Sadzenie i pielęgnacja drzew ozdobnych
OGR. 03. Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu – 314202): dobieranie roślin ozdobnych do urządzania obiektów architektury krajobrazu oraz urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat sadzenia i pielęgnacji drzew ozdobnych stosowanych w różnych terenach zieleni.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.03. Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu
E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:
OGR.03.5. Urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu
Osoba ucząca się:
OGR.03.5.1) wykonuje inwentaryzację szaty roślinnej:
OGR.03.5.1) 1) określa zasady sporządzania inwentaryzacji szaty roślinnej;
OGR.03.5.1) 2) dobiera sprzęt do wykonania inwentaryzacji szaty roślinnej;
OGR.03.5.1) 3) planuje prace z wykorzystaniem sprzętu do wykonywania inwentaryzacji szaty roślinnej;
OGR.03.5.1) 4) sporządza inwentaryzację szaty roślinnej.
OGR.03.5.2) planuje prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew i krzewów ozdobnych:
OGR.03.5.2) 1) określa przygotowanie terenu pod sadzenie drzew lub krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.2) 2) dobiera sposoby przygotowania terenu pod nasadzenia do rodzaju sadzonki oraz terminu sadzenia;
OGR.03.5.2) 3) dobiera termin sadzenia drzew i krzewów ozdobnych do rodzaju sadzonki oraz terenu;
OGR.03.5.2) 4) określa sposoby przygotowania drzew do przesadzania;
OGR.03.5.2) 5) dobiera sposoby transportu i przechowywania drzew i krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.2) 6) określa prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew oraz krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.2) 7) sporządza plany nasadzeń odręcznie oraz z wykorzystaniem programów wspomagających projektowanie;
OGR.03.5.2) 10) ocenia jakość wykonywanych prac.
OGR.03.5.3) planuje prace związane z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych:
OGR.03.5.3) 1) określa prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.3) 2) sporządza harmonogramy prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.3) 3) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do wykonywanych prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.3) 4) organizuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.3) 5) wykonuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych;
OGR.03.5.3) 6) ocenia jakość wykonywanych prac związanych z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych.
OGR.03.5.4) planuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych:
OGR.03.5.4) 1) określa przygotowanie terenu pod zakładanie trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 2) określa prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 3) sporządza harmonogramy prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 4) dobiera gatunki roślin do zakładania trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 5) sporządza plany nasadzeń roślinnych, w tym trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych, stosując programy komputerowe wspomagające projektowanie;
OGR.03.5.4) 6) dobiera sprzęt do zakładania i pielęgnacji trawników,kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 8) organizuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 9) wykonuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;
OGR.03.5.4) 10) ocenia jakość wykonanych prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników,żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial) Sadzenie drzew ozdobnychFilm instruktażowy (tutorial) Sadzenie drzew ozdobnych
Praca z filmem instruktażowym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
określanie nazw zawodów (technik architektury krajobrazu, ogrodnik, pracownik w terenach zieleni) związanych z sadzeniem i pielęgnacją drzew ozdobnych;
omówienie pożądanych cech charakteru lub osobowości, a także kompetencji przedstawicieli tych zawodów;
odczytywanie planów nasadzeń;
przygotowanie gleby do sadzenia drzew ozdobnych;
przygotowanie roślin do sadzenia;
obsługa i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego podczas sadzenia i pielęgnacji drzew ozdobnych (np. wiertnicy, koparki, samochodu z hds);
znajomość dokumentacji związanej z sadzeniem i pielęgnacją drzew ozdobnych;
oznaczanie posadzonych drzew na planie sytuacyjnym.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Przygotowanie dołów do sadzenia drzewInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Przygotowanie dołów do sadzenia drzew
Praca z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
charakteryzowanie miejsc, w których mogą być sadzone drzewa, np. w mieście;
omówienie warunków pracy i warunków technologicznych dotyczących zawodu technik architektury krajobrazu;
przedstawienie gotowych wyrobów wykorzystywanych podczas sadzenia drzew.
Plansza/schemat/grafika interaktywna Pielęgnacja po posadzeniu drzewPlansza/schemat/grafika interaktywna Pielęgnacja po posadzeniu drzew
Praca z planszą/schematem/grafiką interaktywną wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
charakteryzowanie zasad pielęgnacji drzew trzy lata po ich posadzeniu;
omówienie każdego etapu pielęgnacji w każdym roku do trzeciego roku po posadzeniu np.: zasad podlewania w zależności od sposobu przyjętego podczas sadzenia, zasad nawożenia oraz zasad pielęgnacji mis i korowania, a także sposobów naprawy stabilizatorów w zależności od użytej technologii.
Dokumentacja interaktywna Sadzenie i pielęgnacja drzew ozdobnychDokumentacja interaktywna Sadzenie i pielęgnacja drzew ozdobnych
Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
znajomość dokumentacji związanej z procesem sadzenia i pielęgnacji drzew ozdobnych;
wypełnianie dokumentacji związanej z sadzeniem i pielęgnacją drzew ozdobnych (np. zapis czynności pielęgnacyjnych wykonywanych przy nasadzeniach).
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sadzenia i pielęgnacji drzew ozdobnych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej sadzenia i pielęgnacji drzew ozdobnych.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Sadzenie drzew ozdobnychFilm instruktażowy (tutorial)
Przygotowanie dołów do sadzenia drzewInteraktywne narzędzie typu scenario-based learning
Pielęgnacja po posadzeniu drzewPlansza interaktywna
Proces sadzenia drzew i ich pielęgnacjaDokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy (tutorial) Sadzenie drzew ozdobnych z ćwiczeniami nr 1, 2, 7 i 9,
interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Przygotowanie dołów do sadzenia drzew z ćwiczeniem nr 6,
plansza/schemat/grafika interaktywna Pielęgnacja po posadzeniu drzew z ćwiczeniami 3, 4 i 5,
dokumentacja interaktywna Sadzenie i pielęgnacja drzew ozdobnych z ćwiczeniami 8 i 10.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o budowie drewna różnych gatunków drzew, jego właściwościach i możliwych zastosowaniach. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy (tutorial) Sadzenie drzew ozdobnych.
Praca w parach
Nauczyciel wyświetla uczniom film instruktażowy. Uczniowie dowiadują się z niego, jak przygotować glebę do sadzenia drzew ozdobnych, a także jak przygotować do sadzenia same rośliny. Film szczegółowo pokazuje budowę i zastosowanie takich narzędzi jak wiertnica i koparka. Uczniowie poznają dzięki niemu pracę samochodu hds przy wypakowywaniu roślin. Uczą się sporządzać dokumentację i oznaczać drzewa na planie sytuacyjnym. Instruktażowy charakter multimedium pozwala im dobrze przygotować się do wykonywania czynności zawodowych.
Nauczyciel prosi, aby w trakcie zapoznawania się z multimedium uczniowie zanotowali najważniejsze ich zdaniem informacje. Po filmie zadaje pytania sprawdzające poziom przyswojenia wiedzy, w razie potrzeby koryguje i/lub uzupełnia odpowiedzi.
2. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Przygotowanie dołów do sadzenia drzew.
Praca indywidualna
Nauczyciel wyjaśnia funkcjonowanie multimedium. Daje uczniom kilka minut na samodzielne, swobodne sprawdzenie działania interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning. Następnie prosi uczniów o wykonanie konkretnych czynności zawodowych:
wyboru miejsca do sadzenia;
rozważnego wyboru narzędzi do wykopu (np. szpadel, wiertnica, stabilizatory);
dobrania parametrów pracy przy sadzeniu roślin (np. warunki atmosferyczne);
praktycznych działań związanych z sadzeniem (wykopanie dołu, osadzenie drzewa, montaż rur drenarskich, stabilizacja).
Uczniowie korzystają z zawartych w multimedium instrukcji, towarzyszących każdej czynności, a także z pomocy nauczyciela, który czuwa nad przebiegiem pracy. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi uczniów o zakończenie pracy i podzielenie się wrażeniami, obserwacjami i wnioskami.
3. Plansza interaktywna Pielęgnacja po posadzeniu drzew.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy Każda grupa ma za zadanie opracować spriorytetyzowaną listę zasad i wskazań dotyczących pielęgnacji roślin w ciągu 3 lat po posadzeniu: grupa 1 – pierwszy rok grupa 2 – drugi rok grupa 3 – trzeci rok
Po określonym przez nauczyciela czasie grupy kolejno przedstawiają swoje listy na forum klasy. Pozostałe grupy mogą komentować i uzupełniać rozwiązania kolegów i koleżanek. Gdy wszystkie 3 grupy zakończą prezentację, nauczyciel kieruje do całej klasy pytania:
Które zasady są uniwersalne, a które odnoszą się do pielęgnacji niektórych roślin?;
Jakie błędy można popełnić podczas pielęgnacji roślin i jakie mogą być konsekwencje tych błędów?;
Jakie dodatkowe rozwiązania można zastosować, aby uprawa przyniosła jak najlepsze efekty?
Dyskusja kończy się podsumowaniem, którego może dokonać nauczyciel lub chętny/wybrany uczeń.
4. Dokumentacja interaktywna Sadzenie i pielęgnacja drzew ozdobnych.
Praca w parach
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach spróbowali wypełnić wzory dokumentów związanych z sadzeniem i pielęgnacją drzew. Uczniowie mogą posiłkować się zawartymi w multimedium instrukcjami oraz przykładowo wypełnionymi dokumentami. Po wykonaniu zadania uczniowie bezpośrednio w e‑zasobie uzyskują informację zwrotną. Nauczyciel może w trakcie pracy uczniów dawać im rady i korygować błędy.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film instruktażowy (tutorial) Sadzenie drzew ozdobnych.
Praca indywidualna
Lekcja odwrócona. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z filmem i sporządzili notatki, z których będą korzystać na zajęciach. Na lekcji nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o zreferowanie opracowanych zagadnień. Dzięki takiemu rozwiązaniu to sami uczniowie wprowadzają kolegów i koleżanki w temat zajęć. Po lekcji każdy może udostępnić swoją notatkę pozostałym uczniom, np. przez zamieszczenie pliku w chmurze.
2. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Przygotowanie dołów do sadzenia drzew.
Praca indywidualna
Nauczyciel wyjaśnia funkcjonowanie multimedium i prosi, aby uczniowie wykonali w nim konkretne działania zawodowe, np. dobór narzędzi i parametrów pracy, wykopanie dołu, osadzenie drzewa. W wykonywaniu wszelkich działań w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning uczniowie są instruowani przez lektora. Podczas lekcji nauczyciel pyta uczniów o ich wrażenia, obserwacje i wnioski dotyczące praktycznego wymiaru tematu.
3. Plansza interaktywna Pielęgnacja po posadzeniu drzew.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa ma przygotować listę zasad pielęgnacji drzew po posadzeniu, druga – listę błędów, jakie można w pielęgnacji popełnić.
Podczas lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję. Najpierw obie grupy przedstawiają swoje listy, następnie cały zespół klasowy zastanawia się nad możliwymi przeszkodami i problemami w pielęgnowaniu drzew i próbuje znaleźć optymalne rozwiązania.
Dyskusja kończy się podsumowaniem, którego może dokonać nauczyciel lub chętny/wybrany uczeń.
4. Dokumentacja interaktywna Sadzenie i pielęgnacja drzew ozdobnych.
Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie spróbowali wypełnić wzory dokumentów zamieszczone w multimedium. Prosi też, aby poszukali w internecie alternatywnych wersji takich dokumentów. Pliki z wykonanymi zadaniami uczniowie umieszczają w chmurze lub innym wskazanym przez nauczyciela środowisku. Na lekcji nauczyciel odnosi się do efektów pracy uczniów, wskazuje ewentualne potknięcia i wyjaśnia problematyczne kwestie.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się. Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do multimediów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej i dać uczniom jako check‑listę do oznaczenia
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści