, ile gramów substancji należy rozpuścić w 100 g wody. Dokonując dalszych obliczeń, uzyskamy informację na temat masy substancji, którą można rozpuścić w dowolnej masie wody. Następnie uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 5 i 6 – obliczają ilości substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w danej temperaturze.

  4. Nauczyciel pyta uczniów: Jak informuje uczniów, jak można obliczyć ilość substancji obecnej w dowolnej masie roztworu nasyconego?. Uczniowie w trakcie burzy mózgów przedstawiają swoje propozycje. Następnie wraz z nauczycielem weryfikują je. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 7–9 – obliczają ilość substancji obecnej w dowolnej masie roztworu nasyconego.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

solubility curve
solubility curve
R1CLaLIus3zkv
Nagranie dźwiękowe słówka

krzywa rozpuszczalności – wykres przedstawiający zależność rozpuszczalności danej substancji od temperatury

solubility
solubility
R122HOTwIuSf0
Nagranie dźwiękowe słówka

rozpuszczalność – określa maksymalną ilość substancji, jaka może rozpuścić się w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem

saturated solution
saturated solution
R6xqZ6tcoTSFZ
Nagranie dźwiękowe słówka

roztwór nasycony – roztwór, który w danej temperaturze zawiera maksymalną ilość substancji rozpuszczonej, a dodana kolejna do niej porcja substancji nie ulega rozpuszczeniu

unsaturated solution
unsaturated solution
RYzJgSQ88elt2
Nagranie dźwiękowe słówka

roztwór nienasycony – roztwór, który w danej temperaturze nie zawiera maksymalnej ilości substancji rozpuszczonej i w którym można rozpuścić dodatkową porcję tej substancji

diluted solution
diluted solution
R1PkHfiD43KES
nagranie dźwiękowe słówka

roztwór rozcieńczony – roztwór, który zawiera co najmniej kilkakrotnie mniej substancji rozpuszczonej niż roztwór stężony

concentrated solution
concentrated solution
R96LUn7AzCmpf
Nagranie słówka concentrated solution.

roztwór stężony – roztwór, w którym ilość substancji rozpuszczonej jest taka sama jak w roztworze nasyconym lub niewiele mniejsza

Teksty i nagrania

Rn90jh12pLVGz
nagranie dźwiękowe abstraktu

Solubility of substances - tasks

Based on the solubility plot, we can determine how many grams of the substance will dissolve in 100 g of water and create a saturated solution at a given temperature. We can also predict whether the given mass of substance can dissolve in a given mass of water.

From the graph solubility curve we can read how many grams of substance should be dissolved in 100 g of water to obtain a solution saturated at a certain temperature. By making further calculations, we get information about the mass of the substance that can be dissolved in any mass of water.

Knowing the solubility of a substance in water, we can easily determine the mass ratios between a solute and a solvent in a saturated solution. This in turn allows us to calculate the amount of substance present in any mass of saturated solution.

  • Based on the knowledge of the solubility of a substance, you can: determine the amount of substance that will dissolve in 100 g of water and any mass of water, creating a saturated solution at a given temperature, assess whether the given amount of substance can dissolve in a given mass of water.