Lesson plan (English)
Topic: The Second Polish Republic Under the Sanation Government (revision class)
Target group
7th‑grade students of elementary school
Core curriculum
XXIX. Second Polish Republic in 1921‑1939. Student:
discusses the crisis of parliamentary democracy in Poland – the reasons, course and effects of the May coup;
describes Polish authoritarianism – the rule of sanation, systemic changes (April Constitution of 1935)
General aim of education
The student describes the crisis of parliamentary democracy in Poland, the economy and the society of the Second Polish Republic
Key competences
communication in foreign languages;
digital competence;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
to define the reasons, the progress and the effects of the May Coup D’État;
to describe the everyday lives of pupils of the elementary schools in the Second Polish Republic;
to characterize the strong and weak points of the economy and social life of the Second Polish Republic.
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
The teacher informs the students about the need to recall the knowledge from the lesson: II RP pod rządami obozu sanacyjnego.
Introduction
The teacher states the subject of the lesson, explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher explains that the main purpose of the lesson will be to conduct an open discussion on the topic selected and drawn by students.
Realization
The teacher asks the students to carry out the following tasks in pairs: Task 1, Exercise 1. The teacher takes care of providing feedback.
The students write down their suggestions for the topic of the discussion. For example: Was Piłsudski a dictator?; Could Poland successfully carry out the work of merging the country after a century‑long captivity?; Did women in interwar Poland take advantage of the new laws? Did they have equal opportunities as citizens, compared to men? The draw is taking place.
The purpose of the students' further work is to prepare the statements for a 7‑minute discussion on the topic proposed and drawn by the students.
The teacher chooses two students who will conduct the debate. The third student acts as a secretary: he measures the time of the participants' speeches, he monitors the order of the discussion, allows the willing to speak.
Summary
The teacher sums up the debate, and if necessary, adds further conclusions. He places them in the context of the most important phenomena of the period of Sanation regime of the interwar Poland. If there is enough time, he proposes to students to perform Task 2.
Homework
Listen to the abstract recording at home. Pay attention to pronunciation, accent and intonation. Learn to pronounce the words learned during the lesson.
Make at home a note from the lesson, for example using the sketchnoting method.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
Autorytaryzm – sposób sprawowania władzy opierający się na autorytecie przywódcy lub grupy osób podejmujących decyzje w najważniejszych sprawach państwowych, najczęściej z pominięciem organów konstytucyjnych państwa
Bereza Kartuska – obóz koncentracyjny, utworzony rozporządzeniem prezydenta Ignacego Mościckiego w 1934 r., jako reakcja na zabójstwo ministra Bronisława Pierackiego dokonane przez ukraińskiego nacjonalistę; istniał do 1939 r., kierowano do niego osoby oskarżone o „naruszenie bezpieczeństwa lub porządku publicznego”, w szczególności działaczy ONR, komunistów i ukraińskich nacjonalistów
Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (BBWR) – ugrupowanie polityczne zwolenników rządów J. Piłsudskiego, powołane w 1928; partia łącząca grupy o różnych rodowodach i programach politycznych; wspólne im było podporządkowanie się autorytetowi Piłsudskiego, uznanie dominującej roli państwa w tworzeniu reguł życia społecznego, poparcie dla zasady silnej władzy państwowej, odrzucenie nacjonalizmu, dążenie do odgrywania przez Polskę samodzielnej roli na arenie międzynarodowej; po śmierci J. Piłsudskiego rozwiązany na skutek wewnętrzny tarć
Centrolew – sojusz opozycyjnych partii lewicowych i centrowych, zawiązany w 1929 roku.
Front Morges – polityczne porozumienie działaczy stronnictw centrowych z 1936 r., zainicjowane przez generała W. Sikorskiego i J. Paderewskiego, z udziałem W. Witosa i J. Hallera. Zawarte 17 II 1936 w Szwajcarii, w siedzibie Paderewskiego Riond‑Bosson w Morges (stąd nazwa), jego celem było zjednoczenie opozycji przeciw tendencjom autorytarnym i polityce zagranicznej obozu rządzącego po śmierci Piłsudskiego
Generalny Inspektorat Sił Zbrojnych – naczelny organ sił zbrojnych w II RP; utworzony dekretem Prezydenta RP z sierpnia 1926; Generalny Inspektor przygotowywał i kontrolował wojsko w zakresie wszystkich spraw istotnych dla przyszłych zadań wojennych oraz personalnej obsady stanowisk w wojsku; w 1939 stał się wodzem naczelnym
Obóz Wielkiej Polski – radykalna prawicowa organizacja polityczna, powołana w 1926 z inicjatywy R. Dmowskiego
Obóz Zjednoczenia Narodowego – próba kontynuacji BBWR; partia prorządowa utworzona w 1937 w celu skupienia społeczeństwa wokół armii i marszałka E. Rydza‑Śmigłego
ONR‑Falanga – nielegalna organizacja polityczna powstała w 1935 w wyniku rozłamu dokonanego przez B. Piaseckiego w Obozie Narodowo‑Radykalnym, który z kolei wyodrębnił się podczas kryzysu politycznego w Narodowej Demokracji; działała głównie na wyższych uczelniach, głosiła hasła nacjonalistyczne, antysemickie i prokatolickie, miała wsparcie Kościoła katolickiego, a od 1936 przez pewien czas współpracowała z sanacyjnym Obozem Zjednoczenia Narodowego; liczyła ok. 5 tys. członków.
Twierdza w Brześciu nad Bugiem – zespół fortyfikacji, dawna twierdza rosyjska nad Bugiem, przy ujściu Muchawca koło Brześcia
Texts and recordings
The Second Polish Republic Under the Sanation Government (revision class)
In 1926, Józef Piłsudski decided to take the power with the use of armed force. Ignacy Mościcki assumed the office of President. The August Novelization of 1926 became a temporary solution. One of the first decrees to be issued was the appointment of the General Armed Forces Inspector (Polish acronym: GISZ). Józef Piłsudski was appointed for this office by Ignacy Mościcki. In 1935, the April Constitution was adopted, limiting the authority of the Parliament. During the campaign for the new term of the Sejm in September 1930, the opposition leaders were arrested. Some of them were forced to emigrate. The Brest elections of November granted the Nonpartisan Bloc for Cooperation with the Government (BBWR) 56% of the seats in the Sejm and almost 68% in the Senate. It was a result of a violation of democratic principles. The founding of the Bereza Kartuska prison in the 30s became a symbol of the Sanation’s activities. On 12 May 1935, Józef Piłsudski died. After his death, President Mościcki took control of the government administration, Edward Rydz‑Śmigły was named the General Armed Forces Inspector, and in 1936, he was named Marshal.
The Second Polish Republic maintained friendly relations with Latvia and Romania only. The alliance with France was weakened due to the signing of the Locarno Treaties, which were unfavorable to Poland, in 1925. In 1932, the Polish‑Soviet pact of non‑aggression was signed in Moscow. In 1934, Poland and Germany signed the declaration of nonviolence in mutual relations.
According to the general census of 1921, Poland had 27 million inhabitants, with Poles constituting ca. 69% of the population. The remainder of the population consisted of Ukrainians (14%), Jews (8%), Belarusians (4%), Germans (4%), as well as Lithuanians, Czechs, and Tatars. Not long after the May Coup D’État, the economic situation improved. The port of Gdynia was expanded, and the construction of the Polish Coal Trunk‑Line connecting Gdynia with Silesia began. The Great Depression affected Poland at the beginning of the thirties of the twentieth century, striking mainly agriculture. The situation in industry became difficult as well. The economic situation of Poland gradually improved in connection with the improvement of the economic situation worldwide. In 1935, Eugeniusz Kwiatkowski became the Minister of Treasury, while simultaneously being a Deputy Prime Minister. He initiated the construction of the Central Industrial Region, which encompassed nearly 100 industrial plants.