Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1MftvNt472J5
Ilustracja przedstawia trzy strumienie światła: czerwony, zielony i niebieski.

John Locke: ograniczenia poznawcze człowieka, pojęcie substancji i przyczynowości

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy można wierzyć słowom, skoro dla każdego z nas mogą znaczyć coś innego? Czy można ufać filozofii, skoro samo słowo filozofia jest tak wieloznaczne? John Locke jako pierwszy zwrócił uwagę na to, ile problemów poznawczych wynika z samego języka. Im bardziej złożone są nasze idee, tym mniej pewna jest nasza wiedza. Uważał, że nawet proste idee mają oparcie w substancji – czymś, co leży u podstaw każdego wrażenia, a czego jednak poznać nie możemy. Dlatego też nigdy nie poznamy do końca natury bytu. Idea przyczynowości także powstaje w naszym umyśle, dzięki doświadczaniu skutków naszych aktów woli. Zakładamy więc przyczynowość… Locke zastanawiał się nad możliwością poznania substancji i przyczynowości, a jego następca, David Hume, uznał, że te pojęcia nie mają żadnej poznawczej wartości.

Twoje cele
  • Poznasz poglądy Johna Locke'a na możliwości i zasięg ludzkiego poznania.

  • Przeanalizujesz koncepcje substancji i przyczynowości w ujęciu Locke'a.

  • Znajdziesz przykłady ograniczeń poznawczych wynikających z języka i zastanowisz się, czy możliwy jest język, w którym wszystkim słowom odpowiadałyby konkretne, wyraźnie określone treści doświadczenia, jak postulował Locke.