Algorytmy
INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji - Technik programista 351406
Słownik pojęć dla e‑materiału
przepis postępowania prowadzący do rozwiązania ustalonego problemu, określający ciąg czynności elementarnych, które należy w tym celu wykonać
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
zmniejszanie wartości zmiennej o jeden; operacja może być realizowana jako instrukcja, operator lub procedura standardowa
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
dynamiczna struktura danych składająca się z elementu węzłowego, zawierającego wskazania na skończoną liczbę rozłącznych węzłów, stanowiących poddrzewa danego węzła; w strukturze tej można wyróżnić takie elementy jak: wierzchołki, krawędzie, liście i korzeń
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
zwiększenie wartości zmiennej o jeden; operacja może być realizowana jako instrukcja, operator lub procedura standardowa
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
(łac. iteratio – powtarzanie) – czynność powtarzania tej samej operacji w pętli z góry określoną liczbę razy lub aż do spełnienia określonego warunku; w programowaniu metoda polegająca na wielokrotnym stosowaniu tego samego przekształcenia lub procedury
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny
proces redukcji rozmiaru plików danych w celu zmniejszenia przestrzeni zajmowanej przez te pliki. Jest to istotna technika w dziedzinie przechowywania danych, przesyłania danych przez sieć oraz zarządzania danymi. Kompresja może być stratna lub bezstratna
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
O(n): notacja złożoności czasowej, oznaczająca liniową złożoność czasową.
O(n log n): notacja złożoności czasowej dla wielu efektywnych algorytmów sortowania.
O(n^2): notacja złożoności czasowej dla algorytmów sortowania o kwadratowej złożoności czasowej
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
koncepcja w informatyce, która zakłada projektowanie i implementację algorytmów, struktur danych, systemów czy programów w taki sposób, aby osiągnąć najlepsze możliwe wyniki pod względem czasu, pamięci i efektywności
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
(z ang. punkt osiowy) – element wykorzystywany w technice sortowania „dziel i zwyciężaj”; pivot to wybrany według ustalonego schematu element w sortowanej tablicy, może to być element środkowy, pierwszy, ostatni, losowy. Po wybraniu pivota ustawia się elementy nie większe na lewo od niego, natomiast nie mniejsze na prawo od pivota. W ten sposób powstają dwie części tablicy (niekoniecznie równe), przy czym pierwszej części znajdują się elementy nie większe od drugiej. Następnie każdą z tych podtablic sortuje się osobno według tego samego schematu
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
sposób zapisu algorytmu; zachowuje strukturę charakterystyczną dla kodu zapisanego w języku programowania (wcięcia, bloki, instrukcje), jednak rezygnuje ze ścisłych reguł składniowych na rzecz prostoty i czytelności
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
narzędzie służące do przedstawienia kolejnych czynności w projektowanym algorytmie
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
porządkowanie, czyli układanie, elementów w określonej kolejności; elementy można sortować rosnąco, malejąco, nierosnąco lub niemalejąco
Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”
prosty algorytm sortowania, klasyfikowany jako algorytm porównawczy. Jego nazwa odzwierciedla etapowy proces porządkowania poprzez porównywanie i zamianę elementów w taki sposób, że mniejsze elementy „wypływają” w górę listy, a większe „opadają” w dół, osiągając swoje właściwe pozycje w ostatecznie uporządkowanym ciągu. Wykorzystywany przede wszystkim w celach edukacyjnych i demonstracyjnych, algorytm ten dąży do uporządkowania zbioru elementów poprzez iteracyjne porównywanie sąsiednich elementów i zamianę ich miejscami, aż cały zbiór zostanie posortowany
Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”
jedna z głównych metod projektowania algorytmów w informatyce, prowadząca do bardzo efektywnych rozwiązań. Nazwa pochodzi od łacińskiej sentencji dziel i rządź (łac. divide et impera). W strategii tej problem dzieli się rekurencyjnie na dwa lub więcej mniejszych podproblemów tego samego (lub podobnego) typu, tak długo, aż fragmenty staną się wystarczająco proste do bezpośredniego rozwiązania. Z kolei rozwiązania otrzymane dla podproblemów scala się, uzyskując rozwiązanie całego zadania
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
jeden z efektywnych i powszechnie stosowanych algorytmów sortowania. Jego nazwa odzwierciedla kluczową operację łączenia (scalania) posortowanych podzbiorów w celu uzyskania ostatecznego posortowanego zbioru. Sortowanie przez scalanie należy do kategorii algorytmów sortowania porównawczego, opierających się na porównaniach elementów w celu ustalenia ich wzajemnej kolejności. Algorytm ten znalazł szerokie zastosowanie w sytuacjach, gdzie wymagane jest efektywne sortowanie dużych zbiorów danych, zwłaszcza w przypadkach, gdzie zachowanie stabilności sortowania jest istotne. W implementacji algorytmu sortowania przez scalanie, kluczowe jest zapewnienie poprawności oraz efektywności operacji podziału i scalania
Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”
jest jednym z prostych i klasycznych algorytmów sortowania. Jego nazwa odzwierciedla kluczową operację wstawiania elementów w odpowiednie miejsce w posortowanej części zbioru. Sortowanie przez wstawianie należy do kategorii algorytmów sortowania porównawczego, gdzie elementy są porównywane i zamieniane w celu ustalenia ich wzajemnej kolejności. Jest często wykorzystywany w sytuacjach, gdzie zbiory danych są względnie małe lub prawie posortowane, co wpływa na jego efektywność. Głównym celem tego algorytmu jest uporządkowanie elementów poprzez iteracyjne wstawianie każdego z nich w odpowiednie miejsce w już posortowanej części zbioru. Algorytm ten jest szczególnie przydatny w przypadkach, gdy wydajność sortowania ma znaczenie, a bardziej złożone algorytmy mogą nie przynieść istotnych korzyści. Może być także używany jako krok pośredni w innych algorytmach sortowania, by zoptymalizować sortowanie mniejszych podzbiorów. Sortowanie przez wstawianie jest skuteczne w przypadkach, gdzie liczba elementów do posortowania jest stosunkowo mała lub gdy dane wejściowe są już częściowo posortowane
Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”
podstawowy algorytm sortowania, klasyfikowany jako algorytm porównawczy. Jest on częścią kategorii algorytmów prostych, choć mało efektywnych dla dużych zbiorów danych, gdyż jego czas działania jest kwadratowy, tj. O(n^2). Algorytm opiera się na iteracyjnym wybieraniu najmniejszego (lub największego) elementu spośród nieposortowanych oraz umieszczaniu go w odpowiedniej pozycji w już posortowanym fragmencie zbioru. Algorytm sortowania przez wybieranie znajduje zastosowanie przede wszystkim w przypadkach, gdzie priorytetem jest prostota implementacji i niezbyt duże wymagania co do efektywności czasowej. Jego głównym celem jest uporządkowanie zbioru elementów w porządku rosnącym (lub malejącym) poprzez iteracyjnie wybieranie elementu o najmniejszej (lub największej) wartości spomiędzy nieposortowanych i umieszczanie go w odpowiednim miejscu w już posortowanej części zbioru
Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”
algorytm sortowania porównawczego, który wykorzystuje podejście „dziel i zwyciężaj”. Jest to efektywny sposób sortowania dużych zbiorów danych poprzez rekurencyjny podział i uporządkowanie elementów w porządku rosnącym lub malejącym. Algorytm ten znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak systemy baz danych, analiza danych, kompresja oraz algorytmy wyszukiwania. W algorytmie sortowania szybkiego kluczowym elementem jest pivot, który dzieli zbiór na mniejsze podzbiory i umożliwia przeniesienie elementów mniejszych od pivota na lewą stronę, a większych na prawą. Współpraca między elementami w procesie podziału i zamiany jest kluczowa dla skuteczności i wydajności algorytmu
Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”Animacja „Zbiór animacji – algorytmy”
algorytm sortowania, który dokonuje wyborów lokalnie optymalnych na każdym etapie, w nadziei, że prowadzą one do optymalnego rozwiązania globalnego. Algorytmy tego typu zazwyczaj wybierają najbardziej obiecujące opcje w danym momencie, nie analizując całego zbioru danych
Atlas interaktywny „Algorytmy”Atlas interaktywny „Algorytmy”
proces kontroli wykonywania instrukcji lub bloków kodu za pomocą pętli programistycznej. Pętle umożliwiają wielokrotne wykonanie określonych instrukcji w zależności od pewnych warunków. Kontrola nad pętlą obejmuje trzy główne elementy: inicjalizację, warunek i aktualizację. Inicjalizacja polega na wstępnym ustawieniu zmiennych, które są potrzebne do jej działania. Inicjalizację wykonuje się tylko raz, zanim zacznie się właściwe wykonanie pętli. Warunek decyduje, czy pętla powinna być dalej wykonywana, czy nie. Jeśli warunek jest spełniony, pętla będzie kontynuowana; w przeciwnym razie zostanie przerwana. Aktualizacja to krok wykonywany po każdym przejściu instrukcji przez pętlę. Odpowiada za zmiany wartości zmiennych kontrolujących pętlę w celu uniknięcia nieskończonego wykonywania
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny
zmienna używana w strukturze pętli w programowaniu, aby kontrolować warunki kontynuacji lub zakończenia pętli. W większości języków programowania pętle pozwalają na wielokrotne wykonanie pewnego fragmentu kodu, a zmienna sterująca pętlą jest kluczowym elementem w kontrolowaniu tego procesu
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny