E-materiały do kształcenia zawodowego

Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny

ELE.09 Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – technik urządzeń dźwigowych 311940

bg‑green

Interaktywne materiały sprawdzające

INTERAKTYWNE MATERIAŁY SPRAWDZAJĄCE

1
Pokaż ćwiczenia:
1
1. Działanie zabezpieczeń mechanicznych dźwigów2DBPHhC2C4
R1JuWL5a9UlsW21
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń, wpisując obok nich P (prawda) lub F (fałsz).. Chwytacze klinowe posiadają element blokujący w kształcie klina.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogranicznik prędkości powinien spowodować wyłączenie napędu dźwigu poprzez łącznik ogranicznika prędkości, zanim kabina osiągnie prędkość wyzwalania ogranicznika prędkości podczas ruchu do góry lub w dół.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogranicznik prędkości mierzy prędkość poruszania się kabiny w szybie. Jeśli kabina przekroczy prędkość znamionową o 25 %, ogranicznik prędkości automatycznie uruchamia chwytacze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze umieszczone na przeciwwadze powinny być typu blokującego, jeżeli prędkość nominalna jest większa niż 1 m/s.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze poślizgowe inaczej zwane są blokującymi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze progresywne dzielą się na jednokierunkowe i dwukierunkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze służą do awaryjnego zatrzymania windy w przypadku zerwania lin lub awarii innych systemów bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dźwigi osobowe nie są wyposażone w chwytacze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze bębnowe posiadają element blokujący w postaci kleszczy rozpieranych klinem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na chwytacze działają następujace masy: P - masa pełnej kabiny,Q - udźwig, (brak symbolu) - masa przewodu zwisowego(brak symbolu) - masa cięgien wyrównawczych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
2. Dźwigi1DBPHhC2C4
R1e1qzET7wRvg1
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły prawidłowe informacje. 1. 1. Silnik, 2. windami, 3. Ogranicznik prędkości, 4. żurawiami, 5. Siłownik, 6. ciągami jest to urządzenie, które przy osiągnięciu prędkości granicznej wyłącza zespół napędowy oraz, jeżeli jest to konieczne, uruchamia chwytacze.
2. Dźwigi, które mogą występować jako urządzenia elektryczne i hydrauliczne, są urządzeniami służącymi do transportu bliskiego, potocznie zwanymi 1. Silnik, 2. windami, 3. Ogranicznik prędkości, 4. żurawiami, 5. Siłownik, 6. ciągami.
3. Urządzenia zapewniające bezpieczeństwo windom3DFqDi4jxo
RuPagnZMAmPAC
Dobierz do obrazków odpowiednie opisy.
RhaXI2CP7H2ra
Uzupełnij luki w tekście. Chwytacz to urządzenie mechaniczne służące do zatrzymania i utrzymania w spoczynku, na prowadnicach, przez dowolny czas, kabiny dźwigu lub jej przeciwwagi w przypadku niekontrolowanego przekroczenia prędkości. Dźwigi wyposaża się najczęściej w układ 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący chwytaczy – po jednym na prowadnicę. Montuje się je wtedy w dolnej części stalowej ramy dźwigu. Obok ogranicznika prędkości (OP) i obciążenia (OB) chwytacze są jednym z 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący elementów awaryjnego układu hamulcowego dźwigu. Podział chwytaczy ze względu na charakterystykę ich działania oraz kierunkowość: 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący, natychmiastowy 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący: jednokierunkowy. Chwytacze 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący. Działają na zasadzie natychmiastowego zablokowania. Z tego powodu montuje się je w dźwigach poruszających się z niewielką prędkością – tylko do 0,63 m/s. Chwytacze natychmiastowe 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący montuje się w wolno poruszających się dźwigach, ale z nieco większą prędkością – do 1 m/s. Takie dźwigi są dodatkowo wyposażone w układ wytłumiający drgania. Jak wszystkie chwytacze natychmiastowe – one także są wyłącznie jednokierunkowe (zatrzymują poruszanie dźwigu tylko w jednym kierunku – do dołu).
4. Elementy zabezpieczeń dźwigów2DFqDi4jxo
Elementy zabezpieczeń dźwigów10570Brawo! Udało ci się zaliczyć test! Twoja wiedza dotycząca elementów zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny jest godna podziwu.Niestety, nie udało ci się zaliczyć testu. Wróć do infografiki „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”, zapoznaj się wnikliwie z materiałem i spróbuj ponownie!
Test

Elementy zabezpieczeń dźwigów

Czy wiesz, w jaki sposób działają elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny? Czy potrafisz wskazać między nimi różnice? Sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując test. Powodzenia!

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
5 min
Twój ostatni wynik:
-
Elementy zabezpieczeń dźwigów10570Brawo! Udało ci się zaliczyć test! Twoja wiedza dotycząca elementów zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny jest godna podziwu.Niestety, nie udało ci się zaliczyć testu. Wróć do infografiki „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”, zapoznaj się wnikliwie z materiałem i spróbuj ponownie!
Test

Elementy zabezpieczeń dźwigów

Czy wiesz, w jaki sposób działają elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny? Czy potrafisz wskazać między nimi różnice? Sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując test. Powodzenia!

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
5 min
Twój ostatni wynik:
-