Systemy oraz urządzenia zabezpieczające służą do wykrywania, zgłaszania i zapobiegania szkodliwym następstwom nieprawidłowej pracy, a także skutkom niewłaściwej obsługi czy niekorzystnego działania warunków atmosferycznych, w wyniku których może dochodzić do uszkodzeń ważniejszych zespołów i podzespołów w pojazdach trakcyjnych. Oprócz urządzeń służących do zabezpieczania pojazdu trakcyjnego przed uszkodzeniem istnieją także urządzenia mające duży wpływ na bezpieczeństwo podróży, takie jak system SHP, czuwak aktywny, system Radio‑Stop czy inne opisane w jednym z rozdziałów.

Układy zabezpieczające w pojazdach trakcyjnych:

  1. Związane z bezpieczeństwem ruchu pociągów.

  2. Związane z ogólną pracą pojazdów.

  3. Zabezpieczające pracę innych urządzeń elektrycznych i zespołów mechanicznych pojazdu.

Pierwsza grupa urządzeń obejmuje systemy sprawdzające czujność i zatrzymujące ruch w razie bezpośredniego niebezpieczeństwa, urządzenia Samoczynnego Hamowania Pociągu, system czuwaka aktywnego oraz radiotelefon z systemem Radio‑Stop. Wymienione systemy mają za zadanie monitorować czujność maszynisty podczas pracy oraz w wyznaczonych miejscach szlaku kolejowego (SHP i CA), a także ostrzegać i wstrzymywać ruch w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Druga grupa urządzeń obejmuje zabezpieczenia antypoślizgowe, zabezpieczenia przed pożarem oraz uzależnienia pracy obwodów rozrządu od ciśnienia sprężonego powietrza w głównym przewodzie hamulcowym. Ta zależność uniemożliwia działanie obwodów sterujących, jeżeli ciśnienie sprężonego powietrza w przewodzie hamulcowym jest zbyt niskie, lub wyłącza obwody sterujące, gdy ciśnienie hamowania jest doprowadzane do siłowników hamulców. Do systemów związanych z ogólną pracą pojazdów kolejowych w pośredni sposób możemy zaliczyć systemy lokalizacji pojazdów.

Trzecia grupa urządzeń obejmuje układy zabezpieczające przed skutkami przepływu nadmiernych prądów i prądów zwarcia w obwodzie głównym lub grzewczym. W tej grupie urządzeń znajdują się wyłączniki szybkie, przekaźniki nadmiarowe sterujące pracą styczników głównych oraz zabezpieczenia różnicowe obwodów głównych, czyli urządzenia rozłączające obwody główne. Ta grupa obejmuje również wszystkie układy zabezpieczające chłodzenie transformatorów i prostowników w pojazdach prądu przemiennego. Wyróżniamy także urządzenia odgromowe.

Powrót do spisu treściD1D8VW3DiPowrót do spisu treści

Powiązane materiały multimedialne