Wykonywanie zaopatrzenia ortotycznego
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Ewa Janas
Konsultant przewodnika: Jan Leonhard
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie zaopatrzenia ortotycznego
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ortopeda, 321403
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.11.3. Projektowanie, wykonywanie oraz dobieranie ortez
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.11.3.4) wykonuje ortezy:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.5) dobiera oprzyrządowanie do wykonywania zaprojektowanych ortez i protez:
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6) dobiera proces technologiczny wykonania ortez zgodnie z nowoczesnymi technologiami:
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7) stosuje metody przetwarzania i obróbki surowców oraz materiałów
wykorzystywanych podczas wykonywania ortez:
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: dobierania i stosowania procesu technologicznego do wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych oraz kierowania tym procesem.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Technologia wytwarzania ortezy typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” - sekwencje filmowe„Technologia wytwarzania ortezy typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” - sekwencje filmowe
„Technologia wytwarzania ortezy typu KAFO” - sekwencje filmowe„Technologia wytwarzania ortezy typu KAFO” - sekwencje filmowe
„Technologia wytwarzania ortezy typu HKAFO” - sekwencje filmowe„Technologia wytwarzania ortezy typu HKAFO” - sekwencje filmowe
„Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy” - sekwencje filmowe„Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy” - sekwencje filmowe
„Technologia wytwarzania kasku korekcyjnego” - sekwencje filmowe„Technologia wytwarzania kasku korekcyjnego” - sekwencje filmowe
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Sekwencje filmowe prezentują zakres wykonawczy, stanowiący etap procesu zaopatrzenia pacjenta w ortezę wykonywaną indywidualnie dla konkretnego przypadku.
Pięć sekwencji filmowych zrealizowanych zostało w pomieszczeniach produkcyjnych autentycznego zakładu ortopedycznego i obejmują one tematycznie wykonywanie zaopatrzenia ortotycznego z ukierunkowaniem na określone rodzaje ortez.
Sekwencje filmowe są materiałami niezależnymi, do wykorzystania jako odrębne zagadnienia. Jednocześnie można rozpatrywać je jako całość czy obszerny blok tematyczny dotyczący zaopatrzenia ortotycznego.
Kolejność poznawania treści poszczególnych sekwencji filmowych jest nieistotna. Jednak w ramach danego materiału multimedialnego, przynajmniej w początkowej fazie, uczący się powinien poznać obowiązującą kolejność i przebieg realizowanych prac przedstawionych w poszczególnych sekwencjach filmowych.
Za elementy wspólne multimediów można uznać powtarzalność pewnych składowych procesu wytwarzania ortez, wykorzystywanych materiałów, narzędzi, maszyn i urządzeń oraz stosowanych metod wykonywania pracy oraz technologii.
Pomiędzy jednostkami filmowymi wplecione są zadania aktywizujące dla uczących się. Zadania o charakterze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym odnoszą się do materiałów informacyjnych zawartych w danej jednostce filmowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania ortezy typu FO/AFO/DAFO/GRAFO
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał multimedialny zawiera:
Charakterystykę stanowiska pracy technika przy formowaniu przedmiotów ortopedycznych – ortez. Obejmuje kwestie wyposażenia takiego stanowiska, począwszy od podstawowych urządzeń jakimi są piece, przez elementy mocujące pozytywów (w tym przypadku gipsowych), układ pracy pompy próżniowej, wyposażenie dodatkowe, po podstawowe narzędzia. Prezentacja odbywa się z uwzględnieniem przepisów BHP, ergonomii stanowiska pracy i ochrony środowiska.
Przedstawienie zakresu wiedzy typowo praktycznej, dotyczącej rodzajów materiałów i surowców stosowanych do formowania przykładowej ortezy AFO z uwzględnieniem ich przygotowania do procesów pracy.
Prezentację formowania ortezy AFO, która szczegółowo odzwierciedla kolejność czynności, obsługę i wykorzystanie sprzętu niezbędnego do realizacji zadań związanych z procesem formowania.
Pokaz i omówienie prac końcowych, które zawierają czynności określane jako wykończeniowe i realizowane w poszczególnych ortezach:
FO,
AFO,
DAFO,
GRAFO.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Sekwencje filmowe „Technologia wytwarzania ortezy typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” mogą stanowić odrębne medium obejmujące ortezy, które stosuje się w obrębie podudzia i stopy. Jednocześnie można włączyć je w jeden blok tematyczny poświęcony ogólnie ortezom i przez to powiązać z pozostałymi materiałami multimedialnymi.
Interaktywnym materiałem sprawdzającym powiązanym z sekwencjami filmowymi jest zadanie typu prawda czy fałsz „Materiały i proces formowania ortez”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z organizowaniem stanowiska pracy dla prac wykonawczych w zakresie wytwarzania ortez,
przygotowywanie surowców i materiałów do procesu formowania przykładowej ortezy typu AFO,
przeprowadzenie procesu formowania przykładowej ortezy typu AFO,
realizowanie prac wykończeniowych dla ortez typu FO, AFO, DAFO oraz GRAFO.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się poznaje materiał multimedialny kompleksowo lub z podziałem na poszczególne procesy. Do trudniejszych kwestii może powracać lub zatrzymywać obraz. Wynotowuje interesujące go pytania dotyczące przedstawianych w filmie zagadnień, które następnie omówi z nauczycielem w formie dyskusji. Pytania mogą dotyczyć np.: materiałów stosowanych do ortez, narzędzi, rodzajów ortez itd.
Uczący się mogą przygotować karty informacyjne dedykowane poszczególnym ortezom, opatrzone zdjęciami i zebranymi informacjami na temat każdej ortezy.
Na podstawie materiału filmowego osoba ucząca się może wykonać prosty projekt pt. „Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomii oraz przepisami przeciwpożarowymi i ochrony środowiska”. Projekt pracowni formowania tworzyw sztucznych powinien uwzględniać podstawowe wyposażenie (przedstawione np. za pomocą prostych figur geometrycznych). Nazwy sprzętu powinny być naniesione bezpośrednio na rysunku albo w formie legendy.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na cztery heterogeniczne grupy. Grupy mogą losowo wybierać określony typ ortezy (FO, AFO, DAFO, GRAFO). Po wyborze ustalają formę przekazu informacji, np. prezentacja multimedialna, plakat albo galeria zdjęć. Przykładowe tematy projektów: „Surowce i narzędzia potrzebne do produkcji ortezy (FO, AFO, DAFO, GRAFO)”, „Schemat procesu formowania przez technika ortopedę ortezy określonego typu”, itp.
Grupom można zaproponować przygotowanie zadań, np. w formie krzyżówek. Tematycznie krzyżówki mogą dotyczyć np. organizacji stanowiska pracy do formowania ortez. Nauczyciel oceni stopień trudności poszczególnych zadań. Grupy mogą wymienić się zadaniami lub wybrać je losowo. Opracowanie krzyżówek pozwoli na grupowanie czy konkretyzowanie informacji.
Praca z całym zespołem
Zespół wspólnie ogląda materiały multimedialne prezentowane w całości lub z podziałem na poszczególne sekwencje. Uczącym się można zaproponować formułę dyskusji na wybrany temat, np. najtrudniejsze/najłatwiejsze według uczących się kwestie wykonawcze, własne doświadczenia z prezentowanymi w filmie czynnościami lub materiałami.
Zespół może przygotować mapę myśli, np. pod tytułem „orteza AFO”. Nauczyciel powinien dopilnować, aby każdy członek zespołu miał swój udział w wykonaniu mapy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Uczący się może pracować na zasadzie lekcji odwróconej – przygotowuje się przed zajęciami do lekcji. Przykładowe tematy zajęć to: „Podobieństwa i różnice w ortezach podudzia stosowanych u dzieci”, „Materiały używane w wytwarzaniu ortez”, itp. Uczący się najpierw przyswaja materiał samodzielnie, może realizować to zadanie kompleksowo lub etapami, korzystając z możliwości jakie daje materiał filmowy. Na podstawie obejrzanego materiału osoba ucząca się sporządza notatki. Informacje te będą prezentowane w ramach dyskusji lub ćwiczeń, które zaproponuje nauczyciel podczas zajęć.
Uczący się może przygotować projekt pod hasłem „Technik ortopeda organizuje stanowisko pracy dla prac wykonawczych w zakresie wytwarzania ortez”, w którym zawrze istotne informacje dotyczące wyposażenia pracowni.
Dla utrwalenia informacji uczący się może założyć szkicownik, w którym zamieści rysunki ortez własnego projektu. Ryciny może opatrzyć istotnymi informacjami.
Uczący się może stworzyć własny zbiór fiszek odnośnie pojęć określających surowce i narzędzia niezbędne do produkcji ortez, które zostały przedstawione w materiałach filmowych.
Praca w grupach
W małych grupach (dwu- lub trzyosobowych) uczący się wybierają swój temat przewodni. Może on mieć charakter ogólny i dotyczyć danego procesu lub być rozwinięciem określonej kwestii, np. materiały podstawowe i pomocnicze stosowane do wykonania ortez, charakterystyka pieców do formowania termoplastów, rodzaje ortez.
Od pomysłowości, współpracy i zaangażowania grupy zależy jakość przygotowania opracowania i forma jego przedstawienia (np. prezentacja, schemat, infografika itp.).
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy opanowali informacje przedstawione w sekwencjach filmowych mogą poszerzyć ich zakres, np. poprzez wyszukiwanie w różnych źródłach dodatkowych (np. internet lub źródła wskazane przez nauczyciela) informacji na temat ortez FO, AFO, DAFO, GRAFO oraz technologii innych, niż te prezentowane w materiale multimedialnym, a stosowane w wytwarzaniu wymienionych ortez. Zebrane treści przekazują pozostałym uczącym się. Można skorzystać z odwrócenia ról. Uczący się zastąpi nauczyciela. Forma przekazu dowolna, np. prezentacja multimedialna, schemat, plakat.
Można uczącemu się pozwolić na samodzielny wybór tematu, który leży w sferze jego zainteresowań i dotyczy ortez FO/AFO/DAFO/GRAFO. Zadaniem uczącego się może być przygotowanie jak największej liczby ciekawostek dotyczących produkcji danego typu ortez pod hasłem np. „ortezy wczoraj i dziś”. Po opracowaniu tego zadania, nauczyciel weryfikuje zebrane informacje, a po akceptacji, następuje prezentacja na forum oraz dyskusja.
Uczący się może dokonać przeglądu ortez FO/AFO/DAFO/GRAFO pod względem np. rozwiązań konstrukcyjnych czy różnorodności stosowanych surowców i materiałów, a następnie przekazać te informacje pozostałym uczącym się np. w formie prezentacji multimedialnej czy plakatu.
Na podstawie pozyskanych danych uczący się może wystąpić w roli dostawcy i zaprojektować (wykonać) katalog z ofertą rynkową surowców, materiałów i narzędzi wykorzystywanych do produkcji ortez.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału
Za pomocą stop‑klatki uczący się mogą utrwalić w pamięci prezentowane obrazy. Uczący się mogą tworzyć w formie notatek, nawet bez określonego porządku, wykaz czynności, przedmiotów, wyrazów, które zapamiętali. Potem, przy pomocy nauczyciela, mogą uporządkować je tematycznie na grupy takie jak: materiały, narzędzia, urządzenia, rodzaje ortez. Dodatkowo uczący się mogą wspólnie, na podstawie zebranych informacji, stworzyć własny, uproszczony słownik trudnych wyrazów.
Nauczyciel może przygotować np. karty pracy (opatrzone zdjęciami, prostymi informacjami oraz pytaniami na temat ortez) lub fiszki z pojęciami przedstawianymi w materiale multimedialnym, które pomogą uczącym się utrwalić informacje przedstawiane w sekwencjach filmowych.
Nauczyciel może przygotować „maszynę losującą”, w której umieści proste pytania dotyczące materiału multimedialnego. Pytania można przygotować tak, aby uczący się na początku udzielał odpowiedzi „tak” lub „nie”. Z czasem można je stopniowo utrudniać.
Uczący się mogą wykonywać proste rysunki ortez, a na ich podstawie stworzyć własne karty ortez.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania ortezy typu KAFO
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał multimedialny przedstawia:
etap wstępny do procesu formowania ortezy KAFO, który obejmuje wybór oraz przygotowanie materiałów odpowiednich dla konkretnego modelu ortezy,
przebieg procesu formowania z użyciem dobranych materiałów, dostosowanych urządzeń i narzędzi na przygotowanym do tego typu zadań stanowisku pracy,
prace wykończeniowe wykonywane po przymiarce ortezy, umożliwiające uzyskanie wyrobu gotowego do wydania pacjentowi.
Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Sekwencje filmowe „Technologia wytwarzania ortezy KAFO” mogą być potraktowane jako odrębne tematycznie medium, poświęcone wyłącznie ortezie KAFO. Jednocześnie stanowią element szerszego spektrum tematycznego dotyczącego zaopatrzenia ortotycznego, przez co są powiązane z pozostałymi materiałami multimedialnymi.
Interaktywne materiały sprawdzające powiązane z sekwencjami filmowymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Formowanie ortez”,
zadanie z lukami „Prace wykończeniowe ortezy typu KAFO”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
pozyskanie wiedzy z zakresu wykonawstwa ortezy typu KAFO,
podejmowanie prac przygotowawczych do formowania ortezy KAFO,
przeprowadzenie procesu formowania ortezy KAFO,
realizowanie prac wykończeniowych dedykowanych ortezie KAFO.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się może zaznajamiać się z materiałem multimedialnym w całości albo z podziałem na etapy wykonawcze. Po opanowaniu materiału może korzystać z niego, tworząc notatki na temat: przygotowywania surowców i materiałów do procesu formowania ortezy typu KAFO, przeprowadzania procesu formowania ortezy typu KAFO, wykańczania ortezy typu KAFO. Osoba ucząca się może zapisywać pytania powiązane z materiałem filmowym, by potem, podczas dyskusji z całym zespołem zadać je na forum.
Uczący się może przygotować kartę technologiczną ortezy KAFO, w której zawrze prezentację procesu wytworzenia ortezy KAFO.
Uczący się może przygotować rodzaj kolażu, w którym przedstawi zbiór informacji o ortezie KAFO z wykorzystaniem rysunków, zdjęć, haseł i krótkich tekstów. Materiał może przydać się podczas przygotowań do dyskusji.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na trzy heterogeniczne grupy.
Grupy losowo wybierają temat, którym będą się zajmować: przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania ortezy, przeprowadzenie procesu formowania ortezy, wykończenie ortezy.
Grupa uczących się może wybrać formę przedstawienia na forum schematu pracy technika odnośnie analizowanego przez siebie etapu wytwarzania ortezy KAFO, np. prezentacja multimedialna, infografika, plakat.
