Lesson plan (Polish)
Tytuł: Porozmawiajmy o pozytywizmie
Scenariusz opracowany przez: Barbara Kazimierczak
Temat zajeć:
Porozmawiajmy o pozytywizmie.
Grupa docelowa:
Uczniowie klasy II liceum lub technikum.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
2. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
3. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11) korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń porządkuje i utrwala wiedzę na temat epoki pozytywizmu.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi i historycznymi;
wykorzystuje w interpretacji utworów literackich kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy i filozoficzny;
charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki oraz światopogląd;
rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji „Romantic individualism”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel odtwarza nagranie z lekcji „Philosophical paths”. Uczniowie przygotowują do trzech pytań związanych z treścią wysłuchanego tekstu, dzięki którym będą mogli sprawdzić, czy ich koledzy dobrze go zrozumieli. Ich zadaniem będzie również przygotowanie przewidywanych odpowiedzi na swoje pytania.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy i odpowiedzi na pytanie: jakie są główne cechy XIX‑wiecznego malarstwa realistycznego?.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwa zespoły, wyznacza marszałka i zadaje temat do dyskusji: „Romantyczny indywidualizm i marzycielstwo versus pozytywistyczny pragmatyzm. Która postawa jest bliższa współczesności?” Uczniowie mają 5‑7 minut na przygotowanie argumentów: jedna grupa będzie broniła tezy o aktualności romantycznego indywidualizmu i marzycielstwa, druga - pozytywistycznego pragmatyzmu. Po upływie wyznaczonego czasu marszałek rozpoczyna dyskusję. Debata powinna zakończyć się podsumowaniem dokonanym przez marszałka, wyznaczonego ucznia lub uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Napisz rozprawkę na temat: „Romantyczny indywidualizm i marzycielstwo versus pozytywistyczny pragmatyzm. Która postawa jest bardziej aktualna?”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
realizm
naturalizm
obiektywizm
scena rodzajowa
nowela
bilogizm
rynsztok
batog
furman
saboty
dobrocznynność
jałmużna
utylitaryzm
empiryzm
emancypacja
atomizm
ewolucja
liberalizm
teologiczny
metafizyczny
perfekcja
prawo grawitacji
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
nagranie abstraktu: Objective image of the world. In the second half of the 19th century art evolved from dramatic and expressive creations of romanticism and mystic complementation of nature into a reliable observation of contemporary world. Paintings expanding the great range of academic subject by themes from everyday life of ordinary people, portrayed directly with perspicacity and sometimes – even with a brutal literalism – began to appear in official exhibitions in France. In art, the faithfulness to the realistic observance of the world translated into paintings of native landscapes or representatives of the lower social classes. “Painted histories” were created in the spirit of realism. They were vivid visions of the past, combining historical topics, rich psychological depiction of people and detailed costume study.
Let's talk about positivism. Repeating lesson
Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5