Czy to ludzie posługują się rewolucją, czy rewolucja posługuje się ludźmi? Takie pytanie postawił Joseph de Maistre, konserwatysta francuski. Sformułował on wyjątkowo przewrotną tezę, że rewolucja francuska nie tylko nie stała w sprzeczności z wolą Boga, ale stanowiła jego dzieło. Była karą za wolnomyślicielstwo i boskim sposobem na odrodzenie narodowe Francji. De Maistre uznawał Boga i tradycję, wyrażającą boskie prawa, za siły, wobec których ludzki rozum okazuje się słaby i bezwartościowy. Dlatego też nawoływał ludzkość do podporządkowania się tradycji. W jego pismach pojawiły się nawet konkretne groźby – twierdził stanowczo, że wszystkie zbrodnie narodu przeciw zwierzchności karane są bez zwłoki i w sposób straszliwy.
Zapoznasz się z konserwatywną myślą Josepha de Maistre'a określaną jako tradycjonalizm.
Spróbujesz zrekonstruować stanowisko Josepha de Maistre'a dotyczące tradycji i boskiego porządku.
Określisz stosunek Josepha de Maistre'a wobec rewolucji francuskiej.