Ilustracja przedstawia pianino z zeszytem nut oraz skrzypce, które ułożone są na klawiszach. Tytuł lekcji: Potężna Gromadka i jej znaczenie dla rozwoju muzyki.
Ważne daty
1833–1887 – lata życia Aleksandra Borodina
1835–1918 – lata życia Cezara Cui
1837–1910 – lata życia Milija Bałakiriewa
1839–1881 – lata życia Modesta Musorgskiego
1844–1908 – lata życia Mikołaja Rimskiego‑Korsakowa.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1O97NEH3BEm21
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
4) omawia szkoły narodowe: rosyjska (Potężna Gromadka, a w niej przede wszystkim: Modest Musorgski, Aleksander Borodin i Nikołaj Rimski‑Korsakow, Milij Bałakiriew, Cezar Cui).
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
przedstawiać przedstawicieli Potężnej Gromadki;
wykazywać źródła inspiracji grupy;
przedstawiać twórczość kompozytorów Potężnej Gromadki i ich wpływ na rozwój muzyki (Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski‑Korsakow).
Kultura Rosji
Rosja to kraj o ogromnym zróżnicowaniu regionalnym. Stąd też rosyjska muzyka ludowa jest niezwykle bogata, a na jej specyficzne brzmienie pewien wpływ wywarła też kultura kręgów wschodnich i oryginalna liturgia pochodzenia bizantyjskiego. Podstawę tradycyjnej, wiejskiej kultury muzycznej stanowił oczywiście śpiew – często wielogłosowy, o rozbudowanych, niesymetrycznych frazach melodycznych. Tonalnie i harmonicznie nie miał on nic wspólnego z systemem dur‑moll ani nawet z modalizmamiModalizmmodalizmami.
Od czasów Piotra Wielkiego aż do początku XIX w. rosyjska kultura muzyczna rozwijała się pod ogromnym wpływem muzyki zachodnioeuropejskiej, zwłaszcza włoskiej oraz niemieckiej. Ta sytuacja uległa zmianie dopiero w XIX w. za sprawą działalności przedstawicieli rosyjskiej szkoły narodowej, a zwłaszcza jej pierwszego reprezentanta Michaiła Glinki.
R1SL1eVK47WKc1
Kompozytor jako pierwszy starał się połączyć osiągnięcia muzyki zachodnioeuropejskiej z cechami charakterystycznymi dla muzyki rosyjskiej. Największe znaczenie w twórczości Glinki mają opery – Życie za cara oraz Rusłan i Ludmiła. W dziełach tych odnaleźć można połączenie elementów fantastycznych, baśniowych z ludowymi, nawiązania do muzyki wschodu rosyjskiego, np. chór perski, balet kaukaski czy innowacyjne stosowanie skali całotonowej i trójdźwięków zwiększonych.
Kontynuatorem osiągnięć Glinki był Aleksander Dargomyżski. Interesowały go niemal wyłącznie zagadnienia wokalne – związek słowa z muzyką, czy to w pieśni czy w operze. Wywiódł z ducha mowy rosyjskiej nowy rodzaj śpiewu mówionego, wspieranego niezwykle śmiałą i sugestywną harmoniką.
Twórczość Glinki oraz Dargomyżskiego wywarła silny wpływ na kompozytorów Potężnej Gromadki. Do tej grupy należeli: Aleksander Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski i Nikołaj Rimski‑Korsakow.
W oparciu o wzory Glinki i Dargomyżskiego tych pięciu kompozytorów usiłowało przeobrazić muzykę rosyjską w muzykę narodową, wolną od wpływów zachodnich. Wszyscy oni w zasadzie byli amatorami (przynajmniej na początku), mimo to opanowali technikę kompozytorską do tego stopnia, że mogli podjąć indywidualną pracę twórczą, odznaczającą się oryginalnością i wysokim poziomem artystycznym. Potężna Gromadka uzyskała swoją nazwę w roku 1867. Bałakiriew poprowadził wówczas koncert złożony z dzieł twórców sympatyzujących z jego ruchem. Zachwycił się ich muzyką krytyk Stasow, który też nadał im miano nie małej, ale potężnej gromadki (moguczaja kuczka, w Polsce czasem nazywaną Wielką Piątką).
MILIJ BAŁAKIRIEW
RoLhiwJw8vxK31
Bałakiriew jako jedyny z Potężnej Gromadki nie pisał oper, stąd też największe znaczenie ma jego twórczość symfoniczna: Uwertura na temat 3 pieśni rosyjskich, muzyka do Króla Leara, poemat symfoniczny Tamara, oparty na motywach i rytmice pieśni kaukaskich, suita orkiestrowa Chopiniana, będąca wyrazem jego uwielbienia dla Chopina.
CEZAR CUI
RkPqi8C9blWhn1
ALEKSANDER BORODIN
RYIHvlfZCYdpY1
W dziedzinie muzyki był właściwie samoukiem. Nie licząc dosłownie kilku lekcji udzielonych mu przez zawodowych muzyków, sam nauczył się grać na fortepianie, flecie, wiolonczeli, oboju i klarnecie. Przemiana muzyka dyletanta w kompozytora świadomego swoich możliwości nastąpiła dzięki Bałakiriewowi. Po przystąpieniu do Potężnej Gromadki, Borodin stał się jednym z najbardziej oryginalnych i znaczących twórców rosyjskich.
Sam siebie nazywał muzykiem niedzielnym i faktycznie, komponował tylko w chwilach wolnych od pracy naukowej. Stąd skromna liczba jego utworów oraz długi czas ich powstawania (np. Kniaź Igor – 16 lat). Okazał się jednak wysokiej klasy nowatorem w dziedzinie harmoniki i rytmiki, a także pełnej wigoru instrumentacjiInstrumentacjainstrumentacji.
Najpopularniejszym utworem Borodina jest poemat symfoniczny W stepach Azji Środkowej – obrazujący drogę karawany przez pustynię oraz opera Kniaź Igor ze słynnymi Tańcami połowieckimi.
Wysłuchajmy fragmentu utworu Borodina.
Rxsj7ZTUa6i4i1
MIKOŁAJ RIMSKI‑KORSAKOW
m266c4190341e9348_0000000000072
R8SQQOOeb7oIX1
Mówiąc o stylu Rimskiego‑Korsakowa, należy podkreślić przede wszystkim mistrzowską, jasną i przejrzystą, a zarazem efektowną i barwną instrumentację, neoromantycznąNeoromantyzmneoromantyczną harmonikę oraz programowośćProgramowa muzykaprogramowość typu ilustracyjnego . W swojej twórczości Rimski‑Korsakow koncentrował się głównie wokół opery i muzyki symfonicznej.
Treść jego oper najczęściej opiera się na legendach i podaniach ludowych. Akcja jest przeważnie statyczna, niezbyt ożywiona. Dla Korsakowa opera była dziełem bardziej muzycznym niż scenicznym. Na kształtowanie materii dźwiękowej znaczny wpływ wywarła rosyjska muzyka ludowa.
Spośród 15 jego oper najważniejsze to opery baśniowe: Bajka o carze Sałtanie (z której pochodzi słynny Lot trzmiela), Złoty kogucik oraz opery historyczne: Pskowianka, Carska narzeczona. Muzykę symfoniczną Korsakowa reprezentują zaś przede wszystkim: Kaprys hiszpański oraz Szeherezada.
Wysłuchajmy utworu Rimskiego‑Korsakowa.
RuebNdpYD2lsi1
MODEST MUSORGSKI
R141hZJOGb91b1
Uważany jest dzisiaj za najwybitniejszego przedstawiciela Potężnej Gromadki, kompozytora najbardziej nowatorskiego i konsekwentnego w realizowaniu założeń tej grupy. Do inspiracji jego muzyką przyznawał się Claude Debussy, Maurice Ravel, Sergiusz Prokofiew, Dymitr Szostakowicz i wielu innych.
Nie zawsze jednak tak postrzegano dorobek Musorgskiego. Szereg lat po jego śmierci panował pogląd, jakoby był on twórcą niedokształconym, którego dzieła wymagają retuszy, a nawet zmian. Odbierano go jako kompozytora o bogatej wprawdzie inwencji, lecz o niezadowalająco rozwiniętym warsztacie technicznym. Wytykano mu ponadto surowość i dziwaczność pomysłów. Taka charakterystyka muzyki Musorgskiego wypływała z zupełnego niezrozumienia odrębności tej sztuki, jej źródeł i tradycji. Sprzeciwiał się wszelkim szablonom, gdyż uważał, że nie pozwalają one na dotarcie do prawdy w sztuce.
Musorgski był w zasadzie samoukiem. Kształcił swe umiejętności kompozytorskie pod kierunkiem Bałakiriewa. Był za to świetnym pianistą – nauka gry na fortepianie była jedyną systematyczną nauką muzyki tego przyszłego kompozytora. Do podstawowych cech jego twórczości należy powiązanie ściśle z intonacjami rosyjskiej muzyki ludowej czy kładzenie głównego nacisku na muzykę wokalną. Musorgski – wzorem mowy – unikał melizmatówMelizmatmelizmatów, tempo śpiewu dostosowywał do tempa normalnego mówienia, przestrzegał też zgodności akcentów słów i muzyki. W swoich utworach wprowadzał nowatorstwa w dziedzinie harmoniki, wynikające w dużej mierze z nawiązania do muzyki cerkiewnej i częstego używania skal modalnych.
Najliczniej reprezentują się u Musorgskiego pieśni, należące do największych w tej dziedzinie osiągnięć artystycznych, m. in. cykle: W izbie dziecięcej oraz Pieśni i tańce śmierci z wyjątkowo tragicznym klimatem, ukazujące różne obrazy śmierci.
Szczególne miejsce w twórczości tego kompozytora zajmuje dramat muzyczny: Borys Godunow i Chowańszczyzna.
Spośród nielicznych utworów instrumentalnych dużą sławę zyskały sobie: Noc na Łysej Górze, a także Obrazki z wystawy.
RQjaADPHfwCGI
Twórczość Musorgskiego stanowi ewenement, nie tylko na tle muzyki rosyjskiej, ale także zachodnioeuropejskiej. Sięgał on po rozwiązania nowatorskie, z tej przyczyny pozostając jednak niezrozumianym przez mu współczesnych.
Wysłuchajmy jednej z części Obrazków z wystawy.
R1QpJeNbD2lcW
Potężna Gromadka niewątpliwie przyczyniła się do stworzenia narodowego stylu w muzyce rosyjskiej. Kompozytorzy wykorzystywali właściwości melodyczno‑tonalne ludowych pieśni rosyjskich i łączyli je z największymi gatunkami muzycznymi, jak np. z symfonią, dzięki czemu grupa przebiła się do świadomości szerszej publiczności i odegrała ważną rolą w rozwoju muzyki europejskiej.
Zadania
RK4SpJWHzbE4R
Ćwiczenie 1
R18URdsrbQs4k
Ćwiczenie 2
R19kGvN4ZD2ML
Ćwiczenie 3
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj nazwiska twórców do odpowiednich utworów. Życie za cara Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Kniaź Igor Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Bajka o carze Sałtanie Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Borys Godunow Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Tamara Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow W stepach Azji Środkowej Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Szeherezada Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj nazwiska twórców do odpowiednich utworów. Życie za cara Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Kniaź Igor Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Bajka o carze Sałtanie Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Borys Godunow Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Tamara Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow W stepach Azji Środkowej Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow Szeherezada Możliwe odpowiedzi: 1. Glinka, 2. Bałakiriew, 3. Borodin, 4. Borodin, 5. Musorgski, 6. Rimski-Korsakow, 7. Rimski-Korsakow
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj nazwiska twórców do odpowiednich utworów.
Przygotuj trzy pytania na kartkówkę dotyczące kompozytorów poznanych w trakcie lekcji.
Przygotuj trzy pytania na kartkówkę dotyczące kompozytorów poznanych w trakcie lekcji.
Przygotuj trzy pytania na kartkówkę dotyczące kompozytorów poznanych w trakcie lekcji.
Wysłuchaj Szeherezadę Rimskiego‑Korsakowa. Odpowiedz na pytanie, który krąg kulturowy prezentuje utwór? Odpowiedź uzasadnij omawiając odpowiednie fragmenty.
R1czTqhHEJlZ0
R1MUy7a52iugS
Słownik pojęć
Instrumentacja
Instrumentacja
Dobór i określenie sposobu użycia instrumentów w orkiestrze, znajdujące odbicie w partyturze utworu. Instrumentacja znaczyła także rozpisanie linii melodycznych szkicu kompozycji na partie poszczególnych instrumentów.
Melizmat
Melizmat
Figura melodyczna śpiewana na jednej sylabie, obejmująca 2 lub więcej dźwięków.
Modalizm
Modalizm
Struktura muzyczna, charakterystyczna dla systemu panującego gł. w średniowieczu. System modalny operował skalami różnymi od skal (trybów) systemu dur‑moll.
Neoromantyzm
Neoromantyzm
Kierunek artystyczny na przełomie XIX i XX w. nawiązujący do romantyzmu; w muzyce stanowił ostatnią fazę romantyzmu.
Programowa muzyka
Programowa muzyka
W szerokim znaczeniu muzyka, której jednym z głównych celów jest zasugerowanie słuchaczom pewnych treści pozamuzycznych, wynikających z inspiracji kompozytora dziełem literackim, malarskim, zjawiskami przyrody itp.