Lesson plan (Polish)
Tytuł: Gatunki filmowe
Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak
Temat zajęć
Poznajemy gatunki i rodzaje filmowe.
Grupa docelowa
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio;
3) określa temat i główną myśl tekstu;
8) rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
13) świadomie i z uwagą odbiera filmy, koncerty, spektakle, programy radiowe i telewizyjne, zwłaszcza adresowane do dzieci i młodzieży.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) uczestniczy rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
4) dokonuje selekcji informacji.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1. doskonali ciche i głośne czytanie; 2. doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji; 3. korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;
8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii;
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie rozróżniają i omawiają rodzaje i podstawowe gatunki filmowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie;
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia podstawowe rodzaje i gatunki filmowe;
nabywa i rozwija umiejętności świadomego i krytycznego odbioru przekazu filmowego;
rozmawia o ulubionych filmach;
odróżnia adaptację od ekranizacji;
redaguje dialogi filmowe.
Metody/techniki kształcenia
podająca: pogadanka;
praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;
eksponująca: film;
aktywne: drama;
programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy
aktywność indywidualna;
aktywność w parach;
aktywność w grupach;
aktywność zbiorowa.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie rozmawiają o ulubionych filmach i poznają różne gatunki filmowe. Podaje kryteria sukcesu.
2. Na początek pyta uczniów, czy lubią oglądać filmy, czym kierują się podczas wyboru filmu, czy mają ulubionych aktorów/reżyserów?
Faza realizacyjna
1. Uczniowie wykonują zadanie interaktywne nr 1 – łączą w pary rodzaje filmów z ich opisami (film animowany, fabularny, dokumentalny).
2. Wysłuchanie nagrania, w którym Juliusz Machulski opowiada o tworzeniu filmów. Uczniowie odpowiadają na pytania, na czym polega „stała zasada scenariuszowa” oraz jaką rolę odgrywają w filmie zwroty akcji.
3. Nauczyciel przygotowuje rekwizyty w pudełkach lub kopertach, charakterystyczne dla gatunku filmowego: 1. komedia (maska komediowa lub melonik), 2. dramat (serce przebite strzałą), 3. western (kapelusz kowbojski), 4. horror (maska/fotografia wampira), 5. film fantasy (fotografia elfa), 6. film historyczny (miecz i tarcza), 7. film wojenny (czołg zabawka). Dzieli uczniów na grupy, które mają za zadanie wykorzystać dany rekwizyt i przedstawić krótką scenę charakterystyczną dla danego gatunku. Pozostali uczniowie mają zgadnąć o jaki gatunek chodzi i wskazać cztery najważniejsze cechy.
4. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś nagrody filmowe, komu i za co przyznaje się nagrody na festiwalach? Uczniowie wykonują zadanie interaktywne nr 3, w którym należy połączyć w pary zdjęcia i nazwiska aktorów, którzy niedawno otrzymali Oscara.
5. Nauczyciel pyta uczniów, jakie lektury omawiane na lekcjach języka polskiego zostały sfilmowane? Czy podobała się im wizja reżyserska? Na czym polega adaptacja filmowa? Proszę zwrócić uwagę na definicję ekranizacji, uczniowie najczęściej mylą ją z adaptacją.
6. Nauczyciel zachęca uczniów, aby pobawili się w scenarzystów filmowych i napisali dialogi do filmu. Zadanie interaktywne nr 4. Uczniowie oglądają film (można również zadać im obejrzenie tego filmu w domu przed lekcją) i wymyślają dialogi do podanych kadrów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania skłaniajace do oceny pracy własnej i stopnia zrozumienia materiału, np.
Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?
Jakie pytania chciałbym / chciałabym zadać na ten temat?
Jakie znam gatunki filmowe?
Czy potrafię wyjaśnić „stałą zasadę scenariuszową”?
Praca domowa
Narysuj kadr z ulubionego filmu (ćw. 2).
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
gatunek filmowy
scenariusz filmowy
reżyser
producent
kadr, klatka filmowa
film fabularny
film animowany
film dokumentalny
komedia
dramat
melodramat
western
musical, film muzyczny
thriller
film kryminalny
adaptacja filmowa
ekranizacja
nagroda
rola aktora drugoplanowanego
Teksty i nagrania
Film genres
What are your favourite films? How do you decide what film to watch? List your favorite actors and justify your choice.
Now you know the main film genres. Listen to Juliusz Machulski – a director, scriptwriter and a producer who talks about filmmaking.
The best films are awarded by both, the public and the appointed commissions. Do you know any film awards? What are the categories of such awards? Discuss in class.
Imagine you are scriptwriters.