Lesson plan (Polish)
Temat: Czas urzędowy
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Opanowanie podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania oraz wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk i zachodzących w nim procesów.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
10. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi. Uczeń:
3. wyjaśnia związek między ruchem obrotowym a widomą wędrówką i górowaniem Słońca, istnieniem dnia i nocy, dobowym rytmem życia człowieka i przyrody, występowaniem stref czasowych;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie wyjaśnią przyczyny wprowadzenia czasu rzędowego
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
tłumaczyć przyczyny wprowadzenia czasu urzędowego;
wyjaśniać przyczyny zmiany czasu na letni i zimowy.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel na lekcji poprzedzającej ten temat prosi uczniów, aby z tematów dotyczących czasu słonecznego, ustalanie dat oraz stref czasowych przygotowali minimum 6 kart do gry Pytanie/Wyzwanie.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali treść abstraktu oraz zapoznali się z ilustracją interaktywną. Następnie dzieli klasę na dwie grupy. Zadaniem każdej grupy jest dopisanie 4 kart z tego tematu do gry Pytanie/Wyzwanie oraz wybranie z wszystkich 30 kart podzielonych na dwa zestawy: Pytanie i Wyzwanie. Każda grupa dodatkowo otrzymuje od nauczyciela karty do zestawów..
Uczniowie rozpoczynają grę Pytanie/Wyzwanie
Zasady gry:
Gracze sami decydują o wyborze kart ułożonych na dwóch stosach. Wybierając kartę Pytanie po udzieleniu właściwej odpowiedzi otrzymują jeden punkt, po udzieleniu niewłaściwej tracą jeden. Wybierając kartę Wyzwanie wykonawszy prawidło zadanie otrzymują trzy punkty, nieprawidłowo tracą dwa. Wygrywa drużyna, która zdobędzie największą liczbę punktówNauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
czas strefowy – umowny czas obowiązujący w danej strefie czasowej wyznaczany zgodnie z czasem słonecznym odpowiednim dla południka będącego środkiem danej strefy
czas urzędowy – umowny czas obowiązujący na danym obszarze, np. na terenie danego kraju lub części jego terytorium
strefy czasowe – obszary powierzchni Ziemi o szerokości 15° długości geograficznej, rozciągające się po 7,5° na wschód i zachód od południka 0° i kolejnych południków położonych co 15° na obu półkulach; południki te stanowią środki stref czasowych
Teksty i nagrania
Official time
When the radio reports that it is 12:00, we know that you can hear the same message all over Poland. However, many residents could say that the sun is not at that moment at it’s highest point of its journey through the sky. Why is this happening? Why is there the same time in all of Poland when the Sun is towering at different times?
Time zones have not proved to be the perfect solution to all problems. State borders do not run according to the boundaries of zones. For example, if we strictly adhere to the boundaries of time zones, then part of Poland located east of the meridian 22°30'E should be included in the Eastern European time zone. So it would be an hour later than the rest of Poland.
In this situation, it makes no sense to introduce a different time for a smaller part of a given country and cause confusion associated with the need to change watches. A decision was therefore made to enter official time, uniform throughout the country. Although the eastern borders of our country lie in the Eastern European time zone, they were officially included in the Central European time zone, which has a meridian 15°E spanning the western boundaries of Poland. The governments of many other countries did the same. Therefore, in many areas of the world there is a different time than it would result from their location in a given time zone.
There are 24 time zones with a width of 15 °.
In order for the clocks to show the same time all over the country, the official time valid throughout the whole country is introduced.
In many countries, summer and winter time are distinguished.