Idziemy do opery i baletu
Przejdźmy do tematu
O najsłynniejszych baletach
Kiedy mówimy balet widzimy od razu kroki tancerzy, lekko ubrane baletmistrzynie i subtelność ruchów dopracowanych do perfekcji i zgranych z muzyką. Zanim ten fakt zapadnie w naszą pamięć niech krótka historia baletu zapisana na wielu kartach przypomni nam najważniejsze fakty.
Od najdawniejszych czasów muzyka i taniec są ze sobą związane. W historii muzyki zauważymy zwłaszcza w okresie baroku za sprawą francuskiego władcy Ludwika XIV (1643 – 1715) zmianę myślenia o balecie nie tylko, jako o tańcu, lecz – jak sam władca powiadał - elementu wychowania moralnego ludzi, który powinien budzić szacunek dla potęgi państwa. Majestatyczność spektakli na dworze królewskim, wypełnione przepychem i pochwałami dla osoby króla rozpoczęły proces krystalizowania formy. Już w 1661 roku Król Słońce (tak nazywano Ludwika XIV) założył Królewską Akademię Tańca. Ta niestety niewiele się przyczyniła do rozwoju sztuki tanecznej, za to większe zasługi położył jej baletmistrz Pierre Beauchamp [czytaj pier buszą], który opracował między innymi pięć podstawowych pozycji nóg.
W okresie klasycyzmu balet przeszedł prawdziwą reformę za sprawą francuskiego tancerza i choreografa Jean‑Georges Noverre’a [czytaj: żana‑żorża nowerre], dzięki któremu, zamiast wstawek wokalnych i recytacji, pojawia się więcej tańca i pantomimypantomimy.
Czasy romantyzmu otwierają dwa nazwiska: Petipy i Czajkowskiego. Powstają takie dzieła jak: Dziadek do orzechów, Jezioro Łabędzie czy Śpiąca Królewna.
Ale czy na tym kończą się czasy świetności baletu? Zobaczmy to w filmie.
Który z przedstawionych baletów w filmie zapadł Ci w pamięci najbardziej i dlaczego? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wymień tytuły i autorów dzieł baletowych, które zapamiętałeś z filmu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: Taniec wieszczki cukrowej, Taniec hiszpański, Taniec arabski - to wymienione tylko niektóre części jakiego baletu?
Przygoda z baletem
Taniec to jedna z form aktywności ruchowej. Taniec klasyczny, czyli balet, wymaga dużej sprawności fizycznej i wielu umiejętności. Tancerze, czyli baletmistrzowie, kształcą się w szkołach baletowych. Jest ich w Polsce pięć: w Bytomiu, w Poznaniu, w Warszawie, w Gdańsku i w Łodzi. Uczniowie uczą się techniki tańca klasycznego, różnych technik tańca współczesnego (np. jazz, modern, hip‑hop) oraz akrobatyki. Poznają kroki baletowe i figury taneczne. Oprócz zajęć tanecznych uczniowie poznają historię tańca, polskie tańce narodowe oraz tańce innych krajów.
Obejrzyj film przedstawiający zajęcia baletowe „od kuchni”.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RoSNGV7rTByrs
Film przedstawiający arkana baletu i historię sztuki baletowej. W pierwszej części filmu w szatni szkoły baletowej rozmawiają dwie dziewczynki. Jedna z nich jest uczennicą szkoły baletowej i odpowiada na pytania koleżanki. W pierwszej scenie wtajemnicza dziewczynkę: To nasza szatnia. Każda z nas ma tutaj swoją szafkę, w której przechowujemy stroje do ćwiczeń. Przed każdymi zajęciami przebieramy się właśnie tutaj. Koleżanka zadaje pytanie: A czy baletowe stroje mają swoje konkretne nazwy? Przewodniczka odpowiada: Tak, oczywiście, spójrz obok. Koleżanka wzdycha: Jaka piękna sukienka! Przewodniczka kontynuuje: Ta sukienka, to paczka. Tak nazywa się sukienka do baletu. Druga dziewczynka pyta: A te buty? Uczennica szkoły baletowej odpowiada: To są pointy, w których bez problemu mogę stawać na palcach! Wiesz, zanim mogłam pierwszy raz założyć pointy i tańczyć w nich, musiałam nauczyć się podstawowych pozycji rąk i nóg. Mamy jeszcze chwilę, mogę opowiedzieć Ci o historii tańca i baletu. Masz ochotę posłuchać? Koleżanka wyraża zaciekawienie: Oczywiście! Zamieniam się w słuch. Przewodniczka przedstawia krótką historię baletu: Ludzie tańczyli już w średniowieczu, ale były to tańce religijne, dworskie oraz epickie. Ludzie tańczyli do pieśni, które sami śpiewali. W renesansie pojawiły się tańce dworskie. Wielkie widowiska, które odbywały się na dworach królewskich dały początek takim formom sztuki, takim jak balet i opera. Składały się one z recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. Na dworze francuskim balet zagościł dzięki księżnej Katarzynie Medycejskiej. W 1581 roku wystawiła ona balet pt. „Komiczny Balet Królowej”. Na przełomie XVI i XVII wieku balet przybrał formę widowiska o tematyce mitologicznej. Rok 1661 był przełomem w historii baletu zawodowego. Wtedy to Ludwik XIV założył Narodową Akademię Muzyki i Tańca. W 1832 roku powstał balet romantyczny Sylfida. W drugiej połowie XIX w. centrum sztuki baletowej stała się Rosja... Koleżanka wyraża wdzięczność: Super, tyle wiesz na temat baletu. Dziękuję, że znalazłaś przed lekcją czas, aby opowiedzieć mi tyle ciekawostek. Uczennica szkoły baletowej zaprasza: Bardzo proszę. Chodźmy teraz już na zajęcia! W drugiej części widzimy fragment przedstawienia baletowego. Słyszymy muzykę: Taniec wieszczki cukrowej z baletu “Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego. Utwór jest bardzo lekki i delikatny. Główną melodię grają dzwonki, dyskretnie towarzyszą im instrumenty smyczkowe grające pizzicato i instrumenty dęte drewniane pojawiające się w maleńkich solowych epizodach. Do tej muzyki tańczy solistka ubrana w piękny biały strój baletowy.
Wysłuchaj poniższych utworów, a następnie wskaż ich cechy charakterystyczne.
Posłuchaj nagrania. Z którego baletu pochodzi usłyszany fragment muzyczny?
- I. Strawiński – Święto wiosny
- P. Czajkowski – Jezioro łabędzie
- P. Czajkowski – Dziadek do orzechów. Taniec cukrowej wieszczki
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Dopasuj określenia do poniższych zdjęć.
paczka, pointy, primabalerina
Wskaż założyciela Narodowej Akademii Muzyki i Tańca.
- Ludwik XIV
- Filip V Hiszpański
- August II Mocny
Połącz w pary pasujące do siebie sformułowania.
