1
R32EtpvNRIyvd1
Ilustracja przedstawia strony zapisu nutowego. Na nich leży trąbka i klarnet.

Działalność szkół narodowych w XIX wieku

Źródło: online-skills, cc0.
1

Ważne daty

1842Rusłan i Ludmiła, Michaił Glinka

1847Halka, Stanisław Moniuszko

1874Obrazki z wystawy, Modest Musorgski

1872–1879Moja ojczyzna, Bedrich Smetana

1887Kniaź Igor, Aleksander Borodin

1888Peer Gynt, Edvard Grieg

1899Finlandia, Jean Sibelius

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RMJXcFqUur3Ww1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Maja Gordon, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

7.Romantyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:

a) rozumie związki muzyki Ludwiga van Beethovena z początkami romantyzmu,

b) opisuje styl brillant,

c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.),

d) dostrzega wątki narodowe w muzyce,

e) omawia rozwój muzykowania domowego,

f) opisuje orkiestrę symfoniczną w romantyzmie (powiększenie składu, szczególnie u Hectora Berlioza i Gustava Mahlera, rola dyrygenta);

4) omawia szkoły narodowe: niemiecka (Carl Maria von Weber i Richard Wagner), czeska (Bedřich Smetana i Antonín Dvořák), polska (Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin i Zygmunt Noskowski), rosyjska (Potężna Gromadka, a w niej przede wszystkim: Modest Musorgski, Aleksander Borodin i Nikołaj Rimski‑Korsakow), hiszpańska (Isaac Albéniz, Enrique Granados), francuska (César Franck), angielska (Edward Elgar, Ralph Vaughan Williams), w Skandynawii: norweska (Edvard‑Grieg) i fińska (Jan Sibelius);

5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski);

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a)elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.

Nauczysz się

przedstawiać zjawiska historyczne jakie przyczyniły się do stworzenia szkół narodowych;

wykazywać znaczenie badań etnograficznych;

wykazywać cechy charakterystyczne kultury muzycznej w Rosji, Skandynawii, Czechach, Hiszpanii oraz Polsce w XIX wieku;

przedstawiać najważniejszych twórców muzyki narodowej;

wykazywać różnice w brzmieniu utworów z poszczególnych krajów.

Wprowadzenie

Świadomość odmienności narodowej przejawiała się już we wcześniejszych epokach, pojęcie narodowości zostało jednak zdefiniowane na przełomie wieku XVIII i XIX. W tym czasie szkoły narodowe rozwijały się z największą siłą w krajach walczących o niepodległość, podczas walk narodowo‑wyzwoleńczych. Do XIX w. muzyka była sztuką bardziej uniwersalną, a kompozytorzy twórcami międzynarodowymi i ponadnarodowymi (np. Haendel, Gluck, Mozart czy Beethoven). W muzyce romantycznej natomiast coraz mocniej zaczynają uwypuklać się różnice narodowościowe. Przejawiało się to akcentowaniem odrębności narodowych, zarówno w treści, tematyce utworów, jak i w wykorzystanych środkach muzycznych (kult pieśni ludowej, wykorzystanie tańców narodowych, odwoływanie się do wątków historii ojczystej, literatury narodowej czy obrazowanie rodzimych pejzaży). Wśród szkół narodowychSzkoły narodoweszkół narodowych działających w XIX wieku największe znaczenie zyskały szkoły: rosyjska, czeska, skandynawska oraz hiszpańska.

Szkoła rosyjska

RAa8cnyGfEBIS
Ilustracja interaktywna przedstawia popiersie rosyjskiego kompozytora Michaiła Glinki. Mężczyzna ubrany w elegancki surdut i białą koszulę, ma lekko posiwiałe włosy i brodę, prawą dłoń trzyma wsuniętą poniżej klatki piersiowej pod rozpięty guzik surduta. Na ilustracji została umieszczona dodatkowa informacja: Od czasów Piotra Wielkiego aż do początku XIX w. rosyjska kultura muzyczna rozwijała się pod ogromnym wpływem muzyki zachodnioeuropejskiej, zwłaszcza włoskiej oraz niemieckiej. Ta sytuacja uległa zmianie dopiero w XIX w. za sprawą działalności przedstawicieli szkoły rosyjskiej, a zwłaszcza jej pierwszego reprezentanta Michaiła Glinki. Kompozytor jako pierwszy starał się połączyć osiągnięcia muzyki zachodnioeuropejskiej z cechami charakterystycznymi dla muzyki rosyjskiej.
Michaił Glinka, Wikipedia, domena publiczna.

Największe znaczenie w twórczości Glinki mają opery - Życie za cara oraz Rusłan i Ludmiła. W dziełach tych odnaleźć można połączenie elementów fantastycznych, baśniowych z ludowymi, nawiązania do muzyki wschodu rosyjskiego np. chór perski, balet kaukaski czy innowacyjne stosowanie skali całotonowej i trójdźwięków zwiększonych.

Kontynuatorem osiągnięć Glinki był Aleksander Dargomyżski. Interesowały go niemal wyłącznie zagadnienia wokalne - związek słowa z muzyką, czy to w pieśni czy w operze. Wywiódł z ducha mowy rosyjskiej nowy rodzaj „śpiewu mówionego”, wspieranego niezwykle śmiałą i sugestywną harmoniką.

RBfbJVNqOy44R
Ilustracja interaktywna przedstawia popiersie Aleksandra Borodina - powszechnie znanego jako kompozytora, choć miał także znaczacy dorobek naukowy z dziedziny chemii. Na ilustracji została umieszczona dodatkowa informacja: Twórczość Glinki oraz Dargomyżskiego wywarła silny wpływ na kompozytorów Potężnej Gromadki.
Aleksandr Borodin
RIze6oFTMR3Uv
Ilustracja przedstawia Milija Bałakiriewa - rosyjskiego kompozytora, pianistę i dyrygenta, członka grupy "Potężna Gromadka". Mężczyzna ma ciemne włosy zaczesane do tyłu i bujną ciemną brodę. Ręce splecione na piersiach, ciemny surdut.Na ilustracji umieszczono dodatkową informację: Do tej grupy należeli: Aleksander Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski i Nikołaj Rimski‑Korsakow. W oparciu o wzory Glinki i Dargomyżskiego tych pięciu kompozytorów usiłowało przeobrazić muzykę rosyjską w muzykę narodową, wolną od wpływów zachodnich. Choć przywódca grupy Bałakiriew sformułował program twórczy prosto i jednoznacznie: należy nawiązać do Glinki i opierać się na melodiach ludowych, w rzeczywistości nikt z Wielkiej Piątki nie realizował w pełni tego postulatu. Styl jej przedstawicieli nie był jednolity a charakter narodowy, jaki zamierzali nadać swej muzyce kompozytorzy, okazał się bardzo różnorodny. Ich celem nadrzędnym stało się stworzenie profesjonalnej muzyki symfonicznej, kameralnej i operowej o wyraźnie rosyjskim charakterze.
Milij Bałakiriew, Wikipedia, domena publiczna.
RLNbH8HHMuWJT1
Ilja Repin, „Cezar Cui”, 1890, Galeria Tretiakowska, Moskwa, Rosja, Wikipedia, domena publiczna.
RH8U1J6syWzbq1
Ilja Repin, „Modest Musorgski”, 1881, Galeria Tretiakowska, Moskwa, Rosja, Wikipedia, domena publiczna.
RX9uYsNX2MuNZ1
Walentin Sierow, "Portret Nikołaja Rimskiego-Korsakowa", 1898, wordpress.com, CC BY 3.0.
RqcwR6EVA0zdC
Utwór: Modest Musorgski, Obrazki z wystawy Wielka Brama Kijowska. Nagranie prezentuje orkiestrację Wielkiej Bramy Kijowskiej, wchodzącej w skład cyklu miniatur fortepianowych Obrazki z wystawy. Utwór posiada szybkie tempo (Allegro alla breve. Maestoso con grandezza) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Kompozycja cechuje się majestatycznym, podniosłym charakterem.
R13SLLHvBAjlU
Utwór: Aleksander Borodin, Kniaź Igor Tańce Połowieckie. Tańce połowieckie są częścią opery Kniaź Igor. Posiadają umiarkowane tempo i wokalno - instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechują się folklorystycznym charakterem związanym z rosyjską szkołą narodową.

Muzyka skandynawska

Muzyka narodowa stała się także popularna na północy Europy. Skandynawskie dwory przez wiele pokoleń sprowadzały muzyków, głównie z państw niemieckich. Dopiero w XIX wieku w życie muzyczne włączyli się sami Skandynawowie i zaczęli wprowadzać własne akcenty w ogólnoeuropejski styl i repertuar koncertowy. Najwybitniejszym przedstawicielem szkoły norweskiej był Edward Grieg. Muzyką norweską zainteresował się w połowie lat sześćdziesiątych XIX wieku. Z czasem sam zaczął notować melodie ludowe, które następnie wykorzystywał w swoich utworach. Zaciekawiła go także harmonia norweskich wirtuozów ludowych, grających na specyficznym instrumencie – hardingfeleHardingfelehardingfele.

R1L8K7cvnuQj21
Hardingfele, online-skills, CC BY 3.0.
R1FOHFXTCQLJB
Prezentacja 3D przedstawiająca Hardingfele. Jest to instrument smyczkowy podobny do skrzypiec. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następująca informacja: 1. Hardingfele to tradycyjny, ręcznie wykonywany instrument strunowy pierwotnie używany w muzyce norweskiej. W nowoczesnych wersjach ten instrument jest bardzo podobny do skrzypiec, choć ma osiem lub dziewięć strun (a nie cztery, jak na standardowych skrzypcach) i wykonany jest z cieńszego drewna. Na czterech strunach gra się smyczkiem, podobnie jak na skrzypcach, pozostałe zaś rezonują pod ich wpływem. Instrument często jest bogato zdobiony rzeźbieniami z motywami zwierzęcymi (zwykle jest to smok lub lew z herbu Norwegii) lub rzeźbioną głową kobiety. Podstrunnica jest intarsjowana masą perłową, na którą nanoszone są atramentowe rysunki tworzące wzory zwane „różą”. Choć Hardingfele mogą wydawać się zapomniane, zostały użyte w ścieżkach dźwiękowych do filmów takich jak Władca Pierścieni oraz animacji Jak wytresować smoka, wyraźnie nawiązujących do kultury norweskiej. Instrument można jednak odnaleźć również w muzyce do takich obrazów jak Armegeddon, Fargo czy Dunkierka.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

W utworach pojawiały się nawiązania do melodii, tańców i harmonii ludowej, odniesienia do sag, legend i poezji ludowej czy elementy mające za zadanie odmalowanie klimatu i nastroju północnego krajobrazu. Do najwybitniejszych dzieł Griega należą Koncert fortepianowy a‑moll oraz suity Peer Gynt napisane do dramatu Henryka Ibsena, opisującego fantastyczne przygody Piotra Gynta, nicponia i włóczęgi, z norweskich podań. Grieg zestawił 2 suity będące jednym z nielicznych przykładów, kiedy to muzyka stała się popularniejsza od literackiego pierwowzoru.

Wysłuchajmy fragmentów I suity Peer Gynt.

RnBAV8aflSrjl1
Utwór: Edward Grieg, I suita Peer Gynt Poranek. Utwór Poranek jest pierwszą częścią I suity Peer Gynt op.46 przeznaczonej na orkiestrę. Posiada szybkie tempo (Allegretto pastorale) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się sielankowym, wesołym charakterem.
R1GoG0uwYB4RZ
Utwór: Edvard Grieg , I suita Peer Gynt – W grocie króla górWykonawca: Hallé Orchestra, dyr. John Barbirolli

Podobnie, jak w Norwegii artystyczna muzyka fińska zaczęła się rozwijać dopiero w XIX wieku - wówczas to wydano narodowy epos – KalevalaKalevalaKalevala. Najwybitniejszym przedstawicielem szkoły fińskiej jest Jean Sibelius. Muzyką narodową zainteresował się pod wpływem ogólnej sytuacji Finów - najpierw podporządkowani byli Szwecji, a w czasach młodości kompozytora – Rosji. Jego pierwsze próby kompozytorskie zbiegły się z manifestacjami narodowowyzwoleńczymi.

Wśród cech jego twórczości wymienić należy: przynależność stylistyczną do epoki romantycznej (poprzez harmonikę, upodobanie do wyrazistej melodyki), powiązanie z rodzimą muzyką i legendami oraz specyficzną instrumentację z przewagą ciemnych barw (maluje melancholijny urok fińskiej przyrody).

Wśród utworów Sibeliusa główne znaczenie ma twórczość instrumentalna, a wśród niej: siedem symfonii oraz poematy symfoniczne, w tym poemat Finlandia będąca utworem zamykającym cykl historycznych żywych obrazów, który pokazano w ramach politycznej manifestacji przeciwko władzy carskiej Rosji.

Rj5buS6HGkMh8
Fragment utworu: Jean Sibelius, Finlandia. Finlandia jest utworem przeznaczonym na orkiestrę. Kompozycja rozpoczyna się w umiarkowanym tempie (Andante sostenuto) i wzrasta wraz z przebiegiem utworu (Allegro moderato, Allegro). Dzieło posiada instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się marszowym, groźnym, ciężkim charakterem.

Muzyka czeska

Muzykę narodową tworzono także w Czechach. Twórcą narodowego stylu czeskiego był Bedřich Smetana. Punktem zwrotnym w życiu kompozytora okazał się rok 1848, kiedy Pragę ogarnęła rewolucja przeciwko panowaniu austriackiemu, trwało to w okresie tzw. Wiosny Ludów. Wówczas to Smetana starał się muzyką wspierać tożsamość narodową swego kraju. Najbardziej znanym utworem jest Moja ojczyzna, czyli cykl sześciu poematów symfonicznych, do których kompozytor dołączył krótki szkic treści poszczególnych utworów, opisujących piękno swojej ojczyzny. Dzieło jego kontynuował najwybitniejszy czeski kompozytor Antonín Dvořák.

R1HimMeENRwmR
Ilustracja przestawia popiersie Antonína Dvořáka.Mężczyzna ma falujące się włosy zaczesane do tyłu, wyraźne zakola, obfitą, kędzierzawą brode i wąsy. Ma na sobie eleganckie ciemnoszare okrycie wierzchnie i biała koszulę. Na ilustracji została umieszczona dodatkowa informacja: Jego ideą było stworzenie muzyki narodowej, a tym samym kontynuacja zamierzeń Smetany (melodyka ze źródłem w muzyce ludowej, stylizacje tańców). Głównym atutem muzyki Dwořáka jest niezwykła inwencja melodyczna i wyczucie formy. Pozostawił wiele utworów użytkowych – głównie stylizacje tańców (polki, furianty, walce), jednak na czoło twórczości wysuwają się symfonie, utwory fortepianowe: dwa zbiory Tańców słowiańskich, humoreski czy koncerty instrumentalne.
Antonín Dvořák, Wikipedia, domena publiczna.
RVVyM4cILTC871
Fragment utworu: Antonin Dvorak, Humoreska op. 101 nr 7. Humoreska op. 101 nr 7 jest miniaturą przeznaczoną na fortepian. Posiada wolne tempo (Poco Lento e grazioso) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, wesołym charakterem.

Muzyka hiszpańska

Muzyka narodowa stała się popularna także w Hiszpanii a jej najważniejszymi twórcami stali się Isaac Albeniz czy Enrique Granados. Twórcy hiszpańscy stosowali w kompozycjach stylizacje i rytmy tańców oraz melodii hiszpańskich, zwroty melodyczne charakterystyczne dla canto flamencoFlamencoflamenco z jego bogatą ornamentyką i melizmatyką, a także opierali się na skalach ludowych i modalnych (zwłaszcza frygijskiej). Często stosowali także kontrastową dynamikę i zróżnicowaną artykulację mające naśladować brzmienia gitary.

R19p2xM1FL37t
lustracja interaktywna przedstawia zdjęcie, na którym znajduje się kobieta tańcząca flamenco i mężczyzna grający na gitarze. Dodatkowo udostępniono zawartość w postaci nagrania utworu pod tytułem Guajira - „Flamenco”. Flamenco jest utworem przeznaczonym na gitarę. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Kompozycja cechuje się lekkim, żwawym charakterem.
Kobieta tańcząca flamenco i mężczyzna grający na gitarze, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja) Guajira - „Flamenco”, online-skills, CC BY 3.0.

Polski styl muzyczny

Polski styl muzyczny w okresie romantyzmu stworzył Fryderyk Chopin. Kompozytor nie wprowadzał bezpośrednich cytatów z melodii ludowych lecz czerpał z niezwykłego bogactwa harmonicznego, fakturalnego czy formalnego muzyki ludowej, dzięki czemu dzieła, choć nasycone są polskim charakterem, pozostają uniwersalne i rozumiane na całym świecie.
Za najwybitniejszych polskich kontynuatorów tradycji Chopinowskiej uznaje się: Stanisława Moniuszkę, twórcę polskich oper i pieśni oraz kantat o tematyce litewskiej, a także Zygmunta Noskowskiego i Władysława Żeleńskiego, którzy nadawali rys narodowy licznym utworom tworzonym w różnych gatunkach instrumentalnych i wokalno‑instrumentalnych.

RK9yrZVaVzKgH1
Fragment utworu: Fryderyk Chopin, Preludium A-dur op. 28 nr 7. Preludium A-dur op. 28 nr 7 jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada umiarkowane tempo (Andantino) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, wesołym charakterem.

Za najwybitniejszych polskich kontynuatorów tradycji Chopinowskiej uznaje się: Stanisława Moniuszkę, twórcę polskich oper i pieśni oraz kantat o tematyce litewskiej, a także Zygmunta Noskowskiego i Władysława Żeleńskiego, którzy nadawali rys narodowy licznym utworom tworzonym w różnych gatunkach instrumentalnych i wokalno‑instrumentalnych.

R1659hxZV86oK1
Tytus Maleszewski, „Stanisław Moniuszko”, 1865, Muzeum Narodowe, Warszawa, Wikimedia, domena publiczna.

Proponuję wysłuchać fragmentu dzieła Stanisława Moniuszki.

RwxlUAeeg4ifm
Utwór: Stanisław Moniuszko, Mazur z opery Halka. Mazur jest kompozycją wchodzącą w skład opery Halka. Wykorzystuje schematy rytmiczne tańca polskiego o tej samej nazwie. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się skocznym, wesołym charakterem.

Szkoły narodowe jakie zrodziły się w Europie w XIX wieku przyczyniły się do zainteresowania kompozytów rodzimą kulturą, muzyką oraz tradycjami. Środki, które wykorzystywane były w romantyzmie są stosowane także dzisiaj, aby ukazać cechy typowe dla sztuki ojczyzny kompozytora.

Zadania

R1CnMhxipdMG8
Ćwiczenie 1
Dopasuj cechy charakterystyczne do odpowiednich epok. Klasycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrażanie idei artysty, uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, subiektywizm, przewaga treści nad formą, 2. Uniwersalizm języka muzycznego, przejrzystość, symetria, równowaga w stosowaniu środków muzycznych, brak programowości Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrażanie idei artysty, uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, subiektywizm, przewaga treści nad formą, 2. Uniwersalizm języka muzycznego, przejrzystość, symetria, równowaga w stosowaniu środków muzycznych, brak programowości
R13n3EbWRujiF
Ćwiczenie 2
Do nazw krajów przyporządkuj grupy kompozytorów. Czechy Możliwe odpowiedzi: 1. Isaac Albniz, Enrique Granados, 2. Michaił Glinka, Aleksander Dargomyżski, Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, 4. Edvard Grieg, Jean Sibelius, 5. Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Zygmunt Noskowski Norwegia/Finlandia Możliwe odpowiedzi: 1. Isaac Albniz, Enrique Granados, 2. Michaił Glinka, Aleksander Dargomyżski, Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, 4. Edvard Grieg, Jean Sibelius, 5. Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Zygmunt Noskowski Hiszpania Możliwe odpowiedzi: 1. Isaac Albniz, Enrique Granados, 2. Michaił Glinka, Aleksander Dargomyżski, Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, 4. Edvard Grieg, Jean Sibelius, 5. Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Zygmunt Noskowski Polska Możliwe odpowiedzi: 1. Isaac Albniz, Enrique Granados, 2. Michaił Glinka, Aleksander Dargomyżski, Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, 4. Edvard Grieg, Jean Sibelius, 5. Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Zygmunt Noskowski Rosja Możliwe odpowiedzi: 1. Isaac Albniz, Enrique Granados, 2. Michaił Glinka, Aleksander Dargomyżski, Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, 4. Edvard Grieg, Jean Sibelius, 5. Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Zygmunt Noskowski
Ćwiczenie 3
R1ZCRfltPEUUJ1
Utwór: Modest Musorgski, Obrazki z Wystawy Promenada. Promenada jest pierwszą częścią cyklu programowych miniatur fortepianowych Obrazki z wystawy. Posiada szybkie tempo (Allegro giusto, nel modo russico, senza allegrezza, ma poco sosenuto) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Kompozycja cechuje się majestatycznym, żywym charakterem.
RVVyM4cILTC871
Fragment utworu: Antonin Dvorak, Humoreska op. 101 nr 7. Humoreska op. 101 nr 7 jest miniaturą przeznaczoną na fortepian. Posiada wolne tempo (Poco Lento e grazioso) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, wesołym charakterem.
RK9yrZVaVzKgH1
Fragment utworu: Fryderyk Chopin, Preludium A-dur op. 28 nr 7. Preludium A-dur op. 28 nr 7 jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada umiarkowane tempo (Andantino) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, wesołym charakterem.
RsTJ1hIeRi58m
Wymień najbardziej znanych kompozytorów pochodzących z Rosji.
Ćwiczenie 3
R1N2L5C2XD73N
Wymień najbardziej znanych kompozytorów pochodzących z Rosji.
RY4YSZbNxM2gS
Ćwiczenie 4
Zaznacz polskich kompozytorów tworzących w XIX wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzysztof Penderecki, 2. Wojciech Kilar, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Henryk Wieniawski, 5. Eugeniusz Rudnik
RcSQJmlBwEETA
Ćwiczenie 5
Wymień instrumenty charakterystyczne dla muzyki hiszpańskiej.
Ćwiczenie 5
R16RXECXO1O76
Wymień instrumenty charakterystyczne dla muzyki hiszpańskiej.
R3LddyiIYv887
Ćwiczenie 6
Zaznacz przyczyny powstania szkół narodowych w XIX wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Reakcja na modę w sztuce, 2. Chęć uwypuklenia różnic narodowych, 3. Chęć stworzenia czegoś nowego, 4. Walka o niepodległość kraju
R1A9hC8kQfd83
Ćwiczenie 7
Wymień po jednym przedstawicielu szkoły narodowej Czech i Skandynawii.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RJ9QLNRGKBOZ4
Wymień po jednym przedstawicielu szkoły narodowej Czech i Skandynawii.

Słownik pojęć

Flamenco
Flamenco

folklor południowej Hiszpanii, łączący taniec z muzyką i śpiewem; wykonywany z towarzyszeniem kastanietów i gitary, z charakterystycznym powtarzającymi się figurami i ostro szarpanymi dźwiękami.

Hardingfele
Hardingfele

norweski instrument strunowy przypominający skrzypce; posiada dodatkowe cztery lub pięć strun burdonowych, pozwalających na grę wielogłosową.

Kalevala
Kalevala

zbiór legend i pieśni lud. (run) Finlandii i Karelii, zaliczanych do najstarszych przejawów twórczości lud. na świecie; tworzone przez bezimiennych autorów, przekazywane w tradycji ustnej, zostały zebrane w artyst. całość i oprac. przez E. Lönnrota (1835, 1849); treścią Kalewali jest życie i walka 2 wrogich plemion; ogłoszenie dzieła przyczyniło się do odrodzenia nar. w Finlandii oraz do powstania literatury w języku fińskim; Kalewela wywarła wpływ na późniejszą literaturę i sztukę Finlandii; polskie przekł.: J. Ozgi‑Michalskiego (1975) i J. Litwiniuka (1998).

Szkoły narodowe
Szkoły narodowe

grupy kompozytorów powstające w połowie XIX wieku w wielu krajach europejskich i tworzące pod wpływem rosnącego poczucia odrębności narodowej; w utworach kompozytorzy nawiązywali do rodzimego folkloru, tradycji muzycznych oraz tematyki historycznej.

Żródło:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

RnBAV8aflSrjl1
Utwór: Edward Grieg, I suita Peer Gynt Poranek. Utwór Poranek jest pierwszą częścią I suity Peer Gynt op.46 przeznaczonej na orkiestrę. Posiada szybkie tempo (Allegretto pastorale) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się sielankowym, wesołym charakterem.
RVVyM4cILTC871
Fragment utworu: Antonin Dvorak, Humoreska op. 101 nr 7. Humoreska op. 101 nr 7 jest miniaturą przeznaczoną na fortepian. Posiada wolne tempo (Poco Lento e grazioso) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, wesołym charakterem.
RK9yrZVaVzKgH1
Fragment utworu: Fryderyk Chopin, Preludium A-dur op. 28 nr 7. Preludium A-dur op. 28 nr 7 jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada umiarkowane tempo (Andantino) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, wesołym charakterem.
RqcwR6EVA0zdC
Utwór: Modest Musorgski, Obrazki z wystawy Wielka Brama Kijowska. Nagranie prezentuje orkiestrację Wielkiej Bramy Kijowskiej, wchodzącej w skład cyklu miniatur fortepianowych Obrazki z wystawy. Utwór posiada szybkie tempo (Allegro alla breve. Maestoso con grandezza) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Kompozycja cechuje się majestatycznym, podniosłym charakterem.
R13SLLHvBAjlU
Utwór: Aleksander Borodin, Kniaź Igor Tańce Połowieckie. Tańce połowieckie są częścią opery Kniaź Igor. Posiadają umiarkowane tempo i wokalno - instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechują się folklorystycznym charakterem związanym z rosyjską szkołą narodową.
R1GoG0uwYB4RZ
Utwór: Edvard Grieg , I suita Peer Gynt – W grocie króla górWykonawca: Hallé Orchestra, dyr. John Barbirolli
Rj5buS6HGkMh8
Fragment utworu: Jean Sibelius, Finlandia. Finlandia jest utworem przeznaczonym na orkiestrę. Kompozycja rozpoczyna się w umiarkowanym tempie (Andante sostenuto) i wzrasta wraz z przebiegiem utworu (Allegro moderato, Allegro). Dzieło posiada instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się marszowym, groźnym, ciężkim charakterem.
RwxlUAeeg4ifm
Utwór: Stanisław Moniuszko, Mazur z opery Halka. Mazur jest kompozycją wchodzącą w skład opery Halka. Wykorzystuje schematy rytmiczne tańca polskiego o tej samej nazwie. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się skocznym, wesołym charakterem.
R19p2xM1FL37t
lustracja interaktywna przedstawia zdjęcie, na którym znajduje się kobieta tańcząca flamenco i mężczyzna grający na gitarze. Dodatkowo udostępniono zawartość w postaci nagrania utworu pod tytułem Guajira - „Flamenco”. Flamenco jest utworem przeznaczonym na gitarę. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Kompozycja cechuje się lekkim, żwawym charakterem.
Kobieta tańcząca flamenco i mężczyzna grający na gitarze, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja) Guajira - „Flamenco”, online-skills, CC BY 3.0.