Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego
Ważne daty
25.01.1913 – w Warszawie urodził się Witold Lutosławski
1939 – debiut kompozytorski – premiera Wariacji symfonicznych
1945 – rok śmierci Béla Bartóka
26 marca 1958 – premiera Muzyki żałobnej
7.02.1994 – w Warszawie umiera Witold Lutosławski
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;
5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster;
6) zna pojęcia: pokolenie 1933, pokolenie 1951/pokolenie Stalowej Woli, festiwal Warszawska Jesień, festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli; potrafi wskazać kompozytorów polskich tworzących obecnie, korzystając z pomocy internetu.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
przedstawiać okoliczności powstania kompozycji;
rozróżniać i opowiadać o każdej z części Muzyki Żałobnej
identyfikować kompozycję Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego;
opowiadać o wybranych faktach z życia Witolda Lutosławskiego;
definiować pojęcia: attacca, aleatoryzm kontrolowany, harmoniczne continuo, technika dodekafoniczna, inwersja, ruch wsteczny.
Witold Lutosławski

Witold Lutosławski – polski kompozytor urodzony w 24 stycznia 1913 r. w Warszawie, a zmarły 7 lutego 1994 r. Szanowany nie tylko za swoją działalność kompozytorską, lecz także za działalność dyrygencką i pianistyczną. Jego talent kompozytorski porównywany był do talentu Fryderyka Chopina, czy też Karola Szymanowskiego. Lutosławski to niezwykle znacząca osobowość polskiej sceny muzycznej XX w. W ciągu pierwszych 40 lat swojego życia zdążył stworzyć utwory reprezentujące różne nurty stylistyczne – od kompozycji konstruktywistycznych, modernistycznych, zachowanych w duchu epoki, w której żył, aż po dzieła wyróżniające się własnymi zasadami muzycznych form. Zadebiutował w 1939 r. prezentując Wariacje symfoniczne. Kolejnymi ważnymi dziełami orkiestrowymi są: I Symfonia oraz Koncert na orkiestrę – ukończony w 1954 r. i będący jednym z najczęściej wykonywanych utworów. Cztery lata po jego ukończeniu powstała Muzyka żałobna – kompozycja zajmująca szczególne miejsce w twórczości Witolda Lutosławskiego. To właśnie od niej następuje rozwój indywidualnego stylu kompozytorskiego Lutosławskiego. Podczas dzisiejszych zajęć poznacie zarówno historię powstania tego przełomowego dzieła, jak i jego język muzyczny.
Muzyka żałobna

W 1954 r. Jan Krenz – polski dyrygent – zwrócił się do Witolda Lutosławskiego z propozycją skomponowania utworu powiązanego z dziesiątą rocznicą śmierci Béli Bartóka – węgierskiego kompozytora i pianisty. Kompozycja powstała dopiero po czterech latach – napisana na orkiestrę smyczkową, opatrzona dedykacją à la mémoire de Béla Bartók oraz tytułem – Muzyka żałobna. Swoją premierę miała 25 marca 1958 r. w Katowicach. Medium wykonawczym była Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, a dyrygentem – Jan Krenz.
Jak wspomniano, Muzyka żałobna to utwór szczególnie ważny w twórczości Witolda Lutosławskiego – nie tylko dlatego, że rozpoczął odrębny, indywidualny język muzyczny kompozytora, ale również przyniósł mu międzynarodową sławę. W 1959 r. kompozycja uzyskała najwyższą lokatę podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu organizowanej przez Radę Muzyczną przy UNESCO. Co więcej – Lutosławski otrzymał także Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.
Kompozycja zawiera cztery części – Prolog, Metamorfozy, Apogeum, Epilog. Pomimo tego, utwór wykonuje się bez przerw, co potęguje dramatyczny wydźwięk formy stworzonej przez Lutosławskiego. Muzykolog Charles Bodman Rae zauważa podobieństwo formy do Bartókowskiej Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę. W Muzyce żałobnej – zgodnie ze wskazówkami kompozytora – orkiestra ma być złożona z co najmniej 46 muzyków (najwięcej to 66) oraz – podzielona na cztery grupy skrzypiec, oraz po dwie grupy altówek, wiolonczel i kontrabasów. Cała kompozycja powinna trwać około 13 minut i 30 sekund.
Prolog

Część pierwsza – Prolog – zbudowana jest w oparciu o materiał dwunastodźwiękowej serii i jej transponowanej o tryton inwersjiinwersji. W związku z tym można uznać za prawidłowe określenie zastosowanego materiału jako 24‑dźwiękowego. Należy jednak pamiętać, że posługiwanie się takim ukształtowaniem serii (wraz z jej inwersją) nie oznacza, że kompozytor stosuje technikę serialną. W technice dodekafonicznejtechnice dodekafonicznej podstawowym założeniem jest bowiem brak hierarchizacji dźwięków, a tej zasady – w ramach rozwoju poszczególnych części całej kompozycji – Lutosławski nie dochowuje.
Linia melodyczna oparta jest o charakterystyczne następstwo interwałów – sekundy małej i trytonu. Na obrazku powyżej znajduje się omówiona seria dwunastotonowa wraz z inwersją.
Prolog ma formę kanonów, których liczba głosów wzrasta wraz ze wzrostem napięcia w muzyce (maksymalnie do ośmiu głosów). Kanony te są oparte na schemacie izorytmicznym złożonym z siedemnastu wartości rytmicznych. Samo zastosowanie formy kanonów przywodzi na myśl odwołanie się do innych utworów pisanych ku pamięci nieżyjących. O idei tej części Witold Lutosławski mówił następująco:
Jest to jedyny utwór, w którym metodycznie użyłem serii dwunastotonowej w obu skrajnych częściach. […] Ale to, co jest w tych częściach ważne, to wynikające z serii piony harmoniczne. Seria składa się wyłącznie z interwałów trytonów i sekundy małej. Użyta w kanonie, ddaje określone harmoniczne rezultaty – nie zawierają one ani interwałów tercji, ani seksty; powstaje więc harmonia otwartych współbrzmień, które szczególnie dobrze korespondują z tytułem utworów.
Wysłuchajmy teraz tej części. Zwróćcie uwagę na wszystkie aspekty, o których przed chwilą powiedziano.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DIu2426tW
Utwór: Muzyka Żałobna – Prolog. Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się dramatycznym, groźnym, tajemniczym charakterem.
Metamorfozy

Druga część – Metamorfozy – charakteryzuje się odmiennym traktowaniem materiału dźwiękowego części pierwszej. Można więc powiedzieć, że – korespondując z tytułem – ulega metamorfozom. A dokładniej – dwunastu metamorfozom. Wynika to z faktu, że każde przeobrażenie rozpoczyna się o interwał kwinty czystej niżej od poprzedzającego pokazu, poczynając od oryginalnej postaci dźwiękowej. Kompozytor tym samym ściśle nawiązuje do reguł panujących w kole kwintowym. Dodatkowo – tkanka dźwiękowa kolejnych metamorfoz gęstnieje na skutek wplatania dźwięków obcych, co prowadzi do punktu kulminacyjnego w trzeciej części. Intensyfikacji brzmienia towarzyszy rozdrabnianie wartości rytmicznych, wywołujące coraz większy dramatyzm. Dzięki temu dążenie do wspomnianego punktu kulminacyjnego nie jest zaskakujące.
Kolejną cechą charakterystyczną tej części, którą zauważa Charles Bodman Rae, jest – jak mawiał Witold Lutosławski – harmoniczne continuoharmoniczne continuo, czyli materiał dźwiękowy tworzący harmoniczne tło dla kolejnych form przeobrażeń. Należy również wyróżnić melodię w formie kontrapunktu, która wyprzedza pojawienie się każdej kolejnej metamorfozy serii oryginalnej. Za przykład takiej melodii może posłużyć rozpoczynająca drugą część partia kontrabasów.
Opierając się na zdobytej przed chwilą wiedzy – wysłuchajcie części drugiej dzieła.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DIu2426tW
Utwór: Muzyka żałobna – Metamorfozy Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się dramatycznym charakterem.
Apogeum

Apogeum – najkrótsza część Muzyki żałobnej Witolda Lutosławskiego. Po energetycznych metamorfozach, drobnych wartościach rytmicznych, które prowadzą wprost do punktu kulminacyjnego, następuje zagęszczenie harmonii. Część ta składa się z 32 akordów. Są to między innymi akordy septymowe, nonowe, a także, co istotne, półtonowe klastery i czterodźwięki zmniejszone. Owe akordy zmniejszone następują po sobie w oparciu o zasadę progresji, co prowadzi do unisonu na dźwięku a (jest to zarazem pierwsza nuta ostatniej części). Wraz z dążeniem do unisona ma miejsce – w przeciwieństwie do zabiegu potęgującego energetykę narracji muzycznej w części drugiej – rozciąganie wartości rytmicznych.
Wysłuchajcie zatem przykładu muzycznego rozpoczynającego się od ostatnich taktów części drugiej Muzyki żałobnej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DIu2426tW
Utwór: Muzyka żałobna – Apogeum Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się dramatycznym charakterem.
Epilog

Ostatnia część kompozycji Lutosławskiego to Epilog. Kompozytor bezpośrednio nawiązuje tu do Prologu poprzez zastosowanie tej samej formy, tj. kanonów opartych na identycznym materiale melodycznym. Różnicą jest kierunek rozwijania melodii – mamy tu bowiem do czynienia z ruchem wstecznymruchem wstecznym. Warto zauważyć, że pierwszy pokaz materiału następuje w dynamice fortissimo, a wygaszaniu przebiegu muzycznego towarzyszy – przeciwnie niż w Prologu – zmniejszanie liczby głosów. W efekcie takiego ukształtowania faktury – w ostatnich taktach swoją partię realizuje wiolonczela. Tym samym kompozytor powraca do punktu wyjścia. Posłuchajmy tej części.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DIu2426tW
Utwór: Muzyka Żałobna – Epilog Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.
Lutosławski o swojej kompozycji

O Muzyce żałobnej Witold Lutosławski mówił:
To, co wypracowałem w tym utworze, to zespół sposobów, które pozwalają mi z jakimś sensem poruszać się w obrębie dwunastu tonów, oczywiście poza systemem tonalnym i poza dodekafonią. Stanowi on dla mnie początek nowego okresu, jest rezultatem długich doświadczeń. Usiłowałem stworzyć zespół środków, który stanie się moją własnością. I to jest właśnie pierwsze słowo wypowiedziane tym nowym dla mnie językiem, bynajmniej nie ostatnie.
Przypomnijmy zatem – Muzyka żałobna na smyczki Witolda Lutosławskiego jest kompozycją przełomową. Jak widzicie – zdawał sobie z tego sprawę sam kompozytor. Co więcej – podkreślał to. Jej cztery części tworzą ściśle ustaloną konstrukcję, przywołują na myśl pewnego rodzaju łuk ekspresyjny z punktem kulminacyjnym w 2/3 czasu swego trwania. Jest to niezwykła zbieżność z ideą konstrukcji utworów Bartóka, zgodnie z którą proporcja złotego podziału ma być niemal formotwórcza. Warto jednak podkreślić, że Lutosławski zapewnia, iż jakiekolwiek podobieństwa do muzyki Bartóka nie są wynikiem świadomego zamierzenia.
Kompozycja stanowi mistrzowską konstrukcję, która nie tylko zachwyca, ale i inspiruje.
Witold Lutosławski – wybrane fakty z życia
Zadania
W którym roku urodził się Witold Lutosławski?
- 1913
- 1903
- 1914
Co Witold Lutosławski mówił o powiązaniach Muzyki żałobnej z twórczością Béla Bartóka?
- podobieństwa nie są zamierzone
- inspiracją jest zasada „złotego podziału”
- nie ma żadnych podobieństw
harmoniczne continuo- 1. termin muzyczny oznaczający następstwo części utworu bez przerw, 2. powtarzający się materiał dźwiękowy, którzy tworzy konkretne tło harmoniczne, 3. technika przekształceń dotycząca odwrócenia kierunku interwału, 4. termin muzyczny oznaczający wykonanie utworu od ostatniej do pierwszej części, 5. jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku
inwersja- 1. termin muzyczny oznaczający następstwo części utworu bez przerw, 2. powtarzający się materiał dźwiękowy, którzy tworzy konkretne tło harmoniczne, 3. technika przekształceń dotycząca odwrócenia kierunku interwału, 4. termin muzyczny oznaczający wykonanie utworu od ostatniej do pierwszej części, 5. jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku
Przyporządkuj prawidłowe definicje do określeń. Uwaga, dwie odpowiedzi nie pasują do żadnego terminu.
powtarzający się materiał dźwiękowy, którzy tworzy konkretne tło harmoniczne, technika przekształceń dotycząca odwrócenia kierunku interwału, jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku, termin muzyczny oznaczający wykonanie utworu od ostatniej do pierwszej części, termin muzyczny oznaczający następstwo części utworu bez przerw
attacca- ............................................................................................................................................................................................................
harmoniczne continuo- ............................................................................................................................................................................................................
inwersja- ............................................................................................................................................................................................................
Linia melodyczna Muzyki żałobnej Lutosławskiego oparta jest o charakterystyczne następstwo interwałów. Jakich?
- sekundy małej
- trytonu
- sekundy wielkiej
Zaznacz zdanie prawdziwe.
- Prolog ma formę kanonów, których maksymalna liczba głosów to sześć.
- Najkrótszą częścią Muzyki żałobnej Lutosławskiego jest Epilog.
- Omówiona kompozycja powstała z dedykacją à la mémoire de Béla Bartók i jej premiera miała miejsce w dziesiątą rocznicę śmierci Béla Bartóka.
- Apogeum składa się z 32 akordów.
Kto dyrygował podczas premiery Muzyki żałobnej?
- Grzegorz Fitelberg
- Witold Lutosławski
- Jan Krenz
W której części znajduje się punkt kulminacyjny Muzyki żałobnej?
- drugiej
- trzeciej
- czwartej
Podzielcie się na grupy i – podążając za wskazówkami, które poznaliście podczas lekcji – zanalizujcie pierwszą część Muzyki żałobnej Witolda Lutosławskiego.
Na polecenie nauczyciela cała grupa, a później wskazana osoba, śpiewa strukturę 12‑dźwiękową pierwszej części Muzyki żałobnej Lutosławskiego wraz z jej inwersją.
Słownik pojęć
technika kompozytorska polegająca na wprowadzeniu elementu przypadku w strukturę utworu. Za twórcę aleatoryzmu kontrolowanego uznaje się Witolda Lutosławskiego, który wprowadził ją w Grach Weneckich z 1961 r.
termin muzyczny występujący pomiędzy częściami dzieła muzycznego (na ogół zachowanego w formie cyklicznej) i oznaczający następstwo części bez przerwy.
powtarzający się materiał dźwiękowy, który tworzy konkretne tło harmoniczne (w przypadku Muzyki żałobnej – powtarzające się tło dla kolejnych form przeobrażeń).
technika przekształceń polegająca na odwróceniu kierunku interwału (przykładowo: interwał wznoszący w inwersji staje się interwałem opadającym).
jest to jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku. Inna nazwa tej techniki to rak.
technika kompozytorska oparta o dwunastodźwiękową skalę. Rozwinęła się w twórczości kompozytorów tzw. wiedeńskiej szkoły dodekafonicznej, której głównymi przedstawicielami byli: Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern. Seria jest podstawą utworu, a wszystkie jej dźwięki są równoważne. Dzięki temu struktura muzyczna zyskuje jedność – wszystkie układy dźwiękowe utworu wynikają z przekształceń serii.
Słownik pojęć opracowany na podstawie Encyklopedii muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995.
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Chłopecki Andrzej, PostSłowie: Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2012.
Pociej Bohdan, Lutosławski a wartość muzyki, Kraków 1976.
Rae Charles Bodman, Muzyka Lutosławskiego, Warszawa 1996.
