E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa taboru kolejowego

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Budowa pojazdów kolejowych

ATLAS INTERAKTYWNY

Informacja:
W poniższym materiale dodano nagrania dźwiękowe tożsame z tekstem znajdującym się pod nimi. Możesz więc zarówno odsłuchać, jak i przeczytać tę część materiału.

Informacja:
W poniższym materiale dodano nagrania dźwiękowe tożsame z tekstem znajdującym się pod nimi. Możesz więc zarówno odsłuchać, jak i przeczytać tę część materiału.

1
Autobus szynowy
R1ASzl4cFkjob
Nagranie

Autobus szynowy — lekki wagon silnikowy z napędem spalinowym, wykorzystywany jest do ruchu pasażerskiego na liniach z niskimi potokami podróżnych.

Ze względu na niewielką masę charakteryzuje się on większym przyspieszeniem oraz mniejszym zużyciem paliwa w porównaniu do tradycyjnego pociągu. Dodatkowo koszty eksploatacji szynobusów są mniejsze ze względu na mniejszą ilość elementów tworzących pociąg, np. mniejsza liczba osi.

Pojemność szynobusu wynosi około miejsc siedzących. W celu powiększenia pojemności pociągu można połączyć dwa szynobusy, bądź klasyczny wagon pasażerski za pomocą sprzęgów.

Wnętrze szynobusów spełnia najnowsze standardy, możemy spotkać się z nowoczesnym wyposażeniem, takim jak: windy dla niepełnosprawnych, miejsca dla rowerów, monitoring, system zliczania pasażerów, GPS, Wi‑Fi, czujniki dymu, system umożliwiający porozumiewywanie się między pasażerami a maszynistą.

Napęd realizowany jest analogicznie jak w lokomotywach spalinowych, czyli silnik Diesla napędza prądnice, która produkuje energię elektryczną, a napęd realizowany jest przez silniki elektryczne.

R1Idv4oxDR1Ls
Szynobus SA133 i sprzęg śrubowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zdjęciach szynobus . Osiąga on prędkość maksymalną . Poniżej znajduje się opis jego działania.

Sprzęganie szynobusów jest możliwe dzięki zastosowaniu sprzęgu śrubowego oraz dwóch zderzaków i połączeń elektrycznych i pneumatycznych.

Szkielet pociągu zbudowany jest ze stali, a szyby są klejone do pudła pociągu.

Pociąg składa się z trzech wózków — dwa skrajne są jezdne, a środkowy — wózek Jacobsa — jest wózkiem tocznym.

Każdy wózek posiada usprężynowanie (pierwszego i drugiego stopnia), jednak wózki toczny oraz jezdny różnią się budową. Poniższe ilustracje obrazują różnice.

R1THABebfqReT
Ilustracja interaktywna przedstawia budowę wózka napędowego. Na ilustracji znajduje się siedem punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu. Sprężyna pneumatyczna - umieszczona pod nadwoziem na środku wózka. Tłumik hydrauliczny ruchów pionowych - zamontowany obok sprężyny pneumatycznej. Ogranicznik ruchu pionowego maźnicy - znajduje się poniżej sprężyny pneumatycznej. Maźnice z łożyskami osi - umieszczone na osi kół wózka napędowego. Sprężyny metalowo-gumowo klinowe - sprężyny o kształcie trapezu umieszczone na osiach kół między kołami a maźnicami. Ogranicznik ruchu pionowego maźnicy - umieszczone powyżej sprężyn. Obudowa szczotek uszyniąjących FROST - zamontowane na osiach pod maźnicami z łożyskami osi
Budowa wózka napędowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SbOevAt6MRf
Ilustracja interaktywna przedstawia budowę wózka tocznego. Na ilustracji znajduje się siedem punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu.
  1. Ogranicznik opadu maźnicy - umieszczony nad osią koła
  2. Maźnica z łożyskami osi - zamontowana na osi koła, do niej przytwierdzony jest ogranicznik opadu maźnicy
  3. Sprężyny metalowo-gumowe klinowe - zawieszone pomiędzy maźnicą a ramą wózka
  4. Amortyzator hydrauliczny ruchów poziomych wózka - w kształcie długiego walca, umieszczony poziomo na boku wózka, obok sprężyny
  5. Sprężyna pneumatyczna - zamontowana w środku wózka nad amortyzatorami
  6. Amortyzator hydrauliczny ruchów poziomych wózka - w kształcie długiego walca, umieszczony poziomo na boku wózka, obok sprężyny
  7. Rama wózka tocznego - rama, na której zatwierdzone są elementy wózka
Budowa wózka tocznego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Diagnostyka oraz sterowanie są możliwe dzięki systemowi INTELO. Zadaniem systemu jest kontrola pracy podzespołów w jednostce. Ekran systemu znajduje się w kabinie maszynisty, dzięki czemu maszynista ma możliwość sprawdzenia poprawności działania pojazdu.

R13gtH8zRLXbd
System INTELO
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szynobus jest wyposażony w piasecznice, które umożliwiają posypanie powierzchni szyny piaskiem. Posypanie piaskiem sprawia, że powierzchnia szyny jest bardziej przyczepna, przez co zmniejsza się ryzyko wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, oraz w trudnych warunkach pogodowych może pomóc skrócić drogę hamowania.

RbX3WfcX0Nlwv
Piasecznica
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na dachu pojazdu znajdują się agregaty klimatyzacyjne oraz wentylator chłodzący silnik. Dzięki takiemu rozwiązaniu kabiny pasażerskie i maszynisty są klimatyzowane, a chłodzenie silnika odbywa się za pomocą powietrza.

W omawianym pociągu podróżować może maksymalnie pasażerów, a w szynobusie znajduje się miejsc siedzących.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana oraz posiada toaletę z obiegiem zamkniętym. Za informację pasażerską wewnątrz składu odpowiadają wyświetlacze oraz komunikaty głosowe. Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiadają kamery, zarówno wewnątrz pociągu, jak i na zewnątrz.

Pasażer w przypadku zauważenia niebezpieczeństwa powinien użyć hamulca bezpieczeństwa, powoduje to wdrożenie nagłego hamowania pociągu. Omawiany pojazd ma funkcję mostkowania hamulca bezpieczeństwa, czyli przerwanie procesu hamowania nagłego.

R9rFqkacMZWE9
Hamulec bezpieczeństwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Elektryczne zespoły trakcyjne
R1DihLKXIK2Ts
Nagranie

Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) — pojazdy trakcyjne przeznaczone do ruchu pasażerskiego. Posiadają dwie kabiny sterownicze na obu końcach pociągu. Taka budowa pozwala na szybką możliwość zmiany kierunku jazdy, a do ich ruchu wykorzystywana jest energia elektryczna.

RFkaaBs6Twdby
Elektryczny zespół trakcyjny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

EZT charakteryzuje brak możliwości zmiany konfiguracji składu. Elektryczny zespół trakcyjny składa się z członów. Istnieje podział EZT ze względu na liczbę członów: od dwuczłonowych składów do (obecnie w Polsce najdłużej użytkowanych) ośmioczłonowych składów.

Elektryczne zespoły trakcyjne wykorzystywane są szczególnie w ruchu aglomeracyjnym ze względu na krótką drogę hamowania i przyspieszania (w porównaniu do składów wagonowych). Dodatkowym autem jest możliwość szybkiej zmiany kierunku jazdy. Konstrukcja takich pociągów zapewnia dużą liczbę miejsc stojących. Takie składy również wykorzystywane są w ruchu dalekobieżnym.

W celu powiększenia pojemności pociągu, łączy się kilka jednostek za pomocą sprzęgów. Obecnie najczęściej spotykane w tego typu pojazdach są sprzęgi Scharfenberga. Nie stosuje się w nich zderzaków, gdyż pełnią jednocześnie funkcje spinającą i zderzakową. Aby połączyć dwa pojazdy trakcyjne, należy dojechać jednym elementem do drugiego, po czym następuje ich samoczynne sprzęgnięcie. W celu rozprzęgnięcia wciska się odpowiedni przycisk w kabinie maszynisty lub używa się dźwigni na sprzęgu. Sprzęgi te zapewniają jednocześnie połączenie mechaniczne, pneumatyczne oraz elektryczne.

R14BME0Jpsvw7
Sprzęg Scharfenberga
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa pociągi posiadają hamulec bezpieczeństwa — po pociągnięciu za rączkę hamulca następuje samoczynne hamowanie pociągu. Takie hamulce są stosowane zarówno w wagonach pasażerskich, jak i szynobusach. Zasada działania tego hamulca jest taka sama we wszystkich rodzajach pojazdów.

RNVhCJYApIvSU
Hamulec bezpieczeństwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pociągnięcie za rączkę hamulca bezpieczeństwa powoduje wypuszczenie powietrza z układu hamulcowego. Dzieje się to za pomocą klapy Ackermana, która otwiera się z chwilą pociągnięcia za hamulec bezpieczeństwa. Spadek ciśnienia w przewodzie hamulcowym powoduje samoczynne hamowanie pociągu.

Rvu9P54dfnZKm
Klapa Ackermana
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W nowoczesnych pociągach dostępna jest funkcja mostkowania hamulca bezpieczeństwa pasażerskiego — co oznacza, że maszynista ma możliwość przerwania samoczynnego hamowania pociągu wywołanego zerwaniem hamulca bezpieczeństwa przez pasażera. Maszynista może przerwać hamowanie, gdy kontynuacja jazdy jest bezpieczniejszą opcją — np. gdy pasażer użyje hamulca bezpieczeństwa ze względu na pożar w pociągu, a pojazd znajduje się wewnątrz tunelu.

Człony wagonu są połączone z sobą. Wewnątrz wagonu znajdują się przejścia międzyczłonowe, które są osłonięte przegubami harmonijkowymi.

RF6EtdRmHM55R
Przegub harmonijkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W elektrycznych zespołach trakcyjnych wyróżniamy wózki napędowe oraz toczne. Wózki napędowe są wyposażone w:

  • silnik trakcyjny,

  • przekładnię trakcyjną,

  • wał przekładni,

  • wał przegubowy,

  • zestaw kołowy.

Elektryczne zespoły trakcyjne podobnie jak lokomotywy elektryczne posiadają piasecznice, które pomagają wyjść z poślizgu zestawom kołowym.

Silnik trakcyjny w nowszych elektrycznych zespołach trakcyjnych zasilany jest prądem przemiennym. W związku z tym, że napięcie w sieci trakcyjnej jest prądem stałym, wymagane jest użycie falownika, które zmienia napięcie stałe na przemienne.

Chłodzenie silnika trakcyjnego odbywa się poprzez wentylator umieszczony na dachu pojazdu.

Za uzupełnienie powietrza w układzie pneumatycznym odpowiedzialna jest sprężarka powietrza. Jej działanie możliwe jest tylko w przypadku, gdy pantograf jest podniesiony.

Filrt posiada trzy typy hamulców:

  1. hamulec elektrodynamiczny z opcją rekuperacji energii — maszynista steruje nim poprzez nastawnik jazdy. W trakcie takiego hamowania silniki przechodzą w tryb prądnicowy, a generowany w ten sposób opór powoduje hamowanie pociągu,

  2. hamulec pneumatyczny tarczowy,

  3. hamulec postojowy.

RrR5TJPCMfnHk
Nastawnik jazdy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Lokomotywa elektryczna
R13eKDZ1bdtbB
Nagranie

Lokomotywa elektryczna — lokomotywa napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z sieci trakcyjnej, trzeciej szyny lub akumulatorów.

Lokomotywy elektryczne dzielimy na:

  • pasażerskie,

  • towarowe,

  • uniwersalne — stosowane zarówno w ruchu towarowym, jak i pasażerskim.

Zasilanie lokomotywy odbywa się najczęściej za pomocą przewodu jezdnego zawieszonego nad torem (za pomocą pantografu) oraz szyn jezdnych stanowiących przewód powrotny. W przypadku metra lub kolei brytyjskich system zasilania stanowi trzecia szyna.

W polskiej sieci trakcyjnej stosowane jest zasilanie 3kV prądu stałego.

W lokomotywie elektrycznej znajduje się element zwany przetwornicą. Służy do zmiany napięcia wysokiego w niskie, które jest stosowane do m.in. sterowania lokomotywą, a także w układzie klimatyzacji i oświetleniu.

Lokomotywy elektryczne osiągają największe moce spośród innych typów lokomotyw.

Odbieraki prądu (znane również pod potoczną nazwą pantografy) służą do połączenia sieci trakcyjnej z elektrycznym obwodem głównym pojazdu trakcyjnego.

Pantograf składa się z trzech głównych elementów: podstawy, ramy przegubowej, ślizgacza.

Ślizgacz — odpowiada za bezpośrednią współpracę z przewodem jezdnym sieci trakcyjnej. Styk z siecią realizowany jest poprzez nakładki ślizgowe, które są przymocowane do korpusu ślizgacza. Ślizgacz jest zamontowany do ramy przegubowej. Przymocowanie ślizgacza do ramy musi również zapewniać odpowiednią elastyczność, aby tłumić drgania, które występują w trakcie jazdy.

Rama przegubowa — układ ramion połączonych przegubowo. Jest konstrukcją dla ślizgacza. Odpowiada za regulację wysokości ślizgacza i zapewnia odpowiedni docisk.

Podstawa — element przymocowany do dachu pojazdu trakcyjnego za pośrednictwem izolatorów wsporczych, do którego przymocowane są części ruchome i układ napędowy.

RkSSYxxA0EeHu
Odbierak prądu - pantograf
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia odbierak prądu zetknięty z siecią trakcyjną w trakcie działania. Jest to pantograf jednoramienny. Pojedyncze ramię z jednym zgięciem unosi ślizgacz w górę, aby zetknął się on z kablem trakcyjnym. Ślizgacz ma tutaj kształt prostokątnej ramy z poprzeczką do której umocowane jest ramię.

W pojazdach trakcyjnych kolejowych, w których napęd realizują elektryczne silniki trakcyjne, stosuje się najczęściej napęd indywidualny, który polega na tym, że każdy zestaw kołowy (oś) napędza niezależny silnik trakcyjny (ile jest osi, tyle jest silników).

R1VAupD21gNX9
Lokomotywa elektryczna z podniesionym tylnym pantografem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Lokomotywy elektryczne jeżdżą z podniesionym tylnym odbierakiem prądu, a przedni pełni funkcję awaryjną. Jazda w odwrotnym zestawieniu tworzyłaby ryzyko, że połamany przedni odbierak uszkodziłby tylny.

Jednak są sytuacje, gdy podniesione są oba pantografy:

  • podczas postoju, aby ograniczyć punktowe przeciążenie sieci,

  • gdy wymagany jest duży pobór z sieci trakcyjnej, aby rozłożyć pobór prądu na dwa pantografy — np. w trakcie jazdy ciężkim składem towarowym,

  • jazda w mrozie — pierwszy pantograf odszrania przewód jezdny, a drugi realizuje prawidłowy odbiór energii z sieci trakcyjnej.

R1YgN4sqsM1BH
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat silnika trakcyjnego widocznego od dołu. Zauważyć można dwie osie z kołami, pomiędzy którymi biegnie prostopadle do osi wał. Na ilustracji znajduje się dziewięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu. Silnik trakcyjny Mocowanie ramienia wsporczego silnika do czołownicy Wał drążony Mocowanie ramienia wsporczego do silnika Koło jezdne przenoszące moment obrotowy ze sprzęgła na oś Przekładnia napędowa Sprzęgło szcześciocięgłowe łączące wał drążony z kołem Koło jezdne napędzane przez oś zestawu kołowego Sprzęgło sześciocięgłowe łączące wał drążony z kołem zębatym przekładni
Silnik trakcyjny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Silniki trakcyjne to silniki połączone szeregowo, działające na prąd stały. Elementami silnika są stojan oraz wirnik. Wirnik oraz stojan są połączone, w związku z tym przepływa przez nie taki sam prąd.

Z jednej strony wału jest umieszczony komutator. Jego zadaniem jest przekazanie prądu do uzwojenia silnika.

Żaluzje nawiewowe służą wpuszczaniu powietrza w celu schłodzenia silnika. Powietrze tłoczone jest poprzez wentylatory chłodzące.

R181l7upBFOoA
Żaluzje nawiewowe
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przedział maszynowy w lokomotywach znajduje się między dwoma kabinami sterowniczymi w lokomotywie. W przedziale maszynowym znajdują się urządzenia niezbędne do poprawnego działania lokomotywy, m.in. znajduje się tam przetwornica, sprężarka.

Silnik trakcyjny napędza przetwornice. Do działania silnika używane jest napięcie , które jest dostarczane z sieci trakcyjnej. Dzięki działaniu przetwornicy powstaje prąd o napięciu , który jest używany do ładowania akumulatorów oraz do zasilania urządzeń sterowniczych (pulpit, sprężarka itp.).

W omawianej lokomotywie znajdują się dwie przetwornice, jedna służy do ładowania akumulatorów, a druga służy do wzbudzania stojanów silnika trakcyjnego.

R15izued6UK3G
Przetwornica w lokomotywie elektrycznej pasażerskiej serii EP 09
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozruch lokomotywy odbywa się na zasadzie rozruchu oporowego, to znaczy obwód silników trakcyjnych połączony jest szeregowo, a w nim znajdują się rezystory rozruchowe. Zwiększanie prędkości lokomotywy wywoływane jest poprzez odłączanie oporników, a co za tym idzie zmniejszanie rezystancji w obwodzie głównym. Zmniejszanie rezystancji powoduje zasilenie silnika prądem o większej wartości.

Nastawnik jazdy we wszystkich lokomotywach elektrycznych umożliwia regulacje rozruchu, dzięki czemu maszynista może kontrolować tempo przyspieszania pociągu, a więc pośrednio reguluje liczbę oporników włączonych do obwodu. Silnik trakcyjny potrafi działać bezoporowo, czyli w trakcie jazdy lokomotywa pobiera prąd bezpośrednio z sieci trakcyjnej.

W lokomotywie znajdują się następujące typy hamulców:

Hamulec pneumatyczny zespolony — hamulec działający na lokomotywę i sprzęgnięte z nią pojazdy. Hamulec ten sterowany jest przez zawór hamulca zespolonego. Użycie tego hamulca powoduje spadek ciśnienia w przewodzie głównym hamulca, a co za tym idzie — hamowanie całego składu.

R1bUNTX0X64Fs
Pozycje zaworu hamulca zespolonego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Hamulec ten posiada siedem pozycji hamowania:

  • pozycja odcięcia — to pozycja, w której należy ustawić kran hamulca gdy lokomotywa jedzie jako ukrotniona (sterowana) lub jest pozostawiona zahamowana na postoju. W tej pozycji przewód główny jest odcięty od zaworu (nastawnika),

  • pozycja napełniania uderzeniowego — inaczej nazywana popełnianiem. Jest to pozycja, w której przewód główny zasilany jest bezpośrednio ze zbiornika głównego. Powoduje to szybki wzrost ciśnienia w przewodzie głównym (ponad wartość roboczą ) przez co zgodnie z zasadą działania hamulca zespolonego hamulce są w pełni luzowane w trybie szybkim. Zbyt długie utrzymanie zaworu na tej pozycji może doprowadzić do przeładowania przewodu głównego — będzie w nim panować ciśnienie takie jak w zbiorniku głównym,

  • pozycja „jazda” — tryb neutralny układu hamulcowego, w którym utrzymywana jest nominalna wartość ciśnienia w układzie, równa (czyli ),

  • pozycje stopniowego hamowania służbowego do — w zależności od ustawienia rękojeści kranu odpowiednio spada ciśnienie w przewodzie głównym w związku z czym wzrasta ciśnienie w cylindrach hamulcowych — następuje hamowanie. Powrót rękojeścią od pozycji do powoduje wzrost ciśnienia w przewodzie głównym i stopniowe luzowanie hamulców. Pozycje te to kolejno:

    • pozycja — hamowanie wstępne — ciśnienie w przewodzie głównym to około ,

    • pozycja — hamowanie pełne — ciśnienie w przewodzie głównym to około ,

    • pozycja — hamowanie uzupełniające (pełne podwójne) — ciśnienie w przewodzie głównym to około ,

  • pozycja hamowania nagłego — to pozycja, w której przewód główny zostaje połączony z atmosferą, czyli nie ma ciśnienia w przewodzie, przez co hamowanie jest najmocniejsze.

Hamulec pneumatyczny dodatkowy (pomocniczy) — hamulec działający tylko na lokomotywę. Służy on do lekkiego przyhamowywania.

RWr6QwpRtydc0
Zawór hamulca pomocniczego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Hamulec ręczny — służy on do zahamowania elektrowozu na czas postoju.

R13HLwrzsuBYO
Hamulec ręczny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Sprężarka jest niezbędna do poprawnego działania pneumatycznego hamulca. Urządzenie to odpowiedzialne jest za wytwarzania sprężonego powietrza. Sprężone powietrze magazynowane jest w zbiornikach głównych, z którego rozprowadzane jest do zasilania urządzeń pneumatycznych — w tym układu hamulca pneumatycznego.

R9n9Z3rPDPrkz
Sprężarka
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Łączenie pojazdów z lokomotywą jest możliwe poprzez wykorzystanie sprzęgu. W przypadku tej konkretnej lokomotywy stosowany jest sprzęg śrubowy.

RUr6DTcrS3e6h
Sprzęg śrubowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Lokomotywa spalinowa
R19dMlZCPArL4
Nagranie

Lokomotywy dzielimy na: lokomotywy wykorzystywane w pracy manewrowej oraz lokomotywy wykorzystywane w pracy pociągowej. Lokomotywy manewrowe w związku z koniecznością częstej zmiany kierunku jazdy posiadają pojedynczą kabinę.

Lokomotywy wykorzystywane w pracy pociągowej charakteryzują się większą mocą oraz wyższą prędkością konstrukcyjną.

Lokomotywa manewrowa:

R1bGunpSOAC9w
Lokomotywa manewrowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Lokomotywa spalinowa do ruchu pociągowego:

R1FnLjFYt6Sye
Lokomotywa spalinowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Lokomotywy spalinowe ze względu na charakterystykę silnika Diesla posiadają przekładnie, które umożliwiają przeniesienie momentu obrotowego silnika na zestawy kołowe. Wyróżniamy podstawowe typy przekładni:

  • pojazdy spalinowe z przekładnią elektryczną,

  • pojazdy spalinowe z przekładnią mechaniczną,

  • pojazdy spalinowe z przekładnią hydrauliczną,

  • pojazdy spalinowe z przekładnią hydrostatyczną.

Pojazdy spalinowe z przekładnią elektryczną — najpopularniejszy typ przekładni. Napęd zestawów kołowych jest realizowany poprzez elektryczny silnik. Energia do silnika elektrycznego tworzona jest poprzez silnik spalinowy oraz prądnicę, które tworzą agregat prądotwórczy. W skład agregatu wchodzą jeszcze: układ dolotowy, układ wydechowy, układ chłodzący itp.

Zaletami lokomotyw spalinowych z przekładnią elektryczną są:

  • mniejsza moc rozwijana przez silnik przy rozruchu,

  • wysoka sprawność silnika spalinowego,

  • niższe spalanie paliwa przez silnik spalinowy,

  • uniwersalność lokomotywy pod kątem zastosowań,

  • przeniesienie napędu poprzez silnik elektryczny powoduje mniejszą ilość elementów zużywających się.

Pojazdy spalinowe z przekładnią mechaniczną — stosowane głównie w wózkach motorowych. W tym typie silnik spalinowy połączony jest z manualną skrzynią biegów. Jest to system analogiczny do stosowanych w samochodach osobowych. Maszynista do dyspozycji ma dwa pedały — gaz oraz sprzęgło — oraz obok drążek zmiany biegów.

R1Bw545OdrDMY
Drezyna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pojazdy spalinowe z przekładnią hydrauliczną — moment obrotowy oraz prędkość obrotowa z wału silnika przenoszone są za pomocą cieczy, najczęściej oleju przekładniowego. Za przeniesienie momentu obrotowego są odpowiedzialne następujące dwa urządzenia:

  • sprzęgło hydrokinetyczne — budowa zbliżona do przetwornika hydraulicznego, lecz nie posiada ono koła łopatkowego kierownicy. Sprzęgło nie realizuje zmiany momentu,

  • przetwornik hydrauliczny — składa się z pompy, turbiny oraz nieruchomej kierownicy.

Podane elementy znajdują się w korpusie obudowy.

Pompa napędzana jest silnikiem spalinowym, który wprawia w ruch olej hydrauliczny wewnątrz korpusu przetwornika. Ruch oleju przez łopatki kierownicy powoduje wprawienie w ruch łopatek turbiny.

Zalety przekładni hydraulicznej:

  • możliwość przenoszenia wysokich obciążeń,

  • dostosowywanie się momentu obrotowego turbiny do warunków jazdy.

Pojazdy spalinowe z przekładnią hydrostatyczną — obecnie stosowane w lekkich pojazdach szynowych, jak np. wózki motorowe.

Przekładania hydrostatyczna składa się z:

  • pompy hydraulicznej — posiada zmienny wydatek i kierunek tłoczenia,

  • silnika hydraulicznego.

Pompa hydrauliczna oraz silnik połączone są instalacją hydrauliczną w postaci rur oraz węży. Tworzą one obwód zamknięty, a moment obrotowy jest przenoszony przez olej.

Pompa hydrauliczna jest napędzana silnikiem spalinowym, który wytwarza ciśnienie oleju i wprawia go w ruch. Ciśnienie oleju powoduje napędzanie silnika hydraulicznego. Napęd hydrostatyczny odpowiada również za działanie innych elementów pojazdu, np. sprężarki klimatyzacji, prądnic, wysięgników, podnośników itp.

Budowa lokomotywy spalinowej na podstawie lokomotywy SM42

R1DYKqfbvX5pj
Lokomotywa manewrowa SM42
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

jest to lokomotywa manewrowa wyposażona w silnik spalinowy. Silnik spalinowy jest tylko pośrednio odpowiedzialny za napędzanie lokomotywy. Silnik spalinowy napędza prądnicę główną, która wytwarza prąd stały. Wytworzone w ten sposób napięcie elektryczne służy do zasilania elektrycznych silników. Dodatkowo lokomotywa posiada również prądnicę pomocniczą. Prądnice składają się z dwóch części — stojana oraz wirnika, który obraca się na wale. Energia elektryczna wytwarzana jest poprzez obracanie się wirnika.

RQCo9REQB5Aor
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat lokomotywy manewrowej. Schemat pokazuje lokomotywę z boku, z zaznaczonymi wybranymi elementami. Na ilustracji znajdują się dwadzieścia dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu. Silnik spalinowy czterosuwowy Prądnica główna Prądnica pomocnicza Zbiornik paliwa Zbiornik paliwa Zbiornik dzienny Zbiornik paliwa pomocniczy Tłumik układu wydechowego Doładowarka (turbosprężarka) Silniki trakcyjne Przekładnia i sprzęgło Wentylator Chłodnice Regulator Woodwarda Wentylatory silników trakcyjnych Zespół sprężarkowy powietrza Główny zbiornik powietrza Piasecznice Pasy klinowe Prądnica pomocnicza Prądnica główna Wzbudnica prądnicy głównej
Lokomotywa manewrowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wirnik prądnicy głównej:

Ru4jGZfxX2QMn
Wirnik prądnicy głównej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby energia elektryczna została wytwarzana przez prądnice, musi ona zostać wzbudzona, do tego wykorzystuje się wzbudnicę.

RYGXCHYgVMqX3
Wzbudnica
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do chłodzenia silnika spalinowego wykorzystywany jest płyn chłodzący. Dodatkowo za chłodzenie odpowiedzialne jest powietrze tłoczone poprzez wentylator, do którego powietrze dostaje się przez żaluzje, które są na ścianach bocznych lokomotywy.

Lokomotywy w celu zapobiegnięcia wpadaniu w poślizg zestawów kołowych wyposażone są w piasecznice, które służą do posypywania główek szyn piaskiem. Wpadanie w poślizg odbywa się najczęściej przy hamowaniu lub ruszaniu w złych warunkach atmosferycznych.

Układ hamulcowy składa się z dwóch części: pneumatycznej oraz mechanicznej. Część pneumatyczna składa się z:

  • sprężarki głównej — odpowiedzialna jest za nabijanie powietrza do zbiorników powietrznych,

  • zbiorników powietrza i przewodów powietrznych,

  • układów sterowania hamowaniem,

  • cylindrów hamulcowych — jest to element, do którego regulowane jest odpowiednie ciśnienie, aby zapewnić odpowiednią siłę hamowania.

Część mechaniczna składa się z cylindrów hamulcowych oraz układu siłowych przekładni dźwigniowych i cięgieł oraz klocków hamulcowych.

Poniższa ilustracja przedstawia budowę cylindra hamulcowego. Wyciągnięcie ruchomego drążka tłoka z cylindra zmniejsza ciśnienie, powodując hamowanie.

RQa5RlOYv1sTk
Ilustracja interaktywna przedstawia budowę cylindra hamulcowego. Ma on kształt kilku cylindrów ustawionych jeden za drugim. Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu. Cylinder hamulcowy - największy z cylindrów, odchodzi od niego przewód powietrzny z lewej i kolejne cylindry z prawej Przewód powietrzny doprowadzający/odprowadzający sprężone powietrze - odchodzi od cylindra hamulcowego w lewo i w górę Ruchomy drążek tłoka - znajduje się na prawym końcu cylindra hamulcowego Cięgno łączące drążek tłoka z pozostałymi cięgnami hamulcowymi - zamocowane do końca drążka, służy do poruszania nim w cylindrze
Budowa cylindra hamulcowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Siłę hamowania reguluje się poprzez zawór hamulca zespolonego.

RkO5gRDf1BE16
Zawór hamulca zespolonego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pojazdy specjalne
R1Dd9qgnyFNCp
Nagranie

Pojazdy kolejowe specjalne — pojazdy kolejowe przeznaczone w szczególności do prac remontowo‑budowlanych lub ratunkowych, ich budowa pozwala na kursowanie samodzielnie lub w składzie pociągu. Do taboru specjalnego zalicza się w szczególności: maszyny do kolejowych robót budowlanych, pojazdy do utrzymania i naprawy sieci trakcyjnej, żurawie kolejowe, wózki motorowe.

Na ścianach bocznych powinna być wskazana prędkość maksymalna jazdy, miejsce ustawienia w składzie pociągu i inne ograniczenia techniczne.

Do pojazdów specjalnych zaliczamy m.in.:

Drezynę pomiarową

RYhooCLJzLT0A
Drezyna pomiarowa EM120z
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Taka drezyna posiada urządzenia umożliwiające pomiar podstawowych parametrów geometrii toru, automatyczną rejestrację i analizę wyników w trakcie dokonywania pomiaru toru.

Częstotliwość pomiarów torów pojazdami pomiarowymi w zależności od maksymalnej prędkości ustala się następująco:

Podbijarka toru —

RDbvZ9KTiQsDo
Podbijarka toru MD07‑32
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podbijarka torowa służy do nagarniania i zagęszczania tłucznia pod podkładami, co powoduje wyrównanie przebiegu i płaszczyznę toru. Poza podbijaniem toru maszynę wykorzystuje się do nasunięcia toru. Praca wykonywana jest poprzez agregat podnosząco‑nasuwający, który wyposażony jest w kleszcze oraz haki, następnie pod podkładem zagęszczany jest tłuczeń.

Podstawowe parametry podbijarki :

  • długość — ,

  • rozstaw wózków — ,

  • rozstaw osi w wózku — ,

  • szerokość w położeniu roboczym — ,

  • masa całkowita pojazdu — ,

  • dopuszczalna prędkość w składzie pociągu — ,

  • praktyczna wydajność podczas pracy — .

Drezyna —

R8r6l3wkgo6Rr
Drezyna – WM‑15A
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drezyna służy do nadzoru stanu linii kolejowych, diagnostyki, bądź przewozu pracowników i materiałów w celu utrzymania infrastruktury kolejowej. jest używane m.in. przez Drezyna wyposażona jest w skrzynię ładunkową o pojemności oraz żuraw hydrauliczny, który umożliwia załadunek oraz wyładunek ciężkich przedmiotów. Budowa wózka umożliwia zamontowanie dodatkowych urządzeń dźwigowych. Rama oparta jest na dwóch zestawach kołowych. Oba zestawy są napędowe. Napędzane są poprzez działanie silnika spalinowego. Za hamowanie drezyny odpowiedzialne są hamulce klockowe. Sprzęganie pojazdów umożliwione jest poprzez sprzęgi śrubowe.

RN3LGid5QwQB4
Drezyna - WM‑15A
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ta drezyna waży ton, posiada moc , a jej maksymalna prędkość to .

Poniżej schemat sprzęgu śrubowego, który jest wykorzystywany w wielu pojazdach kolejowych.

RqXW8wSkHpn6t
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat sprzęgu śrubowego widocznego z boku. Do mechanizmu za pomocą sworznia przymocowany jest podłużny łubek, którego drugi koniec jest przykręcony nakrętką z gwintem prawym do śruby dwustronnej z pierścieniem, na którym jest rękojeść. Za pierścieniem znajduje się druga nakrętka, z gwintem lewym, do której przykręcony jest pałąk. Poniżej umieszczony jest schemat sprzęgu śrubowego widocznego z góry. Na ilustracji znajduje się szesnaście punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu. Śruba dwustronna Rękojeść Zawleczka Pierścień osadczy Podkładka oporowa Sworzeń Zawleczka Podkładka Sworzeń Łubka Zawleczka Pierścień z uchwytem Nakrętka z gwintem prawym Sworzeń Nakrętka z gwintem lewym Pałąk
Sprzęg śrubowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pociąg sieciowy

R1CzW04nDID6A
Pociąg sieciowy PS00‑M
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pociąg sieciowy służy do utrzymania, budowy i napraw sieci energetycznej. Ten pojazd porusza się dzięki silnikowi spalinowemu. Pociąg składa się z dwóch członów, a po obu jego stronach umieszczona jest kabina sterownicza, przez co możliwa jest szybka zmiana kierunku jazdy. W pojeździe znajduje się również pomieszczenie warsztatowe, dzięki czemu wewnątrz pociągu można dokonać drobnych napraw, do których wymagane jest użycie np. imadła lub wiertarki.

R1YgIPHRUMbI0
Pomieszczenie warsztatowe
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby umożliwić pracownikom pracę przy sieci trakcyjnej, pociąg posiada podnośnik koszowy. W koszu mogą przebywać maksymalnie dwie osoby, maksymalny wznios kosza to metrów, a udźwig .

Omawiany pociag napędzany jest silnikiem spalinowym z półautomatyczną czterobiegową przekładnią. Podobnie jak inne typy pojazdów kolejowych, omawiany również posiada piasecznice służącą do posypywania powierzchni szyny piaskiem, aby ograniczyć ślizganie się kół na szynach w złych warunkach atmosferycznych.

Pojazd trakcyjny jest dwuczłonowy. W obu członach jest kabina sterownicza, dzięki czemu jest możliwość szybkiej zmiany kierunku jazdy. Dodatkowo w kabinie jest miejsce do obserwacji sieci trakcyjnej.

Pracownik ma możliwość wykonywania pracy przy sieci jezdnej na nieruchomym pomoście, który znajduje się metry nad główką szyny. Na czole wspomnianego pomostu znajduje się pantograf pomiarowy, dzięki któremu możemy skontrolować geometrię sieci trakcyjnej.

Wagony osobowe
R178wBjGZj4vy
Nagranie dźwiękowe

Wagony osobowe dzielimy na:

Przedziałowe — wagon jest podzielony przedziałami, w każdym przedziale jest sześć lub osiem miejsc. Używane są przeważnie na dłuższych trasach.

R1DpOYV8F2xvo
Wagon przedziałowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bezprzedziałowe — najczęściej używane w ruchu lokalnym, gdzie występuje częsta wymiana podróżnych. W tych wagonach znajduje się korytarz wzdłuż wagonu.

RRl4aOfLpgoEi
Wagon bezprzedziałowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wagony dzielimy również na standard — w Polsce są wagony pierwszej i drugiej klasy. W pierwszej klasie fotele są szersze, bardziej miękkie, często rozkładane. Częściej w pierwszej klasie spotkamy indywidualne oświetlenie oraz gniazdka.

RH5ukmK2zDW67
Wagon dwuklasowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zdjęciu zaprezentowano wagon dwuklasowy. Pierwsza klasa obejmuje te wagony, które zostały oznaczone żółtą linią nad oknami. Druga klasa oznaczona jest analogicznie za pomocą zielonego koloru. Ponadto zarówno pierwsza, jak i druga klasa posiadają dodatkową informację wyrażoną za pomocą cyfry umiejscowionej przy lub na drzwiach.

Wagon sypialny — stosowany w nocnych pociągach. Posiada przedziały z łóżkami piętrowymi.

RRALUmAK8mS5A
Wagon sypialny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obecnie w wagonach stosowane są dwa typy drzwi:

Skrzydłowo‑łamane — obecnie najpopularniejsze w wagonach. Posiadają dwie części, jeśli są zamknięte, tworzą jedną powierzchnie, lecz w trakcie otwierania jedna z tych części załamywana jest do wewnątrz wagonu, a druga na zewnątrz. Dzięki takiemu rozwiązaniu drzwi wagonu ciągle mieszczą się w wymaganej skrajni.

R1GfjiObH8uzu
Drzwi skrzydłowo‑łamane
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odskokowo‑przesuwne — obecnie stosowane w większości nowych wagonów oraz EZT, otwierane są za pomocą wciśnięcia guzika. W trakcie otwierania i zamykania drzwi prowadzone są na specjalnych ramionach napędzanych małymi silniczkami.

RDFM3XNByrWpf
Drzwi odskokowo‑przesuwne
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zasilanie wagonów — w wagonach spotykamy się z instalacją niskiego oraz wysokiego napięcia. Układ niskiego napięcia () używany jest przede wszystkim do zasilania oświetlenia. W trakcie jazdy napięcie wytwarzane jest poprzez prądnice, a w trakcie postojów z akumulatorów. W niektórych nowszych wagonach stosowane są przetwornice statyczne, które umożliwiają zmianę wysokiego napięcia na niskie.

Wysokie napięcie (około ) stosowane jest do zasilenia ogrzewania oraz klimatyzacji. Prąd pobierany jest z lokomotywy, która pobiera prąd z sieci trakcyjnej lub z prądnic (w przypadku spalinowozów).

Rama wagonu łączy układ biegowy wagonu z nadwoziem. Tworzą je następujące elementy:

  • ostojnica,

  • podłużnica,

  • czołownica,

  • poprzecznica,

  • ukośnica.

W nowszych wagonach ostoja wagonu z nadwoziem stanowi jedną całość.

R1P53KA3ScN6h
Ostoja wagonu wózkowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWAQKS2ez1d9F
Szkielet pudła stalowego wagonu osobowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ściana czołowa wagonu:

Rym5ftyF8vpNh
Ściana czołowa wagonu - elementy nadwozia
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RqIQmhmqO78xZ
Ściana czołowa wagonu - elementy podwozia
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Hamowanie wagonu jest realizowane poprzez przepływ sprężonego powietrza pochodzącego z lokomotywy poprzez sprzęg hamulcowy. Analogicznie jak w każdym pojeździe kolejowym, spadek ciśnienia w przewodzie hamulcowym powoduje hamowanie pociągu.

Wagony towarowe
RFp5sKsCtDs9d
Nagranie

Wagon towarowy — pojazd kolejowy przeznaczony do przewozu ładunków.

Wagon zbudowany jest z dwóch podstawowych części: podwozia oraz nadwozia.
Podstawowym elementem podwozia jest ostoja, która jest oparta za pośrednictwem sprężyn na zestawach kołowych. Można również spotkać wagony towarowe z czopem skrętnym. Najczęściej spotykanymi wagonami są wagony dwuosiowe, większą liczbę osi możemy spotkać w wagonach o dużej ładowności.

Budowa wagonów:

Ostoja ma kształt prostokątnej sztywnej ramy spawanej. Główne belki tej ramy tworzą belkę grzbietową, zewnętrzne belki nazywamy ostojnicami, a zewnętrzne poprzeczne — czołownicami. Wewnątrz ostoi są również inne belki, ich zadaniem jest usztywnienie wagonu — te belki to podłużnice, poprzecznice i ukośnice.

Do ostoi zamontowane są: urządzenia cięgłowe, zderzaki, układ mechaniczny i pneumatyczny hamulca.

Zestaw kołowy składa się z dwóch kół osadzonych na osi.
Wyróżniamy dwa typy kół:

  • koła monoblokowe — są w całości wykonane z jednolitego materiału,

  • koła obręczowane — składają się z koła bosego i obręczy zabezpieczającej przed zsunięciem za pomocą pierścienia zaciskowego.

R18h9OmtrwDNH
Budowa wagonu towarowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nadwozie jest uzależnione od rodzaju wagonów towarowych.

Wyszczególniamy rodzaje wagonów towarowych:

Wagony kryte — mają postać zamkniętego pudła z drzwiami ładunkowymi oraz otworami do ładowania. Przeznaczone są do przewozu ładunków wrażliwych na warunki atmosferyczne, takich jak: meble, ładunki paletyzowane. Załadunek oraz wyładunek towarów odbywa się ręcznie lub za pomocą wózków widłowych.

R10CN9pBXZswg
Wagon kryty
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wagony węglarki — wagony z nadwoziem otwartej skrzyni. Wagon ma drzwi na ścianach bocznych, niekiedy również odchylne ściany czołowe. Przeznaczone są do przewozu materiałów sypkich (węgiel, żwir, ruda) oraz ziemiopłodów (ziemniaki, buraki itp.). Załadunek oraz wyładunek odbywa się za pomocą taśmociągów lub mechanicznych czerpaków.

RndG0hzZSpVMZ
Wagon węglarki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wagony platformy — wagony o dużej powierzchni ładunkowej bez ścian, mają niskie burty i kłonice. Przeznaczone są do przewożenia dłużycy (jak np. rury, długie szyny, profile hutnicze, drewno) oraz kontenerów. Załadunek oraz wyładunek odbywa się za pomocą urządzeń dźwigowych bądź w przypadku kontenerów — wózkiem widłowym.

R1052xbzr9KXq
Wagony platformy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wagony chłodnie — wagony w postaci zamkniętego i szczelnego pudła izolowanego cieplnie, posiadającego urządzenia chłodzące. Przeznaczone do przewozu łatwo psujących się produktów spożywczych oraz innych towarów wymagających przewozu w obniżonej temperaturze.

ROHmcoMRYQj7b
Wagony chłodnie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wagony specjalne — pozostałe wagony przeznaczone m.in. do przewozu ładunków z przekroczoną skrajnią, wagony cysterny, wagony do przewozu materiałów sypkich.

1. Wagon specjalny do przewozu zboża — załadunek odbywa się grawitacyjnie za pomocą górnych pokryw, a wyładunek odbywa się grawitacyjnie dołem. Efektywny czas wyładunku zboża wynosi min.

RooAkEeIffA58
Wagon specjalny do przewozu zboża
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Wagon cysterna — służy do przewozu paliw. Załadunek i wyładunek odbywa się na bocznicach wyposażonych w specjalistyczny sprzęt do załadunku i wyładunku.

R4bRtVs92O7gs
Wagon cysterna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powiązane ćwiczenia