Lesson plan (Polish)
Temat: Jak zdobyć dowód osobisty, prawo jazdy...
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
uczeń liceum ogólnokształcącego i technikum
Podstawa programowa:
stara podstawa programowa:
poziom podstawowy:
1. Młody obywatel w urzędzie.
Uczeń:
2) ustala, w jakim urzędzie i w jaki sposób uzyskuje się dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, jak rejestruje się motocykl i samochód;
5) wyjaśnia, co może zrobić obywatel, gdy nie zgadza się z decyzją urzędu;
6) sporządza urzędowy wniosek, skargę i odwołanie.
nowa podstawa programowa
poziom podstawowy:
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
8) odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy decyzja administracyjna w Rzeczypospolitej Polskiej jest ważna;
9) wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji organów administracyjnych; pisze odwołanie od decyzji administracyjnej.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń korzysta z procedur i możliwości, jakie stwarzają obywatelom instytucje życia publicznego, w tym instytucje prawne – sporządza proste pisma do organów władz.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, do jakich organów władz powinien się zwrócić w celu załatwienia określonej sprawy.
wyjaśnia proces odwołania się od niekorzystnej dla niego decyzji administracyjnej.
potrafi wypełnić oficjalne druki urzędowe w różnych sprawach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Metody nauczania:
lekcja odwrócona.
Formy pracy:
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Zajęcia przeprowadzane metodą lekcji odwróconej – nauczyciel powinien przeprowadzić wprowadzenie i przydzielić uczniom zadania podczas jednego z poprzednich spotkań:
a. Nauczyciel prosi uczniów o odliczenie do 9 i zapamiętanie swojego numeru. Uczniowie łączą się w niewielkie grupy według liczb. Każda z grup losuje sprawę do załatwienia (a–i, poniżej).
b. Zadaniem uczniów jest przygotowanie prezentacji na temat sposobu, w jaki krok po kroku załatwiliby swoją sprawę. Jeśli wymaga ona wypełnienia wniosków lub innych druków, uczniowie powinni to zrobić (dane nie muszą być prawdziwe) i wypełniony, zeskanowany dokument dołączyć do prezentacji. O ile to możliwe, uczniowie powinni wybrać się osobiście do właściwego urzędu, gdzie będą mogli rozwiać ewentualne wątpliwości dotyczące sposobu załatwienia sprawy przy pomocy urzędnika. Mogą też korzystać z treści abstraktu i innych źródeł internetowych.
2. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jak załatwić w urzędach najważniejsze sprawy życia codziennego.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie przedstawiają i komentują prezentacje multimedialne dotyczące sposobu załatwienia jednej z poniższych spraw.
a. Na koniec roku szkolnego otrzymałeś ocenę niedostateczną z biologii.
b. Twoja starsza siostra chce zawrzeć związek małżeński i obiecałeś pomóc jej w sprawach urzędowych.
c. Urodził ci się brat i pomagasz rodzicom w sprawach urzędowych.
d. Koleżance umarł dziadek i pomagasz jej w sprawach urzędowych.
e. Ukończyłeś 18 lat i potrzebujesz dowodu osobistego.
f. Twój starszy brat kupił samochód i pomagasz mu w sprawach urzędowych.
g. Chcecie z Radą Samorządu Uczniowskiego przeprowadzić zbiórkę charytatywną w centrum miasta na rzecz koleżanki wymagającej rehabilitacji.
h. Chcesz uzyskać prawo jazdy na motocykl.
i. Potrzebujesz nowego paszportu, bo dotychczasowy traci wkrótce ważność.
2. Podczas prezentacji grup pozostali uczniowie mogą zadawać pytania dotyczące sposobu załatwienia spraw. Natomiast po zakończeniu każdej prezentacji uczniowie mówią, co najbardziej im się w niej podobało, a co można by jeszcze poprawić. Nauczyciel również komentuje i ocenia prezentacje.
3. Nauczyciel prosi uczniów, by sprawdzili, czy po dzisiejszych zajęciach wiedzą, gdzie załatwić różne sprawy. W tym celu uczniowie rozwiązują Ćwiczenie 1.
Faza podsumowująca:
1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
Łatwe było dla mnie…
Trudne było dla mnie…
Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Ustal, gdzie znajdują się właściwe dla twojego miejsca zamieszkania – urząd gminy (urząd miasta), starostwo powiatowe, urząd marszałkowski i wojewódzki. Odwiedź ich strony internetowe i wypisz po jednej sprawie, jaką możesz załatwić w każdym z tych urzędów.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
zajmować się
z późniejszymi zmianami
upoważniony
wskazany, określony
pozwolenie na budowę
zawiadamiać
porażka
postąpić zgodnie z
odpowiedzialność karna
zasiłek pogrzebowy
becikowe
akt urodzenia/ślubu/zgonu
mieszkania komunalne
podział, przydzielanie
móc sobie pozwolić na coś
kamienica
data wydania
utrata ważności
zniszczenie
utrudniać
powstrzymywać, uniemożliwiać
bez względu na
zakaz prowadzenia pojazdów
opiekun prawny
niepełnoletni
stanowić (stwarzać) zagrożenie
rok produkcji
nadwozie i podwozie
tablice rejestracyjne
odciski palców
służba zagraniczna
ranga dyplomatyczna
kurator oświaty
dziekan
niedopuszczalność
kwestionowany
zawiesić wykonanie
podporządkowanie
wnieść skargę
wyegzekwować prawa
Teksty i nagrania
A citizen at the office
Public administration (government and local government) bodies deal with complaints and applications of citizens on the basis of the Act of June 14, 1960 - the Code of Administrative Procedure (and its subsequent amendments). This is the legal basis for the actions of officials who make administrative decisions on individual cases of citizens. An administrative decision is an act issued by a state body authorized to do so, specifying the legal situation of the designated addressee in an individually marked matter. An administrative decision is, for example, admission to school or college. These are decisions that directly affect young people and students. In your adult life administrative decisions may include a construction permit (consent to build a house) or granting family or parental allowance. Another important legal act regulating relations between the state and the citizen is the Act on Registration of Population and Identity Cards of April 10, 1974 (and its subsequent amendments). According to the Act, every citizen is obliged to register at his place of residence for permanent or temporary residence. This obligation also applies to hotel facilities. In addition, the citizen is required to notify the commune office about a birth of a child, and provide its personal data. He should also immediately notify the commune office about the marriage and the change of surname connected with this fact. Information about the death of a family member should also be sent to the office immediately. Failure to comply with these obligations results in criminal liability. This information is also provided in order to obtain the right to a death grant or newborn allowance. It should also be remembered that not registering a child at the office prevents the use of health care and other benefits due to the child.
Commune
The commune is the basic unit of local government. It is the closest to a citizen and most matters related to everyday life can be dealt with thanks to the help of its officials. The most important issues that can be dealt with at the municipal (or village) office are the issuing of ID cards and PESEL numbers.
In addition, we can obtain a birth certificate at the municipal office, which also means registering children in this office. Also civil marriages are entered into before a president of a city, a voit or a town mayor or a representative of one of these officials. Under the current law, you can request to be married outside the office in the place chosen by you. The costs are slightly higher, though. Of course, the commune office issues copies of birth, marriage or death certificates.
In difficult situations, the commune authorities should take care of the residents of the commune. For example, officials deal with the allocation of subsidized housing to people who are unable to afford housing on their own. Funds are also raised, for example from the sale of municipal housing. In Poland, there are cities where, firstly, the old tenement houses are revitalized out of the commune’s money, and then they are sold to new buyers.
We will also ask the commune office to allow for organization of public collections or issue a certificate on the right to vote outside the place of residence.
One of the tasks of the commune is to issue personal ID cards.
One of the pieces of information that the ID card contains is the national personal identity number of the so‑called PESEL (Universal Electronic System for Registration of the Population). For an authorised person it is enough to know this number to find out all the personal details of a citizen (his date of birth, names of his parents, the civil registry office in which he was registered). On the basis of the set of these 11 digits which make up the PESEL number alone, everyone can establish the date of birth and sex of the person whose identification number he/she analyzes.
Poviat
To receive a driving license you will go to the poviat office. However, in order to obtain a driving license, you must first pass an exam (theoretical and practical) at the Voivodeship Driver Training Centre (WORD), which confirms your driving skills and the fact that you are not a threat to other road users. After passing the exam, an application to the poviat office for the issue of a driving license should be submitted via the appropriate center. The application should contain the following information:
personal data,
the category of driving license for which you apply and the qualifications confirmed by the passed exam,
attachments: your photograph, the certificate of completion of the training, medical certificate, proof of payment of the fee for issuing the document,
information about the place of residence,
a declaration you are not addicted to alcohol and intoxicants (drugs),
a declaration on not being subject to a driving ban.
You must sign the application personally.
Under Polish law, it is possible to obtain a driving license after the age of 16. Then the application is signed by the parent (legal guardian) of the underage person, because only in his presence the juvenile can drive a car. After reaching adulthood, full rights to drive motor vehicles are obtained in accordance with the category indicated on the document.
Vehicle registration is another very important competence of the poviat office. The registration confirms the validity of the vehicle’s purchase and its appropriate technical condition, which does not endanger the safety of the owner or other road users.
In the case of residents of one of the 66 cities with poviat rights, the municipal office deals with all matters that can be dealt with in the commune and poviat offices.
Voivodeship
A passport is a document issued by the voivodship office, because only the government administration authority is competent to issue it. The passport performs the functions of an ID card abroad. It is not necessary to travel around the Schengen countries, though. It authorizes you to cross state borders and stay in countries other than your own country and the countries of the European Union. It allows you to confirm your identity and citizenship. The passport contains:
first and last name of the owner,
the date and place of his birth,
information on citizenship and gender,
a photo and signature of the owner,
the date of issue and the expiration date,
PESEL number,
the name of the issuing authority,
biometric data (the electronic way of placing the image of the face and fingerprints in the passport document).
The right to appeal against an administrative decision
A party dissatisfied with an administrative decision has the right to appeal. The appeal should be addressed to a higher‑level body within the time specified by law from the date of issue or announcement of the decision. For example, in the case of a school headmistress decision, you can appeal to the schools superintendent, and if a dean makes a decision unfavorable for you, you are entitled to appeal to the rector. If the deadline to submit the appeal is exceeded, the appeal body states by a decision on the inadmissibility of the appeal. This decision cannot be appealed. It is final. Appeals are made through the body that issued the decision.
If the contested decision is of immediate implementation, it is up to the appeal body to decide whether to suspend its enforcement. The appeal body should do this whenever a complaint seems justified or when it would be very difficult or impossible to return to the original state.
In the case of decisions issued by local government bodies (e.g. a voit), where there is no direct subordination between them, we have the right to lodge a complaint against the decision to the Local Government Appeal Court. The appeal body may issue a decision to annul the previous order and return the case to the first‑instance authority for reconsideration or to consider the case conducted properly and terminate it. Then the dissatisfied party may submit a complaint to the Voivodeship Administrative Court.
Offices and officials in Poland are representatives of state bodies. Their activities should give the citizen a sense of care from the state. Officials should be competent and willing to help if necessary. Their decisions have a big impact on our daily lives.
The PESEL number is very important in dealing with official matters. Thanks to the PESEL number authorized officials have access to personal data. However, you must remember that this access cannot be abused. The Inspector General for Personal Data Protection supervises this. This means that if our data get into the wrong hands, we are able to enforce our rights in court.