RqAZ5MwxyGJqW
Mapa
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R17rTWnlUENFp
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści

  1. Czym jest faktura?

  2. Rodzaj narzędzi a faktura obrazu

  3. Faktura zróżnicowana

  4. Faktura gładka

  5. Faktura a tworzenie iluzji

  6. Już wiesz

  7. Potrafisz

  8. Słownik

link1

Czym jest faktura?

R1CsIrhReOaZI
Przykłady faktur w naturze, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.

FakturafakturaFaktura to cecha powierzchni, która może być np.: jednolita, zróżnicowana, chropowata, szorstka, spękana, gładka, porowataporowatyporowata.
W naturze odbiór faktury może odbywać się przez dotyk i wzrok.

RAaJB1VGIbbfc1
Źródło: Adobe Spark, licencja: CC BY 3.0.

W malarstwie odbiór faktury odbywa się inaczej: obrazu znajdującego się w galerii czy muzeum nie dotykamy - nasz odbiór faktury odbywa się za pomocą zmysłu wzroku.
Widzimy, że powierzchnia obrazu jest na przykład gładka czy chropowata,  lśniąca czy matowa.
Niektóre rodzaje faktur możemy odczuć przez dotyk, np.: fakturę chropowatą, gładką, wypukłą.

R4XMOTJD9659T
Ćwiczenie 1
Poniżej zamieszczono zdjęcia różnych przedmiotów. Za pomocą wzroku oceń ich fakturę i do każdego dopasuj odpowiednie hasło.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RHEHHBSKX14BC
Połącz w pary: określenie z rodzajem powierzchni

Na fakturę w malarstwie wpływ ma kilka czynników, między innymi:

R16JYf7BIhlwG1
Fakturowa powierzchnia obrazu
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
  • materiały użyte przez artystę, np. rodzaj podobraziapodobraziepodobrazia, farb, dodanych materiałów (piasku, wiórów, gazet, itp.);

  • technika malowania, np. impastimpastimpasttechniki klejowetechniki klejowetechniki klejowe, gwaszegwaszgwasze i inne;

  • sposób malowania – nakładanie farby, prowadzenie pędzla, szpachli lub innego narzędzia.

Ćwiczenie 2
R18ZH11S5OJLF
Opisując fakturę używamy różnych określeń.
Wśród niżej zamieszczonych wyrazów zaznacz te, które nie odnoszą się do faktury.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej znajduje się fragment obrazu. Zbliżenie sprawia, że możesz zwrócić uwagę nie tylko na technikę nakładania farby w celu uzyskania fakturyfakturafaktury malarskiej, ale także na podłoże obrazu, czyli fakturę płótna. Płótno jest jednym z elementów dzieła, które stanowi: podobraziepodobraziepodobrazie.

R7SK2UM54BCFH
Andrzej Krzywka, "Pejzaż"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link2

Rodzaj narzędzi a faktura obrazu

RfUWahahY5NHn
Pędzle i farby
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.

Faktura wykonana pędzlem

Artyści malarze, tworząc swoje obrazy, używają różnych narzędzi.
Najczęściej jest to pędzel o różnej szerokości i twardości.
W celu uzyskania faktury chropowatej stosowany jest zazwyczaj pędzel o twardym włosiu. FakturęfakturaFakturę, którą pozostawia ślad takiego pędzla, możesz zobaczyć na poniższych zdjęciach.

Faktura wykonana szpachelką malarską

szpachelka malarska

W celu namalowania chropowatej, fakturalnej powierzchni malarze stosują również szpachelki malarskieszpachelka malarskaszpachelki malarskie. Mają one zróżnicowaną wielkość i kształt końcówek umożliwiających nakładanie farb dla uzyskania wielości śladów fakturalnych.
Poniżej znajdują się ilustracje wybranych rodzajów szpachli – po kliknięciu w zdjęcia zobaczysz faktury, jakie można nimi uzyskać.

Twórz tradycyjnie!

R1P7S2M54FTFB
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RMM5BUGXVSENZ
Potrzebne będą:
skrawki różnych materiałów, np.:
folia aluminiowa, papier ścierny, płótno o wyraźnym splocie, włóczka, wata, nożyczki, klej, kartka papieru lub tektury.