Święto wiosny, Dziadek do orzechów, primabalerina, pointy, Romeo i Julia, piruette, paczka
| P. Czajkowski | |
| I. Strawiński | |
| S. Prokofiev | |
| spódnica baletnicy | |
| pierwsza tancerka | |
| buty tancerki | |
| obrót w tańcu |
Balety Piotra Czajkowskiego
Piotr Czajkowski (1840 – 1893) uchodzić może za najwybitniejszego rosyjskiego twórcę romantycznegoromantycznego. Studia odbył w Petersburgu u Rubinsteina, w latach 1866 – 1877 uczył sam w konserwatorium moskiewskim, oddając się równocześnie intensywnie kompozycji. Czajkowski znany jest w dziejach muzyki, przede wszystkim jako autor operoper (m.in. „Eugeniusz Oniegin”, „Dama Pikowa”), baletówbaletów i symfoniisymfonii. Wielkie znaczenie mają jego balety: „Jezioro łabędzie”, „Śpiąca królewna”, „Dziadek do orzechów”. One to całkowicie przeobraziły ten gatunek muzyki, służącej do tańca na scenie, w muzykę dramatyzowaną, liryczną, często na podłożu ulubionego przez kompozytorakompozytora walcawalca. W sześciu symfoniach kompozytor poszedł śladem twórców zachodnich. […] Czajkowski jest także autorem koncertówkoncertów instrumentalnych […] oraz muzyki kameralnejmuzyki kameralnej, fortepianowej, dzieł chóralnych i 112 pieśnipieśni i romansówromansów.[…]
Czajkowski przez długie lata uważany był za kompozytora kosmopolitycznego, być może dlatego, że nie deklarował się po stronie rosyjskich ideologów muzyki. Ale mimo tego, jego muzyka stała się z czasem wzorem dla przyszłych twórców rosyjskich i radzieckich. […] Czajkowski należy dziś do najpopularniejszych kompozytorów świata, a jego muzyka stanowi, tzw. żelazny repertuar operowy, baletowy i symfoniczny.
Źródło: Bogusław Schaeffer, Dzieje muzyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
Utwórz dwa zbiory z tytułami dzieł Piotra Czajkowskiego, w pierwszym umieść tytuły baletów, w drugim tytuły oper.
Dama Pikowa, Jezioro łabędzie, Eugeniusz Oniegin, Śpiąca królewna, Dziadek do orzechów
| Balety | |
|---|---|
| Opery |
W tekście pojawiło się określenie „żelazny repertuar”. Wskaż właściwą definicję tego sformułowania.
- Żelazny repertuar to taki, który jest bardzo często wykonywany i mimo upływu czasu ciągle cieszy się niesłabnącą popularnością wśród publiczności.
- Żelazny repertuar to taki, który jest ciężki w odbiorze, dlatego nie cieszy się popularnością wśród ogółu publiczności.
- Żelazny repertuar to taki, który już dawno zszedł z afiszy i nie jest ponownie podejmowany przez artystów.
Balet to złożony termin, na który składa się kilka powiązanych ze sobą znaczeń. W kontekście tematu Piotr Czajkowski i jego balety termin ten będziemy omawiać w dwóch kategoriach. Po pierwsze, jako utwór muzyczny komponowany przez Czajkowskiego, specjalnie dla widowiska baletowego. Drugie znaczenie to rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec, wykonywany przez zawodowych tancerzy, wg scenariusza, z towarzyszeniem muzyki, w odpowiedniej oprawie plastycznej.
Balety przyniosły Czajkowskiemu miano wybitnego reformatora tego gatunku muzyki w Rosji. W baletach Czajkowski kładł nacisk na symfoniczność partii orkiestrowych, które w jego dziełach nie służyły wyłącznie za akompaniament do tańca, jak u wielu innych kompozytorów, ale stały się symfonicznym programowym podkładem dla akcji scenicznej.
Podczas dzisiejszej lekcji poznasz trzy balety Piotra Czajkowskiego: Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna oraz Dziadek do orzechów. Poznasz ich treść oraz fragmenty muzyki.
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
- Balet to utwór muzyczny pisany przez kompozytora specjalnie dla widowiska baletowego.
- Balet to rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec, wykonywany przez zawodowych tancerzy, wg scenariusza, z towarzyszeniem muzyki, w odpowiedniej oprawie plastycznej.
- Balet to muzyczne widowisko sceniczne z grą aktorską oraz dominacją partii wokalnych i chóralnych.
- Balet to zamienne określenie opery.
Jezioro łabędzie

AktAkt I. W parku, na festynie zorganizowanym dla księcia Zygfryda z okazji jego pełnoletniości, matka informuje go, że następnego dnia będzie musiał wybrać dla siebie narzeczoną spośród przedstawionych mu na balu panien, ale Zygfryd nie cieszy się z takiego rozwiązania. Jego przyjaciele zabierają księcia na polowanie, aby oderwać go od tego zmartwienia.
Akt II. Przyjaciele o północy dotarli nad jezioro, aby polować z łuków na łabędzie. Nagle staje przed nimi niezwykle piękna królowa Odetta. Zygfryd zabrania przyjaciołom strzelać do ptaków. Odetta wyjawia Zygfrydowi tajemnicę dotyczącą łabędzi: zły czarownik Rotbart zamienił ją i jej przyjaciółki w ptaki, które tylko o północy nad brzegiem jeziora mogą przybierać ludzką postać. Zaklęcie może być zdjęte tylko przez szczerą miłość drugiego człowieka. Oczarowany Zygfryd przysięga Odetcie wieczną miłość. O świcie łabędzie muszą odejść.
Akt III. Przed Zygfrydem w sali balowej staje sześć panien, z których Zygfryd ma wybrać narzeczoną, jednak żadna z nich mu się nie podoba. Nagle pojawiają się niespodziewani goście. To Rotbart w ludzkiej postaci ze swą piękną córką Odylią, łudząco przypominającą Odettę. Podczas balu czarownik nakłania córkę, aby zdobyła słowo księcia, ponieważ jeżeli ten wyzna miłość innej, złamie przysięgę daną Odetcie. Plan czarownika spełnia się, Zygfrydowi ukazuje się zrozpaczona Odetta i książę pojmuje, ze był to podstęp Rotbarta. Zrozpaczony Zygfryd opuszcza zamek.
Akt IV. Nad brzegiem jeziora królowa Odetta opowiada łabędziom o zdradzie Zygfryda. Skruszony książę zapewnia Odettę o swej miłości. Nagle nadlatuje czarownik pod postacią czarnego ptaka i grozi Zygfrydowi śmiercią. Książę nie chce uciekać, on i Odetta giną w toni jeziora. Ginie też Rotbart zwyciężony potęgą miłości Odetty i Zygfryda.
ApoteozaApoteoza: W złotej łódce, ciągnionej przez białe łabędzie, Odetta i Zygfryd płyną do krainy wiecznej szczęśliwości.
Jezioro łabędzie to piękna historia walki dobra ze złem, ludzkich słabości i namiętności, potęgi miłości.
Pierwsza wersja baletu, której prapremiera odbyła się w 1877 roku, nie została dobrze przyjęta przez publiczność i nie zdobyła sukcesu.
Śpiąca królewna

Śpiąca królewna, balet feeriabalet feeria w trzech aktach, pięciu obrazach z prologiemprologiem i apoteozą. Akcja rozgrywa się w XVII wieku.
Prolog. Na chrzciny księżniczki Aurory przybyły dobre wróżki, aby złożyć jej dary. W chwili, kiedy do kołyski zbliża się ostatnia z nich, wróżka Bzu, pojawia się obrażona zła wróżka Carabosse [czytaj: karabosse], której nie zaproszono na uroczystość. Rzuca na Aurorę zaklęcie, mocą którego królewna zakłuje się w palec i zaśnie na wieki. Wróżka Bzu, która nie zdążyła jeszcze złożyć swojego daru, zapewnia, że z tego snu zbudzi Aurorę pocałunkiem piękny książę.
Akt I. Obraz 1. Minęło 20 lat i Aurora obchodzi urodziny. Na urodzinach pojawiają się pretendenci do ręki królewny, ale Aurora nie myśli jeszcze o małżeństwie. Nagle w tłumie pojawia się staruszka z wrzecionem w ręku. Aurora zaciekawiona przedmiotem, bierze go do ręki, zakłuwa się w palec i osuwa na ziemię. Staruszką okazuje się być zła wróżka Carabosse, która w ten sposób wypełnia zaklęcie, rzucone na chrzcinach królewny.
Akt II. Obraz 2. Nad rzeką odbywa się polowanie księcia Dêsiré [czytaj: dezire]. Rzeką płynie łódź wioząca wróżkę Bzu. Księciu ukazuje się wizja śpiącej Aurory. Książę prosi wróżkę, by zaprowadziła go do śpiącej królewny.
Obraz 3. Książę i Wróżka płyną łodzią do zamku, docierają tam nocą. W świetle księżyca widać tajemniczy zamek zasnuty mgłą.
Obraz 4. Pod baldachimem od stu lat śpi Aurora, a dokoła cały dwór. Książę Dêsiré całuje Aurorę i budzi tym królewnę i jej dwór. Książę prosi ojca Aurory, króla Florestana, o rękę córki. Król wyraża zgodę.
Akt III. Obraz 5. W Wersalu rozpoczyna się wesele Aurory i księcia Dêsiré. Przyjęciu towarzyszą różne tańce, uświetniające uroczystość, m.in. tańce postaci z różnych bajek.
Apoteoza. Ukazuje się bóg Apollo w stroju Ludwika XIV, otoczony dobrymi wróżkami.
Śpiąca Królewna to bardzo długi balet - trwa niemalże trzy godziny.
Dziadek do orzechów

Dziadek do orzechów, balet feeria w 2 aktach, 3 obrazach z apoteozą. Akcja rozgrywa się w wieczór wigilijny Bożego Narodzenia w połowie XIX wieku.
Akt I. Obraz 1. Do salonu swojego domu wchodzi Klara z zaproszonymi dziećmi, rodzice kończą ubieranie choinki. Wszystkie dzieci otrzymują na gwiazdkę lalki. Radca Drosselmeyer daje Klarze lalkę, a jej bratu żołnierzyka. Klara nie chce iść spać, więc dostaje od radcy kolejną zabawkę, dziadka do orzechów. Odkłada go do koszyka i zasypia. Goście opuszczają dom Klary. Jest północ. Do pustego pokoju wchodzi Klara. Sowa na zegarze zmienia się w Drosselmeyera i Klarę otaczają myszy, których dziewczynka bardzo się boi. Nagle ożywa Dziadek do orzechów i wspólnie z ołowianymi żołnierzykami zwycięża myszy. Dziadek do orzechów okazuje się być księciem Kokluszem, zaprasza Klarę w fantastyczną podróż.
Obraz 2. Salon zamienia się w las pokryty śniegiem, który cały czas pada. Gnomy witają Klarę i Księcia.
Akt II. Obraz 3. Klara i Książę znaleźli się w zaczarowanej krainie słodyczy. Wieszczka Cukrowa serwuje zastawiony słodyczami stół. Rozpoczynają się tańce symbolizujące różne smakołyki: czekoladę, kawę, herbatę. Balet kończy się apoteozą na tle kolorowych fontann.
Pisząc ten balet, Czajkowski chciał nadać muzyce ilustracyjny charakter oraz przedstawić świat dziecięcy. Kompozytor wprowadził po raz pierwszy do orkiestry dziecinne trąbki, piszczałki i bębenki.
Piotr Czajkowski był kompozytorem rosyjskim, który swoją twórczością wpłynął na rozwój muzyki w całej Europie. Dzieła Czajkowskiego stanowiły połączenie romantycznych założeń programowych oraz klasycznej formy. W swojej twórczości łączył nurty muzyki zachodniej z rosyjskimi pierwiastkami narodowymi. Czajkowski nie należał do Potężnej GromadkiPotężnej Gromadki, czyli szkoły narodowej rosyjskiej, ale jest uważany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu narodowego. Był niezrównanym melodystą. Trzy balety Piotra Czajkowskiego stanowią trzon jego twórczości kompozytorskiej.
Czajkowski otrzymał doktorat honoris causa [czytaj: honoriskałza] Uniwersytetu w Cambridge [czytaj: kembridż].
Wskaż balet, w którym znajdują się następujące motywy: Taniec Wieszczki Cukrowej, Taniec chiński, Trepak, Walc kwiatów.
- Dziadek do orzechów
- Śpiąca królewna
- Jezioro łabędzie
Wskaż balet, z którego pochodzi opis akcji.
Przed Zygfrydem w sali balowej staje sześć panien, z których Zygfryd ma wybrać narzeczoną, jednak żadna z nich mu się nie podoba. Nagle pojawiają się niespodziewani goście. To Rotbart w ludzkiej postaci ze swą piękną córką Odylią, łudząco przypominającą Odettę. Podczas balu czarownik nakłania córkę, aby zdobyła słowo księcia, ponieważ jeżeli ten wyzna miłość innej, złamie przysięgę daną Odetcie. Plan czarownika spełnia się, Zygfrydowi ukazuje się zrozpaczona Odetta i książę pojmuje, że był to podstęp Rotbarta.
- Dziadek do orzechów
- Śpiąca królewna
- Jezioro łabędzie
Jak nazywała się epoka, której przedstawicielem był Piotr Czajkowski?
Romantyzm, Barok, Renesans, Średniowiecze
Odpowiedź: ............................
Wskaż balet, z którego pochodzi prezentowany fragment.
- Dziadek do orzechów
- Śpiąca królewna
- Jezioro łabędzie
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Dowiedz się, jakie instytucje upowszechniające kulturę muzyczną działają w Twoim regionie, kraju i na świecie. Wpisz minimum 6 instytucji, po dwie dla regionu, kraju, świata.
O najsłynniejszych operach
Opera to dzieło wyjątkowe. Nawet, jeśli w dzisiejszych czasach zastąpiono je wieloma multimedialnymi namiastkami. Jedni jej w ogóle nie dostrzegają, inni bez niej nie potrafią żyć. Czasami jest lekarstwem na całe zło. Znaleźć w niej można odpowiedź na wiele dręczących nas pytań. Często w jej fabule można przejrzeć się jak w lustrze i znaleźć swoje życie. Warunek jest jeden: trzeba znać librettolibretto, ale może nie do końca. Zwroty akcji, punkty kulminacyjne lub nagłe zawieszenie w próżni otoczonej dźwiękiem wśród misternie przygotowanej scenografii, jest w stanie oczarować każdego, kto chociaż raz odwiedził gmach opery.
Postrzegana i tłumaczona, jako sceniczne dzieło muzyczne wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną (libretto) stanowi przykład syntezy sztuk. W niej muszą współgrać równocześnie: słowo, muzyka, plastyka, ruch, gest oraz gra aktorska, podzielona na akty i sceny. Podobnie jak balet, wywodzi się z włoskich renesansowych maskarad karnawałowych, które przerodziły się w widowiska dramatyczne.
Rozróżnić możemy kilka rodzajów oper i są nimi:
Kliknij na wybraną zakładkę, aby zapoznać się z informacją dodatkową.
Zawarte poniżej w filmie przykłady wybranych przedstawień operowych należy zapamiętać jako top listę osiągnięć w tej dziedzinie muzyki.
W której z wymienionych w filmie oper można usłyszeć słynną Habanerę? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Gdzie znajdziemy opisy i treść libretta ulubionej opery? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Verdi [czytaj: werdi], Mozart [czytaj: mocart], Puccini [czytaj: puczini], Wagner. Do wskazanych nazwisk dopisz tytuł przynajmniej jednej opery. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Z operą przez wieki
Różne dziedziny sztuki mogą łączyć się tworząc kompilację artystyczną w postaci uniwersalnej i zrozumiałej dla każdego formy przekazu. Doskonałym tego przykładem może być połączenie teatru i muzyki w postaci opery. Łączy ona w sobie grę aktorską ze śpiewem, muzyką i tańcem. Składa się z partii wokalnych, instrumentalnych, baletowychbaletowych. OperaOpera posiada długą historię, rozwijała się na przestrzeni epok i ceniona jest do dnia dzisiejszego.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RR5BT8B4HQN53
Film edukacyjny „Z operą przez wieki”. Film rozpoczyna się widokiem sceny z zasuniętą kurtyną. Na jej tle wyświetla się napis: Z operą przez wieki. Słychać śpiew kobiety. Wykonuje ona Habanerę z opery Carmen. Lektor czyta: Opera jest rodzajem dzieła scenicznego. Występujący w nim aktorzy, śpiewając lub melodycznie recytując swoje wypowiedzi, wyrażają emocje i prezentują umiejętności wokalne. Tekst przez nich wykonywany, przedstawiający treść opery, nazywany jest librettem. W drugiej scenie wyświetla się schemat budowy dzieła operowego. Lektor objaśnia to co znajduje się na schemacie: Uwertura, czyli orkiestrowy wstęp grany przy opuszczonej kurtynie, wprowadza słuchacza w nastrój dzieła. Dalszą część opery tworzą akty podzielone na sceny. Składają się one m.in. z arii, duetów, tercetów oraz fragmentów chóralnych, instrumentalnych i scen baletowych. Kolejna scena rozpoczyna się wyświetleniem napisu starożytność i pojawieniem się zdjęcia teatru greckiego w Milecie. Scenie tej towarzyszy muzyka wykonywana na kitarze i aulosie. Lektor czyta: W czasach starożytnych teksty popularnych wówczas dramatów greckich były zazwyczaj śpiewnie recytowane przez solistów i chór. Ich twórcy - Sofokles, Eurypides i Arystofanes - nie byli jedynie dramaturgami, ale też po części kompozytorami. Kolejną epoką jest średniowiecze. Pojawia się napis i ilustracja przedstawiająca grupę osób grającą na średniowiecznych instrumentach. Scenie tej towarzyszy średniowieczna muzyka wykonywana przez zespół fletowy. Lektor czyta: W średniowieczu popularność zyskały dramaty liturgiczne, które uświetniały święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Miały one postać dialogów, których teksty nawiązywały do Ewangelii. Kolejną epoką jest renesans. Przedstawione są obrazy: Koncert - Lorenzo Costa i renesansowy teatr. Towarzysząca muzyka to spokojna, smutna pieśń wykonywana z akompaniamentem lutni. Lektor czyta: W epoce renesansu pomiędzy kolejnymi aktami dramatów wykonywane były intermezza [czyt. „intermecca”] zwykle o tematyce komediowej, będące swego rodzaju muzycznymi przerywnikami. Pojawia się napis barok i fragment opery Koronacja Poppei Claudio Monteverdiego. Dwie osoby w długich złotych szatach śpiewają spokojny duet pod tytułem Pur ti miro, pur ti godo. Lektor czyta: W 1600 roku śpiewnie recytowany dramat nawiązujący do stylu antycznego przyczynił się do powstania opery. W późnych dziełach scenicznych Claudio Monteverdiego [czyt. Klaudio Montewerdiego] zauważalna była samodzielność warstwy muzycznej, rozpoczynająca tym samym nieustanne spory o prymat pomiędzy muzyką a słowem. Muzyka zmienia się, słyszymy dynamiczny utwór wykonywany przez orkiestrę smyczkową i widzimy obraz, na którym przedstawiona jest bogato zdobiona scena operowa w baroku. Lektor czyta: Operę, w której nacisk kładziono na warstwę muzyczną, odnaleźć można szczególnie w twórczości włoskich kompozytorów. Akcja dramatyczna stanowiła jedynie pretekst do podjęcia tematu dzieła, a na pierwszym planie znalazły się popisy wokalne śpiewaków. Rosnąca w baroku popularność opery przenikała także do innych krajów. Francja na przykład najbardziej zasłynęła z twórczości operowej Jean Baptisty Lully, Anglia natomiast – Henry`ego Purcella i Georga Friedricha Haendla. Kolejna scena dotyczy epoki klasycyzmu. Na scenie pojawia się wizerunek Mozarta, a lektor czyta: Najbardziej reprezentatywna dla okresu klasycyzmu jest twórczość operowa Wolfganga Amadeusza Mozarta, jednego z największych geniuszy w historii muzyki, który pierwszą operę skomponował mając 12 lat. Spośród ponad 20 oper, które napisał, największe znaczenie mają „Wesele Figara”, „Don Giovanni” oraz „Czarodziejski flet”. Później pojawia się filmowy fragment z opery “Czarodziejski flet”. Kobieta w ciemnym, trochę demonicznym, królewskim stroju śpiewa arię, w której powtarzają się wielokrotnie bardzo wysokie dźwięki. Kolejna epoka to romantyzm. Wyświetlony zostaje wizerunek Stanisława Moniuszko i zapis nutowy fragmentu Strasznego Dworu. Lektor czyta: Gatunek opery był popularna również w XIX wieku. Na gruncie polskim największe zasługi w tym zakresie miał Stanisław Moniuszko uważany za twórcę polskiej opery narodowej. Jego najsłynniejsze dzieła to: „Halka” i Straszny dwór”. Później wyświetla się fragment Mazura z opery „Straszny Dwór”. Chór i orkiestra wykonują dynamiczny i żywiołowy utwór w rytmie mazura. Balet tańczy widowiskowy taniec. Później muzyka się zmienia słyszymy spokojną muzykę. Widzimy wizerunki: Vincenzo Belliniego, Geatano Donizettiego oraz Gioacchino Rossiniego. Lektor czyta: W okresie romantyzmu opera rozwijała się także we Włoszech, gdzie tworzyli Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, a także Gioacchino Rossini. Następnie słychać fragment opery Traviata Verdiego i pojawiają się wizerunki: Giuseppe Verdiego, Modesta Musorgskiego i Ryszarda Wagnera. Lektor czyta: W 2 poł XIX wieku nastąpiło ponowne zacieśnienie związku opery z dramatem, szczególnie za sprawą twórczości Giuseppe Verdiego i Modesta Musorgskiego. Ryszard Wagner jeszcze silniej zaznaczył podporządkowanie muzyki na rzecz akcji scenicznej. Kompozytor dążył do powrotu dramatu antycznego, a za ideał sztuki starożytnej uznał teatr starogrecki. Ostatnia scena nosi tytuł Wiek XX i czasy współczesne. Widzimy scenę z ascetyczną scenografią i czwórkę współcześnie ubranych aktorów. Lektor czyta: W XX wieku operę często uważano za gatunek przestarzały, co skutkowało wielokrotnym ogłaszaniem jej upadku. Stale ma jednak grono swoich miłośników, a kompozytorzy nadal tworzą nowe dzieła, co owocuje jej ciągłą popularnością i rozwojem.
Opera w pigułce. Nie zawsze sukces przychodzi od razu…
Zapewne nie jeden raz zmagałeś się z różnymi trudnościami, zanim zdołałeś je pokonać. Wówczas na pewno w wyjątkowy sposób odczułeś smak sukcesu. W historii muzyki jest wiele przypadków, kiedy sukces nie od razu zaistniał wraz z wystawieniem dzieła a nawet za życia kompozytora. Warto o tym pamiętać w kontekście przyszłych sukcesów i niepowodzeń, które czekają każdego z nas bez względu na wybór swojej ścieżki kariery.
Georges Bizet – Carmen – opera w 4 aktach.
Georges Bizet [czytaj: żorż bizet] to kompozytor „Carmen” [czytaj: karmen], jednej z najbardziej znanych oper na świecie. Niestety, pierwsze wystawienie tej opery okazało się całkowitym niepowodzeniem, głównie ze względu na poruszane w niej wątki obyczajowe zaczerpnięte z życia codziennego. Z czasem tematyka ta stała się modna i była podstawą nowego kierunku. Bizet nie doczekał tych czasów, a opera „Carmen” zaczęła odnosić zasłużone sukcesy dopiero po śmierci kompozytora.
Akcja opery rozgrywa się w Andaluzji na początku XIX wieku. Tytułowa Carmen jest Cyganką. Pozostali bohaterowie to zwyczajni ludzie – Cyganie, pracownice z fabryki cygar, żołnierze, torreador, przemytnicy. Treścią opery jest życie mieszkańców Sevilli [czytaj: sewilli], różne intrygi, a nade wszystko perypetie miłosne pięknej Cyganki Carmen i rywalizacja zakochanych w niej mężczyzn.
Wysłuchaj „Marsz torreadora”, jednego z najbardziej znanych motywów z opery „Carmen”. W IV akcie opery torreador Escamillo [czytaj: eskamillo] stacza w cyrku zwycięski bój z bykiem. Carmen pragnie jak najszybciej ujrzeć ukochanego torreadora. Niestety, zazdrosny z rozpaczy Don José [czytaj” don hose] atakuje ją sztyletem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Na nagraniu Marsz toreadora z opery Carmen autorstwa Georgesa Bizeta. Utwór jest żywy, tryumfalny, wykonuje go orkiestra symfoniczna Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza ale nadal tryumfalna instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
Zwróć uwagę na budowę utworu, którego schemat literowy poszczególnych części przedstawia się następująco: A A B A C A1. Czy pamiętasz, jak nazywa się taka forma muzyczna? Odpowiedź wpisz w ramkę.
Odpowiedź: ............
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Na nagraniu Marsz toreadora z opery Carmen autorstwa Georgesa Bizeta. Utwór jest żywy, tryumfalny, wykonuje go orkiestra symfoniczna Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza ale nadal tryumfalna instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
„Habanera” to jedna z najsłynniejszych arii w historii opery. Wykonuje ją tytułowa bohaterka opery „Carmen”. Wskaż jej imię. W tym czasie wysłuchaj nagrania.
- Carmen
- Bizet
- Habanera
- Aria
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Traviata [czytaj: trawiata] włoskiego kompozytora Giuseppe Verdiego [czytaj: dżiuseppe werdiego] to kolejne dzieło, które należy do kanonu tej formy muzycznej, ale tak jak w przypadku „Carmen” Bizeta nie odniosło sukcesu podczas premiery. Treść opery jest ponadczasowa. Główna bohaterka, Violetta Valéry [czytaj: wioletta waleri] ,mierzy się ze śmiertelną chorobą i świadomością odejścia. W tym właśnie czasie odkrywa wartości płynące z prawdziwej miłości i przez to jej podejście do życia diametralnie się zmienia. W tak trudnym dla siebie czasie wzmacnia swój charakter, stając przed trudnymi wyborami w obliczu nadchodzącej śmierci.

Posłuchaj motywu „Libiamo, libiamo” z I aktu opery „Traviata”. Podczas zabawy, Violetta proponuje wznieść toast za przyjemności, „bo cóż bez nich warte jest życie”. Wskaż głosy, które wykonują partie solowe.
- Sopran
- Alt
- Tenor
- Bas
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Wksaż, z którego okresu pochodzi opera Czarodziejski flet.
- klasycyzm
- barok
- romnatyzm
Wysłuchaj wersji instrumentalnej utworu operowego. Wpisz: imię i nazwisko autora, tytuł opery, oraz tytuł utworu.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Na nagraniu Mazur z opery Straszny Dwór autorstwa Stanisława Moniuszki. Utwór, wykonywany przez orkiestrę symfoniczną, jest bardzo żywiołowy, dynamiczny, w rytmie mazura. Rytm jest podkreślany przez grę instrumentów perkusyjnych. Dynamika jest zmienna, często zmiany dynamiki są bardzo nagłe.
Wysłuchaj wersji instrumentalnej utworu operowego. Wpisz: imię i nazwisko autora, tytuł opery, oraz tytuł utworu.
Autor: ........................................
Tytuł opery: ............................
Tytuł utwór: ............
Poukładaj litery w odpowiedniej kolejności tak, aby utworzyły nazwisko kompozytora.
RZATOM - ............
MOSUNIKOZ - ..................
NELIBIL - ..............
OTDNZIEIT - ..................
Zaznacz zdania prawdziwe.
- W operze wykonywane są utwory przeznaczone tylko na instrumenty.
- Akt jest częścią opery.
- Uwertura to popisowa pieśń solowa w operze.
- Orkiestrą i chórem kieruje dyrygent.
- Operą nazywamy zarówno dzieło sceniczne, jak i budynek, w którym jest ono wystawiane.
O najsłynniejszych operetkach i musicalach [czytaj: mjuzikalach]
Jak rozpoznanie baletu od opery nie powinno przysporzyć większego kłopotu, tak już znalezienie dokładnych różnic pomiędzy wszystkimi poznanymi już formami może być wyzwaniem. Zatem czymże jest musical [czytaj: mjuzikal]? I co go wiąże z operetką, operą lub baletem?
To na pewno rodzaj formy teatralnej, w której największy nacisk położony jest na dialogi mówione bądź śpiewane. Mocną stroną musicalu jest taniec, który wykonywany jest zarówno przez solistów, jak i chór i muzyka. W musicalu [czytaj: mjuzikalu] trudniej już znaleźć utwory napisane w konwencji operowych arii, więcej jest za to muzyki popularnej, autentycznej i różnorodnych stylów śpiewania z krzykiem włącznie.
Sprawdźmy, gdzie te dwa gatunki muzyki - operetka i musical [czytaj: mjuzikal] - znalazły swoje miejsce w historii? Poniższy film przybliży nam również muzykę i obrazy z najsłynniejszych dzieł.
Zapisz tytuł musicalu [czytaj: mjuzikalu] zaprezentowanego w filmie, który szczególnie zapadł Ci w pamięci. Uzasadnij swój wybór.
Dokonaj porównania wybranego przez siebie musicalu [czytaj: mjuzikalu] i operetki.
W którym musicalu [czytaj: mjuzikalu] można śledzić losy biednego mleczarza Tewiego. Czy potrafisz zaśpiewać lub zanucić jego ulubiony fragment? Nazwę musicalu [czytaj: mjuzikalu] zapisz poniżej.
Od opery do operetki
OperaOpera jest formą sceniczną powstałą we Włoszech. Dzieli się na operę seria (poważną) i buffa (komiczną). Charakteryzuje się występowaniem ariiarii, duetów, chórów i śpiewanych recytatywówrecytatywów. Z czasem kompozytorzy pisali dzieła o coraz bardziej lekkiej tematyce i muzyce. Zrezygnowano także częściowo z recytatywów, zastępując je mówionymi dialogami. Doprowadziło to do powstania nowej formy teatralnej, którą nazwano operetką (wł. operetta – mała opera).

Wysłuchaj fragmentu arii operowej i operetkowej, zastanów się nad różnicami jakie słyszysz i zapisz swoje spostrzeżenia.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Na nagraniu jako przykład arii operetkowej „Aria ze śmiechem” Jakuba Offenbacha. Utwór bardzo lekki w charakterze. Wykonywany przez kobietę o wysokim głosie - sopran z towarzyszeniem orkiestry. Śpiewaczka udaje, że jest w stanie upojenia alkoholowego. Śpiew naśladuje śmiech.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Na nagraniu jako przykład arii operowej „O don fatal” z opery „Don Carlos” Giuseppe Verdiego. Arie wykonuje wysoki głos żeński - sopran, z akompaniamentem fortepianu. Utwór jest bardzo dramatyczny. Pełen zmian charakteru. Śpiewaczka wykonuje bardzo trudne partie, śpiewa w różnej dynamice od piano do fortissimo.
Najsłynniejsze operetki
Jedną z najsłynniejszych operetek jest Zemsta nietoperza Johanna Straussa [czytaj: johana sztrałsa] (syna). Jej tematem jest bal zorganizowany przez dr Falkę. Przyjęcie ma służyć ośmieszeniu Eisensteina [czytaj: ajzensztajna], ponieważ zaproszona jest na nie także jego służba, która przebiera się za inne postacie. Zostaną więc odwrócone role –służąca stanie się damą, a żona Eisensteina będzie udawała węgierską księżną. Jedną z najbardziej znanych arii tej operetki jest Aria Adeli.
Inną znaną operetką jest Orfeusz w piekle Jakuba Offenbacha. Dzieło to jest parodią często wykorzystywanego w operach mitu o greckim śpiewaku – OrfeuszuOrfeuszu. Najbardziej znanym utworem z tej operetki jest Piekielny galop – żywiołowy, szaleńczy taniec przypominający kankanakankana.
Czym jest musical?
Musical [czytaj: mjusikal] to forma widowiska teatralnego zbliżonego do opery, jednak w odróżnieniu do niej napisany jest w stylu muzyki rozrywkowej. Charakteryzuje się występowaniem partii mówionych oraz bogatą grą aktorską. Wykonawca musicalowy przede wszystkim jest aktorem, dopiero później wokalistą i tancerzem. Musical jest zróżnicowany pod względem tematycznym i muzycznym, nastrój dzieła może być komiczny, bądź poważny, wyrażony w różnych stylach np. jazz, rock, pop. Wokaliści musicalowi w odróżnieniu od śpiewaków operowych posługują się inną techniką wokalną, dlatego teatry musicalowe wykorzystują system nagłośnienia i mikroportymikroporty. Tekst musicalu, w odróżnieniu od tekstu opery, najczęściej tłumaczy się z oryginalnego języka na język, którym operują odbiorcy. Jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych teatrów musicalowych, którego działalność sięga 1750 roku, znajduje się na amerykańskim Broadwayu [czytaj: brodłeju].

Najsłynniejsze musicale
Jednym z najbardziej znanych musicali jest Skrzypek na dachu Jerry`ego Bocka [czytaj: dżeriego boka]. To historia o ludności żydowskiej mieszkającej w rosyjskim miasteczku – Anatewce. Mleczarz Tewje, jeden z głównych bohaterów, chce wydać swoje córki za mąż, dlatego poleca swatce znalezienie dla nich kandydatów na małżonków. Te jednak pragną zawrzeć związki jedynie oparte na prawdziwej miłości. Tymczasem do miasteczka dociera informacja, że wszyscy Żydzi muszą je opuścić. Najsłynniejszą piosenką tego musicalu jest Gdybym był bogaty.
W musicalach korzysta się czasem z piosenek, które oryginalnie nie były przeznaczone do wykonania teatralnego. Przykładem takiego dzieła jest Mamma Mia! Catherine Johnson [czytaj: katrin dżonson], którego librettolibretto napisane zostało do piosenek szwedzkiego zespołu Abba. Przedstawiona jest w nim historia dziewczyny, która marzy o tym, żeby ojciec, którego nigdy nie poznała poprowadził ją do ślubu. Dziewczyna wyznacza sobie zadanie – chce poznać ojca.
W musicalach wykorzystuje się różne style muzyki rozrywkowej. Przykładem może być Hair [czytaj: her] Galta MacDermonta [czytaj: galta mak dermonta], który jest musicalem rockowym [czytaj: rokowym], ponieważ jego muzyka napisana jest właśnie w tym stylu. Dzieło jest protestem przeciw działaniom zbrojnym, nierówności klasowym i rasowym. Jednym z najbardziej znanych piosenek z tego musicalu jest Let the Sunshine In [czytaj: let de sanszajn in].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Utwór bardzo lekki w charakterze. Wykonywany przez kobietę o wysokim głosie - sopran z towarzyszeniem orkiestry. Śpiewaczka udaje, że jest w stanie upojenia alkoholowego. Śpiew naśladuje śmiech.
Wskaż cechy musicalu.
- Napisany jest w stylu muzyki rozrywkowej.
- Posiada tylko partie śpiewane.
- Zazwyczaj wykonywany jest w języku odbiorców.
- Wykonywany jest tylko w języku oryginalnym.
- Posiada partie mówione.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DNDY5sJ0b
Mężczyzna śpiewa, w żydowskim stylu, pogodną refleksyjną piosenkę. W tekście wymienia co zrobiłby i co miałby gdyby był bogaty.
Zwieńczeniem każdego dzieła jest jego finał. W operze, balecie, musicalu [czytaj: mjuzikalu] czy beztroskiej zazwyczaj operetce zderzają się tematy błahe i poważne problemy. Sztuką kompozytorskiego ujęcia jest ubranie myśli w szczególną oprawę, czyli nadanie temu swoistej formy tak, by pozostała w zmysłach słuchacza a zawsze. Zdarza się, że nie pamiętamy tytułu, ale przemawia do nas zawsze muzyka. Wymienione fragmenty w powyższych filmach i treści tam zawarte są zaledwie osobliwym wyborem spośród wielu dzieł. Style, gatunki i forma – chociaż terminologicznie „działają” wymiennie są sposobem zachęty do pojmowania po coraz bogatszą paletę muzycznych dzieł. Może się okazać, że jedynie nowoczesna technologia dzieli je, od tych dawnych inscenizacji znanych tylko z literatury, a tematyka wciąż pozostaje ta sama, niezmieniona od wieków. Dobro i zło, smutek i radość, miłość i zazdrość. Jak długo świat, będzie światem, tak w muzycznej bajce zwanej operą czy musicalem [czytaj: mjuzikalem], zawsze znajdziemy lustrzane odbicie każdej z towarzyszących temu emocji.
Wyrazy do wyboru: taniec, musical, śpiewanie,, chór, europejski Tu uzupełnij to przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, Tu uzupełnij solowych (songi) i zespołowych (duety, tercety, Tu uzupełnij) i Tu uzupełnij, zwykle w formie dwuaktowej. Musical [czytaj: mjuzikal] jest gatunkiem pokrewnym Tu uzupełnij operetce.
Określ, co łączy Ryszarda Wagnera z Teatrem Operowym w Bayreuth [czytaj: bajrojt].
Ułóż układankę, a następnie określ jaki budynek się na nich znajduje i jaką pełni funkcję.
Znajdź wskazane wyrazy w wykreślance.
Które z wymienionych dzieł są baletem?
Podaj tytuł wybranego musicalu [czytaj: mjuzikalu] z filmu. Opisz, co Ci się w nim najbardziej podobało? Zwróć uwagę na muzykę i pozostałe elementy tego dzieła.
Który rodzaj opery należy do gatunku „poważna”?
Słownik pojęć
[łac. actus ‘czynność’], część akcji dramatu stanowiąca względnie zamknięty, wydzielony z całości i na ogół jednolity tematycznie, fragment utworu
[gr. apothéōsis ‘ubóstwienie’], przedstawienie człowieka wyniesionego do rzędu bogów; przedstawienie postaci, idei lub wydarzenia w sposób wyidealizowany; patetyczny utwór pochwalny
figura w tańcu klasycznym; tancerz stoi na jednej nodze, a druga jest uniesiona pod kątem prostym. Ręce mogą być trzymane w różnych pozycjach
[z języka włoskiego: aria]; pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, na przykład w operze lub innej wielkiej formie instrumentalno‑wokalnej: w oratorium, operetce, kantacie
[z języka włoskiego: balletto, zdrobnienie od balio = taniec];
utwór muzyczno‑sceniczny, w którym treść, tak zwane libretto , wyrażona jest za pośrednictwem tańców solowych i zbiorowych oraz gestykulacji tanecznej wykonawców w oparciu o tło muzyczne orkiestry (...);
scena tańców zbiorowych (scena baletowa) w operze, operetce;
zespół taneczny biorący udział w balecie lub scenach baletowych.
widowisko teatralne oparte na wątkach fantastycznych, posługujące się efektami muzycznymi, świetlnymi itp.
divertissement, typ baletu o numerowej budowie; widowisko podzielone na numery tanecznie i pantomimiczne, eksponujące wirtuozerię primabaleriny (Jezioro łabędzie i Śpiąca królewna P. Czajkowskiego)
układ taneczny stworzony przez choreografa
autor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego rodzaju widowisku (opera, spektakl dramatyczny)
uwóch śpiewakow lub instrumentalistów wykonujących razem utwór muzyczny; też: utwór muzyczny na dwa głosy lub dwa instrumenty
osoba kierująca zespołem wokalno‑instrumentalnym, chórem lub orkiestrą.
krótki fragment orkiestrowy o charakterze nastrojowym, wpleciony w akcję dramatyczną opery albo występujący jako wkładka baletowa w operze
obejmuje kompozycje pisane na niewielkie zespoły (2–9 instrumentów — odpowiednio: duet, trio, kwartet, kwintet, sekstet, septet, oktet, nonet), które w zależności od składu otrzymują dodatkowe nazwy, np. trio fortepianowe, kwartet smyczkowy, kwintet na instrumenty dęte itp. Partie poszczególnych instrumentów są realizowane przez jednego wykonawcę, w przeciwieństwie do orkiestry symfonicznej, gdzie niektóre instrumenty, np. smyczkowe, mają obsadę chóralną. Współcześnie są stosowane również orkiestry kameralne o większej liczbie wykonawców (ponad 10), wykonujących swoje partie w obsadzie solowej.
taniec francuski polegający na wysokich wymachach nóg i potrząsaniu uniesionymi spódnicami; też: muzyka do tego tańca
twórca utworów muzycznych.
[łac.], concerto, utwór muzyczny na instrument solo (koncert skrzypcowy, fortepianowy itp.) lub 2–4 instrumenty solowe (koncert podwójny, potrójny itd.) i orkiestrę
[z języka włoskiego: książeczka] scenariusz do baletu; librecista — autor libretta.
tekst słowny utworu muzyczno‑scenicznego, na przykład opery, operetki, oratorium; libretto powinno uwzględniać wokalno‑muzyczne wymagania utworu, dając kompozytorowi możność wykorzystania jego odcinków do tworzenia arii, recytatywów, duetów, ustępów chóralnych i tak dalej.
mikrofon bezprzewodowy
przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych solowych (songi) i zespołowych (duety, tercety, chóry) i tanecznych, zwykle w formie dwuaktowej. Musical [czytaj: mjuzikal] jest gatunkiem pokrewnym europejskiej operetce
utwór dramatyczno‑muzyczny, w którym całe libretto jest śpiewane; w skład opery wchodzą śpiewane partie solowe (arie, ariosa [czytaj: arioza], recytatywy), partie zespołowe (duety, tercety, kwartety i tym podobne, czyli tak zwane ansamble), partie chóralne oraz ustępy czysto instrumentalne (uwertura, intermezza, antrakty); całość podzielona jest na akty, sceny, obrazy
[z języka włoskiego: operetla = mała opera]; komedia muzyczna; utwór sceniczny z towarzyszeniem orkiestry, w którym śpiewane krótkie i lekkie ustępy o popularnym charakterze przeplatane są ustępami mówionymi i efektownymi tańcami baletowymi; jednym z twórców operetki był Jacques Offenbach [czytaj: żak offenbach]
rodzaj spódniczki baletnicy
[z języka greckiego: pantómimos = wszystko naśladujący] [czytaj: pantomimosz];
utwór muzyczno‑dramatyczny, sceniczny lub muzyczno‑sceniczny, w którym treść wyrażona jest przez ruchy taneczne i ruchy artystów zastępujące tekst słowny; zobacz: balet.
gestykulacja artystów w balecie i pantomimie wyrażająca akcję dramatyczną i zastępująca tekst słowny.
zapis utworu muzycznego, prezentujący wszystkie partie dzieła w ten sposób, że to, co brzmi jednocześnie, zapisane jest jedno nad drugim (w pionie), a to, co brzmi w kolejnych odcinkach czasu, zapisane jest od lewej do prawej
z j.francuskiego - krok
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne); d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne)
obrót wokół własnej osi wykonywany przez tancerzy. Piruette może być wykonywany w różnych pozycjach
twarde baletki, używane w balecie, przeznaczone do tańca klasycznego lub ostatnio używane w tańcu współczesnym. Tancerki tańcząc stoją na samych czubkach palców, czyli wchodzą na pointy [czytaj: płenty]. Artystka wchodząca na pointy ma stwarzać wrażenie lekkości i unoszenia się w powietrzu.
grupa kompozytorów ros., działających w 2. poł. XIX w.: M. Bałakiriew, A. Borodin, C. Cui, M. Musorgski, N. Rimski‑Korsakow; dążyli oni do stworzenia narodowego stylu w muzyce rosyjskiej przez nawiązanie do tradycji M. Glinki i A. Dargomyżskiego i połączenie najnowszych zdobyczy muzyki zachodnioeuropejskiej z elementami ludowymi i narodowymi
taniec baletowy składa się z kroków i układów ciała. Ręce i nogi mają określone ułożenie – to tzw. pozycje. Jest ich pięć dla rąk i tyle samo dla nóg
pierwsza tancerka w balecie, wykonująca role tytułowe i solowe
[łac. < gr.], wstępna, wyodrębniona część utworu dramatycznego lub narracyjnego, zawierająca relację o faktach poprzedzających zawiązanie akcji
śpiew w operach, oratoriach i kantatach, zbliżony do deklamacji
przedmiot potrzebny w przedstawieniu teatralnym lub na planie filmowym, związany z akcją sztuki albo filmu
[fr.], romanza, typ pieśni liryczno‑sentymentalnej, wywodzący się z liryki wokalnej trubadurów, truwerów i z hiszpańskiej romancy, o budowie najczęściej zwrotkowej
europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX wieku, odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne
opracowanie plastycznej i architektonicznej oprawy widowiska, filmu itp.; też: oświetlenie, dekoracje, kostiumy i rekwizyty stanowiące taką oprawę
[z języka niemieckiego: „śpiewogra”];
niemiecka forma dramatyczno‑muzyczna z końca XVII w., poprzedzająca powstanie opery, składająca się z części poważnych i komicznych; odpowiednik włoskiego dramma per musica [czytaj: drama per mjuzika];
mniej więcej po roku 1750 termin ten oznaczał rodzaj opery komicznej z partiami mówionymi, odpowiednik francuskiej opera comique [czytaj: opera komik], czy angielskiej ballad‑opera (opera balladowa); artystyczną formą Singspielu [czytaj: singszpilu] jest opera Uprowadzenie z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta.
osoba odpowiadająca za koordynację i zgodność z planem przebiegu przedstawienia, w szczególności podpowiadająca aktorowi zza kurtyny lub ze specjalnego miejsca na scenie w sytuacji, gdy aktor zapomni tekstu podczas inscenizacji
[gr.], cykliczna forma orkiestrowa, zazwyczaj 4‑częściowa, zbudowana zgodnie z zasadami cyklu sonatowego
forma tańca, która powstała u schyłku średniowiecza. Była wykonywana na największych dworach europejskich monarchów. Nabardziej znane rodzaje tańca dworskiego to:_NBSP*_allemande, galiarda, kontedans, pawana.*
taniec z epoki średniowiecza; były to głównie tańce kołowe i korowodowe. Nie można ich dokładnie odtworzyć, gdyż do dnia dzisiejszego nie zachowało się dostatecznie dużo opisów
ambulatori (wł.) lub baladoires (fr.) należy do grupy tańców świeckich o wyraźnym zabarwieniu religijnym
zespół składający się z 3 wokalistów
krótki utwór na orkiestrę będący wstępem do opery lub baletu, czasami także utwór samodzielny
[niem.], towarzyski taniec wirowy, pochodzenia niemieckiego, w metrum 3/4, z akcentem na mocnej części taktu, w tempie dość żywym
[z języka francuskiego: vaudeville] [czytaj: wodewil], wesoły, lekki utwór sceniczny o treści komicznej lub satyrycznej, z ilustracją muzyczną i piosenkami