Analityczne słuchanie muzyki klasycznej
Ważne daty
1707 – Johann Sebastian Bach, Fuga g‑moll BWV 578
1783 – Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata fortepianowa A‑dur KV 331
1831‑1833 – Fryderyk Chopin, Mazurek e‑moll op. 41
1924‑1925 – Karol Szymanowski, Mazurek op. 50 No. 1 Molto rubato
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
wskazywać wpływ wykonawcy na odbiór dzieła;
analizować dzieło muzyczne;
stosować właściwą terminologię muzyczną;
rozpoznawać autorów dzieł.
Jak analizować dzieło muzyczne?
Każde dzieło muzyczne złożone jest z elementów łączących się w jedną całość. Umiejętność analizowania utworów pozwala na wyodrębnienie ich i opisanie, dzięki czemu określić można charakterystyczny styl kompozytora oraz środki jakie stosuje. Ułatwia ona także interpretację.
Podczas analizy uwzględnić powinno się: epokę, panujący wówczas styl, miejsce powstania, genezę utworu, pozostałą twórczości kompozytora, znaczenie dzieła w dziejach muzyki.
Analiza formalna Koncertu na klawesyn i orkiestrę d‑moll BWV 1052, cz. I Johanna Sebastiana Bacha. 1
1. I. poł. XVIII w. – niemiecka kompozycja późnobarokowa, środowisko muzyczne Lipska.
2. Zapotrzebowanie na utwory instrumentalne – związane z objęciem przez kompozytora funkcji dyrektora Collegium Musicum.
3. Kompozycje J.S. Bacha są zawsze ściśle powiązane z pełnionymi przez niego obowiązkami – organisty, pedagoga, muzyka nadwornego itd. Lipska twórczość Bacha, związana z piastowaniem stanowiska kantora w kościele św. Tomasza, poświęcona była dotąd muzyce kościelnej. Organizowanie przez Collegium Musicum publicznych koncertów instrumentalnych zaowocowało powrotem Bacha do świeckiej twórczości instrumentalnej, którą uprzednio uprawiał m. in. w Weimarze i Kothen.
4. Koncert d-moll BWV 1052 jest pierwszym z cyklu 7 utworów na klawesyn (klawesyny) i orkiestrę. Klawesyn był instrumentem, którego popularność osiągnęła szczyty w epoce baroku. Najpowszechniej stosowano go jako instrument solowy (Rameau, Lully) lub realizujący bas cyfrowany (Corelli, Haendel, Vivaldi, Bach). Zastosowanie przez J.S. Bacha klawesynu jako instrumentu wiodącego miało miejsce już w V Koncercie Brandenburskim. Lipskie koncerty na klawesyn z towarzyszeniem orkiestry były konsekwentną realizacją koncepcji wykorzystania solowych możliwości tego instrumentu.
5. Utwór na klawesyn solo z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej jest prawdopodobnie opracowaniem wcześniejszego koncertu skrzypcowego. Zgodnie z ówczesnymi tendencjami komponowania koncertów solowych – występują w nim naprzemiennie ritornele oraz epizody. W ritornelach partii klawesynu towarzyszy pełen skład orkiestry, z charakterystycznym, surowo brzmiącym unisono klawesynu i I skrzypiec. Epizody zawierają solowe wejścia klawesynu, z drugoplanowym, kontrapunktycznym towarzyszeniem orkiestry lub pojedynczych instrumentów. Pierwszy i ostatni ritornel są do siebie bardzo zbliżone. Twórca w mistrzowski sposób łączy rozwiązania polifoniczne z homofoniczną dominacją instrumentu wiodącego. Interesujący przebieg harmoniczno- -modulacyjny przykuwa uwagę od pierwszych do ostatnich dźwięków. Inwencja melodyczna i harmoniczna Bacha sprawia, że słuchający odnosi wrażenie zetknięcia z muzyką o niepowtarzalnym pięknie i wyrafinowanej lekkości. Pierwsza z trzech części koncertu d-moll to utwór o lekkim, żywym, radosnym, pomimo molowej tonacji, charakterze. Występuje tu tarasowa dynamika, oscylująca między forte a piano. Partie klawesynu w niezwykle harmonijny sposób współbrzmią z towarzyszącą orkiestrą smyczkową. Kompozycja emanuje energią, zaś popisowe epizody instrumentu solowego pozwalają na wyeksponowanie klawesynisty jako solisty – wirtuoza.
