E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych

MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107

bg‑orange

Diagnostyka warsztatowa

Diagnostyka warsztatowa polega na oględzinach, manualnym sprawdzeniu podzespołów jednośladu, wykonaniu jazd próbnych oraz wykonaniu badań z wykorzystaniem takich narzędzi warsztatowych, jak stetoskop, multimetr, tester jakości płynu hamulcowego, kamera endoskopowa, klucz dynamometryczny itp.

Istotną pomocą w diagnostyce warsztatowej jest schemat zwany piramidą uszkodzeń. Schemat ten stosuje się głównie przy poszukiwaniu przyczyny niesprawności silnika spalinowego w motocyklu. Trzy podstawowe powody niedziałania silnika to:

  1. Awaria mechaniczna silnika związana z brakiem ciśnienia sprężania.

  2. Awaria układu zasilania.

  3. Awaria układu zapłonowego.

Należy wstępnie określić, który z wyżej wymienionych powodów jest przyczyną niesprawności silnika.

Próba obrócenia wałem korbowym za pomocą rozrusznika nożnego lub elektrycznego, połączona z zamontowaniem w miejscu świecy zapłonowej końcówki przyrządu do pomiaru ciśnienia sprężania, pozwoli na ustalenie bądź wyeliminowanie przyczyny numer 1.

Podanie do kolektora dolotowego porcji paliwa zakończone krótkim nawet uruchomieniem silnika pozwoli ustalić przyczynę numer 2 jako powód niesprawności.

Jeżeli silnik ma kompresję, nie zapala po podaniu paliwa do kolektora dolotowego i dodatkowo na wykręconej świecy zapłonowej nie pojawia się iskra, to prawdopodobnie przyczyną niesprawności jest awaria układu zapłonowego (przyczyna numer 3).

R1EyV7Twi3AtD
Awaria układu zapłonowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IyLUL9NnmpJ
Awaria mechaniczna silnika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZ7lINqH09Qmq
Awaria układu zasilania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wiele uszkodzeń udaje się wykryć podczas bieżącego serwisu motocykla, połączonego z wymianą płynów. Niektóre uszkodzenia można jednak wykryć dopiero podczas rozbiórki zespołów motocykla – rozbiórka jest więc jednym ze sposobów diagnozowania, co prawda dość radykalnym i pracochłonnym, ale w niektórych wypadkach niezbędnym.

Powiązane materiały multimedialne

Powrót do spisu treściDTu3Sg66aPowrót do spisu treści