Lesson plan (Polish)
Temat: Integracja europejska. Polska w strukturach NATO i UE
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
charakteryzuje przemiany społeczno‑polityczne w Europie Środkowo‑Wschodniej w latach 1989–1991;
wskazuje na mapie państwa NATO i Układu Warszawskiego, charakteryzując oba bloki polityczno‑wojskowe;
przedstawia cele i główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
XLII. Miejsce Polski w świecie współczesnym. Uczeń:
wyjaśnia przyczyny i znaczenie przystąpienia Polski do NATO w 1999 r.;
wyjaśnia przyczyny i znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o integracji europejskiej oraz drodze Polski do NATO i UE.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
kiedy i dlaczego powstała Unia Europejska;
jakie warunki musiała spełnić Polska by wstąpić do NATO i UE;
o najważniejszych europejskich organizacjach międzynarodowych;
jakie ważne stanowiska pełnili lub pełnią Polacy w strukturach Unii.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 1. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.
Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Ćwiczenie 1. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 2.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Unia Europejska – gospodarczo‑polityczny związek demokratycznych państw europejskich, posiadający liczne organizacje, instytucje i organy, których celem jest wzmocnienie jedności między nimi.
Rada Europy – międzynarodowa organizacja utworzona w 1949 r. skupiająca państwa europejskie, których celem jest zacieśnianie współpracy i wspólnego dziedzictwa. Rada zajmuje się przede wszystkim promocją i ochroną praw człowieka i demokracji. Jest to odrębna organizacja i nie należy jej mylić z instytucjami UE.
Europejska Wspólnota Węgla i Stali (EWWiS) – międzynarodowa organizacja gospodarcza istniejąca w latach 1952‑2002, która stała się początkiem integracji europejskiej. Została powołana traktatem paryskim przez 6 państw europejskich – RFN, Francję, Belgię, Holandię, Luksemburg i Włochy na 50 lat.
Europejska Wspólnota Gospodarcza (EWG) – powołana do życia 1 stycznia 1958 roku na mocy traktatów rzymskich, była pogłębieniem współpracy gospodarczej krajów zachodnioeuropejskich.
Europejska Wspólnota Energii Atomowej (Euratom) – powstała 1 stycznia 1958 roku na mocy traktatów rzymskich z 1957 r. wspólnota europejskich państw, której celem jest pokojowa współpraca w dziedzinie energetyki atomowej.
Jednolity Akt Europejski– międzynarodowa umowa z 1986 r. zawarta w ramach Wspólnot Europejskich, ustanawiająca powstanie wspólnego rynku i zacieśnienie współpracy politycznej krajów Wspólnoty. Ustanowił także Radę Europejską.
Rada Europejska – jedna z instytucji Unii Europejskiej powołana w 1986 r. Jej zadaniem jest wyznaczanie kierunków rozwoju i polityki Unii. W skład Rady skład wchodzą szefowie państw członkowskich. Jej przewodniczącym od 2014 r. jest Polak Donald Tusk.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) – międzynarodowa organizacja gospodarcza państw socjalistycznych istniejąca w latach 1949‑1991.
Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) – układ wojskowy zawarty w 1949 r. między państwami zachodnimi, którego celem była obrona przed militarnym atakiem ze strony Związku Radzieckiego.
Partnerstwo dla Pokoju – program z 1994 r. określający rodzaj współpracy łączący państwa NATO i kraje do niego aspirujące. Zakładał wspólne ćwiczenia wojskowe członków, udział w operacjach pokojowych i humanitarnych oraz konsultacje dotyczące ewentualnego zagrożenia.
Teksty i nagrania
European integration. Poland in the structures of NATO and the EU
The division of Europe after the Second World War into two blocs made the development of each of them follow a different path. Only a few years after the end of the war, the countries of Western Europe took steps towards integration, first economic, and then political. In 1952, a treaty entered into force that established the European Coal and Steel Community (ECSC), and 5 years later the European Economic Community (EEC) and Euratom. These became the germ of the European Union that was created in 1992. In the following years, new countries began to join the European Communities, and, after the transformations in 1989, also those that had belonged to the Eastern Bloc. Poland, together with the other countries of the region, was finally admitted to the EU on May 1, 2004. This was possible thanks to the fulfillment of the accession criteria, as well as a nationwide referendum. Over the next few years, Polish politicians held many important positions within the structures of the Union. In 2009, Jerzy Buzek was elected President of the European Parliament, and in 2014 Donald Tusk became the head of the European Council.
Another international structure, accession to which was sought from the first days of regaining freedom, was the North Atlantic Treaty Organization (NATO). The reason behind undertaking the preparations for military integration with the West was the assurance of security and independence that it provided. As early as 1994, Poland joined the Partnership for Peace, in order to get closer to the countries of the alliance. It also began painstaking preparations by carrying out reforms of the army and its leadership. The formal accession to the structures of NATO took place on March 12, 1999 in Independence (United States).