Lesson plan (Polish)
Temat: Rozpuszczalność substancji – zadania
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa
Szkoła podstawowa. Chemia.
V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:
6) odczytuje rozpuszczalność substancji z tabeli rozpuszczalności lub z wykresu rozpuszczalności; oblicza masę substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej temperaturze;
7) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: rozpuszczalność, stężenie procentowe (procent masowy), masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość roztworu (z wykorzystaniem tabeli rozpuszczalności lub wykresu rozpuszczalności.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń rozwiązuje zadania z uwzględnieniem rozpuszczalności substancji
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
interpretować krzywe rozpuszczalności w celu określenia rozpuszczalności substancji lub rodzaju roztworu (nasycony, nienasycony);
obliczać masę substancji potrzebną do sporządzenia jej roztworu nasyconego w określonej temperaturze;
obliczać masę składników (substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika) roztworu nasyconego w ustalonej temperaturze.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel – w celu przypomnienia wiadomości z ostatniej lekcji – zadaje uczniom pytania, np. co to jest rozpuszczalność, od czego zależy rozpuszczalność, jak można otrzymać z roztworu nasyconego roztwór nienasycony, jak z roztworu nienasyconego można otrzymać roztwór nasycony – chętni uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel odwołuje uczniów do abstraktu i akapitu „Odczytywanie i interpretacja danych z wykresu rozpuszczalności” i omawia problemy obliczeniowe, jakie można rozwiązać, korzystając z rozpuszczalności i krzywej rozpuszczalności. Dla wyćwiczenia u uczniów umiejętności:
obliczania masy danej substancji potrzebnej do sporządzenia jej roztworu nasyconego, jaką można rozpuścić w określonej temperaturze,
obliczania masy składników (substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika) roztworu nasyconego w ustalonej temperaturze oraz obliczanie stosunku masowego substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika w nasyconym roztworze w określonej temperaturze,
nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenia 1–4. Dzieli klasę na grupy i każdej przydziela ćwiczenie. Przedstawiciele grup prezentują rozwiązania, a nauczyciel czuwa nad ich poprawnością.
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób, posługując się krzywą rozpuszczalności, dowiedzą się, jak otrzymać roztwór nasycony w określonej temperaturze. Uczniowie szukają informacji w dostępnych źródłach (e‑podręcznik, internet itp.). Następnie chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi: Z krzywej odczytujemy, ile gramów substancji należy rozpuścić w 100 g wody. Dokonując dalszych obliczeń, uzyskamy informację na temat masy substancji, którą można rozpuścić w dowolnej masie wody. Następnie uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 5 i 6 – obliczają ilości substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w danej temperaturze.
Nauczyciel pyta uczniów: Jak informuje uczniów, jak można obliczyć ilość substancji obecnej w dowolnej masie roztworu nasyconego?. Uczniowie w trakcie burzy mózgów przedstawiają swoje propozycje. Następnie wraz z nauczycielem weryfikują je. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 7–9 – obliczają ilość substancji obecnej w dowolnej masie roztworu nasyconego.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
krzywa rozpuszczalności – wykres przedstawiający zależność rozpuszczalności danej substancji od temperatury
rozpuszczalność – określa maksymalną ilość substancji, jaka może rozpuścić się w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem
roztwór nasycony – roztwór, który w danej temperaturze zawiera maksymalną ilość substancji rozpuszczonej, a dodana kolejna do niej porcja substancji nie ulega rozpuszczeniu
roztwór nienasycony – roztwór, który w danej temperaturze nie zawiera maksymalnej ilości substancji rozpuszczonej i w którym można rozpuścić dodatkową porcję tej substancji
roztwór rozcieńczony – roztwór, który zawiera co najmniej kilkakrotnie mniej substancji rozpuszczonej niż roztwór stężony
roztwór stężony – roztwór, w którym ilość substancji rozpuszczonej jest taka sama jak w roztworze nasyconym lub niewiele mniejsza
Teksty i nagrania
Solubility of substances - tasks
Based on the solubility plot, we can determine how many grams of the substance will dissolve in 100 g of water and create a saturated solution at a given temperature. We can also predict whether the given mass of substance can dissolve in a given mass of water.
From the graph solubility curve we can read how many grams of substance should be dissolved in 100 g of water to obtain a solution saturated at a certain temperature. By making further calculations, we get information about the mass of the substance that can be dissolved in any mass of water.
Knowing the solubility of a substance in water, we can easily determine the mass ratios between a solute and a solvent in a saturated solution. This in turn allows us to calculate the amount of substance present in any mass of saturated solution.
Based on the knowledge of the solubility of a substance, you can: determine the amount of substance that will dissolve in 100 g of water and any mass of water, creating a saturated solution at a given temperature, assess whether the given amount of substance can dissolve in a given mass of water.