Symulacja interaktywna
W życiu codziennym często spotykasz produkty ze szkła lub zawierające elementy wykonane z tego materiału. Czy zastanawiałeś się jakie różnice we właściwościach wykazują różne rodzaje szkła i w jaki sposób wiążą się one z zastosowaniem? Zapoznaj się z symulacją pt. „Badanie właściwości fizykochemicznych szkła”, a następnie odpowiedz na poniższe pytania.
W życiu codziennym często spotykasz produkty ze szkła lub zawierające elementy wykonane z tego materiału. Czy wiesz jakie różnice we właściwościach wykazują różne rodzaje szkła i w jaki sposób wiążą się one z zastosowaniem? Zapoznaj się z poniższymi informacjami oraz z opisem symulacji pt. „Badanie właściwości fizykochemicznych szkła”. Wykorzystując symulację zbadaj odporność szkła typu float na działanie wody, wybranych kwasów, wodorotlenku sodu i węglanu sodu. Wyznacz gęstość tego szkła i oceń jego twardość.
- elementów szklanych w pojazdach (np. szyb, lusterek);
- luster;
- elementów mebli (blatów stołów, półek);
- okien i drzwi;
- większość form szkła specjalistycznego np. szkło hartowane, szkło matowe i szkło dźwiękochłonne.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLmwWalSM
Odporność hydrolityczną szkła można określić ustalając zużycie kwasu chlorowodorowego (solnego) o stężeniu 0,01 moldm3, na masę ziaren szkła użytych do sporządzenia miareczkowanego tym kwasem roztworu. Zużycie to podawane jest w centymetrach sześciennych na gram szkła (cmIndeks górny 33/g).
Zależność między zużyciem roztworu kwasu chlorowodorowego, a klasą odporności hydrolitycznej szkła przedstawiono w poniższej tabeli.
Zużycie roztworu kwasu chlorowodorowego (solnego) na 1 g ziaren szkła użytego do przygotowania roztworu | Klasa odporności hydrolitycznej szkła |
do 0,10 włącznie | 1 |
od 0,10 do 0,20 włącznie | 2 |
od 0,20 do 0,85 włącznie | 3 |
od 0,85 do 2,00 włącznie | 4 |
od 2,00 do 3,50 włącznie | 5 |
W oparciu o dane uzyskane podczas pracy z symulacją, ustal klasę odproności hydrolitycznej szkła.
Na podstawie przeprowadzonej symulacji porównaj odporność badanego szkła na działanie kwasu chlorowodorowego i kwasu fluorowodorowego.
Korzystając ze swojej wiedzy lub/i dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij krótko różnicę w odporności chemicznej badanego szkła na działanie dwóch wymienionych kwasów.
Szkło ze względu na swoje właściwości chemiczne znalazło zastosowanie w laboratorium.
Napisz, jaka właściwość szkła umożliwia stosowanie go w laboratorium.
Niektóre związki chemiczne mogą jednak niszczyć szkło. Podaj dwa przykłady takich związków.