Czarnobiała ilustracja przedstawia fragment rzeźby Achillesa. Bohater ma muskularne nagie ciało, głowę przechyla w lewą stronę. W jednej ręce trzyma wzniesiony do góry miecz, w drugiej tarczę. Przez ramię ma przerzucony płaszcz. Ilustracja jest tłem tematu lekcji: Mit o Achillesie.
Ważne daty
IX‑VIII w. p.n.e – Powstanie Iliady
1903 – Publikacja Achilleis S. Wyspiańskiego
1923 – Premiera teatralna Achilleis S. Wyspiańskiego
1992 – Publikacja wiersza Z. Herberta Achilles. Pentesileja w tomie Rovigo
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R2RwUU0wRQ1bB
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
d) mity o wojnie trojańskiej i powrocie bohaterów spod Troi;
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
d) mity o wojnie trojańskiej i powrocie bohaterów spod Troi.
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
3) dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;
4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;
5) dzięki poznaniu źródeł kultury polskiej, europejskiej i światowej staje się jej świadomym
Nauczysz się
opowiadać o mitologii greckiej i rzymskiej;
wskazywać obecność antyku w kulturze epok późniejszych w Polsce i na świecie;
wykorzystywać umiejętności interpretacji dzieła sztuki;
charakteryzować kulturę starożytnej Grecji i Rzymu.
Źródło: René Morisset, Invitation aux lettres latines, Paryż 1980.
Tłumaczenie: Autor opracowania
RDfcq3k8Git6J1
Ćwiczenie 1
R1cMpFm5Wrjml
Ćwiczenie 2
Młodość Achillesa i wyprawa pod Troję
RsMKyCAsXGYq31
R16X4Z4HYEQOS1
R1QP3pZnpBU141
R15eq6A4WBav51
R1SmAUCsly2OO1
RXSaz4qTmKCZn1
Rob5EjX12J1yY1
RVugRz1pSxJpK1
R9SWkpoa0uSiV1
R1YtVz0R9fqOH1
R7tyZohAdYzZ61
R1ah4hwd1fhrr1
Ćwiczenie 3
Po skończeniu zadania sprawdź autorów i tytuły obrazów tutajmd156ee70b377a3a2_1507639698770_0tutaj.
Polecenie 1
Według mitologii greckiej, Achilles mógł wybrać, jakiego losu pragnie: czy woli żyć długo, szczęśliwie i spokojnie, ale jako anonimowy, nikomu nieznany człowiek, czy też wybiera życie krótkie a intensywne: śmierć na polu bitwy za cenę wiecznej sławy. Achilles, jak wiadomo, wybrał to drugie.Przygotuj ustną wypowiedź na temat: „Jakiego wyboru dokonałbym/dokonałabym na miejscu Achillesa”. Argumenty poprzyj przykładami.
Według mitologii greckiej, Achilles mógł wybrać, jakiego losu pragnie: czy woli żyć długo, szczęśliwie i spokojnie, ale jako anonimowy, nikomu nieznany człowiek, czy też wybiera życie krótkie a intensywne: śmierć na polu bitwy za cenę wiecznej sławy. Achilles, jak wiadomo, wybrał to drugie.Przygotuj ustną wypowiedź na temat: „Jakiego wyboru dokonałbym/dokonałabym na miejscu Achillesa”. Argumenty poprzyj przykładami.
Według mitologii greckiej, Achilles mógł wybrać, jakiego losu pragnie: czy woli żyć długo, szczęśliwie i spokojnie, ale jako anonimowy, nikomu nieznany człowiek, czy też wybiera życie krótkie a intensywne: śmierć na polu bitwy za cenę wiecznej sławy. Achilles, jak wiadomo, wybrał to drugie.Przygotuj ustną wypowiedź na temat: „Jakiego wyboru dokonałbym/dokonałabym na miejscu Achillesa”. Argumenty poprzyj przykładami.
Według mitologii greckiej, Achilles mógł wybrać, jakiego losu pragnie: czy woli żyć długo, szczęśliwie i spokojnie, ale jako anonimowy, nikomu nieznany człowiek, czy też wybiera życie krótkie a intensywne: śmierć na polu bitwy za cenę wiecznej sławy. Achilles, jak wiadomo, wybrał to drugie. Przygotuj pisemnie, w formie punktów, argumenty do dyskusji na temat: „Jakiego wyboru dokonał/dokonałabym na miejscu Achillesa”. Argumenty poprzyj przykładami.
Fotografia 2 - Jean Auguste Dominique Inger, Zeus i Tetyda
Fotografia 3 - Gavin Hamilton, Achilles z ciałem Hektora
Fotografia 4 - Aleksander Iwanow, Achilles i Priam
Fotografia 5 - Peter Paul Rubens, Śmierć Achillesa
Fotografia 6 - William Russell Flint, Odyseusz i duchy umarłych
Polecenie 2
Odpowiedz na pytania:1. Które z rodziców Achillesa było śmiertelnikiem?2. Dlaczego matka ukryła Achillesa na wyspie Skyros?3. W jaki sposób Achilles został zdemaskowany?4. Dlaczego Achilles był niezbędny Grekom pod Troją?5. Kto był najbliższym przyjacielem Achillesa?6. Z kim Achilles wdał się w ostry spór?7. Co się stało z wojownikiem, który poszedł do walki ubrany w zbroję Achillesa?8. Jak zginął Achilles?9. Jakie wersje opowieści o życiu pozagrobowym Achillesa przedstawiają antyczne źródła?
Odpowiedz na pytania:1. Które z rodziców Achillesa było śmiertelnikiem?2. Dlaczego matka ukryła Achillesa na wyspie Skyros?3. W jaki sposób Achilles został zdemaskowany?4. Dlaczego Achilles był niezbędny Grekom pod Troją?5. Kto był najbliższym przyjacielem Achillesa?6. Z kim Achilles wdał się w ostry spór?7. Co się stało z wojownikiem, który poszedł do walki ubrany w zbroję Achillesa?8. Jak zginął Achilles?9. Jakie wersje opowieści o życiu pozagrobowym Achillesa przedstawiają antyczne źródła?
Odpowiedz na pytania:1. Które z rodziców Achillesa było śmiertelnikiem?2. Dlaczego matka ukryła Achillesa na wyspie Skyros?3. W jaki sposób Achilles został zdemaskowany?4. Dlaczego Achilles był niezbędny Grekom pod Troją?5. Kto był najbliższym przyjacielem Achillesa?6. Z kim Achilles wdał się w ostry spór?7. Co się stało z wojownikiem, który poszedł do walki ubrany w zbroję Achillesa?8. Jak zginął Achilles?9. Jakie wersje opowieści o życiu pozagrobowym Achillesa przedstawiają antyczne źródła?
Odpowiedz na pytania w formie pisemnej.
1. Które z rodziców Achillesa było śmiertelnikiem?
2. Dlaczego matka ukryła Achillesa na wyspie Skyros?
3. W jaki sposób Achilles został zdemaskowany?
4. Dlaczego Achilles był niezbędny Grekom pod Troją?
5. Kto był najbliższym przyjacielem Achillesa?
6. Z kim Achilles wdał się w ostry spór?
7. Co się stało z wojownikiem, który poszedł do walki ubrany w zbroję Achillesa?
8. Jak zginął Achilles?
9. Jakie wersje opowieści o życiu pozagrobowym Achillesa przedstawiają antyczne źródła?
RG7zKEne2ithr
Związki frazeologiczne, zwroty, powiedzenia i określenia związane z Achillesem i wojną trojańską
Ścięgno AchillesaŚcięgno AchillesaŚcięgno Achillesa: jedno ze ścięgien w nodze człowieka, inaczej zwane ścięgnem piętowym;
Achilles nigdy nie dogoni żółwia: jeden z paradoksów filozofa ZenonaParadoks Zenonaparadoksów filozofa Zenona z Elei, który miał dowodzić względności ruchu (jeżeli żółw wystartuje do wyścigu jako pierwszy, to Achilles nigdy nie dogoni żółwia);
Hektor kamieniecki: określenie, którym Henryk Sienkiewicz nazwał jednego ze swoich bohaterów, Michała Wołodyjowskiego, nawiązując do jego bohaterskiej śmierci podczas obrony Kamieńca Podolskiego.
RNHR3mMNIjkJd
Ćwiczenie 4
Dopasuj opisy do imion postaci, związanych z mitem o Achillesie. Bóg, który pomógł Trojanom zabić Achillesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Brat Hektora, porywacz Heleny. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Branka Achillesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Centaur, nauczyciel herosów. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Morska bogini, matka Achillesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Król Troi, ojciec Hektora. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Grecki wódz, skłócony z Achillesem. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo
Dopasuj opisy do imion postaci, związanych z mitem o Achillesie. Bóg, który pomógł Trojanom zabić Achillesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Brat Hektora, porywacz Heleny. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Branka Achillesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Centaur, nauczyciel herosów. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Morska bogini, matka Achillesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Król Troi, ojciec Hektora. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo Grecki wódz, skłócony z Achillesem. Możliwe odpowiedzi: 1. Priam, 2. Bryzeida, 3. Parys, 4. Tetyda, 5. Chiron, 6. Agamemnon, 7. Apollo
Dopasuj opisy do imion postaci, związanych z mitem o Achillesie.
Kiedy Achilles przebił krótkim mieczem pierś Pentesilei, obrócił - jak należy - trzykrotnie narzędzie w ranie, zobaczył - w nagłym olśnieniu - że królowa Amazonek jest piękna. Ułożył ją troskliwie na piasku, zdjął ciężki hełm, rozpuścił włosy i delikatnie ułożył ręce na piersi. Nie miał jednak odwagi zamknąć jej oczu. Spojrzał na nią, raz jeszcze, pożegnalnym wzrokiem i jakby przymuszony obcą siłą, zapłakał - tak jak ani on sam, ani inni bohaterowie tej wojny nie płakali - głosem cichym i zaklinającym, niskopiennym i bezradnym, w którym powracała skarga i nie znana synowi Tetydy - kadencja skruchy. Na szyję, piersi, kolana Pentesilei padały jak liście rozciągnięte samogłoski tego trenu i owijały się wzdłuż jej stygnącego ciała. Ona sama gotowała się do Wiecznych Łowów w niepojętych lasach. Jej nie zamknięte jeszcze oczy patrzyły z daleka na zwycięzcę z upartą, błękitną – nienawiścią.
Źródło: Zbigniew Herbert, Wiersze zebrane, Kraków 2008.
Interpretacja zachowania Achillesa (odp.: żal, zrozumienie poniewczasie, że zrobił coś nieodwracalnego i strasznego, poczucie okropności wojny).
Interpretacja wyrazu twarzy Pentesilei (odp.: nienawiść – żal Achillesa nie wystarczy, by mógł dostać wybaczenie; nie zdoła już naprawić wyrządzonej krzywdy).
Stanisław Wyspiański, Achilleis
dramat z roku 1903,
ujęty w formę sekwencji scen,
skupiony wokół dziejów Achillesa pod Troją,
inspirowany rozumieniem antyku przez Nietschego,
słowa Achillesa o wojnie (w. 114 – 118):
Ja, mocarz Atrydów najemny,
którym przejrzał dziś - raz pierwszy poczuł,
że szczuto mnie jak psa;
że mordowani przeze mnie - niewinni
i że w tych czynach szlachetni - bezczynni.
Źródło: Stanisław Wyspiański, Achilleis, Kraków 1959.
Ilustracje S. Wyspiańskiego do Iliady
RVugRz1pSxJpK1
R9SWkpoa0uSiV1
oryginalnie planowane jako ilustracja do nowego przekładu Iliady pióra Lucjana Rydla,
ostatecznie powstała tylko część cyklu,
ukazują sceny z dziejów Achillesa i z wojny trojańskiej,
dowodzą ważności mitu trojańskiego dla twórczości Wyspiańskiego.
Konstantinos Kawafis, Trojanie
W naszych wysiłkach jesteśmy skazani na klęskę,
w naszych wysiłkach jesteśmy jak Trojanie.
Gdy coś nam pójdzie dobrze, odzyskamy
siły i natychmiast na nowo zaczyna
wzrastać w nas męstwo i nadzieja.
Lecz zawsze pojawia się coś, co nas powstrzyma.
Achilles z fosy tuż przed nami
wyskoczy i przestraszy nas krzykiem.
W naszych wysiłkach jesteśmy jak Trojanie.
Wierzymy, że zdecydowaniem i brawurą
zmienimy nieprzyjazne nam wyroki losu,
wychodzimy więc, gotowi do walki.
Ilekroć jednak sytuacja staje się poważna,
znika zdecydowanie i brawura;
nasza dusza niepokoi się, martwieje;
zaczynamy biegać wokół murów,
szukając ocalenia w ucieczce.
Lecz upadek jest pewny. Już ze szczytu
murów daje się słyszeć wielki lament.
To płacze pamięć naszych dni, płaczą uczucia.
Gorzko zawodzą nad nami Pryjam i Hekabe.
Źródło: Konstantinos Kawafis, Trojanie, [w:] Literatura na Świecie, nr 05‑06/2015.
Trojanie, skazani na nieuchronną klęskę, jako metafora kondycji ludzkiej (odp.: Trojanami skazanymi na klęskę jesteśmy my wszyscy, ich złudna nadzieja na szczęśliwy koniec wojny jest odpowiednikiem wiary każdego niemal człowieka, że zdoła wymknąć się z pułapki losu),
Metaforyczne rozumienie postaci Achillesa (Achilles jest tu symbolem nagłych zagrożeń, czyhających na każdego z nas w życiu),
Zestawienie duszy ludzkiej według Kawafisa (z Hektorem, który uciekając przed Achillesem obiega mury Troi, łudząc się nadzieją na ucieczkę).
RWfjvYjX2XsFn1
Polecenie 3
1. Jaką scenę z życia herosa przedstawia ten obraz?
2. Gdzie ma miejsce ta scena? Kim jest kobieta w centralnej części dzieła? Gdzie jest Achilles?
3. Jak interpretujesz nastrój ukazanej sceny?
4. Jakie były mityczne konsekwencje ukazanych tu wydarzeń? Jakie znasz związki frazeologiczne i pojęcia związane z tym aspektem mitu?
R1QCceZIQlakA
R1TH6P0v6PgtN
Ćwiczenie 5
RLGlEvOylYZ8v
Ćwiczenie 6
RecyyBYfXfvSK
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się ze słownikiem pojęć i odpowiedz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe? Umieść odpowiedzi we właściwym miejscu. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Paradoks Zenona z Elei dotyczy względności czasu., 2. Nazwa anatomiczna - ścięgno Achillesa powiązana jest ze słabym punktem bohatera, umiejscowionym w pięcie., 3. Według paradoksu Zenona z Elei żółw jest w stanie prześcignąć Achillesa., 4. Ścięgno Achillesa umieszczone jest w nadgarstku., 5. Pięta Achillesa oznacza czyjś słaby punkt., 6. Zenon z Elei był tragikiem greckim piszącym o wojnie trojańskiej. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Paradoks Zenona z Elei dotyczy względności czasu., 2. Nazwa anatomiczna - ścięgno Achillesa powiązana jest ze słabym punktem bohatera, umiejscowionym w pięcie., 3. Według paradoksu Zenona z Elei żółw jest w stanie prześcignąć Achillesa., 4. Ścięgno Achillesa umieszczone jest w nadgarstku., 5. Pięta Achillesa oznacza czyjś słaby punkt., 6. Zenon z Elei był tragikiem greckim piszącym o wojnie trojańskiej.
Zapoznaj się ze słownikiem pojęć i odpowiedz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe? Umieść odpowiedzi we właściwym miejscu. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Paradoks Zenona z Elei dotyczy względności czasu., 2. Nazwa anatomiczna - ścięgno Achillesa powiązana jest ze słabym punktem bohatera, umiejscowionym w pięcie., 3. Według paradoksu Zenona z Elei żółw jest w stanie prześcignąć Achillesa., 4. Ścięgno Achillesa umieszczone jest w nadgarstku., 5. Pięta Achillesa oznacza czyjś słaby punkt., 6. Zenon z Elei był tragikiem greckim piszącym o wojnie trojańskiej. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Paradoks Zenona z Elei dotyczy względności czasu., 2. Nazwa anatomiczna - ścięgno Achillesa powiązana jest ze słabym punktem bohatera, umiejscowionym w pięcie., 3. Według paradoksu Zenona z Elei żółw jest w stanie prześcignąć Achillesa., 4. Ścięgno Achillesa umieszczone jest w nadgarstku., 5. Pięta Achillesa oznacza czyjś słaby punkt., 6. Zenon z Elei był tragikiem greckim piszącym o wojnie trojańskiej.
Zapoznaj się ze słownikiem pojęć i odpowiedz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe? Umieść odpowiedzi we właściwym miejscu.
Pięta Achillesa oznacza czyjś słaby punkt., Zenon z Elei był tragikiem greckim piszącym o wojnie trojańskiej., Ścięgno Achillesa umieszczone jest w nadgarstku., Nazwa anatomiczna - ścięgno Achillesa powiązana jest ze słabym punktem bohatera, umiejscowionym w pięcie., Paradoks Zenona z Elei dotyczy względności czasu., Według paradoksu Zenona z Elei żółw jest w stanie prześcignąć Achillesa.
PRAWDA
FAŁSZ
Słowniki
Słownik pojęć
Pięta Achillesowa
Pięta Achillesowa
czyjaś słabość, nieoczekiwany słaby punkt.
Ścięgno Achillesa
Ścięgno Achillesa
jedno ze ścięgien w nodze człowieka, inaczej zwane ścięgnem piętowym.
Paradoks Zenona
Paradoks Zenona
jeden z paradoksów filozofa Zenona z Elei, który miał dowodzić względności ruchu (jeżeli żółw wystartuje do wyścigu jako pierwszy, to Achilles nigdy nie dogoni żółwia. Jeżeli nawet heros biegnie dwa razy szybciej od żółwia, to przewaga, jaką ma żółw na starcie, nie pozwoli Achillesowi go doścignąć. W ten sposób szybkonogi heros paradoksalnie okaże się wolniejszy od zwierzęcia symbolizującego powolny ruch.
Słownik łacińsko - polski
RY9aPbAOb0SEc1
Galeria dzieł sztuki
RiemBJcDms51V
RYYqpyDhE2oKw
R59ts1hXiVNdX
RBHG7E6uLq32D
R16X4Z4HYEQOS1
R1QP3pZnpBU141
R15eq6A4WBav51
R1SmAUCsly2OO1
RXSaz4qTmKCZn1
Rob5EjX12J1yY1
RVugRz1pSxJpK1
R9SWkpoa0uSiV1
R1YtVz0R9fqOH1
R7tyZohAdYzZ61
RWfjvYjX2XsFn1
Bibliografia
Słownik kultury antycznej pod redakcją L. Winniczuk, Warszawa 1991.
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1973.
M. Kopaliński Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2015.