Temat: Strefy czasowe

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej (geografia).

Podstawa programowa

Klasa VI – geografia

V. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi. Uczeń:

3) wyjaśnia związek między ruchem obrotowym a widomą wędrówką i górowaniem Słońca, istnieniem dnia i nocy, dobowym rytmem życia człowieka i przyrody, występowaniem stref czasowych.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wyjaśniają sposób wyznaczania stref czasowych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, co to są strefy czasowe;

  • wskazywać przyczyny ustanowienia czasu uniwersalnego.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • atlas geograficzny;

  • metodniki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję, nawiązując do poprzednich zajęć, prosi wybranego ucznia, aby określił czas słoneczny i datę wybranego punktu na mapie.

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Ochotnicy rozwiązują ćwiczenia interaktywne nr 2–4 na forum klasy (na tablicy interaktywnej). Nauczyciel razem z uczniami omawiają poprawne odpowiedzi.

  • Prowadzący lekcję poleca podopiecznym, aby wykonali „Polecenie 1” i wypisali w zeszytach kraje leżące w tej samej strefie czasowej co Polska. Wybrana osoba prezentuje wyniki swojej pracy, a uczniowie oceniają ich poprawność.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby za pomocą metodników, ocenili poziom swoich umiejętności określania stref czasowych (kartka zielona oznacza poziom bardzo dobry, żółta – wystarczający, czerwona – niedostateczny).

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

zone time
zone time
RAcsxG6G8prEB
Nagranie dźwiękowe słówka

czas strefowy – umowny czas obowiązujący w danej strefie czasowej wyznaczany zgodnie z czasem słonecznym odpowiednim dla południka będącego środkiem danej strefy

time zones
time zones
R1ec9sjxJ1Q9U
Nagranie dźwiękowe słówka

strefy czasowe – obszary powierzchni Ziemi o szerokości 15° długości geograficznej, rozciągające się po 7,5° na wschód i zachód od południka 0° i kolejnych południków położonych co 15° na obu półkulach; południki te stanowią środki stref czasowych

universal time
universal time
R2Z6l7QQBQSIZ
nagranie dźwiękowe słówka

czas uniwersalny – czas słoneczny południka zerowego

Teksty i nagrania

RzCt5RGZmZ4wO
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Time zones

When the radio reports that it is 12:00, we know that you can hear the same message all over Poland. However, many residents could say that the sun is not at that moment at the highest point of its journey through the sky. Why is this happening? Why is there the same time in all of Poland when the Sun is towering on various meridians?

If every meridian on Earth would impose the use of their solar time on watch owners living on this meridian, most of them usually would show a different time, and if traveling from west to east or vice versa – one would have to move the watch. To avoid this, it was agreed to divide the entire area of our planet into 24 time zones corresponding to all hours throughout the day. Thus we have established time zones which have a latitude of 15° and extends 7.5° east and west of the meridian considered central for the zone. The central meridians were assumed to be the zero meridian, 180° meridian and all located between them, being a multiple of 15°, both in the western and eastern hemisphere.

All European countries are in five time zones. In the meridian zone of 0°, called the universal time or the time zone of Western Europe, there is, for example, the United Kingdom. Poland belongs to the Central European time zone assigned to the 15°E meridian. When in the universal time zone is 12:00, in the zone in which Poland is located (between 7.5°E to 22.5°E), it is 13:00.

  • In order to unify the indications of watches in a given area, time zones have been introduced on the entire globe.

  • There are 24 time zones with a width of 15°.