Technik mechanik lotniczy

1
RtwFHLVnsL18X
Model 3 De przekroju silnika odrzutowego.
Przekrój silnika odrzutowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Przekrój silnika odrzutowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Model 3 De przedstawia przekrój silnika odrzutowego samolotu.

Na modelu widać silnik odrzutowy, który z zewnątrz ma w przybliżeniu kształt walca. Obudowa składa się z dwóch walców połączonych ze sobą podstawami. Tylny walec lekko zwęża się przy podstawach. Przedni walec jest nieco rozszerzony przy połączeniu, tak, że tylny walec częściowo zawiera się w nim. Na przednim walcu są również dwa pierścienie, jeden na środku i jeden przy przedniej podstawie. W obudowie wycięta jest ćwiartka ścian bocznych walców, pokazując wnętrze silnika. Wewnątrz obudowy znajduje się seria wirników na wspólnej osi wału, wyposażonych w łopatki, które są ustawione pod lekkim kątem do kierunku przepływu powietrza. W przedniej części znajdują się dwa duże wirniki, między którymi znajdują się dwa małe wirniki sprężarek. Za drugim dużym wirnikiem jest kolejna sprężarka, na wysokości łączenia walców obudowy. Następnie kanał którym przepływa powietrze wewnątrz silnika zwęża się, z komorą spalania w najwęższym miejscu, a dalej rozszerza się aż do wylotu. W dyszy wylotu znajduje się kilka kolejnych wirników. Między obudową a zwężeniem kanału umieszczone są wtryskiwacze paliwa, które są połączone z komorą spalania. Na osi przedniego oraz tylnego wirnika w silniku znajdują się ostro zakończone stożki.

Na modelu znajduje się siedem punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się pole z podpisem i tekstem oraz nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem. Punkty szósty i siódmy nie mają tekstów, tylko podpisy.

  1. Sprężarka – punkt umieszczony jest na osi wału, na elemencie na wysokości łączenia walców obudowy.
    Tekst: W sprężarkach odśrodkowych znajduje się wirnik, który przyspiesza powietrze i dyfuzor hamujący je aby wytworzyć wysokie ciśnienie. Sprężarka zużywa sześćdziesiąt do sześćdziesięciu pięciu procent mocy wytwarzanej przez silnik odrzutowy.

  2. Komora spalania – punkt umieszczony jest na komorze w zwężeniu w tylnym walcu.
    Tekst: W komorze spalania dochodzi do spalania wielkich ilości paliwa zmieszanych z powietrzem ze sprężarki, podawanego przez wtryskiwacze. Przyrost temperatury przy spalaniu wynosi około sześćset pięćdziesiąt do tysiąca stu pięćdziesięciu stopni Celsjusza, temperatura determinuje ciąg silnika.

  3. Turbina sprężarki niskiego ciśnienia – punkt umieszczony jest między dwoma dużymi wirnikami w przedniej części obudowy, bardziej z przodu.
    Tekst: Zadaniem turbiny jest przechwytywanie energii z komory spalania. Pierwszy stopień turbiny napędza sprężarkę, drugi zaś napędza wał napędowy.

  4. Turbina sprężarki wysokiego ciśnienia – punkt umieszczony jest między dwoma dużymi wirnikami w przedniej części obudowy, bardziej z tyłu.
    Tekst: Zadaniem turbiny jest przechwytywanie energii z komory spalania. Pierwszy stopień turbiny napędza sprężarkę, drugi zaś napędza wał napędowy.

  5. Dysza – punkt umieszczony jest na ostatnim wirniku w wylocie powietrza z tyłu silnika.
    Tekst: Dysza wyrzuca do atmosfery spaliny z dużą prędkością w pożądanym kierunku.

  6. Łopaty wirnika – punkt umieszczony na pierwszym wirniku we wlocie powietrza do silnika.

  7. Wtryskiwacz paliwa – punkt umieszczony jest przy elemencie między zwężeniem kanału powietrznego a zewnętrzną obudową, w tylnej części silnika.