Przyrządy kontrolno – pomiarowe stosowane w procesie wiercenia
Organizacja i prowadzenie prac wiertniczych - Technik wiertnik
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Film edukacyjny
Urządzenia kontrolno‑pomiarowe stosowane w procesie wiercenia
Film edukacyjnyUrządzenia kontrolno‑pomiarowe stosowane w procesie wiercenia
prezentuje obsługę, budowę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego w procesie wiercenia.Film instruktażowy (tutorial)
Wykonywanie bilansu płuczki wiertniczej
Film instruktażowy (tutorial)Wykonywanie bilansu płuczki wiertniczej
omawia zasady przeprowadzenia bilansu płuczki wiertniczej.Film instruktażowy (tutorial)
Wykonywanie pomiarów inklinometrem wrzutowym
Film instruktażowy (tutorial)Wykonywanie pomiarów inklinometrem wrzutowym
pokazuje obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do pomiarów inklinometrem wrzutowym.Sekwencje filmowe
Praca serwisów dla sektora poszukiwawczego
Sekwencje filmowePraca serwisów dla sektora poszukiwawczego
prezentują prace wykonywane przez pracowników serwisu dla sektora poszukiwawczego.Galeria zdjęć
Wyniki wskazań przyrządów kontrolno‑pomiarowych rejestrujących parametry i wskaźniki wiercenia
Galeria zdjęćWyniki wskazań przyrządów kontrolno‑pomiarowych rejestrujących parametry i wskaźniki wiercenia
prezentuje zdjęcia aparatury kontrolno‑pomiarowej wykorzystywanej w procesie wiercenia.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Urządzenia kontrolno-pomiarowe stosowane w procesie wierceniaFilm edukacyjny
Wykonanie bilansu płuczki wiertniczejFilm instruktażowy - tutorial
Wykonanie pomiarów inklinometrem wrzutowymFilm instruktażowy - tutorial
Praca serwisów dla sektora poszukiwawczegoSekwencje filmowe
Wyniki wskazań przyrządów kontrolno-pomiarowych rejestrujących parametry i wskaźniki wierceniaGaleria zdjęć
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz
do pracy w zawodzie technik wiertnik.
W skład multimediów wchodzą: film edukacyjny, filmy instruktażowe, sekwencje filmowe oraz galeria zdjęć. Przybliżają one wiadomości dotyczące przyrządów kontrolno‑pomiarowych stosowanych w procesie wiercenia.
Film edukacyjny
Urządzenia kontrolno‑pomiarowe stosowane w procesie wiercenia
prezentuje obsługę, budowę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego w procesie wiercenia, a także pokazuje, jak należy odczytywać i interpretować wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych.Film instruktażowy – tutorial „Wykonywanie bilansu płuczki wiertniczej” omawia zasady przeprowadzenia bilansu płuczki wiertniczej (systemy pomiarowe, obsługa i sprzęt wykorzystywany do realizacji bilansu płuczki wiertniczej).
Film instruktażowy – tutorial „Wykonywanie pomiarów inklinometrem wrzutowym” przedstawia obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do pomiarów inklinometrem wrzutowym oraz interpretację uzyskanych danych.
Sekwencje filmowe „Praca serwisów dla sektora poszukiwawczego” prezentują prace wykonywane przez pracowników serwisu płuczkowego, kierunkowego i kontrolno‑pomiarowego.
Galeria zdjęć „Wyniki wskazań przyrządów kontrolno‑pomiarowych rejestrujących parametry i wskaźniki wiercenia” prezentuje zdjęcia aparatury kontrolno‑pomiarowej (np. ciężarowskazy, momentomierze, manometry) oraz wskazania tych przyrządów (np. w postaci wykresów i diagramów z serwisów).
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj film edukacyjny, filmy instruktażowe, sekwencje filmowe, galerię zdjęć. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z filmem edukacyjnym, filmami instruktażowymi, sekwencjami filmowymi i galerią zdjęć. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z kolegami. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Pracując samodzielnie nad zdobywaniem wiedzy, pamiętaj:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania na kopalni. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje udane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.
Dzięki ćwiczeniom możesz zapoznać się z przyrządami kontrolno‑pomiarowymi stosowanymi w procesie wiercenia oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę.
Dzięki ćwiczeniom możesz także ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie, pracuj tak, jak lubisz. Pamiętaj jednak o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Wszystkie informacje dostępne w tym e‑materiale mogą Ci się przydać w pracy zawodowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym), np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści