Sposoby wydobywania dźwięków i ich oznaczenia muzyczne - artykulacja
Wprowadzenie
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania
Uczeń:
1) zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
a) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
b) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację);
2) odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
a) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
b) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
c) zna skróty pisowni muzycznej: repetycja, volty, da capo al fine;
d) zna podstawowe oznaczenia: metryczne, agogiczne, dynamiczne
i artykulacyjne, fermatę.
określać czym jest artykulacja;
definiować pojęcia artykulacji;
rozróżniać brzmienia instrumentów;
używać terminów związanych z artykulacjąartykulacją.
Artykulacja
Wydobywanie dźwięków nazywane jest artykulacją i może odbywać się na różne sposoby. Podstawowe to:
legato oznacza łącząc; dźwięki są połączone ze sobą;
staccato oznacza odrywanie dźwięków. Są one krótkie, ostro oddzielane od siebie;
portato to sposób pośredni pomiędzy staccato a legato i oznacza z włoskiego przenosząc.
Istnieją także inne rodzaje artykulacji, które są specyficzne dla poszczególnych instrumentów. Instrumenty można podzielić na różne grupy biorąc pod uwagę ich budowę i sposób wydobycia dźwięku. Rozróżniamy trzy podstawowe grupy instrumentów: dęte, strunowe i perkusyjne.
Film: Sposoby wydobywania dźwięków - artykulacja

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R92ycPWkkFleB
Film: Sposoby wydobywania dźwięków: artykulacja. Akcja filmu odbywa się w sali, w której znajduje się kilka instrumentów. Prowadzący mężczyzna rozpoczyna mówiąc: Witam wszystkich bardzo serdecznie. W dzisiejszej audycji powiemy o różnych sposobach wykonywania dźwięków. Dźwięki wydobywane są za pomocą instrumentów, które można podzielić na różne grupy biorąc pod uwagę ich budowę i sposób wydobycia dźwięku. Rozróżniamy trzy podstawowe grupy instrumentów. dęte, strunowe, perkusyjne. Wydobywanie dźwięków nazywane jest artykulacją i może odbywać się na różne sposoby. Mężczyzna rozpoczyna wymienianie różnych rodzajów artykulacji: Legato, oznacza łącząc, dźwięki połączone są ze sobą. Posłuchajcie jak to brzmi: Tu rozlega się gama wykonana na pianinie w górę i w dół zagrana legato. Mężczyzna kontynuuje: Innym rodzajem artykulacji jest staccato. Oznacza odrywanie dźwięków. Są one krótkie, ostro oddzielane od siebie. Słychać nagranie jest to (Gama wykonana na pianinie w górę i w dół zagrana staccato). Prowadzący opowiada o kolejnym rodzaju artykulacji: Sposobem pośrednim pomiędzy staccato i legato jest portato tzn. „przenosząc”. Tu słychać gamę wykonaną na pianinie w górę i w dół zagraną portato. Mężczyzna prowadzi dalszą prezentację, trzymając w dłoniach flet. Teraz opowiem o innych rodzajach artykulacji, które są specyficzne dla poszczególnych instrumentów. Dobrym przykładem może być technika frullato wykorzystywana w grze na flecie. Z włoskiego frullato oznacza brzęcząc. W czasie wydmuchiwania powietrza wymawia się głoskę trrrrrrr, umożliwia to uzyskanie drgającego dźwięku. Tu słychać gamę zagraną na flecie wykonaną frullato. W kolejnej scenie mężczyzna ma w rękach skrzypce. Dla instrumentów smyczkowych charakterystyczne jest z kolei m.in. wydobywanie dźwięku za pomocą szarpania strun palcami. Tego typu artykulacja nazywana jest pizzicato. Pizzicato z włoskiego oznacza szarpiąc. Teraz usłyszycie jak brzmi. Słychać grę pizzicato. Mężczyzna wyjaśnia: Przeciwieństwem pizzicato jest arco, które polega na graniu smyczkiem. Posłuchajcie. Zostaje odtworzona gama zagrana arco. Przewodnik kontynuuje: Smyczek umożliwia wydobycie dźwięku nie tylko poprzez pocieranie strun włosiem, ale także za pomocą uderzania strun drzewcem smyczka. Taką technikę nazywamy z włoskiego con legno. Brzmi ona tak. Tutaj słychać ciche dźwięki zagrane con legno. Kolejnym sposób artykulacji, jaki wykonać można na instrumentach smyczkowych, polega na zmianie wysokości i barwy dźwięku przez lekkie dotknięcie struny w odpowiednim miejscu. Słychać flażolety, które są cichutkie, bardzo wysokie, a ich brzmienie trochę przypomina brzmienie skrzypiec, a trochę brzmienie fletu. Przewodnik dodaje: Flażolety można także osiągnąć na instrumentach dętych drewnianych za pomocą przedęcia, oraz na gitarze i harfie. Mężczyzna wymienia kolejne rodzaje artykulacji: Jeszcze inną techniką jest arpeggio, typowe w grze na harfie. Arpeggio polega na szybkim zagraniu kolejnych dźwięków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równocześnie. Arpeggio wykonalne jest również np. na fortepianie, skrzypcach i gitarze. Słychać dźwięk harfy. Bardzo szybko zagrana jest seria dźwięków. W kolejnej scenie mężczyzna ma w dłoniach puzon. Opowiada o technikach typowych dla tego instrumentu. Inną artykulacją jest z kolei con sordino stosowane m.in w grze na skrzypcach, fortepianie oraz instrumentach dętych blaszanych. Należy do nich np. puzon, którego brzmienie będziemy zaraz słyszeć. Inną artykulacją jest z kolei con sordino stosowane m.in w grze na skrzypcach, fortepianie oraz instrumentach dętych blaszanych. Należy do nich np. puzon, którego brzmienie będziemy zaraz słyszeć. Usłyszymy za moment puzon bez tłumika, co w muzyce określa się jako senza sordino. Posłuchajcie jak brzmi. Tu słychać gamę zagraną bez tłumika. Mężczyzna porównuje: Z kolei technika Con sordino polega na grze z użyciem tłumika, którego zastosowanie pozwala na zmianę barwy dźwięku. Posłuchajcie jaka jest różnica w brzmieniu. Możemy usłyszeć gamę zagraną z tłumikiem. Mężczyzna wymienia kolejny rodzaj artykulacji: Usłyszymy dzisiaj także glissando - z włoskiego „ślizgając się”. Oznacza płynne przejście z jednej wysokości dźwięku do innej. Szczególnie efektowne, możliwe jest do uzyskania właśnie w grze na puzonie. Zwróćcie uwagę na płynne ruchy suwaka, które umożliwiają łagodne zmiany wysokości dźwięku. Tu pojawia się nagranie prezentujące glissando wykonane na puzonie. Przewodnik przedstawia ostatni rodzaj artykulacji: Na instrumentach perkusyjnych, klawiszowych i smyczkowych jeden lub kilka dźwięków może być powtarzanych w szybkim tempie. Taka artykulacja nazywana jest tremolo. Posłuchajmy jej w wykonaniu na werblu. Słychać ostatnie nagranie, po którym mężczyzna żegna się: To już wszystkie utwory w różnych artykulacjach, jakie dziś usłyszeliśmy. Dziękuję za uwagę!
Tabela artykulacji
WŁOSKA NAZWA | ZNACZENIE |
legatolegato | łączenie dźwięków |
staccatostaccato | ostre oddzielanie dźwięków |
oznacza przenosząc sposób pośredni między staccato, a legato | |
glissandoglissando | z wł. przejście z jednej wysokości dźwięku do innej w płynny sposób |
arpeggioarpeggio | szybkie zagranie kolejnych dźwieków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równoczesnie |
tremolotremolo | szybkie powtarzanie jednego lub kilku dźwięków |
pizzicatopizzicato | szarpanie struny palcem na instrumentach smyczkowych |
frullatofrullato | z wł. ćwierkając wymawianie głoski „trrr” w czasie wdmuchiwania powietrza, umożliwia uzyskanie drgającego dźwięku, wykorzystywane na intrumentach dętych |
arcoarco | gra smyczkiem |
col legnocol legno | uderzanie strun drzewcem smyczka |
con sordinocon sordino | gra przy użyciu tłumika |
senza sordinosenza sordino | gra bez tłumika |
Zadania
Połącz przykład dźwiękowy z instrumentem.
| puzon | |
| fortepian | |
| skrzypce | |
| flet |
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama zagrana pizzicato na skrzypcach.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu tremolo zagrane na werblu .
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu glissando zagrane na puzonie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu staccato zagrane na fortepianie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama zagrana na trąbce z tłumikiem.
Wysłuchaj powyższych melodii i określ jaką artykulację słyszysz.
pizzicato, glissando, staccato, portato, tremolo
| Melodia 1 | |
| Melodia 2 | |
| Melodia 3 | |
| Melodia 4 | |
| Melodia 5 |
Spośród podanych terminów muzycznych wybierz te, które odnoszą się do artykulacji.
- pizzicato
- presto
- vivo
- staccato
- lento
- col legno
- piano
- senza sordino
- arpeggio
- portato
- forte
- tremolo
- moderato
Znajdź błędy w pisowni podanych określeń artykulacyjnych. Każdy wyraz posiada o jedną literę za dużo. Znajdź tę literę, a następnie wpisz w pole hasło, które powstanie z tych liter.
1. glisstando
2. con sordinor
3. poretato
4. frumllato
5. stacocato
6. senzal sordino
7. col legono
..............
Rozwiąż krzyżówkę.
- sposób wydobywania dźwięku na instrumentach dętych, z wł. oznacza ćwierkając
- szybkie powtarzanie jednego lub kilku dźwięków
- szybkie zagranie kolejnych dźwięków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równocześnie
- przejście z jednej wysokości dźwięku do innej w płynny sposób
- szarpanie struny palcem na instrumentach smyczkowych
- gra przy użyciu tłumika
| 1 | ||||||||||||||||
| 2 | ||||||||||||||||
| 3 | ||||||||||||||||
| 4 | ||||||||||||||||
| 5 | ||||||||||||||||
| 6 |
Słownik pojęć
oznacza na instrumentach smyczkowych grę smyczkiem (np. na skrzypcach)
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
to niejednoczesne wykonanie akordu, jego składniki grane są szybko po kolei w górę lub w dół; charakterystyczne dla harfy, używane też na innych instrumentach np. skrzypcach, fortepianie, gitarze
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
Jeden z elementów dzieła muzycznego. Określa sposób wykonania dźwięku
źródło: M. Gromek, G. Kilbach, I gra muzyka , podręcznik do muzyki dla klas 4‑6 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012, s. 238.
jest osiągalne do wykonania tylko na instrumentach smyczkowych – to uderzanie strun drzewcem smyczka,
źródło: D Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
gra przy użyciu tłumika; możliwe na instrumentach smyczkowych, klawiszowych, dętych blaszanych, jego użycie powoduje zmianę barwy dźwięku,
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
polegają na lekkim dotknięciu struny w odpowiednim miejscu (wtedy nie drga całą swoją długością), zmienia się wówczas wysokość i barwa dźwięku; stosowane są na instrumentach smyczkowych, gitarze, harfie, instrumentach dętych drewnianych, gdzie osiągane są przez specjalne przedęcie (flet, obój),
źródło: D Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
Z wł.: ćwierkając; na instrumentach dętych poprzez trzepotanie językiem uzyskiwać drżące brzmienie podobne do tremola,
źródło: D. Gwizdalanka, Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych , PWM, Kraków 2011, s. 32.
(z wł. prześlizgując się po dźwiękach); przejście z jednej wysokości do innej w sposób płynny, nieprzerwany; wykorzystywane np. w grze na skrzypcach, fortepianie, puzonie,
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
z wł. oznacza łącząc; dźwięki są powiązane ze sobą
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
polega na szarpaniu struny palcem na instrumentach smyczkowych
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
z wł. oznacza przenosząc; sposób pośredni między legato a staccato
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
powrót do gry bez tłumika
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
z wł. oznacza odrywając; dźwięki są krótkie, ostre, grane z przerwami
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
(z wł. drżąco); jest to szybkie powtarzanie odpowiednio jednego lub kilku dźwięków; wykonalne na instrumentach smyczkowych, klawiszowych, perkusyjnych
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23.
Biblioteka muzyczna
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Pogodny utwór wykonywany przez zespół smyczkowy. Muzyka jest żywa, ale bardzo łagodna i optymistyczna, rozpoczyna się charakterystycznym rozłożonym akordem w wykonanym unisono przez wszystkie instrumenty.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu jedno długie arpeggio wykonane na harfie. Dźwięki następują bardzo szybko jeden po drugim, brzmienie harfy jest perliste.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama wykonana na puzonie, zagrana w górę i w dół.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama zagrana na fortepianie w górę i w dół wykonana legato, dźwięki są ze sobą połączone, następują bezpośrednio po sobie, bez żadnej przerwy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Gama zagrana na skrzypcach przy użyciu flażoletów. Dźwięki są wysokie ich barwa jest trochę bardziej podobna do dźwięku fletu.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Gama zagrana na flecie z użyciem techniki frullato. Każdy dźwięk jest drżący.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Gama zagrana na skrzypcach pizzicato. Dźwięki są krótkie, trochę stłumione.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Tremolo wykonane na werblu. Dźwięki są zagrane bardzo szybko jeden po drugim. W czasie tremolo perkusista wykonuje crescendo i decrescendo. Czyli gra coraz mocniej a potem coraz słabiej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Glissando wykonane na puzonie. Puzonista prześlizguje się z jednego dźwięku na drugi, płynnie je łącząc.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu staccato zagrane na fortepianie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu portato zagrane na fortepianie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama zagrana arco na skrzypcach.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama zagrana con legno na skrzypcach.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQ6TFMWnN
Na nagraniu gama zagrana na puzonie z tłumikiem.
Bibliografia
D. Gwizdalanka, Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych , PWM, Kraków 2011.
D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa , Musica Iagellonica, Kraków 2006.
M. Gromek, G. Kilbach, I gra muzyka , podręcznik do muzyki dla klas 4‑6 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012.





