Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat poglądów Johna Locke’a, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

RetZPnJAaTi0D
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem John Locke: ograniczenia poznawcze człowieka, pojęcie substancji i przyczynowości.

Ograniczenia poznawcze człowieka

RrkgcKRAoilHn1
Ilustracja z książki O ruchu serca i krwi u zwierząt (1628) lekarza Williama Harveya, w której opisał funkcjonowanie zastawek w żyłach. Doszedł do wniosku, że cała krew płynie z serca tętnicami na obwód, i przez żyły wraca do serca. Tym samym zaprzeczył przyjętej wówczas teorii Galena. To kamień milowy w historii fizjologii. Równie ważna, jak treść, była metoda. Harvey połączył obserwacje, eksperymenty, pomiary i hipotezy w niezwykły sposób, aby dojść do swojej doktryny. Jego praca jest swego rodzaju wzorem.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zdaniem Locke’a za każdym razem, kiedy człowiek buduje gmach wiedzy, a nie zna cegieł (idei), których w tym celu używa, ten gmach musi runąć. Żadna konstrukcja nie będzie przecież trwała, jeśli jej poszczególne partie zostaną utworzone z niewłaściwych lub źle połączonych materiałów. Jednym z głównych problemów pojawiających się przy budowie owego gmachu są idee złożone. Umysł często łączy je w dowolny sposób i przyjmuje za pewnik, że odpowiada im coś po stronie rzeczywistości. Tymczasem im bardziej złożone nasze idee, tym mniej prawdopodobna nasza wiedza. Bardzo dużo problemów, na co Locke jako pierwszy tak szczegółowo zwrócił uwagę, bierze się z języka − czym innym jest idea, którą posiadamy w umyśle, a czym innym wyraz, którego używamy, żeby tę ideę oddać (chociaż nawet u Locke’a granica ta nie jest całkiem ostra). Idee i wyrazy często nie odpowiadają sobie albo odpowiadają w sposób bardzo nieścisły (np. kiedy mówimy o takich pojęciach jak sprawiedliwość czy odpowiedzialność – ponieważ mają one bardzo szerokie znaczenie – każdy rozumie je trochę inaczej). Należy, zdaniem Locke’a, dążyć do tego, żeby wszystkim słowom w naszym języku jasno odpowiadały właściwe treści doświadczenia. Inne słowa nie mają racji bytu.

Locke okazał się sceptyczny wobec naszych możliwości poznawczych. Przez prawdziwą wiedzę rozumiał on wiedzę ujętą za pośrednictwem idei ogólnych (złożonych). Tylko taka wiedza jest bowiem kompletna, tj. ogarniająca wszystkie możliwe przypadki. Tymczasem ścisła wiedza empirycznaempiryzmempiryczna tego rodzaju jest praktycznie nieosiągalna. Możemy być pewni jedynie idei prostych, cała reszta jest niepewna.

bg‑green

Empiryzm języka

RA4D3APhv7AqK
Empiryzm języka to przekonanie, zgodnie z którym język w sposób naturalny wywodzi się z doświadczenia zmysłowego. Ze stanowiskiem tym wiąże się postulat, żeby używać tylko tych słów, których takie zmysłowe pochodzenie da się wykazać. W skrajnej postaci (u neopozytywistów pierwszej połowy XX w.) pogląd ten oznacza uznanie pojęć i zdań niemających jasnego empirycznego znaczenia za pozbawione sensu; bezsensowne będą więc pojęcia typu: Bóg, dusza, substancja, dobro, piękno i wiele, wiele innych.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Pojęcie substancji i przyczynowości

Locke poddaje analizie pojęcie substancjisubstancjasubstancji („czystej substancji w ogóle”). Okazuje się, że nie mamy idei prostej odpowiadającej takiemu pojęciu: idea substancji opiera się na przekonaniu, że u podstaw idei prostych musi tkwić jakieś podłoże będące nosicielem własności (wrażeń), które idee te są zdolne w nas wywołać:

bg‑gray3
John Locke Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, II, 23

[...] nie wyobrażamy sobie, jak by te idee proste mogły istnieć same, i [...] przywykamy do przypuszczenia, że istnieje jakieś podłoże (substratum), w którym znajdują one oparcie (subsist) i skąd pochodzą; i to nazywamy substancją.

cyt1 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, II, 23, tłum. B. J. Gawecki.

Locke uzasadnia, że ludzki umysł nie może obyć się bez idei substancji, ale nie może też mieć pewności, czym ona jest, gdyż substancja znajduje się poza granicami naszego doświadczenia. Stąd człowiek nigdy nie będzie mógł w pełni poznać natury bytu. Jako substancję rozumie więc Locke coś, co leży u podstaw wrażenia, a czego nigdy bezpośrednio nie doświadczamy, bo dane nam jest jedynie wrażenie.

Podobnie Locke ujmuje ideę przyczynowości.

R842xkUwMeF071
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia kostki domina. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Zdjęcie przedstawia stół bilardowy, na którem są bile oraz kij. Jeżeli uderzymy w kulę bilardową, a ta uderzy w następną, która w rezultacie wpadnie do dziury, to możemy to opisać w kategoriach przyczyny i skutku. Nie doświadczamy tu jednak bezpośrednio idei prostej pojęcia przyczynowości. Widzimy tylko bile i ruch. Zakładamy przyczynowość, po czym stosujemy ją do opisu danej sytuacji. 2. Zdjęcie przedstawia rozprysk wody po wrzuceniu do niej kamienia. Mamy prawo założyć istnienie idei przyczynowości, a więc założyć, że substancje poszczególnych rzeczy oddziałują na siebie, gdyż występowanie przyczynowości obserwujemy u siebie samych. Najpierw chcę podnieść dłoń, następnie ją podnoszę, najpierw chcę rzucić kamień, po czym rzucam nim − obserwując introspekcyjnie pracę własnej woli i jej skutki, postrzegamy ideę przyczynowości. 3. Zdjęcie przedstawia kamienną twarz z zamkniętym oczami. Na bazie teorii przyczynowości Locke uzasadnia istnienie Boga. Jest to jednak dowód hipotetyczny: sensownie jest przyjąć, że skoro istnieje coś skończonego, to jako swoją podstawę musi mieć coś nieskończonego, coś, co zwykliśmy nazywać Bogiem. Nie możemy jednak mieć w tym względzie bezpośredniej pewności. 4. Zdjęcie przedstawia bibliotekę z wysokimi półkami. Locke’owskie analizy substancji i przyczynowości okażą się niezwykle istotne dla Hume’a, który podda je gruntowniejszej krytyce i odmówi tym pojęciom wartości poznawczej.
Idee przyczynowości według Johna Locke'a.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. émpeiros – doświadczony) pogląd, według którego zasadniczą rolę w poznaniu odgrywa doświadczenie

substancja
substancja

tworzywo, podłoże wszelkich rzeczy i zjawisk, niezależne od cech, właściwości (atrybutów), których jest warunkiem