Ilustracja przedstawia zapisane ołówkiem nuty na pięciolinii oraz fragment ołówka. Miniatury instrumentalne - moment musicaux, rapsodia, ballada, fantazja
Ważne daty
1786 – Musikalische Rhapsodien Christiana F. D. Schubarta
1797‑1828 – lata życia Franza Schuberta, twórcy romantycznej pieśni i miniatury instrumentalnej
1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina, najwybitniejszego twórcy miniatur instrumentalnych
1815 – powstanie ballady Król elfów (Erlkönig) Franza Schuberta
1822‑1824 – powstanie Moments musicaux Franza Schuberta
1822 – opublikowanie Ballad i romansów Adama Mickiewicza
1828 – powstanie Fantazji A‑dur na tematy polskie op. 13 F. Chopina
1834‑1836 – powstanie Ballady g‑moll op. 23 F. Chopina
1841 – powstanie Fantazji f‑moll op. 49 F. Chopina
1846‑1885 – powstanie 19 Rapsodii węgierskich Ferenca Liszta
1882 – powstanie Fantazji Carmen op. 25 na skrzypce i fortepian Pablo Sarasate
1894 – powstanie Hungarian Rhapsody op. 68 Davida Poppera
1896 – powstanie cyklu sześciu Moments musicaux op. 16 Sergiusza Rachmaninowa
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
2. omawia cechy wybranych form muzycznych: - moment musicaux, rapsodia, ballada, fantazja.
m60cdf1dea2472293_0000000000044
Nauczysz się
wyjaśniać pojęcia: moment musicaux, rapsodia, ballada, fantazja;
rozróżniać słuchowo utwory zarejestrowane w bibliotece nagraniowej;
krótko opisywać najwybitniejszych przedstawicieli miniatury instrumentalnej w romantyzmie;
przedstawiać rozwój miniatur na przestrzeni epok;
przedstawiać ewolucję gatunków podanych w temacie zajęć;
na podstawie wysłuchanych utworów analizować podstawowe współczynniki formy: elementy dzieła muzycznego, fakturę;
krótko opisywać sposoby kształtowania: ewolucjonizm i szeregowanie.
m60cdf1dea2472293_0000000000063
Miniatury instrumentalne na fortepian
Miniatury instrumentalne były atrakcyjnym gatunkiem muzycznym w każdej epoce. W związku z uwarunkowaniami historycznymi, społecznymi i literackimi, ich nazwy i kształt dźwiękowy zmieniały się i ewoluowały. Wiele z nich zachowało jednak swoją pierwotną nazwę, funkcję i znaczenie. Szczególnie intensywny rozkwit miniatur instrumentalnych nastąpił w romantyzmie, w epoce uczucia, indywidualizmu, swobody twórczej oraz domowego muzykowania.
W początkach XIX w. umiejętność gry na instrumencie należała do dobrego tonu. Córki zamożnych mieszczan powszechnie uczyły się grać na fortepianie. Rozwijała się produkcja tego instrumentu, który z roku na rok stawał się coraz doskonalszy. Od kompozycji fortepianowych tego czasu wymagano przystępności technicznej, wyrazistej linii melodycznej oraz zróżnicowanej ekspresji ujętej w lapidarnej formie. Dziewiętnastowieczny Wiedeń, miasto Haydna, Mozarta i Beethovena, rozbrzmiewał muzyką. Rozwijała się muzyka salonowa, kameralna, działały liczne orkiestry. To w Wiedniu swoje bagatele, pierwowzór romantycznej miniatury instrumentalnej, tworzył Ludwig van Beethoven. Tu urodził się Franz Schubert (1797–1828), uważany za twórcę romantycznej miniatury instrumentalnej. Bezpośrednią inspiracją dla Schuberta była twórczość dwóch czeskich kompozytorów działających w tym mieście: Wacława J. Tomaška (1774–1850) i Jana H. Vořiška (1791–1825). Ich liryczne miniatury fortepianowe wpłynęły na inwencję twórczą Schuberta, który w swoich miniaturach pisanych przez całe życie rozwinął ich walory muzyczne: kantylenową linię melodyczną o wokalnym rodowodzie, bogatą harmonię, zróżnicowaną fakturę, dynamikę i rytmikę. Tworzył momenty muzyczneMoment muzycznymomenty muzyczne, impromptus, fantazje, tańce i wariacje. Największe znaczenie historyczne mają dojrzałe miniatury Schuberta – Impromptus op. 90 i op. 142 oraz 6 Moments musicaux op. 94.
Moments musicaux Franza Schuberta powstały w latach 1822–1824 jako miniatury fortepianowe o użytkowym charakterze, przeznaczone do muzykowania domowego. Nazwa nawiązuje do ich ulotności, przemijalności, chwilowości i miniaturowości. Utrzymane są w trzyczęściowej formie typu ABA, a także zróżnicowane wyrazowo i fakturalnie. Jak pisze Piotr Orawski:m60cdf1dea2472293_0000000000005Jak pisze Piotr Orawski:Można w nich odnaleźć zarówno bogactwo inwencji (…) jak i rozmaite rodzaje pianistycznej faktury, które zapowiadały typowo już romantyczne formy muzyki fortepianowej – nokturn, etiudę, scherzo i balladę. Spośród sześciu kompozycji, najbardziej znany jest trzeci Moment musicaux f‑moll, utrzymany w parzystym metrum, w charakterze marsza, o wyrazistej rytmice i krótkich motywach nawiązujących do stylistyki muzyki węgierskiej. Plan harmoniczny utworu wyznacza jednocześnie formę ABA z kodą, z częścią środkową utrzymaną w paralelnej tonacji As‑dur.
R15wSFGERE9x31
R1TYrXdxYmcM71
Zainspirowany kompozycjami Schuberta, Sergiusz Rachmaninow napisał cykl sześciu Moments musicaux op. 16 w 1896 r. Są to utwory, w których kompozytor wykorzystał swoje doświadczenie pianisty‑wirtuoza i nawiązał w nich nie tylko do Schuberta, ale również m. in. do Chopina (podobieństwo Moments musicaux e‑moll nr 4 do Etiudy rewolucyjnej c‑moll op. 10 nr 12) i Skriabina. W swoim charakterze kompozycje odwołują się do nokturnu, pieśni bez słów, barkaroli, wirtuozowskiej etiudy i tematu z wariacjami. Części liryczne (nr 3 i 5) przeplatają się z częściami wirtuozowskimi, wymagającymi od pianisty dużej sprawności technicznej.
RhM3u8aQCwKlI
RxLAL7bCzQQUe1
m60cdf1dea2472293_0000000000005
P. Orawski, Lekcje muzyki. Romantyczny przewrót. Weber, Schubert, Mendelssohn. Kle, Warszawa 2015, s. 150.
m60cdf1dea2472293_0000000000081
Ewolucja rapsodii
RapsodiaRapsodiaRapsodia rozwinęła się w XIX w., ale jej nazwa wywodzi się z antycznej Grecji, od „rapsodów”, czyli zawodowych recytatorów, wykonujących podczas wielkich świąt fragmenty poematów, najczęściej homeryckich. W XVIII w. Musikalische Rhapsodien wydał Christian F. D. Schubart, komponowali je również w Wiedniu dwaj czescy kompozytorzy – Wacław J. Tomašek i Jan H. Vořišek, ale prawdziwy rozkwit tego gatunku nastąpił dopiero w II połowie XIX w. dzięki twórczości przedstawicieli szkół narodowych.
Rapsodia ewoluowała od prostej formy ABA, do szeroko rozbudowanego gatunku epicko‑narracyjnego o swobodnej budowie, z elementami formy sonatowej i pracy tematycznej (J. Brahms). Jej charakterystyczną cechą była stylizacja folkloru, czego przykładem są Rapsodie węgierskie Ferenca Liszta, Rapsodia hiszpańska Maurice Ravela, Rapsodie rumuńskie Georga Enescu, Rapsodie słowiańskie Antonina Dvořáka i Rapsodie polskie Grzegorza Fitelberga. Szeroko upowszechniły się zachwycające wirtuozerią, błyskotliwymi figuracjami oraz swobodą fantazji słynne Rapsodie węgierskie Ferenca Liszta (19 rapsodii z lat 1846–1885), oparte na ludowych motywach węgierskich Cyganów. Szczególnie popularna stała się II Rapsodia węgierska, będąca stylizacją tańca zwanego czardaszem z improwizacyjną częścią wolną – lassu – i szybką – friska.
R13hdgdKhmT9m
Ogromną popularność zyskała również Błękitna rapsodia Georga Gershwina, będąca połączeniem muzyki orkiestrowej i jazzu. Od swego prawykonania w 1924 r. zachwyca otwierającym ją glissandem klarnetowym, wirtuozostwem partii fortepianu, energią rytmiczną i żywością linii melodycznej.
RBXPhzjr3eL3x
Warto wspomnieć, że rapsodia łączyła się czasem z innymi formami lub gatunkami, np. z formą wariacyjną (Rapsodia na temat Paganiniego na fortepian i orkiestrę Sergiusza Rachmaninowa), poematem symfonicznym (Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza) i kantatą (Rhapsodie aus Goethes Harzreise im Winter na alt, chór i orkiestrę Johannesa Brahmsa).
Do stałego wirtuozowskiego repertuaru wiolonczelowego należy Rapsodia węgierska op. 68 Davida Poppera, jednego z największych wiolonczelistów XIX w. Jego kompozycja, kształtem nawiązująca do czardasza, charakteryzuje się różnorodnością nastrojów przechodzących od swobodnej quasi‑improwizacyjności w Andante maestoso, przez regularnie zbudowany, pogodny temat w Allegretto, aż do zawrotnego, niezwykle wirtuozowskiego Presto. Wyjątkowo efektowna kompozycja daje możliwość pokazania nie tylko błyskotliwej techniki, ale także nasyconego, ciepłego i śpiewnego dźwięku wiolonczeli.
RDag0Ad4rfkDl1
R1ctvRyxE5hQ91
m60cdf1dea2472293_0000000000087
Rozwój ballady
Rozwój balladyBalladaballady związany jest z dwoma okresami: średniowieczem i romantyzmem. Nazwa wywodzi się od ballare, co oznacza tańczyć. Początkowo ballada była prostą piosenką taneczną. Rozwinęła się w średniowiecznej twórczości francuskich trubadurów i truwerów. Straciła wówczas jednak swą taneczność i przybrała postać śpiewnych opowieści o miłości i o bohaterskich czynach, czasem czerpała inspiracje z mitologii. Była utworem solowym z towarzyszeniem instrumentu, najczęściej lutni. Jej budowa składała się z trzech co najmniej 7‑wersowych zwrotek typu AAB. Ballady wielogłosowe komponowali twórcy późnego średniowiecza i szkoły burgundzkiej – Guillaume de Machaut i Guillaume Dufay, a w Polsce Mikołaj z Radomia.
Zainteresowanie balladą powróciło w XVIII‑wiecznej Anglii w twórczości operowej, w satyryczno‑groteskowej operze balladowej, która dała początek niemieckiemu singspielowi. Najsłynniejszym tego rodzaju utworem była Beggar's opera (Opera żebracza) z librettem Johna Gaya i muzyką Johanna Christopha Pepuscha (1728 r.).