Grupy mogą przygotować quizy tematyczne dla pozostałych grup, co wraz z pozostałymi materiałami może wspomóc uczących się w przygotowaniach do weryfikacji wiedzy przez prowadzącego.
Praca z całym zespołem
Przed prezentacją można zlecić uczącym się zapamiętanie lub zapisanie słów, które wydadzą się im kluczowe, np. orteza, polietylen, KAFO, formowanie, temperatura, pompa podciśnieniowa, itd. Po projekcji można porównać notatki i przedyskutować z zespołem, dlaczego dane słowo znalazło się na liście oraz określić jakie ma znaczenie dla procesu wykonawczego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Uczący się może przygotować się do zajęć poprzez zebranie ogólnych informacji o ortezie KAFO, które może skonfrontować z materiałem filmowym.
Proces wykonawczy ma określoną kolejność, więc uczący się może przygotować harmonogram prac i opatrzyć go własnym opisem.
Uczący się może przygotować kartę identyfikacyjną wyrobu, w której – oprócz rysunków czy zdjęć – umieści wszystkie zdobyte informacje na temat wykonania ortezy KAFO.
Elementy, które uczący się uważa za trudne, może obejrzeć powtórnie lub zatrzymać odpowiedni kadr. Uczący się może także wykonywać hasłowe notatki i stworzyć własny skorowidz pojęć.
Praca w grupach
W małych, kilkuosobowych grupach (nie większych niż czteroosobowe) uczący się mogą przygotować infografikę, schemat lub prezentację multimedialną poświęconą takim tematom jak: polietylen, dzianiny, formowanie, materiały wyściełające.
Każda grupa może przygotować opracowanie wybranego etapu tworzenia ortezy KAFO w formie ustalonej przez grupę, np. prezentacja multimedialna, własnoręcznie nakręcony film itp.
Grupy mogą przygotować karty charakterystyki poszczególnych materiałów z uwzględnieniem ich zastosowania w innych dziedzinach niż zaopatrzenie ortopedyczne.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczniami, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy opanowali informacje przedstawione w sekwencjach filmowych mogą poszerzyć ich zakres, przygotowując np. prezentację innych stosowanych konstrukcji ortezy KAFO. Na podstawie zebranych informacji uczący się może przygotować katalog ortez KAFO. Zebrane treści uczący się może zaprezentować na forum grupy. Można skorzystać z zamiany ról i uczący się zastąpi nauczyciela.
Można pozwolić uczącemu się na samodzielny wybór tematu, który leży w sferze jego zainteresowań i obejmuje stosowanie ortez KAFO, np. tylko u pacjentów dorosłych.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału
Tempo i sposób prezentacji materiałów filmowych można dostosować do możliwości uczących się. Za pomocą stop‑klatki uczący się mogą łatwiej zapamiętywać obrazy. Poprzez taką prezentację uczący się może tworzyć własny słownik bądź katalog fiszek z najtrudniejszymi do zapamiętania pojęciami pojawiającymi się w nagraniach filmowych.
Uczący się mogą wskazać elementy podane w filmie, które w ich ocenie mają niewielki stopień trudności. Podczas ich omawiania nauczyciel może stopniowo poszerzać zakres informacji i wprowadzać nowe elementy.
Powtarzanie trudnego do opanowania materiału można oprzeć na stworzonych przez nauczyciela kartach pracy, w których uczący się będą np. uzupełniać zdania, podpisywać rysunki albo zdjęcia, łączyć w zbiory np. narzędzia, materiały, surowce niezbędne do tworzenia ortezy KAFO.
Uczący się mogą wykonywać proste rysunki ortezy KAFO i wzbogacić je o motyw kolorystyczny lub wymyślony motyw czy wzór. W miarę możliwości rysunki można opatrzyć opisem.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania ortezy typu HKAFO
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał multimedialny składa się z trzech jednostek filmowych:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania ortezy typu HKAFO,
przeprowadzanie procesu formowania ortez typu HKAFO,
wykańczanie ortezy typu HKAFO.
Przedstawione w sekwencjach filmowych zadania dotyczą przygotowania poszczególnych materiałów niezbędnych do formowania ortezy oraz procesu formowania ortezy. Końcowe czynności obejmują prace o charakterze kosmetycznym i wykończeniowym: wygładzanie krawędzi, wyściełanie ortezy oraz zastosowanie zapięć.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Sekwencje filmowe „Technologia wytwarzania ortezy HKAFO” mogą być potraktowane jako odrębna tematycznie medium, poświęcone wyłącznie ortezie HKAFO. Jednocześnie stanowią element szerszego zakresu tematycznego dotyczącego zaopatrzenia ortotycznego, przez co są powiązane z pozostałymi materiałami multimedialnymi.
Interaktywne materiały sprawdzające powiązane z sekwencjami filmowymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Formowanie ortez”,
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Jaka to orteza?”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z etapem przygotowawczym do formowania ortezy,
poznanie procesu formowania ortezy,
przyswojenie metod przeprowadzenia prac wykończeniowych ortezy HKAFO.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się może oglądać materiał multimedialny w całości albo z podziałem na poszczególne jednostki filmowe. W trakcie przyswajania materiału może tworzyć notatki na temat: przygotowywania surowców i materiałów do procesu formowania ortezy typu HKAFO, przeprowadzania procesu formowania ortezy typu HKAFO, wykańczania ortezy typu HKAFO. Osoba ucząca się może zapisywać pytania powiązane z materiałem filmowym, by potem, podczas dyskusji z całym zespołem na temat czynności wykonywanych przez technika podczas wykonywania ortezy typu HKAFO, zadać je na forum.
Uczący się może przygotować kartę technologiczną ortezy HKAFO, w której zawrze prezentację procesu wytworzenia tej ortezy.
Przygotowując się do dyskusji uczący się może stworzyć w formie notatek, tabeli lub schematu chronologiczny zestaw czynności wykonywanych w trakcie wytwarzania ortezy HKAFO, wraz ze szczegółowym wykazem używanych materiałów, narzędzi i urządzeń.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na trzy heterogeniczne grupy. Każda z grup ogląda sekwencję filmową obrazującą dany etap tworzenia ortezy HKAFO.
Grupa uczących się może wybrać formę przedstawienia na forum karty pracy technika odnośnie analizowanego przez siebie etapu wytwarzania ortezy HKAFO, np. prezentacja multimedialna, infografika, galeria zdjęć.
Każda z grup może przygotować zestaw pytań, na które będą odpowiadać pozostałe grupy. Można również przeprowadzić konkurs – jego zwycięzcą zostanie grupa, która odpowie na największą liczbę pytań w założonym czasie.
Praca z całym zespołem
Po prezentacji sekwencji filmowych uczący się mogą głosować, wskazując najciekawszy czy najtrudniejszy etap wytwarzania ortezy HKAFO. W czasie dyskusji uczący się mogą uzasadnić swój wybór.
Najtrudniejszy etap można z całym zespołem poddać głębszej analizie oraz opisać prostymi wyrażeniami uzupełnionymi zdjęciami ze stop‑klatek.
Zespół może prowadzić proste gry słowne, np. podawać wszystkie wyrazy związane z technologią wytwarzania ortezy HKAFO zaczynające się na wylosowaną literę alfabetu, inna opcją jest gra „ostatnia litera – pierwsza litera”. Należy przyjąć, że w grze bierze udział cały zespół.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed zajęciami uczący się może zebrać ogólnodostępne informacje o ortezie HKAFO, które uzupełni lub poszerzy o treści zawarte w materiale multimedialnym.
Uczący się może napisać streszczenie przedstawiające poszczególne etapy wytwarzania ortezy HKAFO.
Uczący się może przygotować kartę opisową wyrobu, w której umieści wszystkie zdobyte informacje na temat wykonania ortezy HKAFO wraz z własnym szkicem ortezy.
Uczący się przed projekcją materiału filmowego może przygotować mini skorowidz w formie papierowej lub elektronicznej, w którym w uporządkowany sposób odnotuje na bieżąco nieznane sobie nazwy, terminy występujące w materiale. W ramach pracy własnej uczący się może dołączyć do wyrazów objaśnienia.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na trzy grupy. Każda grupa przygotuje zestaw pytań do potencjalnego wywiadu z wybraną osobą: przygotowującą materiały do formowania, przeprowadzającą formowanie, wykonującą prace wykończeniowe ortezy. Dodatkowym zadaniem może być przeprowadzenie takiego wywiadu, np. poprzez spotkanie bezpośrednie lub w formie on‑line. Jeżeli nie ma możliwości wykonania tego zadania, grupy mogą odegrać scenki realistyczne, w których wybrana osoba z grupy odpowiada na pytania przygotowane przez inną grupę.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy opanowali informacje przedstawione w sekwencjach filmowych mogą poszerzyć zakres wiedzy na temat ortezy HKAFO o inne stosowane obecnie w tego typu ortezach rozwiązania techniczne i technologiczne, wyszukując te informacje w internecie lub źródłach wskazanych przez nauczyciela. Nauczyciel sprawdza przygotowane informacje. Osoba ucząca się dzieli się zdobytą wiedzą na forum, odpowiada na pytania uczących się, prowadzi dyskusję.
Uczący się może przygotować dla całego zespołu informator albo broszury poświęcone alternatywnym konstrukcjom ortez typu HKAFO. Zebrane treści uczący się przekażą całemu zespołowi w formie prezentacji albo każdy uczący się otrzyma przygotowaną broszurę lub informator.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału
Możliwości uczących się determinują tempo i sposób projekcji materiałów filmowych. Dzięki opcji stop‑klatka można każdemu zagadnieniu poświęcić wymaganą ilość czasu. Nauczyciel może każdy obraz „opowiedzieć” uczącym się, używając prostych słów.
Nauczyciel może każdemu z uczących się polecić odszukanie w filmie wskazanych przez siebie kwestii, takich jak nazwa czynności, nazwa przedmiotu, urządzenie.
Można również odwrócić role – wtedy przy pokazywaniu kadru z filmu uczący się „opowiadają” nauczycielowi własnymi słowami co widzą.
Dysponując pakietem zdjęć, uczący się mogą je grupować, np. na materiały wyściełające, materiały termoformowalne, piece itd.
Nauczyciel może przygotować loterię, w której losy to pojedyncze, uproszczone pytania. albo uproszczone terminy ze słownika.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe prezentują prace poświęcone wytworzeniu gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy i dotyczące:
przygotowania surowców i materiałów do procesu formowania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy,
przeprowadzania procesu formowania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy,
wykańczania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Sekwencje filmowe „Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy” nie są bezpośrednio powiązane z pozostałymi materiałami multimedialnymi. Pośredni związek wynika z faktu, iż gorsety będące ortezami tułowia wchodzą w zakres zaopatrzenia ortotycznego.
Interaktywne materiały sprawdzające powiązane z sekwencjami filmowymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Formowanie ortez”,
zadania z możliwością użycia materiałów audio‑wideo „Zdejmowanie formy gorsetu z modelu gipsowego”,
dopasowanie elementów do schematu „Narzędzia obróbcze do prac wykończeniowych gorsetu korekcyjnego”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy,
przeprowadzenie procesu formowania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy,
wykończenie gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się może poznawać materiały stopniowo, po kolei albo jako pełen obraz technologii wytwarzania gorsetu korekcyjnego.
Uczący się może korzystać z materiałów przed zajęciami, aby przygotować się do zadanego przez nauczyciela tematu w formie lekcji odwróconej albo pracować z materiałami po zajęciach.
Uczący się może przygotować „historię” wykonania gorsetu w dowolnej wybranej przez siebie formie.
Za pomocą opisu, fotografii, rysunków uczący się może dokonać charakterystyki technologii wytwarzania gorsetu. Zebrane wiadomości mogą być przydatne w przygotowaniach do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na kilka heterogenicznych grup.
Każdej z grup można pozwolić wybrać temat, którym będzie się zajmować. Może on dotyczyć bezpośrednio materiału filmowego albo wychodzić poza ramy multimedium, np. rodzaje gorsetów korekcyjnych, metody leczenia skoliozy, wady postawy u dzieci i młodzieży.
Grupa przedstawia wybrane tematy w ustalonej przez siebie formie.
Każda grupa może przygotować kartę pod hasłem „czy wiesz, że” i opisać w niej najciekawsze informacje poznane w czasie prezentacji innej, losowo wybranej grupy.
Praca z całym zespołem
Zespół może przygotować mapę myśli z głównym hasłem, np. „od negatywu do gorsetu”. Każdy członek zespołu powinien wziąć udział w projektowaniu mapy.
Uczący się mogą podjąć dyskusję na temat problemów ze skrzywieniami kręgosłupa w swoim najbliższym otoczeniu (rodzina, miejsce zamieszkania, szkoła).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Poza zajęciami uczący się może przygotowywać się do lekcji, korzystając z wiedzy ogólnej o gorsetach i różnych metodach ich wytwarzania.
W oparciu o analizę częściową lub całościową materiału filmowego oraz inne dostępne źródła informacji uczący się może pozyskać wiedzę na temat powstawania modeli do formowania gorsetów.
Uczący się może przygotować „kartę pracy”, w której przedstawi opis czynności wykonywanych przy wytwarzaniu gorsetu. Dodatkowo może stworzyć „kartę materiałową” albo „kartę zużycia” materiału. W tej ostatniej wymienia rodzaje materiałów niezbędnych do wykonania gorsetu, np. kolorowego z miękkim wyścieleniem wewnętrznej powierzchni. Może podjąć próbę ilościowego wyszczególnienia zużycia polietylenu i materiału wyścielającego, biorąc pod uwagę własne wymiary, a wynik podać np. w m².
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na trzy grupy. Grupy mogą przygotować informacje na temat gorsetów korekcyjnych stosowanych w leczeniu skoliozy pod kątem rozwiązań konstrukcyjnych, technologii ich wytwarzania, materiałów, prac wykończeniowych. Sposób przedstawienia zebranych informacji można pozostawić do wyboru uczącym się.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy bez trudności opanowali informacje przedstawione w sekwencjach filmowych, mogą poszerzyć swoją wiedzę o dodatkowe wiadomości, korzystając np. z internetu lub źródeł wskazanych przez nauczyciela, i podjąć próbę odpowiedzi (z uzasadnieniem) na pytania takie jak: „Czy występowanie skoliozy można określić mianem problemu społecznego?”, „Czy skoliozę można określać mianem choroby cywilizacyjnej?”, „Czy rodzaj technologii stosowanej w wykonawstwie gorsetów przekłada się na cenę ostatecznego wyrobu?”.
Uczący się może również przeanalizować ścieżkę, jaką musi przebyć pacjent w celu pozyskania gorsetu korekcyjnego.
Uczący się mogą stworzyć mini e‑booka poświęconego gorsetom korekcyjnym, w którym zbiorą wiadomości pozyskane z materiałów multimedialnych oraz źródeł dodatkowych. E‑book zostanie udostępniony wszystkim uczącym się. Można pozwolić uczącemu się na samodzielny wybór tematu, który leży w sferze jego zainteresowań.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału
Uczącym się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału multimedialnego, nauczyciel może zademonstrować multimedia fragmentarycznie, ale w spójnym ciągu. Może to być np. krótka historia o formowaniu – uczący się oglądają tylko proces formowania lub historia polietylenu – nauczyciel demonstruje „składankę”: przygotowanie formatki, formowanie, szlifowanie materiału.
Z czasem projekcję materiału filmowego można wydłużać, biorąc pod uwagę możliwości uczących się.
Przy wybranym elemencie procesu wytwarzania gorsetu nauczyciel może zadawać uczącym się pytania: „Co było przed?”, „Co będzie po?”. Uczący się widzą w stop‑klatce np. formę gorsetu zdjętą z modelu gipsowego i odpowiadają na dwa zadane pytania. Forma odpowiedzi dowolna (ustna, pisemna), samodzielna albo z naprowadzeniem przez nauczyciela.
Uczącym się można zadać pytanie „Czy znasz kogoś kto nosi gorset?” albo „Czy znasz kogoś kto ma chory kręgosłup” i przeprowadzić rozmowę z uczącymi się albo nieskomplikowaną dyskusję, wplatając w nią treści z multimediów.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania kasku korekcyjnego
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe przedstawiają technologię wytworzenia kasku korekcyjnego:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania kasku korekcyjnego,
przeprowadzenie formowania kasku korekcyjnego,
wykańczanie kasku korekcyjnego.
Każda sekwencja poświęcona jest odrębnej części procesu wykonawczego. Faza wstępna dotyczy przygotowania warstw materiałów niezbędnych do uformowania kasku korekcyjnego. W następnej kolejności ujęto formowanie wskazanej ortezy. Końcowy etap poświęcony jest pracom wykończeniowym wykonywanym na przykładowym kasku korekcyjnym.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Sekwencje filmowe „Technologia wytwarzania kasku korekcyjnego” są odrębnym multimedium, bez bezpośredniego powiązania z pozostałymi materiałami. Kaski korekcyjne jako ortezy głowy należą do grupy ortotycznych wyrobów medycznych. Wynika z tego pośredni związek z pozostałymi materiałami multimedialnymi.
Interaktywnym materiałem sprawdzającym powiązanym z sekwencjami filmowymi jest zadanie z możliwością doboru wymiarów „Zużycie materiału na wyścielenie kasku korekcyjnego”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania kasku korekcyjnego,
przeprowadzenie procesu formowania kasku korekcyjnego,
wykończenie kasku korekcyjnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Uczący się może poznawać materiały stopniowo, po kolei albo jako pełen obraz technologii wytwarzania kasku korekcyjnego.
Uczący się może korzystać z materiałów przed zajęciami, aby przygotować się do zajęć z tematu zadanego przez nauczyciela lub pracować z materiałami po zajęciach.
Uczący się może przygotować rodzaj bajki pt. „Było sobie dziecko z krzywą główką” (lub inny tytuł), w której, na podstawie materiałów multimedialnych, przedstawi historię kasku korekcyjnego rozbudowaną o dodatkowe informacje pozyskane z innych źródeł.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na dwie heterogeniczne grupy. Nauczyciel albo grupy proponują tematy prac nawiązujących do technologii wytwarzania kasku korekcyjnego, np. „Gipsowanie a skanowanie”, „Materiał termoformowalny a druk 3D”, „Konstrukcja kasku pełna czy dzielona?”. Grupy przedstawiają opracowania różnych punktów widzenia w zakresie jednego tematu i prezentują je w formie np. komiksu, historii rysunkowej lub za pomocą piktogramów własnego projektu. Materiał może być podstawą rywalizacji między grupami o to, które rozwiązania są najlepsze.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel może zaproponować uczącym się udział w dyskusji pt. „Deformacja głowy u małego dziecka”.
W ramach „spotkania z ciekawym człowiekiem” zespół może zorganizować telekonferencję albo spotkanie on‑line z lekarzem specjalizującym się w leczeniu deformacji głowy albo rodzicami (lub rodzicem) dziecka z takim problemem
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Poza zajęciami uczący się może przygotowywać się do zajęć z wiedzy ogólnej o kaskach korekcyjnych. Uczący się może przedstawić cały proces wykonania kasku w formie opisowej, np. porządkując chronologicznie realizowane czynności. Poszczególne etapy wykonania kasku uczący się może również przedstawić za pomocą historii fotograficznej.
Praca w grupach
Uczących się można podzielić na trzy heterogeniczne grupy, które przygotują informacje na temat kasków korekcyjnych wytwarzanych w różnych technologiach: z użyciem metody gipsowej, w systemie CAD/CAM, metodą druku 3D. Każda z grup przygotowuje plakat, który będzie omawiany na zajęciach. Prezentacja plakatów to wstęp do zagadnień, które będą w bardziej szczegółowy sposób analizowane na zajęciach.
Uczący się w grupach mogą przygotować pytania „egzaminacyjne” dla nauczyciela, który odpowiadając może celowo, obok dobrych, podawać również błędne odpowiedzi. Pozwoli to nauczycielowi ocenić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy bez trudności opanowali informacje przedstawione w materiale multimedialnym, mogą rozwinąć temat kasków korekcyjnych w kontekście przyczyn ich stosowania i przygotować w ramach tego tematu np. infografikę. Informacji na ten temat mogą szukać np. w internecie lub źródłach wskazanych przez nauczyciela. Takie opracowanie może następnie zostać zaprezentowane na forum grupy.
Uczący się może pozyskać informacje na temat finansowania kasków. Po zebraniu odpowiednich danych, nauczyciel zachęca grupę do wysłuchania raportu na ten temat oraz dyskusji.
Uczący się mogą dokonać analizy rozwoju technologii wykonywania kasków korekcyjnych. Wnioski mogą przedstawić na forum grupy dowolną metodą albo w skróconej formie, np. na osi czasu.
Uczącemu się można pozwolić na samodzielny wybór tematu dotyczącego kasków korekcyjnych, który leży w sferze jego zainteresowań, np. „Jak pomóc rodzicom dziecka z deformacją głowy?”.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału
Wraz z uczącymi się, na podstawie ich obserwacji, można wykonać odrębne rejestry, np.: wykonywanych czynności, materiałów, narzędzi potrzebnych do wykonania kasku korekcyjnego. W następnym kroku można ustalić z uczącymi się harmonogram wykonywanych czynności, kolejność używania materiałów oraz narzędzi.
Korzystając np. z internetu można przedstawić uczącym się różne modele kasków. W rozmowie można zachęcać uczących się do wyciągania wniosków. W ten sposób mogą np. ocenić estetykę i wygląd kasku czy ustalić rodzaj zastosowanych materiałów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Formowanie ortez”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dwunastu pytań o różnym stopniu trudności: pięć zadań łatwych, trzy zadania średnio trudne i cztery zadania trudne. Czas na rozwiązanie testu to 18 minut (1,5 minuty na każde pytanie). System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test obejmuje zakres tematyczny dotyczący wykonywania ortez (proces technologiczny wykonywania ortez oraz materiały i surowce wykorzystywane do formowania i obróbki ortez).
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania - aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania ortezy typu KAFO”,
sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania ortezy typu HKAFO”,
sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie elementów do schematu „Narzędzia obróbcze do prac wykończeniowych gorsetu korekcyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności. Zadanie polega na przedstawieniu kolejności używania narzędzi obróbczych w celu wykonania prac szlifierskich na etapie wykańczania gorsetu przy pomocy grafu. Narzędzia oznaczono symbolami literowymi.
Zadanie tematycznie dotyczy prac wykończeniowych gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Materiały i proces formowania ortez”.
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności. Zadanie polega na określeniu prawdziwości lub nieprawdziwości sześciu zdań odnoszących się tematycznie do materiałów i procesu formowania ortez podudzia.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania ortezy typu FO/AFO/DAFO/GRAFO”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)1) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na zastosowane surowce, materiały, półfabrykaty i elementy,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑wideo „Zdejmowanie formy gorsetu z modelu gipsowego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności. Zadanie polega na uzupełnieniu luk w tekście na podstawie fragmentu sekwencji filmowej. Należy podać prawidłową kolejność czynności wykonywanych nożem w celu zdjęcia uformowanego gorsetu z pozytywu gipsowego.
Zadanie nakierowane jest na aspekt wykonawczy procesu formowania gorsetu korekcyjnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.6)2) dobiera proces technologiczny wykonania ortez ze względu na rodzaj dysfunkcji, typ funkcjonalny ortezy i wiek pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania z możliwością doboru wymiarów „Zużycie materiału na wyścielenie kasku korekcyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie to należy do trudnych. Zadanie polega na obliczeniu powierzchni materiału potrzebnego do miękkiego wyścielenia kasku korekcyjnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania kasku korekcyjnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Prace wykończeniowe ortezy typu KAFO”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności. Zadanie polega na uzupełnieniu luk w tekście, który dotyczy prac wykończeniowych ortezy KAFO.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania ortezy typu KAFO”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.5)1) dobiera narzędzia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.5)2) dobiera maszyny i urządzenia do wykonania ortez tułowia oraz ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.7)1) określa właściwości materiałów wykorzystywanych do wykonania ortez,
MED.11.3.7)2) opisuje zmiany cech materiału w wyniku obróbki,
MED.11.3.7)3) dokonuje ręcznej i mechanicznej obróbki materiałów, elementów i półfabrykatów wykorzystywanych podczas wykonywania ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Jaka to orteza?”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie łatwe. Zadanie polega na wskazaniu spośród wymienionych opcji ortezy prezentowanej na załączonej fotografii.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień materiału multimedialnego (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Technologia wytwarzania ortezy typu HKAFO”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.3.4)3) dopasowuje wykonane ortezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści