E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie procesów produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych: planowanie procesów produkcyjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

  • DRM.06.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy.

Uczeń:

  1. charakteryzuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,

  2. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka,

  3. organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

  4. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych,

  5. udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

DRM.06.3. Wytwarzanie mas włóknistych.

Uczeń:

  1. charakteryzuje metody wytwarzania mas włóknistych,

  2. przygotowuje masy włókniste zgodnie z technologią wytwarzania:

    a) przygotowuje surowce i materiały do wytwarzania mas włóknistych,

    b) obsługuje maszyny i urządzenia do wytwarzania mas włóknistych,

    c) opracowuje schemat technologiczny wytwarzania mas włóknistych.

DRM.06.4. Produkcja wytworów papierniczych.

Uczeń:

  1. przygotowuje masę papierniczą zgodnie z technologią wytwarzania:

    a) przygotowuje surowce i substancje chemiczne do wytwarzania masy papierniczej,

    b) obsługuje maszyny i urządzenia do wytwarzania masy papierniczej,

    c) opracowuje schemat technologiczny wytwarzania masy papierniczej.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Planowanie procesów produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Zabierze ucznia w podróż do zakładu, w którym swoją przygodę zaczyna świetnie znany mu... papier!

Dzięki niej uczeń zobaczy prawdziwą halę ze stanowiskami pracy w papierni.

To prawdziwa skarbnica wiedzy z zakresu bezpiecznej pracy podczas procesu produkcji.

Dzięki grze uczeń wcieli się w operatora maszyny papierniczej i m.in. uruchomi maszynę papierniczą... Ale przede wszystkim będzie się świetnie bawić!

To wiedza w pigułce na temat pracy w zakładzie produkującym masy włókniste oraz wytwory papiernicze: kto i na czym tam pracuje? Jakie surowce są wykorzystywane? Jaką trasę pokonują codziennie wstęgi papiernicze?

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD14crAHOrInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania wyrobów mas włóknistych i wytworów papierniczych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDYrpipPW0Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDHq3g5I3UPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDOcbxrjR7Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD5mPo6IW5Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDe8B1874FInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas planowania procesów produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Wycieczka wirtualna

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie wspólnie wędrują po zakładzie celulozowo‑papierniczym. Kiedy docierają do stacji, zadają pytania: Co to jest? Dlaczego? Jakie czynności się tu wykonuje? Nauczyciel zapisuje pytania, odpowiedzi, a następnie wyświetla opis. Uczniowie weryfikują, czy ich interpretacja jest z nim zgodna.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wycieczką, otrzymują zadanie stworzenia fotoreportażu, który koresponduje z tematyką przedstawioną w materiale. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż, przedstawia przykłady. Uczniowie, podzieleni na 3‑4-osobowe grupy, ustalają miejsca i motywy zdjęć, pamiętając, że każdy fotoreportaż powinien zawierać krótkie podpisy. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasy. Wybierany jest najbardziej atrakcyjny fotoreportaż, który ma najwięcej punktów wspólnych z wirtualną wycieczką.

Dokumentacja interaktywna

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się planszą dotyczącą zasad BHP, PPOŻ, ochrony środowiska, ergonomii stanowiska pracy. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do grafiki (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na grafice większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do planszy. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w planszy oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.

Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.

Plansza interaktywna

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z planszą interaktywną, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania, synonimy do pojawiających się w planszy haseł. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Gra dydaktyczna

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać z e‑booka oraz słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Wirtualna wycieczka, plansza interaktywna, dokumentacja interaktywna oraz gra dydaktyczna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką uczeń może sporządzić mapę myśli, której podstawowym hasłem będzie „Zakład celulozowo‑papierniczy”. Plansza interaktywna to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat procesów technologicznych w papierni. Dokumentacja interaktywna może być pretekstem do stworzenia galerii przedstawiającej aspekty ergonomii stanowiska pracy. Gra edukacyjna może posłużyć do konstruktywnego spędzenia czasu ze znajomymi. Po lekturze e‑booka uczeń może przygotować scenariusz wywiadu z pracownikiem papierni.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować poziom np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wycieczka wirtualna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research - szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dokumentacja interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Gra dydaktyczna

Uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie gry – mapę myśli, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do gry bądź dopisać do niej kolejny poziom;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik różnych rodzajów mas włóknistych, wytworów i gotowych wytworów papierniczych; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.