Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Narzędzia i przyrządy diagnostyczne oraz ich zastosowanie
Stetoskop warsztatowy – wzmacnia dźwięk; służy do osłuchiwania silnika w celu precyzyjnej lokalizacji obszaru, z którego dochodzą niepokojące hałasy.
Klucz dynamometryczny – pozwala na precyzyjne ustawienie siły dokręcania; służy do kontroli siły, z jaką dokręcone są śruby i nakrętki.
Suwmiarka, mikrometr, średnicówka i inne przyrządy pomiarowe – pokazują wymiary poszczególnych przedmiotów; służą do kontroli wymiarów i określania zużycia lub odkształcenia części.
Statyczna i dynamiczna wyważarka do kół – pokazuje niedokładności kształtu i niedokładności rozłożenia ciężaru na obwodzie koła; służy do ujawnienia uszkodzeń, centrowania i wyważania kół motocyklowych.
Multimetr – pokazuje wartości takie jak napięcie, natężenie, opór i pojemność elektryczna; służy do wykonywania pomiarów elektrycznych: napięcia, natężenia, oporności, przewodzenia i pojemności kondensatorów.
Oscyloskop – obrazuje graficznie wielkości elektryczne; służy do badania przebiegu sygnałów elektrycznych.
Stroboskop – sygnalizuje występowanie iskry na świecy zapłonowej za pomocą błysku świetlnego; służy do kontroli i regulacji wyprzedzenia zapłonu.
Wakuometr – pokazuje wartości mierzonego podciśnienia; służy do badania wartości podciśnień w kolektorach dolotowych.
Endoskop – przetwarza obraz rejestrowany przez mikrokamerę i wyświetla go na ekranie; służy do kontroli obszarów niedostępnych gołym okiem, do których możemy wprowadzić małą sondę endoskopu.
Tester jakości płynu hamulcowego – bada obecność wody w innej cieczy; służy do kontroli procentowej zawartości wody w płynie hamulcowym.
Tester do badania ciśnienia sprężania – mierzy wartość nadciśnienia; służy do kontroli ciśnienia sprężania w cylindrze silnika spalinowego.
Tester akumulatora – bada napięcie w funkcji obciążenia; służy do kontroli zużycia i stopnia naładowania akumulatora.
Tester alternatora – bada napięcie; służy do łatwej kontroli pracy alternatora i układu ładowania akumulatora.
Analizator spalin – bada zawartość tlenku węgla i tlenków azotu w mieszaninie gazów; służy do analizy składu chemicznego gazów spalinowych.
Diagnoskop wielofunkcyjny wizualizacyjny – komunikuje się z centralną jednostką sterującą motocykla; służy do diagnozowania uszkodzeń motocykla i wyświetlania wyników diagnozy na wmontowanym wyświetlaczu.
Interfejs diagnostyczny – komunikuje się z centralną jednostką sterującą motocykla; służy do diagnozowania uszkodzeń motocykla w połączeniu z urządzeniem końcowym, takim jak na przykład laptop.
Interfejs diagnostyczny do elektrycznych pomiarów analogowych i cyfrowych – komunikuje się z centralną jednostką sterująca i współpracuje z instalacją elektryczną motocykla; służy do diagnozowania instalacji elektrycznej motocykla w połączeniu z urządzeniem końcowym, takim jak na przykład laptop.
Tester do badania naciągu pasa zębatego – mierzy siłę nacisku; służy do akustyczno‑elektronicznej kontroli napięcia paska zębatego.
Powiązane materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial)
Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
Film instruktażowy (tutorial)Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
Symulator
Usterka układu zasilania paliwem
SymulatorUsterka układu zasilania paliwem
Gra „Wcielanie się w rolę”
Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
Gra „Wcielanie się w rolę”Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści