RtpOu2Jzmkbt11

Jak dobrze mieć sąsiada!

Grafika przedstawia cztery domy o spadzistych dachach, z kominami, z których leci dym. Stoją na wzgórzach mających oczy. Tło jest jednolite.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Dobry sąsiad to skarb, ale zły może też być prawdziwym utrapieniem. Oczywiście bycie dobrym sąsiadem nie oznacza tylko mówienia „dzień dobry” na klatce schodowej. Także we własnym mieszkaniu należy zachowywać się tak, aby nie przeszkadzać osobom znajdującym się za ścianą. Przekonali się o tym tytułowi bohaterowie bajki Aleksandra Fredry Paweł i Gaweł.

1
Polecenie 1

Przyjrzyj się ilustracji. Jaką sytuację przedstawia? Co się tu wydarzyło? Zapisz swoje spostrzeżenia.

R1VIfkuK1Nm6i1
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, zpe.pl, licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
Polecenie 1

Przypomnij sobie lub wyobraź sytuację, w której sąsiedzi byli wobec ciebie szczególnie dokuczliwi. Jak ta sytuacja została lub mogłaby zostać rozwiązana? Opisz ją.

RSpPnliGedmoS
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Wysłuchaj lub przeczytaj wiersz Aleksandra Fredry pt. Paweł i Gaweł. Czy opowiada on historię podobną do wydarzeń wymyślonych przez ciebie w poprzednim poleceniu?

R1UT8Um0HWByD
Wiersz „Paweł i Gaweł” czytany przez Bartosza Woźnego.
uzupełnij treść

O autorze

Aleksander Fredro1876.07.15191793.06.2018
RjbErP2fUr5Mg
Aleksander hr. Fredro
Źródło: Karol Auer, 1858, domena publiczna.

Aleksander Fredro

– poeta i wybitny polski komediopisarz epoki romantyzmu. Jego najbardziej znane komedie to Zemsta i Śluby panieńskie. Na pewno znacie jego wiersze, m.in. Małpa w kąpieli, Osiołkowi w żłoby dano, Paweł i Gaweł.

Przeczytaj podany poniżej wiersz Aleksandra Fredry pod tytułem Paweł i Gaweł.

Paweł i GawełAleksander Fredro
Aleksander Fredro Paweł i Gaweł

Paweł i Gaweł w jednym stali domu,
Paweł na górze, a Gaweł na dole;
Paweł spokojny, nie wadziłtKc1Xu1vOp_000tp001nie wadził nikomu,
Gaweł najdziksze wymyślał swawoletKc1Xu1vOp_000tp002swawole.
Ciągle polował po swoim pokoju:
To pies, to zając – między stoły, stołki,
Gonił, uciekał, wywracał koziołki,
Strzelał i trąbił, i krzyczał do znojutKc1Xu1vOp_000tp003do znoju.
Znosił to Paweł, nareszcie nie może;
Schodzi do Gawła i prosi w pokorze:
„Zmiłuj się waćpantKc1Xu1vOp_000tp004waćpan, poluj ciszej nieco,
Bo mi na górze szyby z okien lecą”.
A na to Gaweł:
WolnoćtKc1Xu1vOp_000tp005Wolnoć, Tomku,
W swoim domku”.
Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,
Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.
Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,
A tu z powałytKc1Xu1vOp_000tp006powały coś mu na nos kapie.
Zerwał się z łóżka i pędzi na górę:
Stuk! Puk! – Zamknięto. Spogląda przez dziurę
I widzi… Cóż tam? Cały pokój w wodzie,
A Paweł z wędką siedzi na komodzie.
„Co waćpan robisz?” „Ryby sobie łowię”.
„Ależ mospanietKc1Xu1vOp_000tp007mospanie, mnie kapie po głowie!”
A Paweł na to:
„Wolnoć, Tomku,
W swoim domku”.
Z tej to powiastkitKc1Xu1vOp_000tp008powiastki morał w tym sposobie:
Jak ty komu, tak on tobie.

Ćwiczenie 1

Uporządkuj chronologicznie wydarzenia w domu Pawła i Gawła.

R152IlN7zEmyH1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wydarzeń z utworu w kolejności chronologicznej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, kim są bohaterowie wiersza Aleksandra Fredry pod tytułem Paweł i Gaweł.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Uzupełnij tabelę przedstawiającą informacje o bohaterach wiersza Paweł i Gaweł Aleksandra Fredry.

R1Yq3q7J6d2kC
Zadanie alternatywne polega na wypełnieniu tabeli cechami bohaterów wiersza „Paweł i Gaweł”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polega konflikt między sąsiadami.

uzupełnij treść
RkLA24EkjjCil
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
1
Ćwiczenie 6

Odpowiedz, jaki problem został poruszony w wierszu pt. Paweł i Gaweł. Sformułuj go i zapisz poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego Paweł nie mógł spokojnie wypoczywać w swoim domu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Opisz nauczkę, jaką Paweł dał Gawłowi.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Omów główną myśl tego utworu.

uzupełnij treść
R1PWtGVwAF0Bo
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, w jaki sposób temat lekcji: „Jak dobrze mieć sąsiada!” odnosi się do wiersza Fredry.

uzupełnij treść
R1YR0LiUtNpw81
Źródło: a. nn.
1
Ćwiczenie 12

Przeczytaj wiersz i zastanów się, w jakich „wcieleniach” pokazał się w nim Rym? Przypomnij sobie wiadomości na temat tego środka stylistycznego. Zapisz przykłady wszystkich typów rymów.

uzupełnij treść
Rc1dhzsQ6pgn6
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kolorem w tekście fragmentu, który jest morałem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, jak rozumiesz morał wiersza.

R1BeR1dXvTbvD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Przeczytaj przysłowia. Które z nich odpowiada morałowi bajki Aleksandra Fredry?

R383yKJA8HwMl1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3

Wymyśl prawdopodobne zakończenie historii przedstawionej w wierszu pt. Paweł i Gaweł. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Zastanów się, jakim jesteś sąsiadem. Czy w twoim zachowaniu jest coś, co może przeszkadzać ludziom mieszkającym po sąsiedzku? Zapisz swoje wnioski poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Polecenie 5

Zapisz w zeszycie, w dwóch kolumnach, zachowania, które lubisz u swoich sąsiadów oraz takie, których nie akceptujesz.

R1NLVBxALur1a
Zadanie interaktywne polega na samodzielnym wpisaniu w tabelę zachowań, które uczniowi odpowiadają lub nie odpowiadają u sąsiadów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 6

Scharakteryzuj idealne, według ciebie, stosunki sąsiedzkie.

uzupełnij treść
tKc1Xu1vOp_000tp001
tKc1Xu1vOp_000tp002
tKc1Xu1vOp_000tp003
tKc1Xu1vOp_000tp004
tKc1Xu1vOp_000tp005
tKc1Xu1vOp_000tp006
tKc1Xu1vOp_000tp007
tKc1Xu1vOp_000tp008