Temat: Etapy rozwoju choroby zakaźnej, źródła i drogi szerzenia się….

Autor: Leokadia Stalewicz

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.

Wymagania szczegółowe

IV. Homeostaza. Uczeń:

2. przedstawia zdrowie jako stan równowagi środowiska wewnętrznego organizmu oraz choroby jako zaburzenia homeostazy.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowiaduje się czym są choroby zakaźne i w jaki sposób się rozprzestrzeniają.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać przykłady chorób zakaźnych;

  • opisywać drogi szerzenia się chorób zakaźnych.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy przygotowują referaty poświęcone zagadnieniom ujętym w abstrakcie.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Ochotnicy przedstawiają swoje referaty. Prowadzący lekcję w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

reservoir host
reservoir host
RfnWo31hFbjWh
Nagranie dźwiękowe słówka reservoir host

nosiciel – organizm zarażony chorobą zakaźną, niewykazujący objawów chorobowych; może przekazywać czynniki chorobotwórcze innym organizmom, niekoniecznie własnego gatunku lub potomstwu

infection
infection
RmmRBxkRhFyYK
Nagranie dźwiękowe słówka infection

zakażenie – infekcja; wtargnięcie do organizmu biologicznych czynników chorobotwórczych

Teksty i nagrania

R1TJxDGdhgiFp
Nagranie dźwiękowe abstraktu dotyczące etapów rozwoju choroby zakaźnej, źródeł i drogi szerzenia się

Stages of development of an infectious disease, source and way of spreading….

Transmission of pathogens into the human body is referred to as infection. After infection, the disease incubation period occurs, in which viruses or bacteria multiply intensely and attack various organs. During this time, the germ carrier generally does not feel any symptoms. The first symptoms usually appear after a few days and are of general character, such as headaches, muscles, joints, chills, weakness, increased body temperature. Then, characteristic symptoms for a specific disease are revealed.

A runny nose and a strong cough mean respiratory tract infections. Gastrointestinal infections are often associated with nausea, vomiting and diarrhea. The symptoms of diseases such as smallpox and rubella are rashes, pimples and spots on the skin. Upon development of the characteristic symptoms, the doctor is able to make a medical diagnosis and commission appropriate medications. The time and course of the disease depends on the efficiency of the immune system, treatment methods used and the psychological attitude of the patient. Rest and positive thinking usually facilitate recovery and a return to full fitness.

The most susceptible to infection are people whose body is weakened by previous infections, excessive physical exertion, stress or improper diet associated with e.g. slimming, and chronically ill people.

Pathogenic agents can penetrate into the body through body orifices, mucous membranes and wounds. The germs permeate into these places in different ways.

One can get infected with numerous diseases by inhalation through the air. Infections of this type are referred to as droplet infections. In this way the following diseases are spread: flu, tuberculosis, smallpox, measles, diphtheria. The possibility of becoming infected with these diseases grows with the increase in the density of human communities. That is why the outbreaks of droplet‑borne diseases very often occur in kindergartens and schools.

Another way to spread the disease is oral exposure. Food and water consumed by humans may contain viruses, pathogenic bacteria, protozoa or parasitic eggs. This is how the following diseases are spread: tuberculosis, typhoid, hepatitis A, ascariasis, food poisoning. These diseases are sometimes referred to as the diseases of dirty hands, because the reason for their spread is the lack of hygiene in the preparation and consumption of meals.

Infectious agents may also permeate into the body through injured skin. A non‑sterile syringe or tattoo tool may also cause a risk of transferring such serious diseases as hepatitis B and C or HIV infection. Together with the soil, tetanus bacteria may get into the wound. In some cases, pathogens penetrate even through intact skin. Shaking hands with a patient with scabies poses a risk of parasite infection.

As a result of sexual intercourse syphilis and gonorrhoea pass through the mucous membranes of the reproductive organs, and protozoa, the same as vaginal trichomoniasis, as well as hepatitis HBV and HCV, human papillomavirus HPV and HIV are spreading.

Animals play a big role in the spread of infectious diseases. Flies can carry germs of typhoid fever and tuberculosis, and whipworm eggs from contaminated areas. Some ticks carry a dangerous and difficult to cure disease – borreliosis. Being bitten by an animal suffering from rabies can be dangerous for humans.

An infected person or animal in which pathogens multiply becomes a source of infection. A special kind of a source of infection are reservoir hosts. These are people or animals in which, despite the presence of an infectious agent in the body, no symptoms of the disease are observed.

  • Infectious diseases are caused by pathogenic organisms and spread through direct contact with the sick person, they can also be airborne, foodborne or sexually transmitted.