E-materiały do kształcenia zawodowego

Oględziny techniczne wagonów

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów wyodrębnionej w zawodzie Technik transportu kolejowego

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

1

Pojęcia uporządkowano alfabetycznie. Pod każdym pojęciem znajduje się link odsyłający do materiału multimedialnego lub innych e‑materiałów, w których pojawia się dane pojęcie.

dokument Mw‑561
dokument Mw‑561

książka rewizji technicznej pociągów

RyoSfEytD3Nl6
Dokument Mw‑561
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
dokument Mw‑562
dokument Mw‑562

książka wagonów uszkodzonych

Rd8tL5b6bPOV7
Dokument Mw‑562
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
dokument Mw‑579
dokument Mw‑579

zawiadomienie o wyłączeniu z przewozu wagonów uszkodzonych. Dokument ten rewident taboru wypełnia w przypadku, gdy stwierdzonej usterki nie da się naprawić, nie wyłączając wagonu

R130dHG2wcZeC
Dokument Mw‑579
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
dokument Mw‑611
dokument Mw‑611

zawiadomienie o zerwaniu/uszkodzeniu urządzenia cięgłowego lub sprzęgu śrubowego

R1B0c3cjJfJMT
Dokument Mw‑611
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
karta próby hamulca i urządzeń pneumatycznych
karta próby hamulca i urządzeń pneumatycznych

dokument potwierdzający wykonanie próby hamulca, na podstawie którego dokonuje się stwierdzenia sprawności hamulców i urządzeń pneumatycznych oraz możliwości wyprawienia pociągu w drogę

młotek rewidencki
młotek rewidencki

narzędzie pracy rewidenta taboru służące do ostukiwania obręczy kół. Na podstawie dźwięku, który wyda ostukiwana obręcz, rewident stwierdza, czy dany zestaw kołowy nie jest uszkodzony, np. pęknięty

nalepka Mw‑539
nalepka Mw‑539

nalepka Nie ładować/ po wyładowaniu zwrócić – inaczej także nalepka wzoru K – nakładana ma wagony, na których stwierdzono usterki

R1TiyNzIvo1JD
Nalepka Mw‑539
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
nalepka Mw‑543
nalepka Mw‑543

inaczej nalepka wzoru R1 – nalepka Hamulec niezdatny do użytku – służy do oznaczenia wagonu z nieczynnym lub wyłączonym hamulcem ręcznym lub pneumatycznym

R1MiAZyy8H71R
Nalepka Mw‑543
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
nalepka Mw‑585
nalepka Mw‑585

nalepka „Niezdatny do ruchu”, którą wagon wyłączany z eksploatacji o jest obustronnie oklejany. Wyłączenie wagonów należy również odnotować w rubryce 10

RqGIBIGCHo1w4
Nalepka Mw‑585
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
nalepka Mw‑622
nalepka Mw‑622

nalepka dotycząca uszkodzenia lub braku luźnych części wagonowych

RivoX3jyxoH2s
Nalepka Mw‑622
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
naprawy wykonywane bez wyłączenia wagonu z eksploatacji o podstawowym zakresie
naprawy wykonywane bez wyłączenia wagonu z eksploatacji o podstawowym zakresie

proste naprawy taboru, które mogą być wykonane przez rewidenta taboru, lub przez pracowników zatrudnionych do tego typu czynności np. mechaników lub innych specjalistów, w kompetencjach których leży naprawa pojazdów kolejowych. Naprawa taka nie powoduje wyłączenia pojazdu kolejowego z eksploatacji i wykonywana jest zazwyczaj od ręki w miejscu ujawnienia usterki

naprawy wykonywane bez wyłączenia wagonu z eksploatacji o poszerzonym zakresie
naprawy wykonywane bez wyłączenia wagonu z eksploatacji o poszerzonym zakresie

skomplikowane naprawy taboru, które mogą być wykonane przez rewidenta taboru lub przez pracowników zatrudnionych do tego typu czynności np. mechaników lub innych specjalistów, w kompetencjach których leży naprawa pojazdów kolejowych. Naprawa taka nie powoduje wyłączenia pojazdu kolejowego z eksploatacji i wykonywana jest zazwyczaj od ręki w miejscu ujawnienia usterki

oględziny techniczne
oględziny techniczne

to czynności, które należy wykonać przed wyprawieniem pociągu w drogę – a czasami także po przyjęciu pociągu z drogi. Służą stwierdzeniu czy poszczególne pojazdy kolejowe w składzie pociągu są zdatne do ruchu pod kątem technicznym

próba hamulca
próba hamulca

zespół udokumentowanych czynności wykonywanych w pojeździe lub pociągu w celu sprawdzenia działania hamulców. W zależności od sytuacji ruchowej wykonuje się szczegółową lub uproszczoną próbę hamulców. Dowodem wykonania próby hamulców jest Karta próby hamulca i urządzeń pneumatycznych

rewident taboru
rewident taboru

pracownik kolei odpowiadający za dopuszczenie do ruchu taboru kolejowego w składzie pociągu na podstawie badań (oględzin) jego stanu technicznego. Wykonuje również drobne naprawy taboru kolejowego