Ilustracja przedstawia metronom - urządzenie mechaniczne lub elektroniczne służące do dokładnego podawania tempa utworu muzycznego. Na środku napis: Elementy dzieła muzycznego - tempo
Ilustracja przedstawia metronom - urządzenie mechaniczne lub elektroniczne służące do dokładnego podawania tempa utworu muzycznego. Na środku napis: Elementy dzieła muzycznego - tempo
Elementy dzieła muzycznego - tempo
Źródło: online skills, licencja: CC0.
Przejdźmy do tematu
R1Bx8oDSex8VU1
Ilustracja przedstawia przykład tempa utworu. Na zdjęciu widnieje fragment zapisu nutowego z napisem „Allegro vivo” nad nutami.
Źródło: Marcin Łukasiewicz, licencja: CC0.
Istnieje wiele czynników mających wpływ na charakter i kształt każdego utworu muzycznego. Jednym z nich jest rytm, który należy do podstawowych elementów muzyki. Określa on następstwo dźwięków w czasie. Długość dźwięków zapisujemy przy pomocy nut o określonych wartościach rytmicznych, natomiast ciszę pauzami. Zapis nutowy może być wykonywany w różnych tempach: wolnym, umiarkowanym lub szybkim. Element muzyczny określający tempo w muzyce nazywany jest agogikąAgogikaagogiką. Pełni on ważną rolę znacząco wpływając na charakter utworu muzycznego.
Tempo wpływa na czas wykonania utworu. Nie wpływa na rytm i metrum, jednak to tempo sprawia, że wartości rytmiczne mają określony czas trwania w czasie.
Oznaczenia agogiczne
Najważniejszy z podstawowych podziałów agogiki to rozróżnienie na tempa wolne, umiarkowane oraz szybkie. W każdej z tych grup można wymienić podstawowe określenia tempa. Są one w języku włoskim, jednak w celu lepszego zrozumienia, podana zostanie również polska nazwa.
Tempa wolne (w kolejności od najwolniejszego z nich):
grave [czytaj: grawe]- ciężko,
largo - szeroko,
larghetto [czytaj: largetto] - dość szeroko (nieco szybciej niż largo),
lento - powoli,
adagio [czytaj: adadżio] - wolno.
Tempa umiarkowane (w kolejności od najwolniejszego z nich):
andante - z wolna, w tempie spokojnego kroku,
andantino - nieco żywiej niż andante,
moderato - umiarkowanie,
allegretto - dość żywo (nieco wolniej niż allegro).
Tempa szybkie (w kolejności od najwolniejszego z nich):
allegro - prędko, ruchliwie,
vivo - żywo,
vivace [czytaj: wiwacze]- z ożywieniem,
vivacissimo [czytaj: wiwaczissimo]- bardzo żywo,
presto - szybko,
prestissimo - bardzo szybko.
RgbBBenlSkiXi1
Ilustracja przedstawia zapis nutowy ze słownym oznaczeniem tempa (po włosku). W pierwszej pięciolinii klucz wiolinowy, w drugiej basowy. Za kluczami dwa bemole b i es. Na wszystkich pięcioliniach zapisane są nuty. Zaraz za kluczami i bemolami nad pierwszą pięciolinią - oznaczenie tempa: largo. Po sześciu taktach nowe oznaczenie - moderato.
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
Polecenie 1
Wysłuchaj nagrania na temat rytmu i tempa.
Podstawowe pojęcia i terminy muzyczne - rytm i tempo
R1OeAL2575z8i1
W celu wysłuchania audiobooka należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza. Można także zatrzymać audiobook za pomocą przycisku Stop, przejść do poprzedniego akapitu za pomocą przycisku Poprzedni lub do kolejnego akapitu korzystając z przycisku Następny.
W celu wysłuchania audiobooka należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza. Można także zatrzymać audiobook za pomocą przycisku Stop, przejść do poprzedniego akapitu za pomocą przycisku Poprzedni lub do kolejnego akapitu korzystając z przycisku Następny.
Podziel wymienione tempa na wolne, umiarkowane i szybkie. Tempa: A. largo, B. presto, C. allegro, D. vivo, E. lento F. andante, G. moderato, H, grave I. adagio.
Podziel wymienione tempa na wolne, umiarkowane i szybkie. Tempa: A. largo, B. presto, C. allegro, D. vivo, E. lento F. andante, G. moderato, H, grave I. adagio.
Przyporządkuj podane w ramce włoskie określenia tempa do odpowiedniej rubryki w tabelce.
W każdym z podanych zestawów uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego.
RxwUGIEBs5ZNk
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. moderato, B. grave, C.presto.
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. moderato, B. grave, C.presto.
grave
moderato
presto
RU11wOolfJDUv
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. andante, B. vivo, C. largo.
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. andante, B. vivo, C. largo.
largo
andante
vivo
RlTFYMhkNQGdV
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. vivace, B. allegretto, C. lento.
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. vivace, B. allegretto, C. lento.
allegretto
lento
vivace
R1I8B5fCWMzM7
Ćwiczenie 3
W jakim języku najczęściej zapisywane są tempa (chodzi o zapis słowny używany w nutach)? Możliwe odpowiedzi: 1. włoskim, 2. hiszpańskim, 3. greckim
R9BJ6ZYwPIiBk
Ćwiczenie 4
W trakcie lekcji omówione zostały słowne określenia tempa, które są stosowane przez kompozytorów na zapisie nutowym ich utworów. Połącz w pary włoskie określenia z ich polskim znaczeniem allegro Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko moderato Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko adagio Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko prestissimo Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko
W trakcie lekcji omówione zostały słowne określenia tempa, które są stosowane przez kompozytorów na zapisie nutowym ich utworów. Połącz w pary włoskie określenia z ich polskim znaczeniem allegro Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko moderato Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko adagio Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko prestissimo Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko
Zmiany tempa
Tempo może ulegać zmianie podczas trwania utworu. Czasem stosuje się także chwilowe zmiany agogiczne, czyli przyspieszenia lub zwolnienia. Używa się takich określeń, jak:
Powrót do pierwotnego tempa następuje po terminach:
a tempo - wrócić do poprzedniego tempa,
tempo I, tempo primo - tempo pierwotne.
Ważne jest też określenie rubato, które oznacza pewnego rodzaju chwiejność tempa. Zakłada przedłużanie niektórych nut i skracanie innych w taki sposób, żeby cały takt trwał tyle samo. Włoskie słowo rubare oznacza kraść; rubato zabiera („kradnie”) część czasu trwania niektórych nut, żeby móc oddać go innym. Ten zabieg jest stosowany od XVIII wieku; używali go podczas swoich wykonań m. in. Wolfgang Amadeusz Mozart oraz Fryderyk Chopin.
R1ZNU5OpVOiSL
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Na czym polega rubato, czyli chwiejność tempa? Możliwe odpowiedzi: 1. Na przedłużaniu i skracaniu taktów w taki sposób, by cały utwór zachował swoją długość, 2. Na przedłużaniu niektórych nut i skracaniu innych w taki sposób, by takt zachował swoją długość, 3. Na dowolnej interpretacji czasu trwania nut.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Na czym polega rubato, czyli chwiejność tempa?
Na przedłużaniu i skracaniu taktów w taki sposób, by cały utwór zachował swoją długość
Na przedłużaniu niektórych nut i skracaniu innych w taki sposób, by takt zachował swoją długość
Na dowolnej interpretacji czasu trwania nut
R1Z9EicwISrjn
Ćwiczenie 6
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom. Połącz w pary włoskie określenia, zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem accelerando. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu ritardanto. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu tempo primo. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu.
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom. Połącz w pary włoskie określenia, zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem accelerando. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu ritardanto. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu tempo primo. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu.
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom. Połącz w pary włoskie określenia zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem
przyspieszając, opóźniając, tempo pierwotne utworu
accelerando
ritardanto
tempo primo
Metronom
Inne oznaczenia tempa utworu wiążą się z większą precyzją i dokładniejszym określeniem szybkości wykonania utworu. Dokładnie tempo można wskazać od czasu pojawienia się metronomu w 1816 roku. Metronom jest nazywany także taktomierzem; jest to urządzenie (początkowo mechaniczne, działające na zasadzie wahadła, w obecnych czasach często elektroniczne), które odmierza uderzenia na minutę (BPM, czyli z angielskiego beats per minute) [czytaj: bits per minet]. Tempo określa się na początku utworu poprzez podanie czasu trwania jednej nuty, np. M.M. ♪ = 70. Oznacza to, że metronom w tempie siedemdziesiąt wybija ósemki. W jednej minucie mieści się siedemdziesiąt ósemek. Skrót M.M. oznacza metronom Mälzla [czytaj: melcla].
R1OV6RR14R5GN
Ilustracja interaktywna przedstawia metronom. Ustawione na białym tle - drewniane urządzenie w kształcie trójkąta, ma odchylone w bok wahadło. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Skrót M.M. oznacza metronom Maelzla.
Ilustracja interaktywna przedstawia metronom. Ustawione na białym tle - drewniane urządzenie w kształcie trójkąta, ma odchylone w bok wahadło. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Skrót M.M. oznacza metronom Maelzla.
Metronom
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rk7O9YO06kZ82
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się wynalezione przez Maelzla w 1816 urządzenie, za pomocą którego można dokładnie określić tempo wykonywanego utworu muzycznego? Możliwe odpowiedzi: 1. Nutomierz, 2. Metronom, 3. Wahadło.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Jak nazywa się wynalezione przez Maelzla w 1816 urządzenie, za pomocą którego można dokładnie określić tempo wykonywanego utworu muzycznego?
Nutomierz
Metronom
Wahadło
R1BbSbiKxLs2D
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie: Co oznacza skrót BPM, za pomocą którego oznacza się tempo wykonywania utworów? Możliwe odpowiedzi: 1. Beats per minute, 2. Nuty na minutę, 3. Uderzenia na minutę.
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Co oznacza skrót BPM, za pomocą którego oznacza się tempo wykonywania utworów?
Beats per minute
Nuty na minutę
Uderzenia na minutę
Zapis czasowy
Ostatnim z najważniejszych oznaczeń tempo jest określenie czasu trwania w minutach i sekundach. Jednym z najbardziej znanych utworów, który ma takie oznaczenie, jest dzieło Johna Cage'a [czytaj: dżona kejdża] z 1953 roku o nazwie 4'33”, czyli Cztery minuty trzydzieści trzy sekundy. Utwór zawiera same pauzy i jest przeznaczony na dowolny instrument, głos lub orkiestrę. Jego nazwa pochodzi od czasu wykonania. Utwór często jest określany jako cztery i pół minuty ciszy w odniesieniu do trwania oraz braku dźwięków.
Określanie tempa w słuchanych utworach
RR7LC8ML5BBOS
Ilustracja przedstawia „Portret Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie ukazany jest mężczyzna w ciemnym stroju z widocznym białym, kołnierzem koszuli oraz zawiązanym pod nim, halsztukiem (chusta). Kompozytor ma siwe, falowane włosy, w lewej dłoni trzyma zeszyt nutowy. Prawa ręka, trzymająca ołówek, zawieszona jest nad stroną zeszytu. Twarz Beethovena wyraża skupienie, usta są zaciśnięte, oczy spoglądają w dal. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis Ludwig van Beethoven, kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tak zwanych klasyków wiedeńskich urodzony 15‑17 grudnia 1770 roku w Bonn, zmarły 26 marca 1827 roku w Wiedniu.
Ilustracja przedstawia „Portret Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie ukazany jest mężczyzna w ciemnym stroju z widocznym białym, kołnierzem koszuli oraz zawiązanym pod nim, halsztukiem (chusta). Kompozytor ma siwe, falowane włosy, w lewej dłoni trzyma zeszyt nutowy. Prawa ręka, trzymająca ołówek, zawieszona jest nad stroną zeszytu. Twarz Beethovena wyraża skupienie, usta są zaciśnięte, oczy spoglądają w dal. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis Ludwig van Beethoven, kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tak zwanych klasyków wiedeńskich urodzony 15‑17 grudnia 1770 roku w Bonn, zmarły 26 marca 1827 roku w Wiedniu.
Portret Ludwiga van Beethovena
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Sonata cis‑moll op. 27 nr 2, czyli znana Sonata księżycowa to utwór Ludwiga van Beethovena. Wysłuchaj pierwszej części, czyli Adagio sostenuto. Jak już wiesz, adagio oznacza wolno; sostenuto natomiast - powściągliwie. Postaraj się usłyszeć, w jaki sposób wykonawca realizuje intencję kompozytora.
RQPK74L6HBHGX
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy. Nad podwójną pięciolinią z nutami umieszczony jest napis „Adagio sostenuto”. Na górnej pięciolinii - przeznaczonej dla prawej ręki pianisty, znajdują się połączone trójkami rozłożone akordy. Na dolnej pięciolinii - przeznaczonej dla lewej ręki - znajdują się długie podwójne dźwięki. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Ludwig van Beethoven Sonata cis-moll opus 27 numer 2, część I - Adagio sostenuto. Dzieło skomponowane zostało z dedykacją dla siedemnastoletniej uczennicy, hrabiny Giulietty Guicciardi latem 1801 roku. Wykonawca: Alfred Brendel. Pod napisem znajduje się przycisk do uruchamiania muzyki. Utwór jest bardzo smutny, spokojny, w większości przygnębiający, czasami pojawiają się bardziej optymistyczne tony. Można to porównać do tego jakby przez „ciemne chmury przedzierały się promienie światła”
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy. Nad podwójną pięciolinią z nutami umieszczony jest napis „Adagio sostenuto”. Na górnej pięciolinii - przeznaczonej dla prawej ręki pianisty, znajdują się połączone trójkami rozłożone akordy. Na dolnej pięciolinii - przeznaczonej dla lewej ręki - znajdują się długie podwójne dźwięki. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Ludwig van Beethoven Sonata cis-moll opus 27 numer 2, część I - Adagio sostenuto. Dzieło skomponowane zostało z dedykacją dla siedemnastoletniej uczennicy, hrabiny Giulietty Guicciardi latem 1801 roku. Wykonawca: Alfred Brendel. Pod napisem znajduje się przycisk do uruchamiania muzyki. Utwór jest bardzo smutny, spokojny, w większości przygnębiający, czasami pojawiają się bardziej optymistyczne tony. Można to porównać do tego jakby przez „ciemne chmury przedzierały się promienie światła”
Ludwig van Beethoven Sonata cis‑moll opus 27 numer 2, część I - Adagio sostenuto
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 2
Sonata cis‑moll op. 27 nr 2, czyli znana Sonata księżycowa to utwór Ludwiga van Beethovena. Jak już wiesz, adagio oznacza wolno; sostenuto natomiast - powściągliwie. Beethoven w tym utworze zastosował te oznaczenia agogiczne. Postaraj się zrealizować w dowolny sposób te dwa oznaczenia. Możesz np. pokazać to podczas tańca, marszu lub możesz improwizować grę na dowolnym instrumencie perkusyjnym.
R4NLMAV5V974F
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie młody mężczyzna z jasnymi, dłuższymi, falowanymi włosami. Smutne oczy wpatrzone są w dal, nos kształtny, niewielkie usta. Ubrany jest w białą koszulę z żabotem i ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Wolfgang Amadeusz Mozart, austriacki kompozytor i wirtuoz gry na instrumentach klawiszowych, ur. 27 stycznia 1756 roku w Salzburgu, zmarły 5 grudnia 1791 roku w Wiedniu.
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie młody mężczyzna z jasnymi, dłuższymi, falowanymi włosami. Smutne oczy wpatrzone są w dal, nos kształtny, niewielkie usta. Ubrany jest w białą koszulę z żabotem i ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Wolfgang Amadeusz Mozart, austriacki kompozytor i wirtuoz gry na instrumentach klawiszowych, ur. 27 stycznia 1756 roku w Salzburgu, zmarły 5 grudnia 1791 roku w Wiedniu.
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta
Źródło: zpe.gov.pl.
Kolejny z utworów to Marsz Turecki Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest to III część XI Sonaty fortepianowej, czyli Rondo Alla Turca [czytaj: rondo alla turka]. Zgodnie z zapisem, utwór jest w dość żywym tempie. Alla turca oznacza jak w muzyce tureckiej, do czego odnosi się popularnie używana nazwa utworu.
Polecenie 3
Wysłuchaj III część XI Sonaty fortepianowej Mozarta. Podczas słuchania zwróć uwagę na szybkie tempo utworu.
R15ATO28K65BD
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Marsza Tureckiego, Mozarta. Pięciolinie połączone są akoladami po dwie, co sugeruje, że jest to zapis nut na fortepian. W pierwszej pięciolinii klucz wiolinowy w drugiej basowy. Za kluczem określenie metrum trzy czwarte, zaraz obok, nad pięciolinią, określenie tempa: allegretto. W górnych pięcioliniach widać dużo drobnych wartości rytmicznych, w zapisie dominują szesnastki i ósemki. W lewej ręce akompaniament składający się w większości z ósemek. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Wolfgang Amadeusz Mozart Sonata A-dur KV 331, część III - Alla turca allegretto (Marsz turecki). Utwór został skomponowany najprawdopodobniej w roku 1783. Dzieło pochodzi z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331/300i na fortepian, gdzie stanowi trzecią (ostatnią) jej część. Wykonawca: Christoph Eschenbach. Jest też możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest żywy, radosny, szybki wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Marsza Tureckiego, Mozarta. Pięciolinie połączone są akoladami po dwie, co sugeruje, że jest to zapis nut na fortepian. W pierwszej pięciolinii klucz wiolinowy w drugiej basowy. Za kluczem określenie metrum trzy czwarte, zaraz obok, nad pięciolinią, określenie tempa: allegretto. W górnych pięcioliniach widać dużo drobnych wartości rytmicznych, w zapisie dominują szesnastki i ósemki. W lewej ręce akompaniament składający się w większości z ósemek. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Wolfgang Amadeusz Mozart Sonata A-dur KV 331, część III - Alla turca allegretto (Marsz turecki). Utwór został skomponowany najprawdopodobniej w roku 1783. Dzieło pochodzi z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331/300i na fortepian, gdzie stanowi trzecią (ostatnią) jej część. Wykonawca: Christoph Eschenbach. Jest też możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest żywy, radosny, szybki wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się.
Wolfgang Amadeusz Mozart, Marsz turecki
Źródło: zpe.gov.pl.
RLNw6yDlXj2xk
Ćwiczenie 9
Popatrz na zapis muzyczny III część XI Sonaty fortepianowej Mozarta i wskaż dwie wartości rytmiczne, które najczęściej w nim występują.
R3U588BUJKO4F
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Marsza Tureckiego, Mozarta. Pięciolinie połączone są akoladami po dwie, co sugeruje, że jest to zapis nut na fortepian. W pierwszej pięciolinii klucz wiolinowy w drugiej basowy. Za kluczem określenie metrum trzy czwarte, zaraz obok, nad pięciolinią, określenie tempa: allegretto. W górnych pięcioliniach widać dużo drobnych wartości rytmicznych, w zapisie dominują szesnastki i ósemki. W lewej ręce akompaniament składający się w większości z ósemek. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Wolfgang Amadeusz Mozart Sonata A-dur KV 331, część III - Alla turca allegretto (Marsz turecki). Utwór został skomponowany najprawdopodobniej w roku 1783. Dzieło pochodzi z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331/300i na fortepian, gdzie stanowi trzecią (ostatnią) jej część. Wykonawca: Christoph Eschenbach. Jest też możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest żywy, radosny, szybki wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Marsza Tureckiego, Mozarta. Pięciolinie połączone są akoladami po dwie, co sugeruje, że jest to zapis nut na fortepian. W pierwszej pięciolinii klucz wiolinowy w drugiej basowy. Za kluczem określenie metrum trzy czwarte, zaraz obok, nad pięciolinią, określenie tempa: allegretto. W górnych pięcioliniach widać dużo drobnych wartości rytmicznych, w zapisie dominują szesnastki i ósemki. W lewej ręce akompaniament składający się w większości z ósemek. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Wolfgang Amadeusz Mozart Sonata A-dur KV 331, część III - Alla turca allegretto (Marsz turecki). Utwór został skomponowany najprawdopodobniej w roku 1783. Dzieło pochodzi z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331/300i na fortepian, gdzie stanowi trzecią (ostatnią) jej część. Wykonawca: Christoph Eschenbach. Jest też możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest żywy, radosny, szybki wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się.
Wolfgang Amadeusz Mozart, Marsz Turecki
Źródło: zpe.gov.pl.
RBMXBDJ22V786
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Na zdjęciu widnieje znaczek pocztowy. Na czerwonym tle, w centrum umieszczony jest sepiowy portret mężczyzny w tondzie. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Na zdjęciu widnieje znaczek pocztowy. Na czerwonym tle, w centrum umieszczony jest sepiowy portret mężczyzny w tondzie. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Portret Antonio Vivaldiego
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 4
Ostatni z prezentowanych utworów to ostatnia część Koncertu nr 2 g‑moll LatoAntonio Vivaldiego. Prezentowany fragment nosi tytuł Presto od oznaczonego tempa. Wysłuchaj utworu i spróbuj porównać szybkie tempo utworu do poprzednich dwóch kompozycji.
R1WBIf9uv3s7I
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Mężczyzna ma perukę, sięgającą do ramion. Białą, niezapiętą pod szyją koszulę. Na portrecie ma duże ciemne oczy, zgrabny nos i usta. W lewej dłoni trzyma skrzypce, w prawej gęsie pióro. Przed nim leży papier nutowy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Antonio Vivaldi Koncert nr 2 g-moll Lato. RV 315, część III - Presto. Dzieło powstało około roku 1729 w Mantui, wydane zostało w Amsterdamie w 1725 roku z dedykacją dla hrabiego Wenzlow von Morzin. Pojawia się też możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez solistę skrzypka, orkiestrę smyczkową i klawesyn. Utwór jest bardzo żywiołowy, szybki. Wartości rytmiczne są bardzo drobne, przebiegi dźwięków bardzo szybkie. Utwór może przywodzić na myśl letnią burzę.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Mężczyzna ma perukę, sięgającą do ramion. Białą, niezapiętą pod szyją koszulę. Na portrecie ma duże ciemne oczy, zgrabny nos i usta. W lewej dłoni trzyma skrzypce, w prawej gęsie pióro. Przed nim leży papier nutowy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Antonio Vivaldi Koncert nr 2 g-moll Lato. RV 315, część III - Presto. Dzieło powstało około roku 1729 w Mantui, wydane zostało w Amsterdamie w 1725 roku z dedykacją dla hrabiego Wenzlow von Morzin. Pojawia się też możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez solistę skrzypka, orkiestrę smyczkową i klawesyn. Utwór jest bardzo żywiołowy, szybki. Wartości rytmiczne są bardzo drobne, przebiegi dźwięków bardzo szybkie. Utwór może przywodzić na myśl letnią burzę.
1
1. Antonio Vivaldi Koncert nr 2 g-moll Lato (L'Estate), RV 315, część III - Presto
Dzieło powstało około roku 1720 w Mantui. Wydane zostało w Amsterdamie w 1725 roku z dedykacją dla hrabiegio Wenzlow von Morzin.
Wykonawca: Musici di San Marco & Alberto Lizzio Źródło: Vivaldi Four Seasons - Violin Concertos RV 526 Il ritiro & RV 524
Antonio Vivaldi, autor nieznany, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Antonio Vivaldi Koncert nr 2 g‑moll Lato. RV 315, część III - Presto, Musici di San Marco & Alberto Lizzio, źródło: Vivaldi Four Seasons - Violin Concertos RV 526 II ritiro & RV 524 online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Polecenie 4
Niektóre części utworów noszą tytuły oznaczające tempo. Tak jest np. z ostatnią część Koncertu nr 2 g‑moll Lato Antonio Vivaldiego. Ta część nosi tytuł Presto. Spróbuj zrealizować tempo presto za pomocą ruchu. Możesz imitować grę na skrzypcach, biegać lub wykonać inne czynności w tym tempie. Postaraj się oddać ducha lata.
1
Ćwiczenie 9
Wysłuchaj przykładów muzycznych i określ ich tempo.
R1ZQQU6ONS2QB
Na ilustracji interaktywnej portrety trzech kompozytorów: Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Jana Sebastiana Bacha i Arturo Marquezma. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Fragmenty trzech utworów: Lotu trzmiela, Arii na strunie G i Danzon no 2 oraz pojawi możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu 3 fragmenty utworów. Pierwszy to fragment Lotu Trzmiela Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem. Drugi to fragment Arii z III Suity orkiestrowej D-dur. Zwanej też Arią na strunie G. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą. Trzeci utwór to Danzon no 2 Artura Marquezma. Utwór wykonany na fortepianie jest w tempie i charakterze spokojnego spaceru.
Na ilustracji interaktywnej portrety trzech kompozytorów: Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Jana Sebastiana Bacha i Arturo Marquezma. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Fragmenty trzech utworów: Lotu trzmiela, Arii na strunie G i Danzon no 2 oraz pojawi możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu 3 fragmenty utworów. Pierwszy to fragment Lotu Trzmiela Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem. Drugi to fragment Arii z III Suity orkiestrowej D-dur. Zwanej też Arią na strunie G. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą. Trzeci utwór to Danzon no 2 Artura Marquezma. Utwór wykonany na fortepianie jest w tempie i charakterze spokojnego spaceru.
Siergiej Lachinov, portret Nikołaja Rimskiego Korsakowa, 1897, wikimedia.org, domena publiczna (Ilustracja z lewej); Elias Gottlob Haussmann, portret Jana Sebastiana Bacha, 1748, Bach‑Archiv, Lipsk, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja środkowa); Milton Martinez (fot.), Arturo Marquez w czasie wywiadu, 2017, wikimedia.org, CC BY 2.0 ( ilustracja po prawej stronie); Utwory muzyczne do ćwiczenia
Źródło: AMFN, licencja: CC BY 3.0.
R1466H9k3ATk2
Określ jakie jest tempo podanych utworów: Lot trzmiela, Aria z III Suity orkiestrowej i Danzon no 2.
Określ jakie jest tempo podanych utworów: Lot trzmiela, Aria z III Suity orkiestrowej i Danzon no 2.
tempo umiarkowane, tempo szybkie, tempo wolne
Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela
Jan Sebastian Bach, Aria z III Suity orkiestrowej D-Dur
Arturo Marquezm Danzon no 2
R1JVC5R9xLuVu
Ćwiczenie 9
Uporządkuj tempa od najwolniejszego do najszybszego.
Uporządkuj tempa od najwolniejszego do najszybszego.
R94jSvXyFTbVV
Ćwiczenie 10
Polecenie do zadania brzmi: Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego. Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem. Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Sonata A-dur KV 331, część III „Marsz turecki". Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto.
Polecenie do zadania brzmi: Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego. Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem. Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Sonata A-dur KV 331, część III „Marsz turecki". Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto.
Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego. Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem.
Alla turca allegretto, Adagio sostenuto, Presto
Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I
Sonata A-dur KV 331, część III "Marsz turecki"
Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III
Ten temat niejedno ma imię
Różne znaczenia słowa tempo
Rzeczownik tempo pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego czas (il tempo) i odnosi się do szybkości bądź swoistego rytmu, z jakim dana czynność się odbywa lub z jaką wykonujemy określone ruchy. Tempo to termin, który może mieć różne znaczenia w zależności od kontekstu i dziedziny, w której jest używany. W ujęciu interdyscyplinarnym, tempo odnosi się do rytmu, szybkości, sekwencji lub wzorca zmian w jakimś zjawisku, procesie lub działaniu.
Nauki społeczne
W naukach społecznych tempo odnosi się do zmian społecznych, demograficznych lub ekonomicznych. Na przykład tempo wzrostu populacji oznacza szybkość, z jaką liczba ludności w danym obszarze się zwiększa w określonym czasie.
Biologia
W biologii tempo dotyczy tempa ewolucji i zmian w organizmach żywych. Odnosi się do szybkości, z jaką zachodzą zmiany genetyczne, ewolucyjne lub metaboliczne w populacjach lub gatunkach.
Sport
W kontekście sportowym tempo oznacza szybkość wykonywania danej aktywności fizycznej, takiej jak bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. Odpowiada za tempo lub intensywność treningu lub zawodów.
Literatura
W literaturze tempo odnosi się do rytmu narracji i szybkości akcji. Może ono być wolne, opisowe, szybkie lub dynamiczne, wpływając na odbiór i tempo czytania tekstu.
Związki frazeologiczne
W ślimaczym tempie - bez pośpiechu, powoli, nieprędko
Żółwie tempo - bardzo wolny sposób poruszania się
Podkręcić tempo - przyspieszyć
Narzucać ostre tempo - robić coś wyjątkowo szybciej niż normalnie
Motoryzacja
Współczesne samochody są wyposażone w tzw. tempomaty. Tempomat to urządzenie, które utrzymuje stałą prędkość pojazdu. Kierowca nie musi naciskać pedału przyspieszenia, ponieważ regulacja prędkości odbywa się automatycznie.
Inne
Ciekawostka
Wyraz tempo można odnaleźć w innych dziedzinach:
Tempo to tytuł gazety, dziennika sportowego
Tempo to w terminologii szachowej pojedyncze posunięcie
TEMPO to również związek chemiczny, stabilny rodnik nitroksylowy
Słownik
Agogika
Agogika
element dzieła muzycznego, który zajmuje się zjawiskiem tempa.