Bringtin den Müllkorb bringenBringtAbfälleder Abfall/die AbfälleAbfällein den Müllkorbin den Müllkorb bringenin den Müllkorb!
Spielt mit Klassenfreunden!
RenntherumrennenRennt nicht in der Klasse herumherumrennenherum!
1 Źródło: Marta Bartoszewska, Klassenregeln, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Übung1
Richtig oder falsch? Lies die Texte nochmals und markiere.
Prawda czy fałsz? Przeczytaj teksty jeszcze raz i zaznacz.
Rx6umAKMX31HV
Łączenie par. . Max hat keine Hausaufgabe.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch. Die Lehrerin buchstabiert das Thema.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch. Die Schüler frühstücken in der Schulbank.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch. Die Schüler dürfen andere nicht auslachen.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch
Łączenie par. . Max hat keine Hausaufgabe.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch. Die Lehrerin buchstabiert das Thema.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch. Die Schüler frühstücken in der Schulbank.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch. Die Schüler dürfen andere nicht auslachen.. Możliwe odpowiedzi: richtig, falsch
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Übung2
Markiere die Pausenregeln.
Zaznacz reguły zachowania się podczas przerwy.
R1Cx8X3ejrs6W
Możliwe odpowiedzi: 1. Frühstückt am Tisch!, 2. Spielt mit Klassenfreunden!, 3. Rennt nicht in der Klasse herum!, 4. Meldet euch zu Wort!, 5. Guckt nicht ab!, 6. Schreibt das Thema!
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Tipp zur Grammatik
Tipp zur Grammatik
R1OyUFs01iyW8
Ilustracja zawiera poradę językową.Grafika przedstawia dziewczynkę ubraną w czarną bluzę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w niebieskie spodnie.Dziewczynka mówi: Tryb rozkazujący. Pozostałą część ilustracji stanowi tekst, którego treść wyświetla się w trybie dostępności.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracja przedstawia dziewczynę ubraną w czarno‑szarą bluzę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w niebieskie spodnie. Dziewczyna mówi: Tryb rozkazujący
PRZECZYTAJ TE ZDANIA
Laura, komm an die Tafel und schreib das Thema! Laura, podejdź do tablicy i napisz temat!
Wiederholen Sie, bitte, Frau Krahn! Pani Krahn, proszę powtórzyć!
Lösen wir Konflikte friedlich! Rozwiązujmy konflikty pokojowo!
Stört andere nicht beim Lernen! Nie przeszkadzajcie innym podczas nauki!
CZY WIDZISZ, ŻE czasowniki podane są w formie trybu rozkazującego?
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Formę trybu rozkazującego zastosujesz, jeśli zwracasz się z poleceniem, zaleceniem czy stanowczą prośbą do:
—> rówieśnika (lub dorosły zwraca się do młodzieży, dziecka) - forma 2 osoby liczby pojedynczej: 2 osoba: du kommst | tryb rozkazujący: komm! 2 osoba: du liest vor | tryb rozkazujący: lies vor!
—> osoby dorosłej - forma grzecznościowa: 3 osoba: Sie wiederholen | tryb rozkazujący: wiederholen Sie bitte!
—> rówieśników (lub dorosły zwraca się do młodzieży, dzieci) - forma 1 osoby liczby mnogiej: 1 osoba: wir lösen | tryb rozkazujacy: lösen wir!
—> rówieśników (lub dorosły zwraca się do młodzieży, dzieci) - forma 2 osoby liczby mnogiej: 2 osoba: ihr stört | tryb rozkazujący: stört!
Czy twoje bystre oko zauważyło, że w trybie rozkazującym w 2 osobie liczby pojedynczej nie ma końcówki -st oraz pominięty jest zaimek osobowy du / ihr? Istnieją także czasowniki, które w 2 osobie liczby pojedynczej tworzą tryb rozkazujący w wyjątkowy sposób. Do tej grupy należy na przykład czasownik lesen:
2 osoba: du liest tryb rozkazujący: lies! Nie pomijamy zaimka osobowego wir / Sie!