Etapy Twojej pracy:
1. Rozłóż zgromadzone materiały przed sobą, przyjrzyj się im, a następnie zamknij oczy i dotykaj je.
2. Zapamiętaj swoje odczucia dotykowe i podziel zgromadzone ścinki na dwie grupy: przyjemne i nieprzyjemne w dotyku.
3. W ten sposób podzielisz materiały na kontrastowe, czyli stanowiące swoje przeciwieństwo, skrajnie odmienne faktury.
4. Za pomocą nożyczek powycinaj z materiałów różne figury geometryczne, np. koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty.
5. Z tak wyciętych figur, mając na uwadze akcentowanie różnorodności faktur, ułóż na kartce kompozycję, którą przykleisz do podłoża.
6. Stwórz własną abstrakcję na temat faktury, nadaj jej tytuł i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RSRNE5K47G1XM
Po zapoznaniu się z rodzajami faktury i narzędziami do ich uzyskania, jak sądzisz, czy do namalowania obrazu wielkich rozmiarów o chropowatej fakturze - bardziej przydatna byłaby szpachelka czy pędzel?
Odpowiedź zapisz w polu poniżej i krótko uzasadnij, dlaczego tak uważasz.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Faktura zróżnicowana

Impast

detal

ImpastimpastImpast lub impastoimpastimpasto najczęściej jest stosowany w technice olejnej, akrylowej, a także podczas malowania farbami plakatowymi. Polega na nakładaniu farby grubą warstwą przy pomocy szpachli lub pędzla. Uzyskane w ten sposób nierówności tworzą urozmaiconą fakturęfakturafakturę
Zwróć uwagę, jak posługiwał się impasto Vincent van GoghVincent van GoghVincent van Gogh. Po kliknięciu w interaktywne punkty zobaczysz detaledetaldetale obrazu.

Vincent van Gogh
R1PYyb2Jz1825
Dzieło ukazuje fragment drogi, przy której rośnie zboże oraz cyprysy oraz inne krzewy. W tle rozciąga się pasmo niewysokich gór oraz niebo. Na obrazie widoczne są pociągnięcia pędzla, oddające fakturę poszczególnych elementów. Na ilustracji zostały zamieszczone punkty interaktywne, przedstawiające fragmenty dzieła: zielony krzew oraz fragment zboża.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] „Pole pszenicy z cyprysami”, 1889 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
RzjJSBOUvJkcz
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Pole pszenicy z cyprysami” autorstwa Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. ukazuje rozłożyste drzewo rosnące w zbożu na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment drzewa oraz kłosy zboża, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] "Pole pszenicy z cyprysami", 1889 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 2.0.
R1DTnaLcULyHn
Ilustracja interaktywna przedstawia łan pszenicy na tle łąki i nieba. Na pierwszym planie znajduje się falujące zboże i krzak czerwonych maków. W tle rosną drzewa i niewielkie krzaki. Z prawej strony wyróżnia się większe od innych ciemnozielone drzewo. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment z makami przy drodze oraz cyprys, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] „Pole pszenicy z cyprysami” (fragment)
Źródło: flickr [czytaj: flike], dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 3.0.
RNLT53LX83J7Q
Ćwiczenie 3
Zaznacz obraz, który został wykonany z zastosowaniem impasto.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1J9ZMET2NOKT
Czy to zdanie jest prawdziwe - zaznacz tak lub nie:
Do malowania farbami akwarelowymi stosuje się impasto.

Farba z domieszkami

Niektórzy artyści, chcąc uzyskać jeszcze większą ekspresję za pomocą zróżnicowanej faktury, dodają do farb różne substancje.
Mogą to być, na przykład: trociny, tłuczone szkło, piasek lub żwir.
Jednym z pierwszych twórców, który odwoływał się do takiej techniki był  George BraqueGeorge BraqueGeorge Braque .
Zapoznaj się z ilustracją znajdującą się poniżej, przedstawiającą dzieło artysty.
Po kliknięciu w punk na ilustracji zobaczysz powiększony detal.detaldetal.

George Braque
R1793848JLFCO
Obraz przedstawia piętrowy dom za drzewami. Na pierwszym planie znajdują się dwa drzewa bez liści o niebieskich konturach. Za nimi stoi dom o dwóch rzędach okien i żółtym dachu. Kolory nie są realistyczne - drzewa są czerwone z niebieskim konturem. Dom o białych ścianach ma zielone okna. Wszystkie przedmioty i rośliny mają niebieskie kontury. W tle znajdują się plamy pejzażu. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt, zawierający fragment drzewa z widoczną fakturą, uzyskaną przez grubo położoną warstwę farby.
Georges Braque [czytaj: żorż brak] „Dom za drzewami”
Źródło: online-skills, domena publiczna.

Zapoznaj się z galerią, w której znajdują się detaledetaldetale, pochodzące z różnych prac George’a Braque’aGeorge BraqueGeorge’a Braque’a . Zwróć szczególną uwagę na fakturęfakturafakturę dzieł.

Twórz tradycyjnie!

R13X4CEPJXASC
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RPH1HF71AX2JF
Spróbuj znaleźć w swoim otoczeniu przynajmniej jeden przedmiot codziennego użytku, który mógłby posłużyć jako narzędzie malarskie.

Potrzebne będą:
1. Na przykład: szczoteczka, zmywak kuchenny, szmatka, korek plastikowy, folia bąbelkowa i wiele innych.
2. Kartka z bloku technicznego A3.
3. Farby plakatowe lub akrylowe.
4. Paleta malarska - jej rolę może pełnić np.: folia aluminiowa, talerzyk plastikowy.

Zanim przystąpisz do malowania, wyobraź sobie, że zanurzasz wybrane narzędzie w gęstej farbie.
Zastanów się, jakie ślady powstaną, jaki będą miały kształt.
Następnie przygotuj gęstą farbę w różnych kolorach i wykonaj obraz tym narzędziem.
Może to być Twój portret, martwa natura, albo widok z okna.
W polu poniżej wpisz tytuł swojej pracy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RS6EQ4UJMQGJU
Jak sądzisz, jakiego rodzaju faktura byłaby najbardziej odpowiednia do namalowania obrazu przedstawiającego burzę na morzu?
Odpowiedź z krótkim uzasadnieniem wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Krakelury

krakelury

Specyficznym rodzajem faktury powstającej na powierzchni obrazów olejnych, freskach i ceramice są krakelury, czyli siatka spękań na powierzchni dzieła. Najczęściej powstaje ona w wyniku upływu czasu i jest charakterystyczna dla starych dzieł.
Zdarza się także, że artyści świadomie wykorzystują tę właściwość materiału (głównie werniksuwerniksowaniewerniksu) i czynią z niej atut dekoracyjności.
Poniżej znajdują się dwa dzieła malarskie. Jeśli chcesz na nich zobaczyć charakterystyczne krakelurykrakelurykrakelury, kliknij na punkty znajdujące się na ilustracjach.

R1ayMyUI0kTOj
Na portrecie ukazana jest kobieta na tle pejzażu. Jej wzrok skierowany jest przed siebie. Postać delikatnie się uśmiecha. Ubrana jest w ciemną suknię z dużym dekoltem, na którą zarzucona jest delikatna, przezroczysta tkanina. Ręce trzyma przed sobą, zakładając prawą na lewą. Zielono-brązowy pejzaż w tle jest ukazany we mgle. Dodatkowo na obrazie został zamieszczony interaktywny punkt nr 1. z fragmentem dzieła, przedstawiającym detal: usta i nos kobiety. W dużym zbliżeniu widać popękaną nieregularnie farbę. Pęknięcia tworzą nieregularną, ciemnobrązową siatkę.
Leonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi] "Mona Lisa", Luwr, Paryż
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.
RdjNy4JrNjoxd
Obraz przedstawia martwą naturę. Na parapecie z brązowej terakoty ustawiono od lewej srebrny kielich, trzy orzechy włoskie, w tym jeden rozłupany na pół, trzy brzoskwinie na wiklinowym talerzu , kiść zielonych i fioletowych winogron. Od winogron odbijają się plamki światła. Martwa natura ustawiona jest na tle ciemnej, brunatnej ściany. Na obrazie znajduje się interaktywny punkt, pod którym został zamieszczony fragment dzieła ukazujący owoce. Widać wyraźnie popękaną farbę, pęknięcia tworzą szare, nieregularne kształty na obrazie, widoczne tylko w powiększeniu.
Jean Chardin [czytaj: żą szardę] "Martwa natura z brzoskwiniami, srebrnym kielichem, winogronami i orzechami"
Źródło: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Twórz tradycyjnie!

RIH8E1hqVIEcR
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RTTHS96CQD25E
Namaluj abstrakcyjny obraz fakturalny przy użyciu naturalnych materiałów.
Tym razem potrzebne będą:
cienkie papierowe serwetki;
karton formatu A3 (np.: okładka bloku technicznego);
klej introligatorski;
różnej grubości sznurki, włóczki;
farby plakatowe lub akrylowe;
pędzle;
pojemnik na wodę
substancja do utrwalenia pracy: werniks (może być nim np.: lakier do włosów).

Po przygotowaniu materiałów i przyborów:
1. Karton i serwetki posmaruj klejem.
2. Następnie pognieć serwetkę w dłoniach i przyklej do kartonu, dobrze ją dociskając.
Twoja praca jest na płaszczyźnie i nie powinna zbyt mocno od niej odstawać.
3. Poprzyklejaj kawałki sznurków lub włóczek - zrób to dosyć szybko, żeby klej nie zdążył wyschnąć zanim zaczniesz przyklejać.
4. Odczekaj aż całość wyschnie i pomaluj dowolnymi kolorami farb.
5. Kiedy Twój obraz wyschnie, przy użyciu miękkiego pędzla usuń delikatnie materiał fakturalny, który się nie przykleił.
6. Teraz możesz zabezpieczyć i utrwalić obraz. Artyści używają do tego specjalnych werniksów malarskich, a proces nazywa się werniksowaniem obrazu.
Użyj do tego np.: lakieru do włosów – spryskaj nim cały obraz.
7. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1LHHQ289KZLO
Do których z poniższych tematów dzieł malarskich mogą być zastosowane krakelury?
Zaznacz właściwe odpowiedzi.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Faktura gładka

RGT3K4T2XS9TD1
René Magritte [czytaj: rene magrit], „Pokój przesłuchań", 1958 r., Muzeum Sztuki, Zurych, Szwajcaria; fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.

Na ilustracji obok znajduje się niezwykły i niepokojący obraz René MargrittaRené MagrittaRené Margritta pt. „Pokój przesłuchań”. Jednolita, gładka powierzchnia obrazu jest tutaj drugorzędna, aby nie przeszkadzała w odbiorze dzieła.
Przytłaczająca atmosfera przesłuchania uzyskana jest przez powiększenie jabłka do ponadnaturalnych rozmiarów.

Narzędziami, którymi można uzyskać gładką fakturę są miękkie pędzle oraz farby o odpowiedniej konsystencji.
Duże znaczenie mają również precyzyjne, niemal niewidoczne ślady pędzla.

René Magritta
R1KA5ZSJL2TGK
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się obrazom umieszczonym w ćwiczeniu i zaznacz to dzieło, które ma gładką fakturę: bez nierówności i chropowatości.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RAP5F7RB68FUR
Jak sądzisz, czy do wykonania realistycznego portretu malarskiego byłaby bardziej odpowiednia faktura gładka czy chropowata?
Odpowiedź wpisz w polu poniżej i krótko uzasadnij.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Faktura matowa

Ruk0fK1etmpHN1
Przykład faktury matowej, gwasz
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.

Matową fakturęfakturafakturę najlepiej zaobserwować w oryginale, na ilustracji nie zawsze będzie dobrze widoczna.

Na przykład na ilustracji obok trudno jest rozpoznać, czy faktura jest błyszcząca, czy matowa.

Dopiero wiedza na temat techniki malarskiej umożliwia rozwianie wątpliwości, ponieważ każdy rodzaj farb powoduje inne efekty.

Matowe faktury uzyskuje się zazwyczaj przy użyciu technik klejowychtechniki klejowetechnik klejowych, gwaszygwaszgwaszy, akwareli lub temperytemperatempery, a także farb plakatowych.

Faktura błyszcząca

Błyszczące są obrazy olejne, zwłaszcza werniksowanewerniksowaniewerniksowane, w których farba nakładana jest  za pomocą laserunkówlaseruneklaserunków.
W galerii poniżej możesz zapoznać się z wybranymi przykładami dzieł malarskich, w których artyści zastosowali fakturę błyszczącą. Wśród poniższych przykładów możesz zapoznać się z dziełami mistrza laserunku, którym był, m.in.: artysta tworzący w okresie baroku, RembrandtRembrandtRembrandt.

Rembrandt

Poniżej znajdują się ilustracje dwóch obrazów wykonanych w tym samym czasie i na tym samym podłożu (na drewnie), przy czym jeden został namalowany temperą, a drugi farbą olejną.
Zapoznaj się z nimi, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
Weź pod uwagę, że obraz olejny ma fakturę błyszczącą - spowodowaną obecnością oleju. Natomiast obraz namalowany temperą ma fakturę matową - tutaj spoiwem nie jest olej, który jest błyszczący, ale np.: żółtko jaja kurzego.

RFEU98F3X8MCK
Ćwiczenie 5
Dopasuj nazwy technik do obrazów.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RKJQO1ARPZX2Z
Jak sądzisz, do namalowania wnętrza sklepu z diamentami bardziej pasowałyby farby temperowe czy olejne?
Odpowiedź wpisz w polu poniżej i krótko uzasadnij.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Faktura a tworzenie iluzji

Ludzie od dawna podziwiali malarstwo za wierny obraz rzeczywistości.
Ceniono i zachwycano się obrazami, na których wszystko wyglądało jak prawdziwe. Dlatego też artyści dążyli do wiernego oddania struktury materiałów i przedmiotów: blasków metalowej zbroi, gładkiego jedwabiu, miękkości chmur, szorstkości skał, połyskliwej biżuterii czy delikatnej skóry człowieka.

R1eAlEeuhs1Yk
Ilustracja interaktywna przedstawia martwą naturę. Na drewnianym blacie stołu ustawione są naczynia i produkty spożywcze. Na samym brzegu, od lewej leżą dwa precle, srebrny, nóż ze zdobioną rączką i talerz z migdałami, rodzynkami i suszonymi figami. Kilka migdałów leży na blacie, po lewej stronie talerza. Centrum martwej natury zajmują duże bloki przekrojonych niedbale serów żółtych. Na serach leży mały talerzyk z popękaną bułką. Dalej, po prawej stronie stoi gliniany , brązowy dzban z wiekiem i szklany, ozdobny kielich napełniony do połowy białym winem, z przykrywką. Za kielichem leży bułka. Ciemne tło martwej natury powoduje, że jasne przedmioty zostają uwypuklone, a ciemniejsze wtapiają się w nie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: powierzchnia chropowata, Punkt 2: powierzchnia chropowata, Punkt 3: powierzchnia gładka z wyżłobieniami, Punkt 4: powierzchnia gładka.
Clara Peeters [czytaj: klara piters] „Martwa natura z serami, migdałami i preclami”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
trompe l'oeil

odzaju dzieła malarskie określane są jako trompe l'oeiltrompe l'oeiltrompe l'oeil czytaj: [trąp lej]trompe l'oeilczytaj: [trąp lej]

R1PZNCLT2945E
Ilustracja interaktywna ukazuje ciemną deskę z trzema skórzanymi, czerwonymi paskami, za którymi zatknięte są różne przedmioty: gazety, zapieczętowane listy, broszury, grzebień, pióro zostały wsunięte pod czerwone skórzane pasy. Wszystkie przedmioty wykonane są z niezwykłą precyzją. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po kliknięciu na literę i oraz odwróceniu obrazu zostaje wyświetlona informacja: Trompe l’oeil [czytaj: trąp lej] tłumaczone jest jako "zmylenie oka". W sztuce to rodzaj malarstwa iluzjonistycznego, tworzącego złudzenie, że na dwuwymiarowej powierzchni mamy do czynienia z trójwymiarową przestrzenią. Terminem tym określa się również typ obrazu, który naśladuje deskę z przypiętymi do niej drobiazgami codziennego użytku, czy zbieranymi przedmiotami.
Evert Collie [czytaj: ewert koli] „Martwa natura”, ok. 1696, olej na płótnie, Indianapolis Museum of Art, Indianapolis, Stany Zjednoczone
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1CCAMVVDC7BD
Carl Hofverberg [czytaj: karl howerberg] "Trompe l’oeil' [czytaj: trąp lej]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Niekiedy doskonałe pod względem odwzorowania rzeczywistości martwe natury, były pretekstem do ukrycia autoportretu artysty, jak ta poniżej.

R26XPFXMJD3SG
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Abrahama van Beyerena [czytaj: abrahama wan bejrena] „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”. Ukazuje bogato zastawiony stół nakryty ciemnym obrusem. Znajdują się na nim: cynowe naczynie z mięsem na plecionym koszyku ze słomy, obrana cytryna, chleb, winogrona, zegarek, porcelanowa miska zawierająca brzoskwinie i dynię, cynowy dzban, kieliszki z białym winem oraz cynowe naczynia. W odbiciu srebrnego dzbana widoczna jest postać malarza, stojącego przy sztalugach. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlony fragment obrazu ze srebrnym dzbankiem, w którym odbija się artysta stojący przy sztalugach w momencie malowania dzieła oraz informacja: Detal z obrazu Abrahama van Beyerena [czytaj: abrahama wan bejrena] " Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku".
Abraham van Beyeren [czytaj: abraham wan bejren] „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”, ok. 1655‑1665, Mauritshuis, Haga, Holandia
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
RD6p7ZMKWEtMv
Giuseppe Arcimboldo [czytaj: dżiuzepe arczimboldo], „Ziemia", 1566 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0.

Mistrz martwych natur – Jean ChardinJean ChardinJean Chardin imitował delikatną skórkę brzoskwiń i śliwek. Fakturę materiałów, futer doskonale przedstawiali Lucas CranachLucas CranachLucas Cranach Starszy i Hans HolbeinHans HolbeinHans Holbein Młodszy. Zapoznaj się z ich obrazami.

Jean Chardin
Lucas Cranach
Hans Holbein
R1J13BRATDA7U
Lucas Cranach [czytaj: lukas kranach] „Henryk Pobożny i Katarzyna Meklemburska”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R19u7ToBwf5Wx
Hans Holbein [czytaj: hans holbajn] "Portret Georga Giszego", 1532 r., Gemäldegalerie , Berlin
Źródło: online-skills, domena publiczna.

wróć do spisu treści

link6

Już wiesz

  • jak wyjaśnić pojęcia: faktura, matowy, porowaty, impasto, podobrazie, techniki klejowe, gwasz, werniksowanie, laserunek;

  • jakie są przykładowe rodzaje faktur;

  • co to są krakelury i jak je rozpoznać w dziełach;

  • które zmysły są odpowiedzialne za przekazywanie informacji o rodzaju faktur;

  • jakie są różnice między fakturą jednolitą i zróżnicowaną.

wróć do spisu treści

link7

Potrafisz

  • rozpoznać rodzaje narzędzi malarskich stosowanych do uzyskania faktur;

  • określać rodzaje czynników wpływających na rodzaje faktur w malarstwie;

  • rozpoznać rodzaje faktur w podanych dziełach malarskich;

  • rozpoznawać fakturę przedmiotów i dopasowywać do nich właściwe określenia  opisujące ich charakter;

  • wyjaśnić rożnice między fakturą jednolitą z zróżnicowaną;

  • samodzielnie wykonać pracę plastyczną uwzględniającą zróżnicowane faktury.

wróć do spisu treści

link8

Słownik

detal
detal

niewielka część, element większej całości; szczegół, drobiazg

faktura
faktura

charakterystyczny sposób ukształtowania powierzchni przedmiotu (w plastyce – powierzchni dzieła)

impast
impast

z wł. impasto – ugniatam; technika malarska (stosowana głównie w malarstwie olejnym lub akrylowym), polegająca na nakładaniu wypukłej, grubej warstwy farby

krakelury
krakelury

nieregularna siatka spękań farby na powierzchni malowidła;

laserunek
laserunek

cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu

matowy
matowy

niemający połysku

porowaty
porowaty

z gąbczastą strukturą; mający szorstką powierzchnię z małymi otworkami

szpachelka malarska
szpachelka malarska

rodzaj łopatki używanej przez artystów do rozcierania farb na palecie i nakładania ich na płótno; zazwyczaj z metalu, tworzywa sztucznego;

techniki klejowe
techniki klejowe

techniki malarskie polegające na posługiwaniu się farbami kryjącymi powstałymi z połączenia farby w proszku z klejem (klajstrem lub mączką kasztanową); do malowania farbami klejowymi stosowane są pędzle szczecinowe

trompe l´oeil [czytaj: trąp lej]
trompe l´oeil [czytaj: trąp lej]

rodzaj iluzjonistycznego ujęcia przedstawianego motywu, wywołujący u widza wrażenie, że ma przed sobą rzeczywiste, trójwymiarowe przedmioty; typ obrazu, który naśladuje deskę z przypiętymi do niej drobiazgami codziennego użytku, przedmiotami zbieractwa (sztuki lub przyrody) itp.;

werniksowanie
werniksowanie

werniks jest mieszaniną szybkoschnącego pokostu i oleju lub roztworów żywiczych; werniksowanie polega na wprowadzaniu do obrazów powłoki chroniącej przed wpływami atmosferycznymi i uszkodzeniami;

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link2
podobrazie
podobrazie

materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryty zaprawą malarską, na którym powstaje malowidło

gwasz
gwasz

kryjąca farba wodna z dodatkiem bieli ołowiowej lub kredy, w której spoiwem jest guma arabska lub białko; także technika malarska posługująca się farbami gwaszowymi oraz obraz wykonany taką techniką

tempera
tempera

rodzaj kryjącej farby, do wyrobu której oprócz barwników używa się jako spoiwa jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych; także technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami temperowymi oraz obraz namalowany tą techniką