RRwVHLfkLrU7z

Intelligence: between human and machine

Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will discuss the essence of humanityhumanityhumanity

  • you will reflect on the subject of human – machine relation

  • you will use arguments

  • you will characterise different types of intelligenceintelligenceintelligence distinguished by Gardner

RbYtFYXV6M6O0
nagranie abstraktu
Exercise 1

Read the fragment of a novel Genesis by Bernard Beckett. Pay attention to the arguments used by characters in a discussion on the essence of humanity. Whose statements, according to you, are more convincing?

Bernard Beckett Genezis

– Więc co masz takiego, czego ja nie mam? Poza naturalną tendencją do powolnego obumierania?
– Ja żyję – odpowiedział Adam. – Pewnie by ci się to spodobało, gdybyś w ogóle wiedział, o czym mówię.
– Zdefiniuj „bycie żywym” – powiedział Art – zanim uznam, że jesteś zbyt głupi, żebym z tobą rozmawiał.
– Nie prowokuj mnie.
– Po prostu nie potrafisz tego zdefiniować, prawda?
– Definicja nie pomoże ci niczego zrozumieć. Słowa nie przekażą tego, co trzeba poczuć.
– Marny argument.
– Życie to obracanie chaosu w porządek. To zdolność do czerpania energii z otaczającego nas świata, do tworzenia formy, do wzrastania, do reprodukcji. Nie potrafiłbyś tego zrozumieć.
– Robię wszystkie te rzeczy.
– Poza rozumieniem. I poza reprodukcją. Chyba że powiesz mi, że sam siebie skonstruowałeś.
– Potrafię zbudować drugi egzemplarz. Wiem, jak to zrobić. To część mojego programu.
Adam usiadł na krześle i sięgnął po książkę, dając robotowi do zrozumienia, że nie jest już zainteresowany rozmową.
Ale nie potrafił oszukać ani siebie, ani swojego towarzysza.
– Jesteś tylko odrobiną krzemu – powiedział, przewracając stronę.
– A ty jesteś tylko odrobiną węgla – odparł Art. – Nie słyszałem jeszcze nigdy o dyskryminacji na tle położenia w układzie okresowym pierwiastków.
– Myślę, że potrafię uzasadnić moje uprzedzenia.
– Myślę, że chętnie posłucham, jak próbujesz je uzasadnić.
Adam odłożył książkę na stół.
– Właśnie teraz, podczas naszej rozmowy, setki miliardów drobnych komórek w moim ciele zajmują się reprodukcją. Każda z tych komórek jest malutką fabryką o budowie bardziej skomplikowanej niż całe twoje ciało. Niektóre komórki budują kości, niektóre odpowiedzialne są za moje krążenie, ale inne dokonały czegoś bardziej niezwykłego – zbudowały mój mózg. Liczba potencjalnych połączeń pomiędzy neuronami w moim mózgu przekracza liczbę cząstek we wszechświecie. A więc wybacz, że nie biję czołem przed twoimi nędznymi obwodami elektrycznymi i nie zachwycam się twoim groteskowym ciałem. Dla mnie jesteś tylko zabawką, sprytnie zaprojektowanym gadżetem. Tymczasem ja, koleżko, jestem prawdziwym cudem.
Art teatralnie klasnął w swoje metalowe dłonie w szyderczym geście zachwytu. W pokoju wybrzmiał metaliczny pogłos.
– Zaiste, niesamowite – powiedział.
– Gdybym potrafił znaleźć układ odpowiedzialny za twój sarkazm, po prostu bym ci go wyrwał.
[...]
Art mówił dalej:
– Jak sądzisz, ile mogłoby potrwać opisanie, słowo po słowie, wszystkich informacji, które kryją się w twoim mózgu? Ile pokoleń musiałoby się tym zajmować? Tymczasem zawartość mojego mózgu może zostać skopiowana w niecałe dwie minuty. Wcześniej cię okłamałem. Faza eksperymentów już dobiegła końca: dwa tygodnie temu dokonaliśmy pierwszego pełnego transferu danych. Kiedy rano wszedłem przez te drzwi, byłem całkiem nowy. Ani jednego starego kabelka, ani jednego starego obwodu. Mimo to nie zauważyłeś żadnej różnicy. Ja również nie zauważyłem. Stary Art został wyłączony, ale liczę na to, że niedługo nadejdzie dzień, w którym spotkam sam siebie. Słowa to przestarzały, niewygodny mechanizm. Wszelkiego rodzaju karty były zawsze lepszym nośnikiem Myśli. Myśl stworzyła mnie, ponieważ miała do tego odpowiednie środki. Co stanie się dalej? Myśl będzie używała mnie do swoich celów, tak samo, jak używała ciebie. Jak myślisz, kto przetrwa dłużej: ty czy ja? Odpowiedz na to pytanie, dumna istoto z krwi i kości. No, kto przetrwa dłużej? Kogo będzie wolała Myśl?
Art pochylił się do przodu, dźgając Adama w pierś długim, metalowym palcem. Adam odtrącił jego rękę.
[...]
– Pytasz, kogo będzie wolała Myśl! – wybuchnął Adam. – Tylko maszyna może zadać takie pytanie. I tylko człowiek może na nie odpowiedzieć. Ponieważ to ja jestem myślą, podczas gdy ty jesteś tylko hałasem.
Art nie okazał strachu. Utrzymał swoją pozycję; stał z wyciągniętą do przodu szyją i nie odrywał od człowieka swojego szklanego wzroku. Czy był zaciekawiony? Rozbawiony? Przerażony? Jeśli wierzyć Adamowi, wszystkie te uczucia były mu zupełnie obce.
– Gdy mówię do ciebie – kontynuował Adam – moje neurony mogą przekazywać impulsy, moja krtań może drżeć, w moim ciele może dochodzić do tysiąca różnych reakcji elektrochemicznych, ale jeśli sądzisz, że jestem tylko zbiorem tych zjawisk, to znaczy, że w ogóle nie rozumiesz tego świata. Twój program nie jest zdolny do poznania głębszej prawdy. Nie jestem maszyną. Bo co maszyna może wiedzieć o zapachu mokrej trawy o poranku? Co może wiedzieć o płaczu dziecka? Jestem tym, co czuję, gdy promienie słońca ogrzewają moją skórę; jestem tym, co czuję, gdy załamuje się nade mną chłodna morska fala. Jestem wszystkimi miejscami, w których nigdy nie byłem, ale które wyobrażam sobie, gdy zamknę oczy. Jestem smakiem pocałunku, jestem kolorem włosów. Drwisz z kruchości mojego życia, ale to właśnie obawa przed śmiercią nadaje mu smak. Jestem myślicielem, panem myśli. Jestem dociekliwością, jestem rozsądkiem, jestem miłością, jestem nienawiścią. Jestem obojętnością. Jestem synem człowieka, który także był czyimś synem. Jestem powodem radosnego śmiechu mojej matki; jestem też powodem jej płaczu. Jestem zachwytem i jestem zachwycający. Owszem, gdy świat przebiega przez twoje obwody, może pobudzać je do reakcji. Ale przeze mnie świat nie przebiega. On we mnie trwa. Świat jest we mnie, a ja w nim. We mnie odbija się natura wszechświata. Jestem czymś, czego nigdy nie stworzy żadna maszyna. Jestem sensem.
Adam zamilkł. Był cały roztrzęsiony. Trudno było stwierdzić, czy zabrakło mu słów, czy raczej tchu.
[...]
Art znowu powolnym ruchem złożył swe mechaniczne dłonie. Podniósł małpie oczy na Adama.
– Tylko na tyle cię stać? – spytał.
– Nie. Ale tylko tyle ode mnie dostaniesz. – Gdyby gniew świadczył o racji w dyskusji, musiałbym uznać swoją porażkę. Na szczęście zauważyłem, że zazwyczaj jest dokładnie odwrotnie.
– Jesteś zaprogramowany, żeby podważać moje przekonania – Adam wzruszył obojętnie ramionami, najwyraźniej wyzbywszy się już swojego gniewu. – Ale ja postanowiłem cię ignorować. Mamy więc sytuację patową.
– Interesujący dobór słów – stwierdził Art. – Z drugiej strony, mógłbym powiedzieć, że ty jesteś zaprogramowany, żeby mnie ignorować, a ja, dla zabawy, staram się walczyć z twoim programem i podważać twoje przekonania.
– Nauczyli cię takiej gadki w fabryce, w której zostałeś wyprodukowany?
– Wiem, jak produkuje się ludzi. Nie mów, że widzisz w tym więcej godności.
– Tu nie chodzi o godność. – Myślę, że chodzi – odparł Art. – Myślę, że mówisz to, co dyktuje ci serce. Myślę, że twój rozum już wie, że się mylisz.
– Nie powinieneś używać tego słowa – powiedział Adam.
– Jakiego słowa?
– „Myślę”. Ty nie myślisz. Ty przetwarzasz dane.
– A więc wyjaśnij mi, czym jest myślenie.
– To robi się już nużące.
– Czyżbyś próbował się wycofać?
Adam opuścił wzrok na androida. Nie potrafił odrzucić wyzwania. Może nawet chciał, ale było to silniejsze od niego. Zaczął mówić: – Myślenie to coś więcej niż samo działanie: to świadome działanie. Mój mózg sprawia, że serce cały czas bije. Dzieje się to automatycznie, a ja nie zdaję sobie z tego sprawy. To jedna z funkcji mojego mózgu, ale to jeszcze nie jest myślenie. Gdybyś rzucił czymś we mnie, automatycznie odtrąciłbym to ręką. Nawet bym przy tym nie pomyślał. Adam szybko machnął ręką przed swoją twarzą, jakby chciał zbić skierowany w nią cios. Mówił dalej: – Ale teraz, kiedy chcę ci pokazać ten ruch, muszę o nim najpierw pomyśleć. Działam w sposób świadomy. Mam konkretny cel. Ktoś, kto patrzy z boku, nie zauważy żadnej różnicy. Różnica leży w moich zamiarach, a nie w efekcie zewnętrznym. Właśnie tę różnicę nazywamy myślą. Ty zajmujesz się obróbką danych. Ja zajmuję się znaczeniem. Wypowiadam teraz te słowa, aby wyrazić dokładnie to, co chcę ci przekazać. Jednakże może też się zdarzyć, że będę mówił przez sen i w takim stanie odbędę rozmowę ze świadomą osobą. W obu wypadkach mamy do czynienia z mówieniem, ale różnica jest znacząca. Tą różnicą jest myśl – świadomy sposób, w jaki dobieram słowa. Właśnie tym różnisz się ode mnie. Twoje kłapiące usta są jak moje bijące serce: są maszyną, która spełnia określone zadanie, ale nie kieruje nią żadna świadoma intencja.
Art spojrzał Adamowi prosto w oczy; na twarzy robota powoli ukazał się uśmiech.
– Cały kłopot z twoją argumentacją polega na tym – powiedział Art – że przecież ty sam patrzysz na mnie z boku i opierasz się tylko na własnych wrażeniach, a więc nie wiesz, czy myślę, czy nie. Nie kłócę się z twoją definicją, lecz z twoim przekonaniem, że możesz stosować inną miarę do mnie niż do siebie. Twoje uczucia są całkiem naturalne. Widziałeś już niejedną maszynę. Widziałeś, jak się je konstruuje, i wiesz, że są po prostu zbiorem ruchomych części i obwodów. Wiesz, że maszyny nie myślą. Automatyczne drzwi nie myślą. Piekarnik nie myśli. Pistolet nie ma rozumu. Na tej podstawie wyciągasz wniosek, że żadna maszyna nie jest w stanie myśleć. Według ciebie, aby zaistniała myśl, potrzebna jest jakaś dodatkowa esencja. Ale spróbuj spojrzeć na to z mojej strony. Ja widziałem już wiele istot mających mózg, na przykład robaki, muchy, pszczoły. Czy są one zdolne do myślenia, czy może są tylko maszynami? Mogę rozmawiać z tobą w siedmiu językach. W każdym z nich potrafię prowadzić logiczną dyskusję. Potrafię skonstruować od podstaw drugi egzemplarz samego siebie. Mogę ograć cię w szachy. Jak sądzisz, kto bardziej przypomina myślącą istotę: ja czy pszczoła? Ja jestem tylko maszyną, a pszczoła ma mózg. Tak więc, zgodnie z twoim rozumowaniem, pszczoła jest większym myślicielem ode mnie.
– Ja mam dużo większy mózg niż pszczoła. – Moje obwody są dużo bardziej skomplikowane niż obwody automatycznych drzwi. Stali przed sobą i mierzyli się wzrokiem niczym bohaterowie przedklasycznego filmu, chociaż ze względu na dużą różnicę wzrostu można było odnieść wrażenie, że był to film komediowy.

genezis Source: Bernard Beckett, Genezis, tłum. Michał Alenowicz, Poznań 2010, s. 144–150.

Intelligence is an amazing, fascinating property of a human mind. Without it, it would be impossible to learn, plan and act efficiently. No wonder that intelligence is of a high importance to people. We want to develop it and we appreciate it in other people. We examine intelligence scientifically, searching the answer to questions about its essence and action. We undertake efforts to create the artificial intelligence, and this project raises new questions. Doubts and challenges connected with artificial intelligence have inspired creators of science fiction to face this issue in their literary visions. Many valuable literary works raising questions regarding the artificial intelligence have been created. Very often these questions provoke more fundamental reflection – about the meaning and essence of humanity.

R1b8EKS3yP7Jt1
List what do you associate with the word: intelligence.
Exercise 2

Think what is intelligence. Consider the following detailed questions:

  • Is intelligence characteristic only to human?

  • Can a machine be intelligent?

Important!

Bernard Beckett – born in 1967 writer from New Zealand, author of novels for young readers. His debut book Lester was published in 1999.

Genesis, Bernard Beckett’s novel, published in 2006 was translated into more than 20 languages and became his biggest – so far – success. The main character of Genesis is Anaksymandra (Anax), who wants to join the Academy and stands in front of the examination board representing this institution. During the exam, the main character tells the story of Adam Ford. This man played an important role in creating society in which Anaksymandra lives. The main character presents and comments numerous holographic projections in which she included scenes from Adam’s life from the period when he was sentenced to a very specific form of imprisonment. Adam was engaged to participate in an unusual experiment. During the experiment Adam was locked in a room with Art. Art was a prototype of intelligent machine with a surprising appearance: „Jego przysadziste, metalowe ciało, ledwie sięgające Adamowi do kolan, było osadzone na giętkich, potrójnych gąsienicach, podobnych do tych, które po raz pierwszy zastosowano na składowiskach odpadów. Długie, silne, hydrauliczne ramiona zakończone były trójpalczastymi dłońmi, co stanowiło ukłon w stronę Filozofa Williama i jego zamiłowania do przedklasycznych komiksów. Ukoronowaniem wszystkiego była jednak głowa, zaprojektowana z dość specyficznym poczuciem humoru. Art został obdarzony twarzą orangutana. Patrzył na świat ogromnymi, rozbieganymi oczami, a jego obwisłe wargi co chwilę odsłaniały rząd szyderczo wyszczerzonych zębów. Jego twarz była okolona burzą rudych włosów”. Fragments of text that you have read as a preparation to this lesson are conversations between these two characters.

Rt9O3eGqBSj4e1
Exercise 3
Basing on your knowledge and information from the text decide which of the following statements are true and which are false. true Możliwe odpowiedzi: 1. The situation presents conversation of two people., 2. Genesis by Bernard Beckett, according to the literary genre, should be classified as a drama., 3. Art does not feel worse that the human he talks to., 4. Art’s behaviour does not change during the conversation., 5. Adam says that Art does not have the ability to think., 6. The first sentence in the text is said by Adam., 7. Third-person narrative appears in this text., 8. Adam respects the robot and treats him as an equal partner in a discussion., 9. The conversation starts with argument, but ends with agreement., 10. Art claims that all living creatures with a natural brain have an advantage over an intelligent machine., 11. The form that dominates in the given fragment is dialogue. false Możliwe odpowiedzi: 1. The situation presents conversation of two people., 2. Genesis by Bernard Beckett, according to the literary genre, should be classified as a drama., 3. Art does not feel worse that the human he talks to., 4. Art’s behaviour does not change during the conversation., 5. Adam says that Art does not have the ability to think., 6. The first sentence in the text is said by Adam., 7. Third-person narrative appears in this text., 8. Adam respects the robot and treats him as an equal partner in a discussion., 9. The conversation starts with argument, but ends with agreement., 10. Art claims that all living creatures with a natural brain have an advantage over an intelligent machine., 11. The form that dominates in the given fragment is dialogue.
Exercise 4

„Define «being alive»” – says Art to Adam. Take up this challenge and create a definition of “being alive”.

Rc3rAHeYN2oXi
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Exercise 5

In class hold a debate – divide into two groups representing two different points of view. First group will try to prove human superiority over the machine, the second group – superiority of the machine over human. You can use the arguments from the text, but try to make your own.

R1MRIe82NESNk1
List the following features in order that, according to you, best explains the essence of humanity. You can skip some features or consider them equal. The features are: feeling emotions, imagination, corporality, cognitive curiosity, morality, creativity, mortality, intelligence.

In 80s Of the 20th century, an American Psychologist, Howard Gardner, created the theory of multiple intelligences. He claimed that every person has different predispositions and marking them only on the basis of the IQ tests is insufficient. The researcher distinguished 8 types of intelligence.

Types of intelligence according to Howard Gardner

RphAdO282Z4yi
Linguistic intelligence People with this kind of intelligence use language, both written and spoken, with ease. Thanks to their rich vocabulary and ability to use arguments they willingly read, write and speak freely. Those people have no problems with public speaking. They enjoy word plays and jokes and quickly learn foreign languages.
This type of intelligence is very useful in jobs like: writer,poet, translator, author of catchy slogans, scriptwriter, politician, editor, columnist, journalist. fotografia przedstawia dłonie obsługujące maszynę do pisania., Logical/mathematical intelligence People with this type of intelligence tend to think in a conceptual and abstract way, they are inquisitive, systematic and precise. They use the logic of numbers and diagrams. Thanks to that they are well-organised, carefully follow precise instructions and use logical arguments. For these people games and riddles that require logical thinking are most entertaining.
This type of intelligence is is very useful in jobs like: mathematician, physicist, chemist, engineer, scientist, doctor, lawyer, accountant, detective. fotografia przedstawia osobę w czepku i kitlu, która ogląda coś pod mikroskopem, Visual/spatial intelligence This type is characteristic for people who can visualise things, use maps, diagrams, tables, and their imagination. These people are very sensitive to details, very often they draw and present ideas in a graphic way. They have no problems with orientation in three-dimensional space. They enjoy splitting up things and assembling them again.
This type of intelligence is very useful in jobs like: architect, painter, sculptor, strategist, surgeon, mechanic, fashion designer, guide, photographer. zdjęcie przedstawia fotografa na tle gór, Bodily/kinetic intelligence People with this type of intelligence love movement, dance and hand crafts. They communicate skilfully by means of gestures and mimicry. They have good sense of time and are well organised spatially. These people usually combine two types of intelligence: bodily/kinetic and visual/spatial.
Bodily/kinetic intelligence is usually developed in sportsmen, dancers, choreographers, actors, circus artists, hairdressers. zdjęcie przedstawia tenisistę na korcie, Musical intelligence Musical intelligence allows repeating the heard melodies and recognising sounds, tones and rhythms.
People with musical intelligence are wonderful musicians, singers, actors, composers, conductors or musical instruments creators.. zdjęcie przedstawia dłonie ułożone do gry na keyboardzie, Interpersonal intelligence People with interpersonal intelligence feel good among other people. Without problems they can read intentions, motives and feelings of others, i.e. they know when someone is lying. They are sociable, communicative and have mediating skills what makes them great team workers.
Best jobs for this type of intelligence are: teacher, psychotherapist, nurse, advisor, trader, manager, public relations specialist. zdjęcie przedstawia kobietę, która tłumaczy narysowany wykres, Intrapersonal intelligence In contrary to the previous one that allows concentrating on another person, this type of intelligence helps in analysing own experiences and problems. People with this type of intelligence are very often shy, they like working alone, they are quiet and concentrated on themselves and their experiences. They are calm, thoughtful and reticent.
Usually they represent jobs like: philosopher, psychotherapist, theologian. czarno-biała fotografia przedstawia skupionego nad książką mężczyznę, Naturalist intelligence People with this type of intelligence enjoy being and working outside. They believe that ecology and nature are very important. They can recognise and easily remember different types of plants and animals in their surrounding. Very often they have gardens and like farming. Best jobs: vet, forester, gardener. zdjęcie przedstawia kobietę wykonującą prace na ogródku

Keywords

intelligence, humanity, thesisthesisthesis, argumentationargumentationargumentation

Glossary

intelligence
intelligence
R1S4a7euJOXwd
Nagranie słówka: intelligence

inteligencja

humanity
humanity
R16kLduX8UQT9
Nagranie słówka: humanity

człowieczeństwo

thesis
thesis
R9mHU7WTL4lME
Nagranie słówka: thesis

teza

argumentation
argumentation
R14eHtizzOIzX
Nagranie słówka: argumentation

argumentacja

feeling emotions
feeling emotions
R1N7aNJt9wjwP
Nagranie słówka: feeling emotions

odczuwanie emocji

imagination
imagination
RC0JRxSx7bHBu
Nagranie słówka: imagination

wyobraźnia

cognitive curiosity
cognitive curiosity
RGTQyT7rsvysS
Nagranie słówka: cognitive curiosity

ciekawość poznawcza

morality
morality
RkLZZ9VYRZRgh
Nagranie słówka: morality

moralność

creativity
creativity
R11hqeL39Cqsz
Nagranie słówka: creativity

tworczość

mortality
mortality
RMJoZSDaJoKTs
Nagranie słówka: mortality

śmiertelność