Fakturowanie powierzchni kamiennych
BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich - 711301 Kamieniarz
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarzWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: kamieniarz 711301. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich:
a) wykonywanie kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,
b) wykonywanie montażu kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,
c) wykonywanie obiektów małej architektury z materiałów kamieniarskich,
d) wykonywanie renowacji i konserwacji elementów budowlanych i detali architektonicznych wykonanych z kamienia.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
BUD.04.3. Wykonywanie kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.
Uczeń:
4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do ręcznej oraz mechanicznej obróbki kamienia,
6) przecina bloki kamienne,
7) wykonuje obróbkę materiałów kamiennych,
12) ocenia jakość wykonanych kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury,
13) wykonuje przedmiar i obmiar oraz sporządza kosztorys wykonania kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.
BUD.04.4. Wykonywanie montażu i renowacji wyrobów kamieniarskich.
Uczeń:
8) impregnuje wyroby kamieniarskie,
10) ocenia jakość montażu i renowacji wyrobów kamieniarskich
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu fakturowania powierzchni kamiennych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Fakturowanie powierzchni kamiennych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Film instruktażowy – Ręczne faktury obróbczeFilm instruktażowy – Ręczne faktury obróbcze
Interesująca fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się kamieniarz, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje. Uczeń zobaczy, jak wykonuje się ręczne faktury obróbcze oraz które narzędzia wykorzystuje się do wykonania przedstawionych czynności zawodowych.
Film instruktażowy – Ręczne szlifowanie elementów kamiennychFilm instruktażowy – Ręczne szlifowanie elementów kamiennych
Film instruktażowy przedstawia takie zadania zawodowe kamieniarza jak nadanie faktur obróbczych – szlifowanej i polerowanej – na elemencie kamiennym.
Galeria zdjęć – Faktury obróbcze wyrobów z kamieniaGaleria zdjęć – Faktury obróbcze wyrobów z kamienia
To świetne zdjęcia ukazujące faktury obróbcze – szlifowane, polerowane, płomieniowane i groszkowane w różnych aplikacjach – na posadzkach zewnętrznych i wewnętrznych oraz na kamieniu wymiarowym.
Gra edukacyjna – Dobór narzędzi do faktury obróbczejGra edukacyjna – Dobór narzędzi do faktury obróbczej
Umożliwia dobieranie właściwych narzędzi do wykonania danej faktury obróbczej na kamieniu.
E‑book – Faktury obróbcze. Rodzaje, maszyny, narzędziaE‑book – Faktury obróbcze. Rodzaje, maszyny, narzędzia
To książka zawierająca treści na temat nadawania faktur obróbczych ręcznych i maszynowych wyrobom z kamienia.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania robót kamieniarskich.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącegoPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Przedstawia uczniom wyroby budowlane wykonane z kamienia naturalnego z zachowaniem współczesnej wiedzy technicznej, inżynierskiej i branżowej. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Film instruktażowy (tutorial) Ręczne faktury obróbcze
Praca w grupach
Uczniowie oglądają film. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.
Film instruktażowy (tutorial) Ręczne szlifowanie elementów kamiennych
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego ręcznego szlifowania elementów kamiennych: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne.
Galeria zdjęć
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla galerię (Faktury obróbcze wyrobów z kamienia). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w galerii. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.
Praca w grupach
Uczniowie zostają podzieleni na cztero-, sześcioosobowe grupy. Każdej grupie zostaje przydzielonych kilka ilustracji z galerii zdjęć. Zadaniem uczniów jest wypisanie np. na karteczkach samoprzylepnych jak największej liczby cech konkretnych faktur obróbczych. Grupa tworzy spójne streszczenie materiału, obejmujące cechy konstytutywne (wygląd faktury oraz narzędzia do jej wykonania), a następnie przedstawia pozostałym zespołom swoje wyniki.
Gra edukacyjna
Praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie niewielkich grup, w których uczniowie będą wspólnie grać w grę Dobór narzędzi do faktury obróbczej, następnie zadaniem uczniów w grupach jest przeprowadzenie dyskusji: które z faktur i narzędzi ukazanych w grze były znane, a które nie, jakie związki występują pomiędzy fakturami/narzędziami.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Filmy instruktażowe, galeria zdjęć oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować autorski projekt. Gra edukacyjna może posłużyć do konstruktywnego spędzenia czasu ze znajomymi.
Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
E‑book
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach informacji o doborze i montażu źródła ciepła w budownictwie jednorodzinnym; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Filmy instruktażowe
Filmy zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać filmy kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmach;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Wizualizacja 3D
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną wizualizację, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź notatki w formie fiszek.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Gra edukacyjna
Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści