Lesson plan (Polish)
Temat: Budowa Gdyni i inne osiągnięcia gospodarcze II RP
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VII
XXX. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
charakteryzuje społeczną, narodowościową i wyznaniową strukturę państwa polskiego;
omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich;
ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej, a zwłaszcza powstanie Gdyni, magistrali węglowej i Centralnego Okręgu Przemysłowego;
podaje najważniejsze osiągnięcia kulturalne i naukowe Polski w okresie międzywojennym.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają historię budowy i rozwoju miasta Gdyni.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
z jakimi trudnościami zmagała się odrodzona Polska;
jakie były najważniejsze sukcesy gospodarcze II Rzeczypospolitej;
jakie były powody powstania i znaczenie portu w Gdyni;
kim byli Eugeniusz Kwiatkowski i Władysław Grabski;
co oznaczają pojęcia: hiperinflacja, Centralny Okręg Przemysłowy;
jakie było umiejscowienie na mapie ośrodków przemysłowych w międzywojennej Polsce.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z artykułem Agnieszki Kazimierczuk -- “90 lat temu uroczyście otwarto port w Gdyni”
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel przedstawia uczniom trudną sytuację Polski w momencie odzyskania niepodległości. Przypomina, że odzyskaliśmy niepodległość po 123 latach zaborów, a nowo budowany kraj powstał z ziem trzech zaborców (trzech różnych państw), które znacznie różniły się od siebie rozwojem gospodarczym i polityką względem Polaków. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1** i omawiają je z nauczycielem..
Faza realizacyjna
Uczniowie odpowiadają na pytanie o przyczyny powstania portu w Gdyni. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję: dlaczego dla odrodzonej Polski tak ważny był dostęp do morza i własny port morski? Uczniowie powinni wymienić – eksport towarów za granicę, rozwój handlu, okno na świat itp. Następnie wykonują **Polecenie 1** – oglądają film i odpowiadają na pytania. Nauczyciel omawia z uczniami ich odpowiedzi oraz udziela im słownej informacji zwrotnej.
Nauczyciel kontynuuje rozmowę nauczającą. Opowiada, że w okresie XX‑lecia międzywojennego Polska nie odnosiła tylko sukcesów, ale również borykała się z trudnościami ekonomicznymi i gospodarczymi. Jedną z nich była hiperinflacja i próba jej zwalczenia za pomocą reformy walutowej Władysława Grabskiego. Uczniowie wykonują **Polecenie 2**.
Jednak największe zagrożenie przyszło do Polski ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w 1929 roku. Krach na giełdzie w Nowym Jorku doprowadził do załamania się gospodarki amerykańskiej, spadku wartości pieniądza oraz doprowadził do bankructwa wiele firm, co pociągnęło za sobą ogromne bezrobocie. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 2** i **Polecenie 3**. Nauczyciel omawia z uczniami wykonane zadania..
Kryzys gospodarczy w Polsce trwał jeszcze w II połowie lat 30. XX wieku, co prawda nie był on tak silny, jak na kilka lat wcześniej, lecz jego skutki były nadal odczuwalne. Nauczyciel opowiada o polityce walki z kryzysem prowadzonym przez władze państwa, skupiając się na robotach publicznych i budowie Centralnego Okręgu Przemysłowego. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 3**, a po wykonaniu omawiają je z nauczycielem..
Nauczyciel kończąc zajęcia opowiada, że po odzyskaniu niepodległości nie rozwijała się jedynie gospodarka. Opowiada o kulturze, sztuce i sporcie w II Rzeczypospolitej. Zaznacza, że był to czas kiedy artyści pierwszy raz od dziesięcioleci mogli tworzyć bez ograniczeń państw zaborczych. Prężnie rozwijał się sport, literatura i kino. Wspomina o Literackiej Nagrodzie Nobla dla Władysława Reymonta w 1924 r., osiągnięciach polskiego kina – filmach “Pan Tadeusz”, “Wierna Rzeka”, czy medalach na Igrzyskach Olimpijskich, np. złocie Janusza Kusocińskiego. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 4** (lub jako zadanie domowe).
Faza podsumowująca
Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe: Dowiedz się więcej o budowie miasta Gdyni i przygotuj na ten temat prezentację lub plakat.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Port – miejsce postoju, rozładunku i obsługi statków pasażerskich i handlowych.
Prezydent – w republice, głowa państwa – osoba stojąca na jego czele.
Premier – osoba stojąca na czele rządu, pierwszy z ministrów.
Hiperinflacja – bardzo wysoka inflacja, gwałtowny spadek wartości pieniądza.
Waluta – jednostka monetarna, która jest używana w danym kraju. Inaczej nazwa pieniądza.
Wielki kryzys – największy kryzys gospodarczy w XX wieku. Rozpoczął się w USA w 1929 roku i trwał do 1933. Objął swym zasięgiem prawie cały świat.
Giełda – instytucja za pośrednictwem której kupuje się, sprzedaje lub wymienia papiery wartościowe i walutę.
Inwestycja – środki finansowe przeznaczone na powiększenie kapitału lub uzyskanie zysków w przyszłości
Okręg przemysłowy – skupisko zakładów przemysłowych na wybranym, niewielkim obszarze.
Teksty i nagrania
Development of Gdynia, and other economic achievements of the Second Polish Republic
Reborn after 123 years, Poland was a country made up of lands from three partitions, which differed significantly from each other. The Polish authorities were faced with the task of their rapid integration and unification.
One of the biggest problems shortly after regaining independence was hyperinflation. Thanks to the actions of the government of experts led by Prime Minister Władysław Grabski, the crisis was defused and the financial system was reformed. In 1924, the new Polish currency became the Polish złoty. Also, construction of the port in Gdynia was commenced (after the war, Poland gained access to the sea), which developed from a small fishing village into a modern city. This had been due to the unstable situation in the Free City of Danzig (Gdańsk), whose authorities had not been favorably disposed towards Poland. In just a few years, Gdynia became the largest and the most modern port on the Baltic Sea (1934) with over 83 thousand inhabitants. The initiator and creator of this undertaking was Eugeniusz Kwiatkowski.
In the 1930s, the Great Depression left its mark on Poland (it had begun in the United States in 1929). Industrial production fell sharply and unemployment increased. The authorities made an attempt to combat the crisis. The economy was entrusted to Eugeniusz Kwiatkowski, who became Vice Prime Minister and Minister of the Treasury. He began implementing a great plan supposed to develop the economy and modernize the Polish armed forces. In 1937, construction of the Central Industrial District in southern Poland began. Numerous factories and industrial plants were opened. These were undertakings on an unprecedented scale. The strong revival of the economy that they brought was interrupted by the outbreak of World War II in September 1939.