6. {audio}
Analiza muzyczna Ronda Alla turca Sonaty fortepianowej A‑dur KV 331, część III z XI Sonaty fortepianowej Wolfganga Amadeusza Mozarta. 1
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata A-dur KV 331, część III Alla turca allegretto (Marsz turecki). Wykonawca: Christoph Eschenbach. Źródło: Mozart, W.A.: Piano Sonatas Alla turca; Sonata facile; Fantasie & Sonata in C minor. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Dokonaj analizy Fugi g‑moll BWV 578 Johanna Sebastiana Bacha, Mazurka e‑moll op. 17 No. 2 Fryderyka Chopina, Mazurka Op.50 No.1 Karola Szymanowskiego.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach Fuga g-moll BWV 578 1707. Wykonawca: Evgeniy E. Moshkin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin Mazurek e-moll 1831-1833 Wykonawca: Christoph Zbinden. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Karol Szymanowski Mazurek Op.50 No.1 Molto rubato 1924–1925. Wykonawca: Anna Kijanowska. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Wyjaśnij pojęcie andante.
Wpływ aparatu wykonawczego na odbiór muzyki
Muzyka pisana jest zależnie od epoki i pomysłu kompozytora, na różnorodny aparat wykonawczy. Może nim być np. solista, duet lub orkiestra kameralna, orkiestra symfoniczna, chór, zespół rockowy, big band. W zależności od doboru instrumentów, kompozycja może wzbudzać różnorodne emocje i wyzwalać różną energię.
Wysłuchaj dwóch nagrań fragmentu Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Pierwsze jest wykonane na fortepianie, a drugie prezentuje orkiestrację dokonaną przez Maurice`a Ravela. Wskaż różnice w odbiorze dwóch wersji, zapisz swoje przemyślenia.
W następnych epokach muzyka się rozwijała, jednak nadal czerpała wzorce z klasycznych utworów. W zależności od zastosowanego aparatu wykonawczego muzyka wyzwala różnorodne emocje i energię, mające bezpośredni związek z dynamikądynamiką i agogiką. Zastosowanie piano i odpowiednio wolnego tempa pozwoli słuchaczowi odprężyć się, da poczucie spokoju, natomiast przy użyciu forte, częstych sforzato i szybkiego tempa wprowadzić może go w niepokój, albo zachwyt.
Wysłuchaj dwóch nagrań dźwiękowych. Zapisz, co według Ciebie jest czynnikiem decydującym o emocjach jakie wywołują.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Gheorghe Zamfir, „The Lonely Shepherd”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Richard Wagner, „Walkiria, Cwał Walkirii”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Wyjaśnij pojęcie epizod.
Wyjaśnij pojęcie forte.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór do zadania. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Wysłuchaj nagrania, zapisz imię i nazwisko autora oraz kompozytora, który napisał orkiestrację oryginalnej kompozycji.
AUTOR DZIEŁA: ................................
AUTOR ORKIESTRACJI:..........................
Wyjaśnij pojęcie piano.
Ułóż tempa muzyczne od najwolniejszego do najszybszego.
- moderato
- largo
- allegro
- adagio
- lento
- andante
- vivace
- presto
- largetto
- prestissimo
- grave
- presto vivacissimo
- andantino
- vivo
- allegretto
Zaznacz zdania dotyczące Koncertu na klawesyn i orkiestrę d-moll BWV 1052, cz. I Johanna Sebastiana Bacha, które są prawdziwe.
- Utwór jest przykładem muzyki późnobarokowej.
- Utwór jest przykłądem muzyki wczesnobarokowej.
- Kompozycja jest prawdopodobnie opracowaniem wcześniejszego koncertu skrzypcowego.
- Kompozycja jest prawdopodobnie opracowaniem wcześniejszej miniatury klawesynowej.
Przyporządkuj pojęcia do właściwych definicji.
Powracające odcinki tutti w concerto grosso., Fragment muzyczny oparty na innym materiale motywicznym niż temat lub refren., Podniosłe zakończenie utworu.
| coda | |
| ritornel | |
| epizod |
Zaznacz definicję pojęcia coda.
- Początek utworu, często zawarty w przedtakcie.
- Wariacja tematu.
- Zakończenie utworu.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór do zadania. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Wyjaśnij pojęcie alegretto.
Przyporządkuj definicje do odpowiednich terminów.
Dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku, Fragment utworu muzycznego wykonywany głośno, mocno, muz. nasilając, akcentując
| Sforzato | |
| Forte | |
| Dynamika |
Słownik pojeć
tempo umiarkowane, wolniejsze niż allegro.
podniosłe zakończenie utworu.
dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku.
fragment muzyczny oparty na innym materiale motywicznym niż temat lub refren.
fragment utworu muzycznego wykonywany głośno, mocno.
określenie wykonawcze: cicho, delikatnie.
powracające odcinki tutti w concerto grosso.
muz. nasilając, akcentując.
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Warszawa 1960
J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki,Warszawa 1989.