Lesson plan (Polish)
Temat: Bank – co to takiego?
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
Materiał rozszerzony, do pracy z uczniem zdolnym.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń ma podstawową wiedzę na temat systemu bankowego.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia historię bankowości i wyjaśnia, dlaczego utworzono taką instytucję.
analizuje, czym jest system bankowy i z jakich instytucji się składa.
wyjaśnia funkcje banku centralnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie;
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Metody nauczania:
dyskusja,
śniegowa kula,
metoda akwarium,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu interaktywnego, ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
indywidualna,
w parach,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jak działa system bankowy.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą rybiego szkieletu i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Na tablicy rysuje schemat szkieletu i w jego głowie zapisuje problem do rozwiązania „Czym zajmują się banki?”. Uczniowie podają swoje propozycje uzupełnienia głównych i mniejszych ości szkieletu przykładami spraw, jakie załatwia się w banku (również elektronicznie). Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o jego podsumowanie.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą śnieżnej kuli i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Zadaniem uczniów będzie ustalenie definicji pojęcia „bank”. Najpierw każdy uczeń samodzielnie tworzy definicję i zapisuje ją na kartce. Potem uczniowie łączą się w pary i ustalają wspólną treść definicji. Następnie uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe, ośmioosobowe itd., za każdym razem negocjując treść definicji. Zadanie kończy się ustaleniem wspólnej, ogólnoklasowej definicji pojęcia „bank”, która zostaje zapisana na tablicy.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że system bankowy obejmuje banki komercyjne i bank centralny. Pyta uczniów, czym ich zdaniem różnią się te instytucje. W rozmowie nauczającej nauczyciel pomaga uczniom ustalić najważniejsze różnice pomiędzy bankiem centralnym a bankami komercyjnymi i najważniejsze funkcje tych instytucji.
3. Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy najważniejsze funkcje banku centralnego (jest to bank banków, bank centralny państwa, bank emisyjny), po kolei prosi uczniów o wyjaśnienie, jak je rozumieją. Chętni/wybrani uczniowie podają swoje propozycje. Po wysłuchaniu i skomentowaniu propozycji uczniów nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „Three main functions of the central bank” z wyjaśnieniem każdej funkcji. Prosi uczniów o zapoznanie się z jego treścią i odpowiedź na pytanie, czy udało im się poprawnie ustalić, na czym polega dana funkcja lub czego zabrakło w ich propozycjach. Nauczyciel powtarza te czynności dla każdej z funkcji z osobna. Na zakończenie ćwiczenia nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o określenie własnymi słowami, co oznacza każda z trzech funkcji banku centralnego.
4. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat niezależności banku centralnego. Dyskusja zostanie przeprowadzona metodą akwarium. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia uczniom tę metodę. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy – osoby, które będą aktywnie uczestniczyły w dyskusji, oraz obserwatorów. Pierwsza grupa uczniów siada w kręgu i podaje argumenty przemawiające za i przeciw niezależności banku centralnego, uwzględniając funkcje, jakie powinna pełnić ta instytucja. Pozostałe osoby są obserwatorami i ustawiają się wokół dyskutantów. Analizują przebieg dyskusji pod kątem doboru i skuteczności argumentacji, respektowania zasad oraz ogólnego przebiegu rozmowy. Celem tej metody jest przede wszystkim wzajemne uczenie się i doskonalenie umiejętności argumentowania.
5. Następnie nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie dyskusji z jego punktu widzenia i drugiego ucznia – o podsumowanie kontrargumentów dla tego stanowiska. Obserwatorzy wypowiadają się na temat jakości dyskusji i jej wartości merytorycznej.
6. W celu podsumowania poprzednich zadań, nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie Ćwiczenia 1.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, czego jeszcze musicie się nauczyć na temat banku centralnego i banków komercyjnych, żeby być zadowolonym ze swojej wiedzy i umiejętności?
Chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Czy bank centralny powinien być niezależny od innych władz państwowych? Przedstaw trzy argumenty przemawiające za niezależnością tej instytucji i opisz, w jaki sposób niezależność banku centralnego gwarantowana jest w Polsce. Czy dostrzegasz potencjalne zagrożenia dla tej niezależności? Jakie mogą być ich konsekwencje?
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
jednostka, podmiot
gromadzić
nadwyżka
udzielić (pożyczki)
znaczny
cały
skazany, przeklęty, stracony
powierzyć
pośrednik
nadzorować
podkreślić, zaakcentować
wywodzić się z
lada
rachunek
niecierpliwy
przestrzeganie prawa
płynność
wydatkować (środki finansowe), wypłacać
przyczyniać się do
zrównoważony (np. rozwój), dosłownie: podtrzymywalny
Teksty i nagrania
What is a bank?
As money facilitated economic exchange, financial institutions – especially banks – are there to help other economic entities (so‑called non‑financial entities, i.e. households, enterprises, but also the state government) in their functioning.
Why were the banking institutions established? Because non‑financial entities started to accumulate more money than they could spend (this surplus is savings) and some of them began to report the need for additional funds (hence the emergence of loans and credits). If there were no banks, a person who wanted to finance, for example, a building of a house, would have to look for another person who would grant her a loan. Of course, it would not be easy to find someone who would have money available to loan at the same time (often a considerable amount) and would be willing to risk the borrower not paying back the entire loan. At the same time, a person wishing to invest their savings would be doomed to look for someone who would like to trade these funds and give them back after the agreed period, of course along with profit. However, she would not be sure that she would find a willing person and, more importantly, that she would be able to trust someone and entrust her with the money. Thanks to banks, we do not have such problems. This is what the special role of banks in the economy is based on.
What is a bank?
A bank is a financial intermediary institution, an enterprise providing services to non‑financial entities. All banks operating in the economy create a banking system. The banking system mainly consists of:
central banks – representing the national public interest or the interest of a monetary community,
commercial deposit and credit banks – banking companies that maximize profits.
The banking system also consists of all legal norms determining the organization, scope and principles of operation of banks. The institutions that supervise its functioning play an important role in this system. It should be emphasized that organizational forms and the structure of banking systems are not identical in all countries.
The name „bank” is derived from the Italian “banco”, meaning “the bench”, a counter at which Italian traders who transferred gold coins from one client to another. The certificates issued by them (so‑called depository receipts) began to function as money (modern banknotes) as well as coins. When the settlement took too long, the impatient customers would break the bankers' benches, causing loss to their business. Often this led to bankruptcy (“bancarotta” from: banco – bench, rotto – broken).
Central banks are the main element of the monetary power of a state or a monetary union. In the structure of power, the central bank is responsible for the money supply (i.e. the amount of money on the market) and conducts monetary policy.
The central bank should be independent of the government in terms of its policy. The most important goal is to ensure price stability. Nowadays, central banks, by price stability, consider inflation so low that it does not have a negative impact on decisions made by participants in economic life, including those regarding investment and saving. Ensuring price stability is the basic way in which the central bank contributes to achieving high and sustainable economic growth.
Banks are just as important as money in the economy – they improve its functioning. The most visible effect of the lack of banks and the banking system would be the functioning of the money flow in the economy almost exclusively in the form of cash. We would have to keep the money for current expenses and any savings in their physical form, bearing the risk of losing them as a result of damage, loss or theft. In the era of online transactions and non‑cash settlements, it is difficult to imagine an economy without these institutions.