RVqA5DLUh8r1P
Zdjęcie przedstawia środek lasu, pośrodku którego idzie lekko wydeptana ścieżka, dobrze oświetlona promieniami naturalnym światłem. Drzewa i roślinność leśna są bujne, soczyście zielone, obejmują całe zdjęcie.

Nie trzeba w lesie kląć

Las
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Jak zachowuje się uprzejma, taktowna osoba? Na pewno wypowiada się w sposób kulturalny: używa zwrotów grzecznościowych, wita się i żegna z szacunkiem należnym rozmówcom i zawsze pamięta o zasadach dobrego wychowania. W żadnym wypadku nie klnie. Nie tylko w lesie.

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Moi Mili” i zastanów się, co podmiot liryczny chce przekazać czytelnikowi. Zapisz swoje przemyślenia.

RcaJKY4nX8QvP
Moi MiliMałgorzata Strzałkowska
Małgorzata Strzałkowska Moi Mili

Życie pędzi wciąż do przodu,
coraz prędzej gna i bryka
i czasami w tym pośpiechu
coś ważnego nam umyka.

A więc wniosek dzisiaj stawiam,
aby każdy z nas spróbował
przy okazji, bez okazji,
mówić częściej takie słowa:

Do widzenia, i dzień dobry
co tam słychać?, jak się czujesz?
i poproszę, i przepraszam
oraz proszę i dziękuję,

Wtedy ludziom na tym świecie
sympatyczniej ciut by było.
No, a przecież o to chodzi,
by się wszystkim milej żyło!

Moi_Mili Źródło: Małgorzata Strzałkowska, Moi Mili, [w:] tejże, Rady nie od parady, czyli Wierszyki z morałem, Warszawa 2002, s. 14.
Ćwiczenie 1

Znajdź i zaznacz zwroty powitalne oraz pożegnalne ukryte poziomo bądź pionowo w diagramie. Następnie zapisz je poniżej lub w zeszycie. Zwróć uwagę na poprawność ortograficzną. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika ortograficznego.

RGKeBsEKPjoEJ
Zadanie interaktywne- diagram z zapisanymi literami w pionie i poziomie, w których ukryte są słowa do odnalezienia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wymień 5 znanych ci wyrażeń powitalnych i pożegnalnych.

R7CH4YqXEoaW5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wymień znane ci zwroty powitalne i pożegnalne.

R1YHiThFb97Xo
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Rozwiązanie:

Przykładowy zwroty to: cześć, dobranoc itp.

Ćwiczenie 2

Wśród zapisanych powyżej lub w zeszycie zwrotów i wyrażeń grzecznościowych wskaż i zapisz te, których można użyć, mówiąc do:

  • dyrektora szkoły,

  • koleżanki lub kolegi,

  • mamy,

  • starszej pani.

RwEAiX9bK3v84
(Uzupełnij).
Ważne!

Czasownik witać w znaczeniu 'pozdrawiać przy spotkaniu' obecny jest w polszczyźnie od XV wieku. Za jego pomocą pozdrawiali zebranych polscy królowie podczas różnych uroczystości. Z tego powodu forma Witam rozpoczynająca listy elektroniczne uznawana jest za niestosowną, ponieważ narzuca wyższą rangę nadawcy. A typowa dla polskiej grzeczności strategia każe być skromnym, nie wywyższać się.

Należy rozróżnić dwa różne Witam. Jedno jest używane oficjalnie, np. „Witam Państwa…”, „Witam wszystkich przybyłych…”. Drugie jest nieoficjalne i używane dziś zamiast Witaj! oraz zamiast oficjalnego Dzień dobry, Dobry wieczór.

Warto zapamiętać, że zaczynanie listu od Witam, czy używanie tego zwrotu zamiast Dzień dobry jest naruszeniem tradycyjnego savoir‑vivre'usavoir‑vivre'usavoir‑vivre'u. Zwracając się do jednej osoby, zwłaszcza starszej, powiedzmy raczej Dzień dobry, ciociu lub Dzień dobry pani niż Witam ciocię i Witam panią. Te formuły mogą zostać odebrane jako protekcjonalneprotekcjonalnyprotekcjonalne lub świadczące o nieznajomości zasad dobrego wychowania mówiącego. Wśród wśród młodych ludzi, Witam jest powszechne, sprawdza się o każdej porze, zwalnia z zastanawiania się, czy jeszcze jest dzień, czy już wieczór, a w korespondencji elektronicznej zwalnia też z myślenia o odbiorcy i dostosowywania do niego formuły powitalnej. Jest to oczywiście słowo‑wytrychsłowo‑wytrychsłowo‑wytrych i nie powinno być używane. Warto wiedzieć, że użycie formy Witam zakłada nierównorzędną relację między rozmówcami.

Witam może więc powiedzieć:

osoba starsza do młodszej;

wyżej usytuowana do niżej usytuowanej (np. wykładowca do studenta, przełożony do podwładnego);

gospodarz witający gości  w swoim domu, ale nie odwrotnie.

savoir‑vivre'u
Ćwiczenie 3

Jakich zwrotów, oprócz powitalnych i pożegnalnych, należy używać, by komunikować się kulturalnie? W jakich sytuacjach należy je stosować? Poniżej wypisz sytuacje i stosowne zwroty.

RcaJKY4nX8QvP
Ćwiczenie 4

Wstaw podane zwroty grzecznościowe do poniższych dialogów.

RZe3oPZpCu2vB
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu odpowiednich zwrotów do podanych zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Uzupełnij rozmowy telefoniczne podanymi zwrotami grzecznościowymi.

RaaU7eT7WMyYj1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu odpowiednich zwrotów do tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Połącz w pary okoliczności, w jakich używamy słowa „proszę” z odpowiednimi przykładami.

RWaamByhpzLg3
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary okoliczności użycia słowa „proszę” z odpowiednimi przykładami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Zaznacz przykłady sytuacji, w których używamy słowa „przepraszam”.

R1WPQhrSIKtrQ
Ćwiczenie interaktywne- właściwe zaznaczenie użycia słowa „przepraszam” .
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Zaznacz „prawda”, jeśli podane stwierdzenie jest prawdziwe lub „fałsz”, jeśli jest fałszywe.

R1OlgYyrKx9kC
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych odpowiedzi, typu prawda/fałsz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Rozwiąż zagadkę. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

Co to za zielony dom,
w którym drzew i krzewów wiele,
a w nim nasi mali i duzi przyjaciele?

RcaJKY4nX8QvP

O autorze

Jan Sztaudynger19701904
R1DM6Oi14nKTE
Jan Sztaudynger
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Jan Sztaudynger

Polski poeta, fraszkopisarz, satyryk i tłumacz, autor zbioru fraszek „Piórka”, „Piórka dla dzieci”, „Ballady i fraszki”, „Fraszki dla zakochanych”.

Nie trzeba w lesie kląćJan Sztaudynger
Jan Sztaudynger Nie trzeba w lesie kląć

Nie trzeba w lesie kląć,
kapelusz trzeba zdjąć,
Mogłyby listki leszczyny
pozwijać się bez przyczyny.
Mogłaby lipa bez powodu
odmówić pszczołom miodu.
Mogłaby osika
ze strachu dostać bzika.
A zając, ten maleńki, zbudzony w środku snów,
mógłby się jeszcze zgorszyć –
nauczyć brzydkich słów.

Nie trzeba w lesie kląć,
kapelusz trzeba zdjąć
jak najuroczyściej
i posłuchać, co też mówią liście...

Nie‑trzeba Źródło: Jan Sztaudynger, Nie trzeba w lesie kląć, [w:] tegoż, Krakowskie piórka i inne wiersze, Kraków 1972, s. 32.
RsdUvv8L4UCXc
Nagranie wiersza Jana Sztaudyngera pt. „Nie trzeba w lesie kląć”.
Ćwiczenie 10

Na podstawie wiersza Jana Sztaudyngera „Nie trzeba w lesie kląć” wyjaśnij , jak według podmiotu lirycznego należy się zachowywać w lesie.

RcaJKY4nX8QvP
Ćwiczenie 11

Odpowiedz na pytania:

  • Co jest tematem wiersza?

  • Dlaczego nie należy w lesie kląć? Uzasadnij odpowiedź słowami z wiersza.

RcaJKY4nX8QvP
Polecenie 2

Na podstawie wiersza wypisz rośliny i zwierzęta wymienione w tekście.

R1TW9uA9am6cy
Ćwiczenie 12

Obejrzyj fotografie. Które z nich mogłyby ilustrować treść wiersza, odpowiedź uzasadnij.

RcaJKY4nX8QvP
Ćwiczenie 12

Wymień 5 roślin i 5 zwierząt, które występują w lesie.

RnotaQHqp9RhS
(Uzupełnij).
Zapamiętaj!

Rym to współbrzmienie lub podobieństwo brzmień zakończeń wyrazów, występujące najczęściej na końcu poszczególnych wersów utworu poetyckiego.

Rymy mogą być:
a) dokładne - gdy zakończenia wyrazów są identyczne,
np. miętowe – zdrowe,
b) niedokładne - gdy zakończenia wyrazów są podobnie,
np. pozdrawiam – Wrocławia, proszku – gorzką.

Ćwiczenie 13

Wyszukaj w wierszu rymy i określ ich rodzaj. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

RcaJKY4nX8QvP
Ćwiczenie 14

Odszukaj w wierszu te fragmenty, w których poeta nadał roślinom i zwierzętom cechy ludzkie oraz zapisz je poniżej.

R1RBTwh3yljQ5
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Słowo „dialog” pochodzi z języka  greckiego: dialegomai – rozmawiać oraz diálogos – rozmowa, dialog. Z kolei diálogos to połączenie wyrazu logos, które oznacza „słowo”, „sens” lub „zamysł” oraz przyimka dia, który w języku greckim określa ruch z jednego punktu do drugiego. W pewien sposób dialog można uznać za wymianę komunikatów, słów i myśli, które krążą pomiędzy rozmówcami.

RjR81M147BZnW
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Ułóż dialog z udziałem mieszkańców lasu. Co mogliby do siebie mówić w sytuacji opisanej w wierszu? Zwróć uwagę na emocje, jakie mogą im towarzyszyć, np. radość, złość, zdziwienie, oburzenie, a może inne? Zapisz dialogi poniżej lub w zeszycie.

RcaJKY4nX8QvP
Ćwiczenie 17

Zaznacz związek frazeologiczny, który oznacza żarliwe zapewnianie o własnej prawdomówności.

R1SO1KuT0WGQN
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 18

Uzupełnij luki w zdaniach podanymi poniżej wyrazami.

RxXhOILXu3r6L
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w zdaniach podanymi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Co mogą mówić liście w lesie? Zredaguj wypowiedź w wybranej formie – list, wiersz, opowiadanie i zapisz ją tutaj lub w zeszycie. Tworząc wypowiedź pisemną, pamiętaj o poprawności ortograficznej.

RfNQpq6tKSdDJ
Polecenie 4

Opierając się na wzorze wiersza Jana Sztaudyngera, ułóż poetycki regulamin, jak należy zachowywać się w lesie.

RcaJKY4nX8QvP

Słownik

protekcjonalny
protekcjonalny

traktujący innych z wyższością

słowo‑wytrych
słowo‑wytrych

słowo, pozwalające wybrnąć z każdego kłopotu