Projektowanie obiektów małej architektury krajobrazu
OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: sekwencje filmowe, grafika interaktywna, wycieczka wirtualna, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, dokumentacja interaktywnaMateriały multimedialne: sekwencje filmowe, grafika interaktywna, wycieczka wirtualna, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, dokumentacja interaktywna
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe składają się z jedenastu filmów, w których szczegółowo omówiono określony temat:
Pomiary geodezyjne w architekturze krajobrazu:
rodzaje urządzeń geodezyjnych typu: dalmierz, niwelator, tachimetr, elektroniczny system nawigacji satelitarnej, teodolit,
wykonywanie pomiarów geodezyjnych z zastosowaniem technik geodezyjnych w architekturze krajobrazu oraz określanie etapów wykonywania pomiarów terenowych,
sporządzanie planu zagospodarowania działki na podkładzie geodezyjnym.
Materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu:
grupy materiałów budowlanych stosowanych w obiektach małej architektury krajobrazu,
rodzaje materiałów konstrukcyjnych,
materiały izolacyjne,
materiały konserwacyjne.
Sprzęt techniczny do wykonywania obiektów małej architekturze krajobrazu:
maszyny i urządzenia i pojazdy planowane do prac związanych z organizacją budowy małych form architektonicznych,
maszyny i urządzenia i pojazdy do wykonywania robót ziemnych: wykopy, fundamenty,
narzędzia, maszyny i urządzenia do wykonywania robót budowlanych,
narzędzia, maszyny i urządzenia do wykonywania prac konserwacyjnych obiektów i elementów małej architektury krajobrazu.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Grafika interaktywna
E‑materiał posiada trzy plansze interaktywneplansze interaktywne. W przypadku większej liczby plansz dla łatwiejszego nawigowania na początku umieszczony jest spis treści.

Użytkowanie każdej planszy jest takie samo. Każda z plansz stanowi obrazek, na którym zostały zamieszczone znaczniki.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się pod nim opis.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Po kliknięciu na jeden z nich wyświetli się konkretny opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

Poza informacjami tekstowymi na planszach znajdują się również nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, całkowitej długości nagrania, jak i pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności. Ikona trzech kropek umożliwia pobranie nagrania lub zmianę prędkości odtwarzania.




Wycieczka wirtualna
Wycieczka wirtualnaWycieczka wirtualna pozwala nam „spacerować” po siłowni plenerowej w parku miejskim. Składa się ze zdjęć panoramicznych, w których szczegółowo omówiono określony temat. Instrukcja użytkowania znajduje się również w tej samej sekcji.
Wycieczkę uruchamiamy, naciskając przycisk „Play” znajdujący się pośrodku ekranu startowego. W niniejszym materiale zasób ten został podzielony na dwie części.


W prawym dolnym rogu ekranu startowego znajduje się ikona (dwie strzałki) umożliwiająca przejście do trybu pełnoekranowego. Z trybu pełnoekranowego można wyjść, klikając w przycisk „X” znajdujący się w prawym górnym rogu ekranu.


Wirtualna wycieczka umożliwia m.in. obserwację określonej przestrzeni i obiektów z zewnątrz oraz przemieszczanie się po obiekcie i dokładne oglądanie poszczególnych elementów poprzez „przybliżanie się” do nich za pomocą kółka myszy. Aby rozglądać się po obiekcie (w tym przypadku po siłowni plenerowej), korzystamy z kursora myszki, przesuwając się w prawo lub w lewo (ewentualnie w górę lub w dół), klikając i przytrzymując lewy przycisk myszy. Znajdujące się na panoramie punkty z literą „i” pozwalają dokładniej zapoznać się z konkretnym miejscem, przedmiotem, czynnością itp. Po kliknięciu w punkt z literą „i” pojawia się informacja tekstowa oraz wybrane miejsce się przybliża.



Użytkownik po naciśnięciu punktu z literą „i” zostaje przekierowany do osobnej planszy z fotografią danego miejsca oraz informacją na jego temat. Aby zamknąć planszę i powrócić do planszy głównej, należy kliknąć znak „X” widoczny w prawym górnym rogu.

Poza informacjami tekstowymi, na planszach znajdują się również nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, całkowitej długości nagrania, jak i pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności. Ikona trzech kropek umożliwia pobranie nagrania lub zmianę prędkości odtwarzania. Wspomniane ikony opisane zostały powyżej, przy grafice interaktywnej.

Prezentowany obiekt (panoramę) użytkownik ogląda, klikając na ikonę umożliwiającą obrót w danym miejscu o 360 stopni. Natomiast pojawiający się w wybranych miejscach piktogram stóp pozwala na dalszą wędrówkę – „przejście” do kolejnej panoramy.

Przykładem jest poniższa ilustracja pozwalająca użytkownikowi na wirtualne przemieszczanie się między dwoma obszarami siłowni.

Po kliknięciu w piktogram stóp użytkownik zostanie przeniesiony do kolejnej panoramy. Podobnie jak na planszy głównej znajdują się tu punkty z literą „i” prowadzące do wybranych miejsc, przedmiotów oraz punktów panoramy.
W niektórych wycieczkach wirtualnych u dołu ekranu występuje panel pomagający w obsłudze wycieczki.

plus i minus – przybliżanie i oddalanie widoku
okrąg ze strzałek – automatyczne obracanie kamery
trzy kropki – rozwijanie/zamykanie menu dostępnych etapów spaceru
przyciski obok – zmiana sposobu wyświetlania panoramy
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie i dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu pozwala zaprojektować wybrane elementy małej architektury krajobrazu.
Użytkownik wybiera z bocznego menu obiekt, np. ławkę, mostek, dach zielony, czy schody. Przechodzi przez trzy kroki projektowania: dobiera poprawny przekrój konstrukcyjny danego obiektu małej architektury, określa właściwe dla tego obiektu cechy i parametry, a na końcu oblicza zapotrzebowanie na materiały niezbędne do wykonania projektu. Przy każdym elemencie znajduje się konkretne polecenie, z którym należy zapoznać się przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia.

Dokładna instrukcja korzystania z programu ćwiczeniowego dołączona jest do multimedium i znajduje się w formie filmu instruktażowego nad programem.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna Kosztorysowanie składa się z wybranych wzorów dokumentów, dokumentów wypełnionych i zawierających opisy (wyjaśnienia) oraz dokumentów do wypełnienia przez osobę uczącą się. Na początku znajduje się interaktywny spis treści ze strukturą całej dokumentacji. Kliknięcie wybranego wiersza spowoduje przekierowanie do odpowiedniego okna dokumentacji.

Dokumentacja interaktywna zawiera podpowiedzi formalno‑prawne, ćwiczenia oraz informacje zwrotne. Aby odczytać podpowiedź, jak wypełnić dane pole, lub dodatkowe informacje, należy najechać kursorem na strzałkę. Oprócz dokumentów będących wzorami oraz zawierających wyjaśnienia odnośnie do sposobu wypełnienia danego formularza są również dokumenty ćwiczeniowe, pozwalające sprawdzić użytkownikowi wiedzę. Osoba ucząca się może wykonać zadanie związane z danym dokumentem – takie zadanie zaznaczone jest interaktywnym prostokątem z czerwoną ramką.

Po kliknięciu na tę interaktywną ramkę użytkownikowi wyświetla się zadanie do wykonania, związane z tym konkretnym dokumentem. Użytkownik powinien zaznaczyć jedną poprawną odpowiedź i zatwierdzić ją za pomocą przycisku „Sprawdź”. Jeśli odpowiedź jest poprawna, użytkownik otrzyma taką informację wraz z możliwością przejścia do kolejnych miejsc (ćwiczeń).

Jeśli odpowiedź jest poprawna, użytkownik otrzyma informację o tym wraz z możliwością przejścia do kolejnych miejsc (ćwiczeń).

Natomiast w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma informację o tym i możliwość poprawienia zadania (powrót do ćwiczenia następuje poprzez wybranie przycisku „Spróbuj jeszcze raz”). W przypadku złej odpowiedzi użytkownik powinien otrzymać podpowiedź, co i jak należy poprawić.

Szczegółowa instrukcja korzystania z dokumentacji interaktywnej znajduje się także bezpośrednio przy materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści