Temat: Etapy życia człowieka

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (przyroda, biologia).

Podstawa programowa

Klasa IV

IV. Ja i moje ciało.

Uczeń:

  1. wymienia układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy i podaje ich podstawowe funkcje;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie rozpoznają i nazywają etapy rozwoju człowieka.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać zmiany, jakie zachodzą w zarodkowym i płodowym okresie życia;

  • rozpoznawać na ilustracjach i opisywać charakterystyczne cechy etapów rozwoju człowieka, czyli okresy: noworodkowy, niemowlęcy, przedszkolny, szkolny, dojrzewania, dorosłości, starości.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • plansze do gry w statki;

  • pytania do gry w statki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy przygotowują referaty poświęcone zagadnieniom ujętym w abstrakcie.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Nauczyciel losowo dzieli klasę na zespoły 4 osobowe. Rozdaje grupom plansze do gry w statki i przedstawia zasady gry w statki: 1) Każda grupa otrzymała planszę (kwadrat wielkości 10 na 10 kratek. Każda kolumna oznaczona jest kolejną literą alfabetu, czyli: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j. Każdy wiersz natomiast kolejną cyfrą: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.). Plansza jest symbolicznie morzem na którym będziecie zaznaczać trafione statki (figury złożone z czterech, trzech, dwóch i jednej kratki – czyli od czteromasztowca po jednomasztowca). 2) Nauczyciel ma drugą planszę z zaznaczonymi statkami. Do większości pól są przygotowane pytania z dzisiejszej lekcji. 3) Przedstawiciel grupy wyznacza pole np. a7, nauczyciel czyta pytanie, grupa naradza się nad odpowiedzią (max 30 sekund) i udziela odpowiedzi. Jeżeli była poprawna - otrzymują 1pkt (wszystkie grupy zaznaczają miejsce na swojej planszy jako wykorzystane), jeżeli przy okazji trafili w statek - dodatkowy 1pkt i możliwość wyboru kolejnego pola. Jeżeli grupa nie udzieliła poprawnej odpowiedzi – pole może zostać wykorzystane przez kolejne grupy. 4) Wygrywa ta grupa, która zbierze największą liczbę punktów.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia słowniczkowego, które pomoże im utrwalić poznane podczas lekcji słownictwo.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

pregnancy
pregnancy
RAGPdn9Ll7ALU
Nagranie słówka pregnancy.

ciąża – trwający 9 miesięcy (od zapłodnienia do porodu) okres zmian w organizmie kobiety spowodowany rozwojem dziecka

placenta
placenta
RhrNzDE1SBXK9
Nagranie słówka placenta.

łożysko – narząd, za pomocą którego dziecko otrzymuje substancje pokarmowe i tlen z organizmu matki

fetal period
fetal period
R1ehUpu92U45g
Nagranie słówka fetal period.

okres płodowy – etap rozwoju człowieka rozpoczynający się od około 9. tygodnia i trwający aż do porodu; czas intensywnego wzrostu i rozwoju płodu

embryonic period
embryonic period
R1PgQEf9MCdQK
Nagranie słówka embryonic period.

okres zarodkowy – wczesny okres rozwoju człowieka rozpoczynający się od zapłodnienia i trwający do końca 8. tygodnia ciąży; podczas tego okresu powstają tkanki i narządy nowego organizmu

ovulation
ovulation
R1ScQn2FKbSBs
Nagranie słówka ovulation.

owulacja – inaczej jajeczkowanie; proces uwolnienia komórki jajowej z jajnika do jajowodu, mający miejsce średnio co 28 dni (4 tygodnie)

umbilical cord
umbilical cord
RV0fVjfysC3Qy
Nagranie słówka umbilical cord.

pępowina – przewód łączący organizm dziecka rozwijającego się w macicy z łożyskiem

Teksty i nagrania

RZFaTstEaBCs6
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.

Stages of human life

On average, every 4 weeks, during ovulation, a woman's egg is released from one of the woman's ovaries. When the egg connects with the sperm (usually as a result of sex), a new life begins. Fertilization and implantation of a fertilized egg in the uterus is defined as conception.

From the moment of fertilization, the egg cell begins pregnancy lasting 9 months. During this time, a child develops from a fertilized egg. Pregnancy ends with his birth.

The egg cell divides very quickly, forming an embryo. After a week, as a result of the ongoing divisions, the embryo already has about 100 cells. During this time, it nestles in the wall of the uterus. From that moment on, it begins to be nourished by substances supplied by the mother's body through the placenta,which it is connected to by the umbilical cord. After about 8 weeks of pregnancy, the embryonic period ends and the fetal period begins. The young body developing in the mother's body is now called a fetus. It is already reminiscent of a miniature man. It grows intensively, and its organs develop until the end of pregnancy. After 9 months, the fetus is ready to come into the world, during birth. During delivery, the child leaves the uterus and exits the womb through the vagina. From that moment on, it breathes by itself and receives food in the form of milk.

Birth begins the human life and it starts with the neonatal period, lasting until the end of the first month of life. The child is then called a newborn baby. It weighs on average 3 - 3.5 kg and is 50 - 55 cm long. It is not capable of independent living and requires careful parental care. It sleeps most of the day, waking up only at feeding times. It’s only food is it’s mother's milk.
Between the second and twelfth month of life, is the infant period. The baby grows very fast and develops: trying to sit down, begin to crawl, and then stand and walk by itself, taste different foods, say the first words. At this time, children grow their first teeth, called milk teeth.
Between the first and the third year of life comes the toddler period. The child is then very busy and curious. He learns to speak with short sentences, he also begins to ask questions. He tries to eat, wash and dress himself.
When the child turns 3, the pre‑school period starts in his life. He spends a lot of time playing with his peers, asks many questions and in this way he discovers the world. The school period begins after the child has reached 6 years. The most important challenge then is learning at school. During the school period, children gain efficiency, and the precision of their movements is significantly increased.

In the school period, when the child is over 12 years old, it begins to enter the period of adolescence. Achieving full maturity is a feature of adulthood – the longest period in a person's life. At that time, people make their own lives, work professionally, set up families and pursue different passions. They also take full responsibility for their decisions and actions.
Adults gradually enter the old age period, in which the physical fitness and immunity of the body are reduced. It is a time of well‑deserved rest after many years of work, when people can devote themselves to their interests. They often help in raising their grandchildren by sharing knowledge and experience.

  • A conceived child develops from the fertilized egg in the uterus of the woman. The period from fertilization to delivery is called pregnancy.

  • The life of a young organism during pregnancy is divided into embryonic and fetal periods, ending in childbirth.

  • After birth, the human life is divided into periods: neonatal, infant, pre‑school, school, puberty, adulthood and old age.