Najbardziej znane, do dziś popularne ballady, komponowali w romantyzmie Franz Schubert i Fryderyk Chopin. Pierwszy z nich stworzył typ ballady wokalno‑instrumentalnej, drugi – instrumentalnej. Najsłynniejszą balladą Franza Schubertam60cdf1dea2472293_0000000000006Schuberta jest Król elfów (Erlkönig) z 1815 r., niedościgniony wzór tego gatunku. Utwór łączy ton epicko‑narracyjny z dialogami głównych postaci rozgrywającego się dramatu. Wzrusza, a jednocześnie zachwyca ekspresja i zróżnicowanie melodyczne głosu wokalnego: majestatyczna partia Króla elfów, który wabi swym łagodnym głosem przerażone dziecko, umierające w ramionach zatroskanego ojca. Dramat rozgrywa się na tle niezwykle ekspresywnego akompaniamentu repetowanych oktaw, wyobrażających pęd konia i wzmagających atmosferę grozy.
m60cdf1dea2472293_0000000000006
Franz Schubert – Król elfów op. 1. http://ninateka.pl/audio/franz‑schubert‑krol‑olch‑op‑1
m60cdf1dea2472293_0000000000100
Ballady chopinowskie
Ballada instrumentalna, należąca do utworów epicko‑narracyjnych, jest gatunkiem stworzonym przez Fryderyka Chopina. Mieczysław Tomaszewski tak piszem60cdf1dea2472293_0000000000007pisze: Ballad instrumentalnych nikt przed Chopinem nie komponował. To właśnie jemu przypisuje się przeniesienie na fortepian gatunku, który stał się szczególnie reprezentatywny dla wczesnoromantycznej poezji. Zawierzając Schumannowi przyjmuje się, że pomysł i inspiracja zrodziły się przy lekturze ballad Mickiewicza.
Fryderyk Chopin skomponował cztery ballady: g‑moll op. 23, F‑dur op. 38, As‑dur op. 47 i f‑moll op. 52. Ich forma kształtowana jest swobodnie i rozwija się według praw muzycznej dramaturgii i ekspresji. Opiera się na szeregowaniu, rozwijaniu i przekształcaniu motywów i fraz, wykorzystuje wariacyjność i repryzowość. Wpływ na muzyczną narrację Chopinowskiej ballady miała ballada poetycka, ze swoją tajemniczością, dziwnością, niepokojem i grozą, wątkami nadprzyrodzonymi i fantastycznymi oraz dialogami. Szczególną cechą ballad Chopina jest ich ton opowiadający, szeroko rozpięte frazy, nostalgia i zaduma, ale także potężne i dramatyczne w swoim wyrazie kulminacje. Interpretacje muzykologów dopatrywały się w balladach Chopina inspiracji poetyckich – Mickiewiczowskim Konradem Wallenrodem w Balladzie g‑moll, Świtezianką w Balladzie F‑dur i Lorelei H. Heinego w Balladzie As‑dur.
Ballada g‑moll op. 23, naszkicowana została prawdopodobnie w Wiedniu, a skomponowana w Paryżu w latach 1835‑1836. Jej forma nawiązuje do sonaty, przebiega jednak swobodnie. Szczególną uwagę zwraca początek Ballady, o którym A. Hedley pisał: Pierwsze takty stwarzają atmosferę legendy – jak gdyby bard zbierał myśli i wahał się chwilę przed rozpoczęciem opowieści. Nastroje zmieniają się, przechodząc od charakteru elegijnego, poprzez taneczny, do burzliwego i motorycznego.
R1SBlPIvyLvg81
RHdVdEQAtl9PO1
Ballada chopinowska inspirowała wielu innych twórców, którzy podejmowali ten gatunek: F. Liszta, J. Brahmsa, E. Griega, G. Fauré, F. Nowowiejskiego, L. Różyckiego (Ballada na fortepian i orkiestrę).
m60cdf1dea2472293_0000000000007
M. Tomaszewski, F. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Wyd. Podsiedlik‑Raniowski i Spółka, Poznań 1998, s. 448.
m60cdf1dea2472293_0000000000126
Zakres terminu fantazja
Zakres terminu fantazjaFantazjafantazja obejmuje wiele form i sposobów kształtowania rozwijających się na przestrzeni kilku wieków, począwszy od renesansu aż do współczesności. Możemy wyróżnić różne typy fantazji:
figuracyjną, która dała początek gatunkom wirtuozowskim,
polifoniczną, będącą obok ricercaru wstępną formą fugi,
należącą do romantycznej liryki instrumentalnej.
W XVI i XVII w. popularne były fantazje lutniowe o improwizacyjnym charakterze. Równolegle rozwijały się fantazje polifoniczne zbliżone do ricercaru. Ten typ fantazji wypracował niderlandzki kompozytor i organista Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621). W baroku stosowano różne układy konstrukcyjne: okresowe, figuracyjne, polifoniczne, wariacyjne i cykliczne. Johann Sebastian Bach łączył w jednym utworze niekiedy nawet trzy sposoby kształtowania: polifoniczny, figuracyjny i rondowy. Fantazje wariacyjne opierał na chorale (tzw. fantazje chorałowe). Typ improwizacyjno‑brawurowej fantazji stworzył w Fantazji chromatycznej BWV 903, w której fragmenty figuracyjne przeplatają się z odcinkami recytatywnymi.
RWK529VNjOB14
RyRkGzRTm2wsJ1
W solowym repertuarze skrzypków bardzo popularne są cykle czteroczęściowych fantazji Georga Ph. Telemanna. Łączą one typ włoskiej sonaty z techniką polifoniczną. Określenie „fantazja” dodawane było przez kompozytorów do innych form i gatunków. Słynną Sonatę fortepianową cis‑moll op. 27 (tzw. Księżycową) Beethoven opatrzył dookreśleniem „quasi una fantasta”. W Fantazji c‑moll na fortepian, chór i orkiestrę op. 80 połączył elementy koncertu i kantaty.
W romantyzmie fantazja przyjmowała różne oblicza. Pojawiała się jako miniatura instrumentalna (F. Chopin – Fantazja f‑moll op. 49), łączona była z innymi gatunkami (Piotr Czajkowski – symfoniczna fantazja Francesca da Rimini). Wirtuozowskie fantazje koncertowe pisano inspirując się efektownymi, popularnymi melodiami zaczerpniętymi z muzyki klasycznej, głównie operowej, a także z folkloru. Znakomitym przykładem jest Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13 Fryderyka Chopina. Jak pisze Mieczysław Tomaszewskim60cdf1dea2472293_0000000000008Tomaszewski: Fantazja reprezentuje istotnie tę właśnie odmianę tego wielokształtnego gatunku, który w języku obiegowym obdarzano mianem potpourri – czyli luźnej wiązanki melodii o określonym, wspólnym charakterze. Chopin wybrał trzy melodie, przedstawił je na sposób wariacyjny i poprzedził introdukcją. (…) Trzy tematy dopełniają się tworząc całość istotnie „narodową”, „rodzimą”. Temat pierwszy poddany wariacjom przynosi melodię pieśni „romansowej” o Laurze i Filonie, drugi – melodię „dumki” przypisanej Kurpińskiemu, ale wskazującej na proweniencję ludową, wreszcie trzeci melodię tańca, kujawiaka, o niewątpliwie już ludowym charakterze.
RzY4hk5Uq7HBB
Jednym z popularnych utworów literatury pianistycznej jest również Fantazja polska Ignacego Jana Paderewskiego. Jest to dzieło pełne rozmachu, brawury, w którym brzmią tematy muzyczne nawiązujące do polskiej muzyki ludowej.
Wśród fantazji koncertowych inspirowanych słynnymi tematami z oper, szczególnie znana jest Fantazja Carmen op. 25 Pablo de Sarasate. Często grywana na konkursach skrzypcowych, stanowi przykład utworu bardzo wymagającego pod względem technicznym (dwudźwięki, flażolety, zmiany rejestrów, różne rodzaje artykulacji i ozdobników). W Introdukcji rozbrzmiewa melodia Aragonaise, a następnie Habanery (cz. I), Seguidilli (cz. III) i tańca cygańskiego (cz. IV) z opery Carmen Georgesa Bizeta. Część drugą stanowi liryczne interludium.
RHfKaUvCfJY4K1
m60cdf1dea2472293_0000000000008
Źródło cytatu: http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/composition/detail/id/49
m60cdf1dea2472293_0000000000220
Zadania
RIttnRhWsbEW3
Ćwiczenie 1
RAumgVCGsGRyK
Ćwiczenie 2
RDzlzhYNJFByv
Ćwiczenie 3
R1MnRcxlgW0LB
Ćwiczenie 4
RdeZBNnHucOVo
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Moment muzyczny Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru. Rapsodia Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru. Ballada Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru. Fantazja Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Moment muzyczny Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru. Rapsodia Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru. Ballada Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru. Fantazja Możliwe odpowiedzi: 1. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., 2. utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., 3. tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej., 4. Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego., Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru., gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko-narracyjnym charakterze, którego twórcą był F. Chopin., tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej.
Moment muzyczny
Rapsodia
Ballada
Fantazja
RgQakm3rMpK0c
Ćwiczenie 6
R1KN95KbCjtuB
Ćwiczenie 7
W czasie lekcji słuchaliśmy fragmentów utworów muzycznych. Połącz w pary kompozytorów z właściwymi tytułami utworów. Franz Schubert Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94 David Popper Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94 Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94 Pablo Sarasate Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94
W czasie lekcji słuchaliśmy fragmentów utworów muzycznych. Połącz w pary kompozytorów z właściwymi tytułami utworów. Franz Schubert Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94 David Popper Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94 Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94 Pablo Sarasate Możliwe odpowiedzi: 1. Hungarian Rhapsody op. 68, 2. Ballada g-moll op. 23, 3. Fantazja Carmen op. 25, 4. Moment muzyczny f-moll op. 94
W czasie lekcji słuchaliśmy fragmentów utworów muzycznych. Połącz w pary kompozytorów z właściwymi tytułami utworów.
Po wysłuchaniu II Rapsodii węgierskiej F. Liszta oraz Rapsodii węgierskiej D. Poppera porównaj oba utwory, określając ich podobieństwa i różnice. Wnioski zanotuj w tabeli. Swoją pracę zapisz i wyślij nauczycielowi.
RDag0Ad4rfkDl1
R13hdgdKhmT9m
m60cdf1dea2472293_0000000000229
II Rapsodia węgierska
Rapsodia węgierska
R14UgHuNIiTJZ
R1BbggL6GRAFw
Inna wersja zadania
Polecenie 1. Przygotuj dwa pytania na kartkówkę dotyczące ballady chopinowskiej.
m60cdf1dea2472293_0000000000244
Słownik pojęć
Moment muzyczny
Moment muzyczny
Tytuł nadany przez Franza Schuberta sześciu utworom fortepianowym należącym do kategorii liryki instrumentalnej.
Rapsodia
Rapsodia
Utwór o nieustalonej budowie, którego nazwa wywodzi się od starożytnych greckich recytatorów, zwanych rapsodami. W XIX w. rapsodia była utworem fortepianowym o budowie ABA; w twórczości kompozytorów szkół narodowych opierała się na wykorzystaniu folkloru.
Ballada
Ballada
1. różne rodzaje utworów wokalnych (solowych lub chóralnych) z towarzyszeniem instrumentu lub bez; 2. gatunek muzyki instrumentalnej o swobodnej budowie i epicko‑narracyjnym charakterze. Twórcą artystycznie rozwiniętej ballady był F. Chopin.
Fantazja
Fantazja
Utwór instrumentalny o nieustalonej budowie, często z elementami improwizacyjnymi. O jej charakterze decyduje zespół środków typowych dla danego okresu historycznego.
Źródło:
Wojciech Marchwica, Słownik muzyki, Zielona Sowa, Kraków 2006.