R1ZVHtNWvAuJO
Fotografia banerowa ukazuje pomieszczenie projektanta mody. Na pierwszym planie stół, na którym leżą szkice, artbooki oraz różnego rodzaju akcesoria - guziki, szpilki, metr krawiecki. W tle, na wieszaku wiszą kolorowe suknie.

Projektant mody

Pomieszczenie projektanta mody, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pomieszczenie projektanta mody, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Projektant mody to zawód artystyczny, łączący designDesigndesign, estetykę i poczucie piękna w projektowaniu odzieży i dostosowanych do niej dodatków.

Pod wpływem kultury i różnych trendów moda zmienia się w czasie i przestrzeni, a jej projektant dobiera wzory do określonych trendów, które sam wyznacza, kierując się gustami i oczekiwaniami użytkowników.

Projektant mody ma związek ze światem sztuki, instytucjami promującymi modę. Materiał przybliży pracę projektanta mody, sposób tworzenia marki, pokazu mody. Zapozna z działaniami projektantów w różnych branżach związanych z kulturą, pokaże, na czym polega promocja mody i jaką rolę odgrywają w niej media.

Nauczysz się
  • Charakteryzować pracę projektanta mody;

  • Wskazywać inspiracje projektanta mody;

  • Identyfikować cechy projektów kreatorów mody;

  • Omawiać czynności związane z projektowaniem i promocją;

  • Określać rolę mediów w promocji odzieży;

  • Tworzyć własny projekt modowy.

Czym_zajmuje_sie_projektant_modowy

Czym zajmuje się projektant mody?

Polecenie 1

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RhUnAJuXcv9oE
Nowa moda polska (...) moda zdarza się wówczas, gdy ubranie zaczyna opowiadać i znaczyć, a także nawiązuje relacje z estetyką, stylem, a coraz częściej również ze sztuką. Strój nabiera cech mody wtedy, gdy przestaje wyłącznie chronić (przed ciepłem, wodą, zimnem), a zaczyna coś wyrażać: bunt, bogactwo, przynależność do jakiejś grupy czy kultury. Moda może też symbolizować władzę, religię i siłę, ale także mądrość.
Marcin Różyc, Nowa moda polska, Warszawa 2012, s. 5.
Źródło: Marcin Różyc, Nowa moda polska, 2012, s. 5, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Projektanci mody zajmują szczególne miejsce w społeczeństwie. Ich talent i wizja odgrywa dużą rolę w wyglądzie ludzi, a także przyczyniają się do powstania środowiska kulturowego i społecznego. Przyczyniają się do powstania niezliczonej liczby odzieży i akcesoriów, kupowanych przez klientów.

Projektanci mody promują się za pomocą marketingu i reklamy. Niektórzy z nich sprzedają wytwory swojej wyobraźni na pokazach, a także we własnych sklepach. Użyczają również swojej nazwy innym licencjonowanym produktom w celu poszerzenia swojej marki.

Polecenie 2

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RXeYjoWubQreO
Projektant mody - opis zawodu Projektant mody zajmuje się tworzeniem odzieży (użytkowej lub artystycznej) oraz dodatków (np. torebek, butów, nakryć głowy, biżuterii). Praca projektanta ma charakter artystyczny, jego zadaniem jest wykreowanie wizji projektu tych przedmiotów. (…) W zawodzie projektanta mody konieczne są uzdolnienia twórcze oraz duża kreatywność i wyobraźnia. Wskazane są umiejętności z zakresu rysunku. Niezbędna jest dobra ostrość wzroku oraz rozróżnianie barw, widzenia stereoskopowe–przestrzenne, prawidłowego pola widzenia oraz zręczność rąk i palców. Istotną cechą jest prawidłowy zmysł dotyku w celu dobrego rozróżnienia i doboru odpowiednich tkanin. Potrzebna jest dobra koordynacja wzrokowo‑ruchowa w sytuacji, gdy projektant mody sam wykonuje modele i pracuje przy maszynie do szycia. (…) Zawód projektanta mody jest zawodem niezależnym, polegającym na prezentowaniu i sprzedaży pomysłów. Dlatego wymaga umiejętności organizowania własnej pracy, przedsiębiorczości i inicjatywy, zwłaszcza w sytuacji negocjacji projektów. Projektant powinien rozwijać zainteresowania z zakresu marketingu i psychologii potrzeb konsumenta, co pozwoli na ich trafną identyfikację i stworzenie propozycji mogących te potrzeby zaspokoić.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Projektant mody - opis zawodu
Źródło: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Projektant mody, dostępny w internecie: https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/p/4077_Projektant_mody.pdf [dostęp 29.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

O roli mody we współczesnym świecie i sposobie kształcenia młodych projektantów odzieży, w wywiadzie udzielonym Wojciechowi Szczotowi z FashionPost [czytaj: faszyn post], wypowiada się wykładowca i dyrektor wydziału projektowania florenckiej szkoły Polimoda. Spróbuj odpowiedzieć na pytania: Na jakie elementy definicji mody zwraca uwagę rozmówca oraz jaką metodę działania podaje jako drogę do sukcesu?

Polecenie 3

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

R1eI6jsM6sF1D
„Musisz wyrazić niezależną wizję, która może wpłynąć na społeczeństwo” – wywiad z Massimiliano Giornettim Wojciech Szczot FashionPost (dalej jako WSFP): Z jakimi ograniczeniami muszą się aktualnie mierzyć młodzi projektanci?

Massimiliano Giornetti (dalej jako MG): Kreatywność eliminuje wszystkie ograniczenia. (…) Każdy pomysł może być punktem wyjścia do wygenerowania nowego procesu. Materiały, kolory, sztuka, osobistości, religia i polityka. Wierzę, że jest to najlepszy moment na ponowne ożywienie mody dzięki nowym pomysłom i czystej innowacji. (…)

WSFP: Przyglądając się aspirującym polskim projektantom możemy wymienić kilka problemów. Po pierwsze, wielu zdaje się nie zauważać siły mediów społecznościowych. Mają tendencję do określania swoich marek jako ekstremalnie niszowych. W rzeczywistości bardzo trudno jest poruszać się po offowym rynku, jeśli nie dotarło się najpierw do szerszej publiczności. Jak według Ciebie powinno się dotrzeć do młodych projektantów, by wyjaśnić im siłę PR‑u?

MG: Uważam, że w biznesie modowym kontekst tworzony jest przez kilka dużych grup. Niezależny głos niszowych projektantów ma zasadnicze znaczenie jako pożywienie. (…) Nisza stała się nową czernią! Wielu konsumentów jest zmęczonych przynależnością do określonego „celu” marketingowego, a z drugiej strony chcą po prostu mieć swobodę deklarowania swojej estetyki i osobowości. Wierzę, że moda jest najbardziej intymną formą ekspresji. Subtelna gra uwodzenia, sposób komunikowania się z innymi ludźmi. Jesteśmy tym, co nosimy!

WSFP: Czego według Ciebie aktualnie nie uczy się młodych projektantów?

MG: Wolności myśli. Porzuciliśmy nauczanie młodych projektantów, jak przeprowadzać badania bez Internetu, bez kopiowania innych. Nie popychamy ich do odkrywania ciała, by dotrzeć do zmysłów. (…) Czy w dzisiejszych czasach moda jest traktowana bardziej jak sztuka czy bardziej jak biznes? Moda jest najbardziej współczesną formą sztuki, ponieważ żyje z ludźmi na ulicach. Moda to (…) możliwość wyrażenia swojej osobowości poprzez niezależny proces. (…) Moda z definicji musi być innowacyjna i wciągająca. To kreatywność i innowacja zawsze napędzały biznes, a nie odwrotnie. Moda to pożądanie i marzenia. Nie da się wygrać w środku, a jedynymi zwycięzcami są marki, które potrafią przewidzieć pragnienia konsumentów dzięki spójności i innowacyjności. (…)

WSFP: Jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek jest dzisiaj MISBHV. Ich strategią było dotarcie do docelowego rynku w Azji, zanim zwrócą na siebie uwagę całego świata. Jaka jest według Ciebie inna strategia, którą młody projektant powinien obrać, aby odnieść sukces w swojej karierze?

MG: Myślę, że najlepszą strategią do osiągnięcia sukcesu dzisiaj jest umiejętność opowiedzenia osobistej historii. Rynek mody jest wypełniony wieloma markami na różnym poziomie: od niszowych po masowe lub od użytkowych po luksusowe. Dlatego fundamentalne znaczenie ma możliwość stworzenia narracji, prawdziwej tożsamości, która może potwierdzić indywidualne myślenie zamiast próbować podążać za sezonowymi trendami. Projektant mody jest jak magik: szybki, ostry i intensywny. Przewiduje przyszłość i spełnia pragnienia konsumentów. To jest prawdziwy klucz do sukcesu. Musisz wyrazić niezależną wizję, która może wpłynąć na społeczeństwo.
Wojciech Szczot,Massimiliano Giornetti, „Musisz wyrazić niezależną wizję, która może wpłynąć na społeczeństwo” – wywiad z Massimiliano Giornettim
Źródło: Massimiliano Giornetti, Wojciech Szczot, „Musisz wyrazić niezależną wizję, która może wpłynąć na społeczeństwo” – wywiad z Massimiliano Giornettim, dostępny w internecie: https://fashionpost.pl/wywiad-z-massimiliano-giornettim [dostęp 29.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Projektowanie_mody

Projektowanie mody

Polecenie 4

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RkvtTkWXGvkHY
Księga stylu Coco Chanel Moda nie istnieje tylko w szatach. Moda jest w niebie, na ulicach, moda dotyczy idei, tego, jak żyjemy i co się dzieje. (…) Moda to nie tylko sukienki. Moda jest w niebie, na ulicach, moda to idee, to sposób życia, to rzeczy, które dzieją się wokół nas.
Karen Karbo, Księga stylu Coco Chanel, Kraków 2014, s. 12.
Źródło: Karen Karbo, Księga stylu Coco Chanel, 2014, s. 12, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Projektanci mody starają się projektować ubrania, które są zarówno funkcjonalne, jak i estetyczne. Projekty elementów garderoby są dostosowywane do konkretnych sytuacji i wykorzystują szeroką gamę materiałów, kolorów, wzorów i stylów. Projektanci mody mogą pracować dla jednego domu mody samodzielnie lub jako część zespołu. Niezależni projektanci pracują dla siebie, sprzedając projekty domom mody, bezpośrednio sklepom lub producentom odzieży. Odzież jest zazwyczaj opatrzona metką kupującego (kartonik lub kawałek tkaniny przyszywany do towarów, zawierający informacje o cenie, rozmiarze itp), ale niektórzy projektanci mody tworzą własne etykiety, pod którymi sprzedawane są ich projekty. Inne wysokiej klasy projektanci mody obsługują sklepy specjalistyczne lub ekskluzywne domy towarowe z modą. Projektanci ci tworzą zarówno ubrania oryginalne (odbiegające od tego, co jest powszechnie znane lub przyjęte), jak i zgodne z ustalonymi w modzie trendami. Jednak większość projektantów mody pracuje dla producentów odzieży, tworząc projekty mody męskiej, damskiej i dziecięcej na rynek masowy.

Obszary_pracy_projektantow_mody

Obszary pracy projektantów mody

Ze względu na obszar pracy projektanci dzielą się na trzy grupy.

Do pierwszej, najliczniejszej, produkującej odzież masowo, należą projektanci tak zwanej mody ulicznej (z ang. high street fashionHigh Street Fashionhigh street fashion) [czytaj: haj strit faszyn]. Jest to komercyjny i medialny obszar do pracy. W procesie projektowania kluczową rolę pełni kupowanie wzorów, sezonowe trendy oraz wpływy celebrytów na pokazach mody.

Mniej liczną grupę stanowią przedstawiciele ready‑to‑wearReady‑to‑wearready‑to‑wear [czytaj: redi tu łer], czyli twórcy odzieży bezpośrednio przeznaczonej do użytku, produkowanej w niewielkich ilościach, aby zagwarantować ekskluzywność, więc są drogie. Kolekcje gotowe do noszenia są zazwyczaj prezentowane przez domy mody w każdym sezonie w okresie znanym jako Tydzień Mody, wydarzenia, w którym projektanci mody i znane marki odzieżowe prezentują swoje najnowsze kolekcje kupującym i mediom.

Ostatnią jest haute coutureHaute couturehaute couture [czytaj: hot kutir] (moda wysoka), wymagająca największego zaangażowania i czasu na produkcję jednorazowej odzieży na prezentację podczas pokazu mody. Projekty zazwyczaj promują określoną markę, do produkcji wykorzystują drogie materiały wysokiej jakości, szyte są z niezwykłą dbałością o szczegóły i wykończenie, często przy użyciu czasochłonnych, ręcznych technik. Wygląd i dopasowanie są ważniejsze niż koszt materiałów i czas potrzebny na wykonanie.

High Street Fashion

R1WjQemNdSfF5
Ilustracja przedstawia pięć kobiet idących w rzędzie w stronę fotografa. Każda z nich ubrana jest w inny strój. Pierwsza kobieta od lewej strony ubrana jest w czerwonobiały sweter, długą niebieską spódnice oraz czarne buty. Kobieta ma czerwoną torebkę przepasaną przez ramię oraz czarny kapelusz. Kolejna z kobiet ubrana jest w marynarkę w czarno białą kratkę, długą czerwoną spódnicę, z rozcięciem po środku oraz czarne kozaki. Kolejna kobieta ubrana jest w beżową marynarkę, czerwony sweter, beżowe spodnie oraz czarne buty. Kolejna z kobiet ma na sobie długi płaszcz oraz spodnie z wzorem zebry. Kolejna z kobiet ma na sobie długi beżowy płaszcz oraz spodnie. Każda z kobiet ma na sobie okulary przeciwsłoneczne. W tle ilustracji znajduje się chodnik, drzewa oraz budynki. Przedstawione na ilustracji stylizacje są w stylu High Street Fashion. Ilustracja posiada pięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu jednego z punktów podświetla się poszczególne części iustracji. 1. Dobranie kolorystycznych zestawień: czerń - czerwień. Podświetla się pierwsza kobieta. 2. Utrzymanie jednej tonacji (beże). Podświetla się piąta kobieta. 3. Dynamiczne wzory materiału: krata, nieregularne pasy, zebra. Podświetlają się druga oraz czwarta kobiety. 4. Kolorystycznie dobrane dodatki - kapelusz, torebka, buty. Podświetlają się dodatki wszystkich pięciu kobiet. 5. Luźny krój, zapewniający swobodne poruszania. Podświetlają się wszystkie pięć kobiet.
High Street Fashion, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, High Street Fashion, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Ready‑to‑wear

ReXglwnfWv0sf
Ilustracja przedstawia trzy kobiety idące po wybiegu. Każda z nich ubrana jest w inny strój, choć wspólnym elementem ich ubioru jest czarny golf znajdujący się pod koszulą. Pierwsza z kobiet ubrana jest w czarno białą suknię z wystającym białym kołnierzem. Druga kobieta ubrana jest w białą koszulę, czarną krótką spódnicę, wysokie spiczaste szpilki oraz kurtkę w geometryczne kształty złożone z czarnych i białych pasków. Kobieta ma czarną torebkę. Ostatnia z kobiet ubrana jest białą koszulę, spódnicę oraz długą czarną narzutę z dziurami. Przedstawione na ilustracji stylizacje są w stylu Ready‑to‑wear. Ilustracja posiada siedem punktów interaktywnych. Po kliknięciu jednego z punktów podświetlają się poszczególne części ilustracji. 1. Kolekcja Valentino „Jesień 2021” jest zmysłowa i romantyczna, wykonana głównie w odcieniach czerni i bieli. Podświetlają się druga oraz trzecia kobieta. 2. Kolorystyka dopełniona przez proste linie i geometryczne kształty - wyłożone kołnierzyki białych koszul o spiczastym, wydłużonym kształcie. Podświetla się pierwsza kobieta. 3. Pod koszulami czarne golfy. Podświetlają się czarne golfy wszystkich trzech kobiet. 4. Kolorystycznie dobrane dodatki - torebka i buty. Podświetlają się torebki i buty drugiej i trzeciej kobiety. 5. Luźne krótkie kurtki i narzuty, niektóre wykończone ażurowym wzorem. Podświetla się kurtka drugiej kobiety, oraz narzuta trzeciej. 6. Spódnice krótkie, proste lub rozkloszowane. Podświetlają się spódnice drugiej i trzeciej kobiety. 7. Spiczaste buty. Podświetlają się buty drugiej i trzeciej kobiety.
Ready‑to‑wear, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ready‑to‑wear, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Haute couture

R1WFbfUfwzs4K
Ilustracja przedstawia trzy kobiety stojące na różnych wybiegach. Pierwsza kobieta od lewej strony ubrana jest w długą błyszczącą suknię, na której znajdują się elementy piór. Kolejna z kobiet ubrana jest w holograficzny płaszcz założony na dżinsową kurtkę oraz białe buty. Kolejna z kobiet ubrana jest długi czarny płaszcz sięgający do kostek, białą koszulę oraz na twarzy ma założoną maskę. W tle za kobietami znajdują się ludzie. Ilustracja posiada trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu jednego z punktów podświetlają się poszczególne części ilustracji. 1. Zestawienie czerni i bieli oraz prostota kroju klasycznego, długiego płaszcza zaproponowane przez Diora. Podświetla się trzecia kobieta. 2. Holograficzny materiał PCV w awangardowej odzieży sportowej - błyszczący płaszcz, mieniący się barwami, masywne, ale lekkie obuwie. Podświetla się druga kobieta. 3. Bogata suknia łącząca stylu glamour (delikatne jedwabie) z przepychem lat 20 zdobione (elementy z piór). Podświetla się pierwsza kobieta.
Haute couture, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Haute couture, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Jak_pracuje_projektant_mody

Jak pracuje projektant mody?

Projektanci mody pomagają tworzyć niezliczoną liczbę sukienek, garniturów, butów oraz innej odzieży i akcesoriów, kupowanych każdego roku przez konsumentów. Projektanci badają trendy w modzie, szkicują projekty odzieży i dodatków, dobierają kolory i tkaniny oraz nadzorują ostateczną produkcję swoich projektów. Projektanci odzieży tworzą i pomagają w produkcji odzieży męskiej, damskiej i dziecięcej, w tym m.in.: odzieży codziennej, eleganckiej, wizytowej, garniturów, odzieży sportowej, wierzchniej, ciążowej i bielizny. Projektanci obuwia uczestniczą w tworzeniu i produkowaniu różnych jego stylów i rodzajów. Projektanci akcesoriów biorą udział w tworzeniu i produkcji dodatków, takich jak torebki, paski, szaliki, czapki, wyroby pończosznicze i okulary, które stanowią wykończenie stroju.

Niektórzy projektanci mody specjalizują się w projektowaniu odzieży, obuwia lub akcesoriów, ale są też tacy, którzy tworzą projekty we wszystkich trzech kategoriach mody. Badają trendy w modzie, projektują wszystkie ubrania i dodatki, tworzą kroje wzorów, dobierają kolory i tkaniny, zajmują się wizażemWizażwizażem lub nadzorują ostateczną produkcję swoich projektów. Projektanci mody muszą posiadać umiejętność pracy z zespołami ludzi. Proces projektowania od koncepcji do końcowej produkcji trwa nawet od 18 do 24 miesięcy. Kolejne etapy pracy projektanta mody nad stworzeniem odzieży, będącej częścią kolekcji ukazuje poniższy film. Projektantka_mody_film

W filmie Patrycja Plesiak‑Fugiel przybliży kim jest projektant mody. Dowiesz się między innymi co to jest rysunek żurnalowy, konstrukcja tekturowa, projekt żurnalowy oraz jak dopasować strój do modela.

Polecenie 5

Zapoznaj się z poniższym filmem i  wynotuj wszystkie etapy pracy projektantki.

R1W77i15FRgs2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R11BlS0MKiI1M
Film opowiada o pracy projektantki mody.

Projektanci mody muszą mieć poczucie estetyki — wyczucie koloru, równowagi i proporcji. Niezbędne w ich pracy są także umiejętności komunikacyjne. Pomimo postępu w projektowaniu wspomaganym komputerowo, umiejętność odręcznego szkicowania jest nadal ważną zaletą. Oprócz kreatywności projektanci mody muszą również posiadać umiejętność szycia i tworzenia wzorów, nawet jeśli sami tych zadań nie wykonują. Powinni także posiadać wiedzę na temat marketingu i prezentacji swoich prac.

Polecenie 6

Na podstawie obejrzanego filmu wyjaśnij, na czym polega tworzenie moodboarduMoodboardmoodboardu [czytaj: mudbordu]. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1SOwdfTIehDZ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Odnosząc się do filmu wymień trzy czynności, które Twoim zdaniem pełnią najistotniejszą rolę w pracy projektanta mody. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1QZpjfdxnEYp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Jak sądzisz, dlaczego projektant mody ukazany w filmie wykonał dużo szkiców? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1clydc7o61jK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Promocja_mody

Promocja mody

Promocja mody to kluczowy element marketingu. Jej zadaniem jest komunikacja z klientami oraz promocja produktów i usług. Działania promocyjne, takie jak reklama, public relationsPublic Relationspublic relations i promocje sprzedaży, służą budowaniu statusu marki, poprawie postrzegania marki, zwiększeniu zainteresowania produktami, podnoszeniu świadomości oferty oraz informowaniu konsumentów o korzyściach lub usługach. Nadrzędnym celem promocji jest oczywiście wsparcie sprzedaży i przekonanie konsumentów do zakupu. W promowaniu mody szerokie możliwości dają nowe media. Rozwój reprodukcji fotografii w mediach drukowanych na początku XX wieku doprowadził do powstania fotografii modowej i bogato ilustrowanych magazynów o modzie, takich jak na przykład „Vogue”, „Elle”. Reklama w czasopismach szybko stała się głównym narzędziem marketingowym w branży modowej.

Dużą rolę odegrała także telewizyjna reklama oraz transmisje z pokazów mody, które przyczyniły się do popularyzacji i naśladowania modnych ubrań noszonych przez celebrytów. Pod koniec dwudziestego i na początku dwudziestego pierwszego wieku przybrały formę teatralną, odbywały się w dużych salach ze specjalnie skonstruowanymi wybiegami dla modelek i odgrywały coraz większą rolę w prezentacji nowej mody. Obecnie pokazy mody są stałym elementem kalendarza mody. W Paryżu odbywają się dwa razy w roku (w styczniu i lipcu), prezentują ubrania, które mogą być zamawiane przez potencjalnych klientów, ale są pomysłami projektantów i realizują trendy w modzie oraz nowe wizerunki marki. Szeroko relacjonowane w mediach pokazy zarówno odzwierciedlają, jak i promują zmiany w modzie. Zdjęcia i filmy z pokazów są natychmiast przekazywane producentom, którzy szyją niedrogie ubrania, skopiowane lub inspirowane projektami zaprezentowanymi na wybiegach. Jednak dominującą rolę w promocji mody w XXI wieku, ze względu na szeroki zasięg, pełni Internet. Coraz ważniejszym sposobem rozpowszechniania informacji o modzie stały się blogi modowe.

Polecenie 9

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

R1edPhNrQFn1T
Surrealistyczny pokaz Louis Vuitton w chmurach to najlepsze, co zobaczycie dziś w sieci Virgil Abloh [amerykański projektant mody] (…) zaprezentował męską kolekcję Louis Vuitton złożoną w większości ze świetnie skrojonych garniturów, koszul z kołnierzykiem oraz klasycznych płaszczy. (…) Największą uwagę przykuwa (…) niesamowita scenografia, umiejscowiona w ogrodach Tuileries w samym centrum Paryża - w towarzystwie Luwru, placu Zgody i Sekwany. Specjalnie zbudowany na tę potrzebę geometryczny pawilon wyłożono fototapetą błękitnego nieba, a wśród rozrysowanych na sztucznym nieboskłonie chmur znalazły się wielkie drzewo i przeskalowane przedmioty codziennego użytku, takie jak nożyce, klucz od mieszkania, szpulka nici czy pędzel malarski. W ten sposób Abloh połączył Alicję w Krainie Czarów z malarstwem René Magritte'aSalvadora Dalego, a modeli i zaproszonych gości przeniósł na płótno surrealistycznego obrazu. Projektant w informacji prasowej, wręczonej przed pokazem, pisał o idei patrzenia na świat „przez optykę dziecka - nastolatka lub młodego mężczyzny”, które jest kluczowe w odbiorze kolekcji.
Aleksandra Zawadzka, Surrealistyczny pokaz Louis Vuitton w chmurach to najlepsze, co zobaczycie dziś w sieci
Źródło: Aleksandra Zawadzka, Surrealistyczny pokaz Louis Vuitton w chmurach to najlepsze, co zobaczycie dziś w sieci, dostępny w internecie: https://www.elle.pl/artykul/surrealistyczny-pokaz-louis-vuitton-w-chmurach-to-najlepsze-co-zobaczycie-dzis-w-sieci-200117020253 [dostęp 29.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Wielcy_kreatorzy_mody

Wielcy kreatorzy mody

Najpiękniejsze i najbardziej imponujące ubrania znanych modelek i celebrytów zostały wykonane przez największych projektantów mody, którzy wyjątkowymi umiejętnościami i talentem podbili serca wielu ludzi związanych z branżą modową. Ich kreacje stały się także inspiracją dla osób aspirujących do bycia projektantem mody. Dzięki kreatywności udało się im zbudować cenioną markę w wielkim świecie mody, w którym wyróżniają się przełamywaniem granic, wyjątkowością. Wśród nich znajdują się tacy, których nazwiska nie tylko znane są z projektowania i podążania za trendami, ale także z wyznaczania trendów w modzie.

Polecenie 10

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RouemPFx0rO5z
Księga stylu Coco Chanel Styl oznacza świadomość tego, kim się jest i co ma się do powiedzenia, bez dbałości o resztę.
Karen Karbo, Księga stylu Coco Chanel, Kraków 2014, s. 12.
Źródło: Karen Karbo, Księga stylu Coco Chanel, 2014, s. 12, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Coco Chanel (Chanel)

Dziedzictwo Coco Chanel [czytaj: koko szanel] zostało uwiecznione w ikonach popkultury, takich jak „mała czarna” i „Perfumy Chanel no. 5” [czytaj: szanel numer 5]. Dała kobietom wolność dzięki prostym, ale stylowym projektom ubrań zamiast bolesnych gorsetów i skomplikowanych halek. Stworzyła klasyczny garnitur damski Chanel [czytaj: szanel], składający się z wąskiej spódnicy i tweedowejTweedtweedowej [czytaj: tłidowej] marynarki bez kołnierzyka. Noszony między innymi przez księżną Dianę nadal cieszy się dużą popularnością.

Ralph Lauren (Ralph Lauren Corporation)

Niewiele projektantów mody ma logo tak rozpoznawalne jak Ralph Lauren [czytaj: ralf roren]. Emblemat powstał w 1972 roku podczas pobytu Laurenta w Anglii i obserwacji gry w polo oraz fascynacją tym arystokratycznym sportem. Modowa linia Polo stała się kwintesencją stylu angielskiej arystokracji, ale dopasowanego do sportowego Amerykanina i inspirowana stylem countryCountrycountry [czytaj: kantry]. Specjalną linię garniturów zaprojektował dla Roberta Redforda, jego ubrania nosił także Woody Allen [czytaj: łudi alen] w filmie Annie Hall [czytaj: Ani Hol]. Poza odzieżą projektant stworzył kolekcję zegarków, biżuterię, a w 1978 roku pojawiły się pierwsze perfumy. Kolekcje modowe Laurena charakteryzuje elegancja i klasyka.

Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent [czytaj: iws san lorą] jest jednym z największych projektantów XX wieku. Projektował ubrania inspirowane sztuką nowoczesną - tworzył wzornictwo pod wpływem malarstwa Pieta Mondriana, a także pop‑artu. Był pierwszym projektantem mody, który zatrudnił na wybiegu kobiety różnych kolorów skóry. Do stroju kobiecego wprowadził męski smoking oraz rozpowszechnił modę na tweedowe marynarki, zapoczątkowane przez Coco Chanel [czytaj; koko szanel]. Laurent lubił zaskakiwać, prowokować, lansował niszową modę, związaną z popkulturą, muzyką, był otwarty na szaleństwo młodego pokolenia. Przełamywał granice, przeciwstawiając się wszelkim regułom i tworząc nowe oblicze rynku modowego. Firmował również markę perfum YSL – Opium dla kobiet i męskiego Kourosa.

Marc Jacobs (MARC JACOBS)

Marc Jacobs [czytaj: mark dżejkobs] zasłynął z wprowadzenia w latach 90 stylu grungeGrungegrunge [czytaj: grandż] oraz umiejętności włączenia do swoich projektów elementów popkultury.

Polecenie 11

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RKpLepQYNPTXE
Marc Jacobs: Twój do spróbowania O swoich sukienkach Jacobs mówi, że nie tworzy ich po to, by były czyszczone chemicznie i przetrzymywane w pokrowcach, ale noszone przez całą noc. Skutecznie odmawia także wskazania swojego firmowego kroju, techniki czy sylwetki, która przewijałaby się w jego wszystkich kolekcjach.
Michalina Murawska, Marc Jacobs: Twój do spróbowania
Źródło: Michalina Murawska, Marc Jacobs: Twój do spróbowania, dostępny w internecie: https://www.vogue.pl/a/marc-jacobs-twoj-do-sprobowania [dostęp 30.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Na początku dwudzistego pierwszego stulecia Jacobs [czytaj: dżejkobs] swoją działalność rozszerzył o odzież sportową, współpracował z Louiesem Vuittonem [czytaj: luisem witonem], pełniąc funkcje dyrektora oraz wziął udział w kolekcji Eye Love Monogram [czytaj: eje lof monogram], do której w produkcji logo torebek wprowadził grafiki w stylu pop‑artu. W swojej kolekcji posiada także kompozycje zapachowe oraz całe linie kosmetyków.

Calvin Klein (Calvin Klein Inc.)

Polecenie 12

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RNhLXZUeVNZal
Calvin Klein: marka wiecznie młoda Jego imię i nazwisko to synonim amerykańskiej mody. Okrzyknięty przez „The New York Times” [czyt. De Niu Jork Tajms] gwiazdą pop, syn sklepikarza i gospodyni domowej od zawsze wiedział, że chce projektować. Minimalistyczne ubrania, które wychodziły spod jego ręki, szybko wpadły w oko kupcom i redaktorom mody.
Katarzyna Pietrewicz, Calvin Klein: marka wiecznie młoda
Źródło: Katarzyna Pietrewicz, Calvin Klein: marka wiecznie młoda, dostępny w internecie: https://www.vogue.pl/a/calvin-klein-marka-wiecznie-mlod [dostęp 30.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Klein [czytaj: klajn] w swoich projektach kierował się przede wszystkim prostotą i wygodą. Stał się jednak powszechnie znany nie tylko ze względu na linię dżinsów i bielizny, ale także ze względu na kontrowersyjnie prowokacyjne reklamy, rozgłos przyniosła mu prowokacyjna reklama z 1979 roku, w której aktorka Brooke Shields [czytaj: bruk szilds] pojawiła się ubrana wyłącznie w jeansy. Znakiem rozpoznawczym marki CK jest jakość na wysokim poziomie i buntowniczy styl młodego pokolenia. Jej kolekcje to nie tylko odzież, w swoich zasobach posiada obuwie, akcesoria i dodatki, a także całą gamę perfum i kosmetyków.

Gianni Versace (VERSACE)

Polecenie 13

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

R9FDFmb27hGr3
Gianni Versace: Moda na nowo To, co na początku wywoływało zdumienie, z czasem stawało się wyznacznikiem dla innych. Na nowo łączył tkaniny i dodatki, zmienił oblicze wysokiego krawiectwa, miał wpływ na to, że modelki stały się super (…) wychodził poza przyjęte ramy i nie powielał tego, co już w modzie było. Kreował ją na nowo.
Agnieszka Oleszek, Gianni Versace: Moda na nowo
Źródło: Agnieszka Oleszek, Gianni Versace: Moda na nowo, dostępny w internecie: https://www.vogue.pl/a/gianni-versace-moda-na-nowo [dostęp 30.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Światowy skandal, ale i popularność przyniósł mu projekt sukni wieczorowej dla Elizabeth Hurley [czytaj: elizabet harli] z rozcięciami i złotymi agrafami. Styl projektanta charakteryzowała ekspresja i niebywała estetyka, pewność i niezależność. Inspirował się historią sztuki i architekturą, zwłaszcza Starożytną Grecją. Wypromował wiele gwiazd mody, m.in. Naomi Campbell [czytaj: naomi kampbel], Cindy Crawford [czytaj: sindy krołford], Claudię Schiffer [czytaj: klaudię szifer], Lindę Evangelistę. Współpracował z La Scala [czytaj: la skala] w Mediolanie, projektował kostiumy do baletów. Jego ubrania nosiły gwiazdy sceny: Michael Jackson [czytaj: majkel dżekson], Madonna, Elton John [czytaj: elton dżon], Tina Turner [czytaj: tina tarner], Sting, Prince [czytaj: prins]. W swoim dorobku posiada także szerokie zbiory perfum.

Podsumowanie

Podsumowanie

Przemysł modowy stanowi część większego zjawiska społecznego i kulturowego. Obejmuje nie tylko biznes związany z modą, produkcję i konsumpcję, ale także sztukę i rzemiosło.” Projektant mody jest więc jej kreatorem, ale także musi mieć szeroką wiedzę na temat krawiectwa, promocji, prowadzenia businessu, a także musi być dobrym obserwatorem tego, co się wokół niego dzieje. Dlatego bierze udział nie tylko w wydarzeniach związanych z modą. W kręgu jego zainteresowań jest scena, artyści, dla których projektuje kostiumy, ludzie z otoczenia i ulica, która najczęściej staje się inspiracją. Aby być dobrym projektantem, trzeba stworzyć markę, która przyjmie się w świecie konsumpcji, stanie się topową. Wymaga to reklamy, współpracy z mediami.

Cwiczenia

Ćwiczenia

RiG0xaoY0Peuj1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz, kto stworzył klasyczny garnitur damski, składający się z wąskiej spódnicy i tweedowej marynarki bez kołnierzyka. Która znana kobieta nosiła tę kreację? Osoba, która stworzyła klasyczny garnitur damski: Tu uzupełnij. Znana kobieta, która nosiła kreację: Tu uzupełnij. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1elwrn7zRpTQ1
Ćwiczenie 1
Wskaż projekt modowy Laurenta.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RHB3IDeEv24Cu1
Ćwiczenie 2
Ułóż we właściwej kolejności etapy pracy projektanta mody podczas tworzenia odzieży Elementy do uszeregowania: 1. Tworzenie prototypu na modelu, 2. Research, 3. Wprowadzenie korekt w projektach w programie graficznym, 4. Tworzenie moodboardu, 5. Szkicowanie, poszukiwanie materiałów, dodatków krawieckich, 6. Wybór tkaniny. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12n1L4PNA5Dh1
Ćwiczenie 3
Spośród podanych wybierz dwie cechy charakterystyczne dla Ralph Lauren Corporation. Do wyboru masz następujące cechy: Możliwe odpowiedzi: 1. Inspiracja stylem pop-art, 2. Inspiracja stylem sportu angielskiej arystokracji, 3. Inspiracja stylem country, 4. Projektowanie tweedowych marynarek, 5. Projektowanie strojów inspirowanych kulturą starożytną. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Rozpoznaj logo. Wybierz markę, którą reprezentuje oraz zaznacz odpowiednie cechy jej stylu.

Rz7Vhb0Wib4zy
Maryann Nielson (fot.), Logo firmy modowej, kindpng.com, domena publiczna
Źródło: Maryann Nielson, Logo firmy modowej, domena publiczna.
R1FUlv5suGlwG
Wskaż markę: Możliwe odpowiedzi: 1. Versace, 2. Laurent, 3. Ralph Lauren Corporation, 4. Calvin Klein Inc
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RkscAccBAJsSv
Określ cechy stylu: Możliwe odpowiedzi: 1. Inspiracja stylem pop-art, 2. Inspiracja stylem sportu angielskiej arystokracji, 3. Inspiracja stylem country, 4. Projektowanie tweedowych marynarek, 5. Projektowanie strojów inspirowanych kulturą starożytną. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1GQ5TWPTV0lo
Ćwiczenie 4
Odpowiedz, który z projektantów mody szył dla Madonny, Michaela JacksonaTiny Turner? Odpowiedź: Tu uzupełnij. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się poniższej ilustracji i rozwiąż zadanie.

Rvb2Ns5TH5Q4q
Ilustracja do ćwiczenia nr 4, crfashionbook.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Ilustracja do ćwiczenia nr 4, Fotografia, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Rx8TE2H4J7Ar8
Wpisz imię i nazwisko projektanta powyższej sukni: Imię (imiona) i nazwisko projektanta: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RV3MzHpkP7ZLB
Wybierz z poniższych tkanin trzy, które odpowiadają stylistycznie do wzoru sukni.
Ilustracja do ćwiczenia nr 4, houseofcotton.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Ilustracja do ćwiczenia nr 4, Fotografia, dostępny w internecie: https://houseofcotton.pl/sklep/bawelna-premium-mondrian-kompozycja-z-zoltym-niebieskim-i-czerwonym/ [dostęp 30.09.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1Kz7BK3DT6ru
Podaj imię i nazwisko artysty, któremu w hołdzie projektant stworzył suknię: Imię i nazwisko artysty: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RqpbQ5rNyumoV
Ćwiczenie 5
Odpowiedz, jak nazywa się styl modowy, do którego zaliczane są ubrania przeznaczone do sklepów. Odpowiedź: Tu uzupełnij. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Autor kolekcji pokazanej na poniższych zdjęciach inspirował się stylem POP ART‑u. Dołącz do zdjęć dzieła plastyczne reprezentujące kierunek pop - artu oraz inne projekty mody, które Twoim zdaniem są z nim powiązane.

RWuDeEVL5hCQL
Ilustracja do ćwiczenia nr 5, vogue.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Vogue, Ilustracja do ćwiczenia nr 5, Fotografia, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RJvp5qxKCJVGd
Autor kolekcji pokazanej na poniższych zdjęciach inspirował się stylem POP ART‑u. Dołącz do zdjęć dzieła plastyczne reprezentujące kierunek oraz inne projekty mody, które Twoim zdaniem są z nim powiązane.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R16kwMOFeNJKB
Ćwiczenie 6
Odpowiedz, z którym stylem związane są wymienione cechy: moda uliczna, ubrania produkowane masowo, przystępne ceny, luźny krój. Odpowiedź: Tu uzupełnij. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Rozpoznaj, kto i dla kogo zaprojektował poniższe stroje.

R194h3QRF3cnL
Imię i nazwisko autora kreacji: Tu uzupełnij Postacie na fotografiach (imiona i nazwiska):
Postać nr 1: Tu uzupełnij
Postać nr 2: Tu uzupełnij
Postać nr 3: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wypisz trzy cechy stylu haute couture (moda wysoka).

RTYTXi4s2iw6T
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Rozpoznaj style na poniższych fotografiach, przyłącz je do odpowiednich nazw i do każdego z nich dopisz co najmniej dwie cechy charakterystyczne.

RS35KHGy2mQlC
Wypisz trzy cechy stylu haute couture (moda wysoka).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12HsUhCK5QmU
high street fashion. ready-to-wear. haute couture. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wejdź w rolę kreatora mody i utwórz opis wymyślonej przez ciebie kreacji typu haute couture. Możesz przypomnieć sobie, jak to robi projektant. W tym celu jeszcze raz zapoznaj się z filmem.

R1LjDsK7wX3V6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Wejdź w rolę kreatora mody. Zaprojektuj kreację typu haute couture. Możesz przypomnieć sobie, jak to robi projektant i jeszcze raz zapoznaj się z filmem. Gotową pracą sfotografuj lub zeskanuj i zamieść w swojej galerii. Jako alternatywne rozwiązanie, pracę możesz wykonać w technice kolażu. W tym celu skorzystaj z kolorowych czasopism, skrawków tkanin, innych materiałów, które samodzielnie dobierzesz.

RqiFsH42r9WDT
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik_pojec

Słownik pojęć

Country
Country

styl w muzyce, ale także sposób ubierania się wzorowany na amerykańskiej odmianie stroju, w którym ubrania i obuwie mają być przede wszystkim wygodne, praktyczne i wytrzymałe; w stylistyce ubioru stosuje się luźną, swobodną odzież z mocnych tkanin, duże kieszenie.

Design
Design

projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku.

Glamour
Glamour

styl ubierania się, charakteryzujący się bogactwem, dbałością o szczegóły oraz wyszukaną elegancją, często w stylu retro.

Grunge
Grunge

moda młodzieżowa związana z muzyką rockową końca XX wieku

Haute couture
Haute couture

dosłownie przekłada się na krawiectwo lub wysokie szycie, w którym liczy się ekstrawagancja i fakt, że z reguły są to pojedyncze egzemplarze; wyroby są kosztowne, dostosowane do zamówienia, o bardzo wysokiej jakości tkanin i z kosztownymi dodatkami.

High Street Fashion
High Street Fashion

moda uliczna, termin ma swoje korzenie w Wielkiej Brytanii; moda uliczna dosłownie oznacza ubrania, które można kupić na ulicy handlowej; należą do nich marki z głównych ulic, które masowo produkują ubrania dla większej grupy docelowej, są przystępne cenowo i nie są dostosowane do konkretnych okazji; przeznaczone są do codziennego noszenia i zmieniają się z sezonu na sezon.

Public Relations
Public Relations

[z ang. relacje publiczne, kontakty z otoczeniem] – organizowanie kontaktów o charakterze informacyjnym między organizacją (grupą, instytucją, firmą) a jej otoczeniem, służące realizacji jej podstawowych celów. Pozytywne i pomyślne dla danej instytucji i poszczególnych jej inicjatyw ustosunkowanie się kręgów jej odbiorców stanowi jeden z głównych celów planowo i świadomie organizowanej akcji propagandowej i reklamowej; akcję tę prowadzi się m.in. za pomocą środków masowego przekazu, angażując do jej realizacji zawodowych ekspertów.

Ready‑to‑wear
Ready‑to‑wear

kolekcje ubrań dostępnych w sklepach, pochodzących z produkcji seryjnej; zazwyczaj nieszytymi na zamówienie, a bardziej przystępne, które – czasami w nieco zmodyfikowanej formie – mają potem trafić do sklepów; ready‑to‑wear jest przeciwieństwem haute couture.

Tweed
Tweed

tkanina luźno tkana z grubej, wełnianej, zgrzebnej przędzy.

Wizaż
Wizaż

sztuka kreowania całego wizerunku, dobór fryzury oraz pełna stylizacja ubioru, także makijaż artystyczny podkreślający czyjąś urodę lub tuszujący niedoskonałości.

Moodboard
Moodboard

zbiór inspiracji dotyczących danego pomysłu, może być złożony na przykład ze: zdjęć, cytatów, materiałów, przedmiotów.

Słownik pojęć opracowany został na podstawie:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Słownik języka polskiego – wydanie internetowe.

Notatki ucznia

R5btdNarZMRHc
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, domena publiczna.

Galeria

Galeria

Bibliografia

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe, [w:] https://encyklopedia.pwn.pl/

  • Fałkowska‑Rękawek E., Podstawy projektowania odzieży, Warszawa 2020.

  • Jenkyn J. S., Moda. Projektowanie, Warszawa 2002.

  • Kall J., Modowe rewolucje, Kraków 2019.

  • Seivewright S., Moda. Koncepcja i realizacja projektu, Warszawa 2010.

  • Słownik języka polskiego – wydanie internetowe, [w:] https://sjp.pwn.pl/

  • Vendittelli M., Fashion Book. Zaprojektuj własną kolekcję, Kraków 2014.