Temat: Rzeźbiarze krajobrazu

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV

VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:

1) rozpoznaje składniki przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższej okolicy szkoły;

6) wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wymieniają czynniki wpływające na krajobraz.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać i opisywać czynniki wpływające na krajobraz;

  • wskazywać przykłady erozji występujące w najbliższym otoczeniu.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  • Nauczyciel prosi podopiecznych, aby wyszukali w abstrakcie objaśnienie pojęcia erozji i zapisali w zeszytach definicję tego terminu.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

  • Prowadzący lekcję poleca uczniom, aby przeczytali fragment pt. „Jak organizmy wpływają na krajobraz?” i obejrzeli ilustracje zamieszczone w „Galerii 3”, a następnie przedstawili wpływ wybranych roślin i zwierząt na krajobraz.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 2 i nr 3.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4.

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się...”.

Praca domowa

  • Uczniowie wykonują „Polecenie 2.1”.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

erosion
erosion
R1ClOccV0udb8
Nagranie dźwiękowe słówka. erosion

erozja – proces niszczenia powierzchni ziemi przez czynniki abiotyczne, czyli promieniowanie słoneczne, wodę i wiatr

Teksty i nagrania

RIhDtAXGkSQj5
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Landscape scultpors

We already know that weather has a substantial impact on the environment. It’s worth to think about whether the surrounding landscape always was and will be the same as it is now. And if it’s changing, what are the reasons for these changes. The landscape is changed, for instance, by inanimate factors that share the surface of the Earth: the Sun, water and wind. Their destructive effect on the Earth’s surface is called erosion.

As far as Poland is concerned, the form of erosion that’s of greatest importance is erosion caused by river flows, sea water and rainfall. Rivers deepen and widen their valleys. Rock fragments are carried to their more remote parts. Waves have a significant impact on the coasts. They gradually erode land and often carry fragmented rocks over large distances. Rainwater contributes to the erosion of ploughed fields, canyons and steep embankments. One the effects of erosion is the formation of unusually shaped rocks. Sometimes water‑soaked soil sinks causing landslides. In addition, changes in temperature caused by the Sun and frost can lead to water getting into the rock crevices and freezing, causing rocks to fragment as a result.

Since water and wind erode rocks and carry their particles, what happens with them next? Their particulates are deposited in other locations. This process is called accumulation. This process also affects the landscape. We will prove it by performing an observation.

Plants and animals also affect the landscape. For instance, a forest landscape is dominated by trees and other plants that live in a symbiotic or dependent relationship with the trees. A meadow, on the other hand, is dominated by grass and other herbaceous plants that co‑create the landscape. The plant life limits the effects of wind on the landscape and vice versa. For instance on deserts, where there are no plants, wind plays an extremely important role in shaping the landscape, whereas in forests it has barely any effect.
The impact of animals on the landscape can be seen more rarely. However, they can built structures that significantly affect the appearance of the surrounding environment. By building dams on small rivers, beavers create expansive marshes. Ants build anthills that can be higher than 1 metre above ground level (and which extend much deeper into the ground). Termites, which live in a warmer climate, build colonies that can reach even up several metres in height. Stork nests are an example of the impact that birds have on the landscape, but there are birds that build much bigger nests. Large herds of animals can trod paths and destroy plant life by eating or trampling it.

  • One of the elements that affect the landscape is erosion, i.e. the destruction of earth surface by inanimate factors.

  • Plants and animals form part of the landscape, but they can also change it.