E-materiały do kształcenia zawodowego

Sprawdź, co potrafisz jako tapicer

DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

ret

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicerWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: tapicer 753402. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: DRM.05 Wykonywanie wyrobów tapicerowanych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych:

  • wykonywanie napraw i renowacji wyrobów tapicerowanych,

  • wykonywanie wyrobów tapicerowanych i prac dekoratorskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.05.2.Podstawy tapicerstwa

Uczeń:

  • 4) charakteryzuje wyroby tapicerowane;

  • 5) charakteryzuje części składowe wyrobów tapicerowanych;

  • 6) charakteryzuje materiały podstawowe, pomocnicze i półfabrykaty stosowane w produkcji wyrobów tapicerowanych;

  • 8) charakteryzuje narzędzia i urządzenia stosowane w tapicerstwie;

  • 10) wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

DRM.05.3. Wykonywanie prac tapicerskich

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje materiały i półfabrykaty do wykonania wyrobów tapicerowanych;

  • 3) dobiera techniki wykonania prac tapicerskich;

  • 4) planuje operacje technologiczne umożliwiające wykonanie wyrobów tapicerowanych;

  • 5) sporządza kalkulację kosztów wykonania wyrobów tapicerowanych i prac dekoratorskich;

  • 6) posługuje się dokumentacją techniczną stosowaną w tapicerstwie;

  • 13) wykonuje meble tapicerowane;

  • 15) ocenia jakość materiałów, półfabrykatów, wyrobów tapicerowanych oraz prac dekoratorskich.

DRM.05.4. Wykonywanie elementów tapicerskich na przemysłowych maszynach szwalniczych

Uczeń:

  • 2) obsługuje przemysłowe maszyny szwalnicze.

DRM.05.5. Wykonywanie napraw i renowacji wyrobów tapicerowanych

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje rodzaje uszkodzeń wyrobów tapicerowanych;

  • 2) stosuje narzędzia i urządzenia do naprawy wyrobów tapicerowanych;

  • 3) dobiera materiały do naprawy i renowacji wyrobów tapicerowanych;

  • 4) planuje operacje technologiczne umożliwiające wykonanie wyrobów tapicerowanych;

  • 5) planuje czynności niezbędne do wykonania naprawy wyrobów;

  • 6) wykonuje naprawę i renowację wyrobów tapicerowanych;

  • 7) ocenia jakość wykonania napraw i renowacji wyrobów;

  • 8) określa koszty wykonania napraw i renowacji wyrobów.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu materiałoznawstwa w tapicerstwie.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał  Sprawdź co potrafisz jako tapicer składa się z jednego multimedium:

Gra prezentuje treści dotyczące pracy tapicera. Umożliwia dobór metody naprawy i konserwacji wyrobu tapicerowanego, przygotowanie elementów wyrobu do naprawy i renowacji, a przy tym stanowi atrakcyjną formę nauki poprzez zabawę.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD10Jfk3toInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą uczniowi sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania i naprawy mebli tapicerowanych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDIBriskv1Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuzzmJ1UoPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD9RX0N00SPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDVlYw3oKGNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDyZH7kyAhInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas wykonywania wyrobów tapicerskich. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Gra edukacyjna

Uczeń bez odchodzenia od komputera sprawdzi się w roli tapicera i przejdzie przez proces naprawy i konwerwacji mebli tapicerowanych. Grę można zrealizować w grupach, indywidualnie lub przy udziale całej klasy. Gdy nauczyciel zaobserwuje trudności w wykonaniu któregoś z etapów, powinien wykonać go wraz z całą klasą, a następnie poprosić uczniów o jego indywidualne powtórzenie.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Gra edukacyjna stanowi interesujący materiał umożliwiający przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po wykonaniu zadań w grze uczeń może dopisać do niej kolejny poziom.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) można zwiększyć limit czasu na wykonanie zadań, pracować z nimi indywidualnie, udzielać dodatkowych wyjaśnień do poszczególnych sekwencji lekcji.

Gra edukacyjna

Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści